Erős Red Bull, tanácstalan Ferrari, feszültségek az FIA körül – a Bahreini Nagydíj következik

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.04.10. 17:12
Tavaly Verstappen nyert Bahreinben (Fotó: AFP)
Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a 2025-os világbajnokság, a negyedik állomás Szahír, ahol a 21. Bahreini Nagydíjat rendezik meg. A McLaren múlt vasárnap elszenvedte az idei első vereségét, és az előzetes várakozások szerint a Japánban szenzációs eredményt elérő Max Verstappen ezúttal is óriási fenyegetést jelenthet rá. A Mercedes talán kissé visszaeshet, míg a fejlesztések kapcsán tanácstalan Ferrarinak kedvezhetnek a körülmények.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN

Verstappen brillírozott Szuzukában, a McLarennek hátrány jelentett az egyenlőség

Az idény harmadik állomására is a McLaren érkezett meg fő esélyesként, ám az időmérőn óriási meglepetésre alulmaradt Max Verstappennel szemben, amivel a holland megalapozta a másnapi sikerét, hiszen szinte lehetetlennek bizonyult az előzés a szuzukai pályán. A címvédő mögött végig ott loholt a wokingiak kettőse és a célvonalnál mindössze 2.1 másodperc választotta el egymástól az első hármast a kissé eseménytelen versenyen.

A négyszeres világbajnok a teljesítményével sokak elismerését kivívta, versenyzőtársak, csapatfőnökök, korábbi pilóták, valamint szakértők is szuperlatívuszokban beszéltek róla, s volt olyan is, aki már favoritként emlegette a világbajnoki csatát illetően. A McLarent irányító Andrea Stella sem ment el szó nélkül Verstappen szereplése mellett, a szakember nem kertelt, és kimondta, jelenleg a versenyző jelenti a különbséget, de hangsúlyozta, a holland sem tud valamennyi nagydíjon ilyen kiemelkedő formát hozni, ha nem ő ül a legjobb autóban.

A wokingiak csapatfőnöke úgy véli, hosszú távon az kerekedik felül a bajnoki küzdelemben, aki a legerősebb kocsival rendelkezik, csapata pontosan ezért a lehető legjobb pozícióba próbálja hozni magát, miközben a következetességet tartja az egyik kulcstényezőnek. Stella szerint hiába maradtak le a győzelemről, a második és a harmadik hely megszerzésével is rendkívül erős eredményt értek el, és védelmébe vette a sokat vitatott taktikájukat is. 

 

Többen, köztük a rivális Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is úgy gondolta, a McLaren túl óvatos volt, s a biztonságra játszott Japánban, miközben azon is gúnyolódott, hogy annak ellenére sem alkalmazott csapatsorrendet, hogy Oscar Piastri a verseny második felében látszólag jobb tempót diktált, mint az előtte haladó Lando Norris. Stella magyarázattal szolgált a döntéseikre, szerinte, egyrészről nem volt egyértelmű, hogy az ausztrál gyorsabb és képes lett volna egyáltalán igazi fenyegetést jelenti Verstappenre, másrészről a kiállások időzítésénél sem volt más lehetősége, ha minden körülményt figyelembe vesz.

Ezen a ponton vált hátránnyá a két autó az egy ellen felállás, hiszen míg a McLaren egyenlő bánásmódban részesíti a versenyzőit, és mindkét autójával a lehető legjobb pozíciót kívánja elérni, a Red Bullnál egyértelműen le vannak osztva a lapok, és a teljes csapat, így Cunoda Juki is azért dolgozik, hogy Verstappen megszerezze sorozatban az ötödik vb-címét. A két különböző filozófia ezúttal egyértelműen a „vörös bikák” malmára hajtotta a vizet, hiszen a wokingiak pontosan azért nem voltak bátrabbak, hogy egyik pilótájuk se kerüljön hátrányos helyzetbe házon belül. 

Piastrival George Russell elévágását védték le, majd azért hívták egy körrel később Norrist, hogy a brit ne kerüljön hátrányba a csapattársával szemben, hiszen ha elnyújtotta volna az első etapját, akkor könnyen előfordulhatott volna, hogy több pozíciót is veszít, míg ha ő áll ki előbb, akkor az ausztrál vesztett volna rajta. Mindezek tükrében megvolt kötve a McLaren keze, ami adott esetben a folytatásban is visszaüthet, főleg úgy, hogy a Red Bull bevallottan mindent egy lapra, az egyéni cím megszerzésére tesz fel, míg a rivális számára kiemelten fontos a konstruktőri címvédés, és csak utána jön a versenyzők érdeke.

Mindezek fényében a McLaren különösen nehéz helyzetben találhatja magát, ha a Red Bull a továbbiakban is hasonló teljesítményre lesz képes, hiszen Verstappen nem igazán fog elszalasztani egyetlen lehetőséget sem. A holland a várakozások szerint akár már ezen a hétvégén duplázhat, mivel a szahíri pálya pont az autója erősségeit fogja kidomborítani, míg a McLaren gyengeségeit felerősíteni. A wokingi csapat már Ausztráliában figyelmeztetett, ha az előszezoni tesztnek otthont adó Bahreinben rajtolt volna az év, akkor valószínűleg nem szerez rajtelsőséget, hiszen hiába teljesített káprázatos versenyszimulációt, akkor sem tudott volna az élre állni, ha feltekeri a motort, és kevés üzemanyagszint mellett fut időmérős kört.

Norris a múlt hétvégi vereség után is felhívta a figyelmet arra, hogy a sivatagi aszfaltcsík kedvezhet a Red Bullnak, így érdekes lesz látni, miként alakulnak a különbségek a két csapat között, s hogy ezúttal okoz-e hátrányt a McLaren számára az egyenlőség, vagy adott esetben pont az fogja segíteni, hogy várhatóan mindkét versenyzője ott lesz az élbolyban. 

A Ferrari tanácstalan a nem ideális kezdés után

A Ferrari talán múlt hétvégén kapott először világosabb képet arról, hol foglalhat helyet az élmezőnyben. A maranellóiakat irányító Frédéric Vasseur szerint jelenleg az időmérőn és a versenyen is két-három tizedmásodperc a lemaradásuk, és az autó egyensúlyát, valamint a gumikezelést illetően is van még hová javulniuk, mivel továbbra sem képesek kiaknázni az SF25-ösben rejlő potenciált.

A negyedik helyen célba érő Charles Leclerc csalódottan értékelt a szuzukai futam után, úgy érezte, sikerült fontos előrelépést megtennie a vezetési stílusával, ráadásul mindent kihozott a kocsiból, mégsem volt valós esélye harcba szállni a dobogóért. Az első tízesből rajtolók közül egyedüliként pozíciót javító, és a célvonalat hetedikként átszelő Lewis Hamilton ennél is borúsabb képet festett új csapata helyzetéről, szerinte a Ferrari jelenleg csak a negyedik erőt jelenti.

A hétszeres világbajnok ezen felül megosztotta múlt vasárnap, hogy már az idényrajt óta nem működik egy alkatrész megfelelően az autóján, aminek okán hátrányos helyzetbe került házon belül. Míg Hamilton megoldást az új elemek érkezésében látja, s csapattársa, Leclerc is jelezte, már várja, hogy megkapja a frissítéseket, az évkezdésüket nem ideálisnak tituláló Vasseur szerint  előbb a jelenlegi csomagot kellene teljesen megérteniük, hogy kihozhassák belőle maximumot, mielőtt bármilyen további lépést tennének meg.

Arról már hetek óta szólnak a hírek, hogy a maranellói istálló Bahreinre időzítette az első jelentősebb fejlesztési csomagját, amely egy padlólemezt is magába foglal. Olasz források szerint a csapat az új elemmel a hatékonysága és az erősségei megtartása mellett növelné a gép teljesítményét, s egyúttal tágítaná a megfelelő működési tartományát is. Ez azért lenne különösen fontos, mert már az első versenyhétvége után arról szóltak a találgatások, hogy a Ferrarinak gondot jelent a masina lent tartása, és az ideálisnál magasabbra kell emelnie a hasmagasságot, aminek következtében az aerodinamika veszít a hatékonyságából, s kisebb lesz a leszorítóerő, ami a köridő romlásához vezet.

A gyanút aztán tovább erősítette Hamilton sanghaji kizárása, a szombati sprintfutamon még győzedelmeskedő brit padlólemeze mutatott túlzott kopást, ráadásul a hátsó részen, ami további problémára mutatott rá. A csapat ugyanis amellett, hogy hosszú évek után átállt a vonórudas felfüggesztésre, a tél folyamán változtatott a váltóház kialakításán is, kisebb és kompaktabb lett, és valamelyest hátrébb is tolta a versenygépe tömegközéppontját is, de kisebb javulást ért el, mint azt a szimulátorból kinyert adatok alapján gondolta. 

A kínai diszkvalifikálásnak további vonzata is volt: a team bevallottan arra kényszerült Szuzukában,  hogy még tovább növelje a hasmagasságot (sajtóhírek szerint hozzávetőlegesen három milliméterrel, ami az Autoracer elemzése szerint 20 pontnyi leszorítóerő-vesztéshez vezet). Az eredetileg a Miami Nagydíjra szánt átfogó fejlesztési csomag részét képező padlólemez így különösen fontos lehet, ám olasz források alapján a házon belül nagy megosztottságot okoz a bevezetés időzítése.

 

Noha a mérnökök a szimulátoros tesztek alapján egyértelmű előrelépést látnak, Vasseur és a technikai vezető Loic Serra állítólag inkább kivárna. A hírek most arról szólnak, hogy a Ferrari a pénteki első gyakorláson két különböző konfigurációjú autóval gurul pályára: a Leclerc helyére beugró Dino Beganovic a korábbi, míg Hamilton a frissített verzióval fogja gyűjteni a kilométereket.

A csapat segítségére lehet továbbá, hogy az előszezoni tesztnek is a bahreini aszfaltcsík adott otthont, így viszonylag sok adat áll a rendelkezésére ahhoz, hogy lássa, pontosan mennyit sikerült azóta előrelépnie, és hogy mit is hozhat a konyhára az új elem. Igaz, a legfrissebb információk alapján nemcsak a padlólemez lesz új, a Scuderia a hűtési rendszer egyes elemeihez is hozzányúl, a diffúzora geometriáján is változtat, és két hátsó szárnyat is visz a helyszínre.

Hogy mire lehet képes a Ferrari az idény negyedik állomásán kérdéses, de a meleg idő és a kevésbé tempós szakaszok talán a kezére játszhatnak.  

Az első igazi visszaigazolás a csapatok számára

Nemcsak a Ferrari fogja bújni az adatokat a szahíri versenyhétvégén, hiszen valamennyi résztvevő most először fog szembesülni azzal, hogy milyen előrelépést sikerült megtennie az idény előtti teszt óta. Persze a körülmények nem lesznek azonosak, sőt, jóval melegebb idő fogja a várni a mezőnyt, mint február végén, de a gumikeverékek és maga az aszfaltcsík is ad elég alapot az összehasonlításra.

Érdekes lesz látni, hogy a teszt során rendkívül gyorsnak tűnő és összességében a három nap leggyorsabb körét elérő Williams mire lesz képes, mint ahogyan az eddigi egyedüliként pont nélkül Alpine is, amely ugyancsak jó formát mutatott még az idény előtt, és azt is érdemes lesz figyelemmel kísérni, mely csapat és pontosan milyen mértékben tudott javulni a köridők terén. Bár kívülről nehéz lesz egzakt képet kapni, az istállók a saját maguk által használt motormódokkal, üzemanyagszinttel és egyéb beállításokkal tisztában vannak, így látni fogják, mit sikerült elérniük azóta, és mely területeken kellene még fejlődniük. 

Sok fiatal jut lehetőséghez a nyitányon

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az idei évre megduplázta a fiatalok lehetőséget, ami azt jelenti, hogy valamennyi csapatnak autónként két-két szabadedzést kell biztosítani újonc, vagyis olyan versenyző számára, aki legfeljebb két Formula–1-es versenyen indult. Négy team, a Mercedes, az Alpine, a Racing Bulls, illetve a Sauber azonban részben előnyben van az ellenfelekhez képest, hiszen egy-egy újonccal vágtak neki az évnek, így az első két hétvége után az enstone-iak kivételével a kötelezettségük felét automatikusan teljesítették.

Noha a franciák Jack Doohannel csak egy kvótát lőhettek el – hiszen az ausztrál pilóta egy futamon már elindult az előző idény végén –, az Alpine Japánban az ő kocsijában Hirakava Rjóval a másodikat is felhasználta, így a folytatásban már Pierre Gaslynak kell félreállnia.

Ami a szuzukai első gyakorláson részt vevő japánt illeti, azóta átigazolt a Haashoz, és a most hétvégi szahíri nyitányán már az amerikaiak gépét vezetheti. A múlt pénteken a rutinos franciát is maga mögé utasító Hirakava Oliver Bearman helyére ugrik be, de szerephez jut Spanyolországban, Mexikóban, valamint Abu-Dzabiban is.

F1
2025.04.07. 10:39

Japánban az Alpine-t, Bahreinben már a Haast vezeti a japán versenyző

Hirakava Bearmant állítja félre a pénteki első szabadedzésen.

 

Nem a Haas lesz az egyetlen gárda, amely fiatalnak ad lehetőséget az első szabadedzésen: a Red Bullnál Max Verstappen ülését Ivasza Ajumu foglalja el, George Russell Mercedesét Frederik Vesti, Leclerc Ferrariját Beganovic, Carlos Sainz Jr. Williamsét Luke Browning, míg Fernando Alonso Aston Martinját Felipe Drugovich vezetheti az első egyórás tréningen.

Az istállók körében azért volt ilyen népszerű választás a helyszín, mert amellett, hogy a tesztnek köszönhetően van kiindulási alapja, a mezőnyt merőben más körülmények várják a két fő eseményen, vagyis az időmérőn és a versenyen. Míg az első és a szombati gyakorlás napsütésben fog lezajlani, a második edzést, a kvalifikációt, illetve a futamot villanyfényben rendezik meg. 

Feszültségek a FIA körül

Az FIA elnöke, Mohamed ben Szulajem először jelenik meg a paddockban az idén, és elég kellemetlen pillanatok várhatnak rá a hétvége során. Az első három nagydíjat a ramadán időszaka miatt kihagyó elnök az általa kezdeményezett, a V10-es erőforrások visszahozását célzó törekvései kapcsán pénteken fog a résztvevőkkel tárgyalni, miközben napirendre kerül az új Concorde-egyezmény is, amit az FIA kivételével már valamennyi fél aláírt.

A szövetséget állítólag váratlanul érte, hogy az F1 ilyen hamar megállapodott a csapatokkal, köztük a jövőre bemutatkozó Cadilleckel is, és a hírek szerint több pénzt szeretne. Az FIA azt kifogásolja, hogy míg az F1 egyre több bevételre tesz szert, a szövetségnek azonban ebből nem jut, amin változtatni szeretne – ez könnyen további feszültségekhez vezethet. Ha ez nem lenne elég, csütörtökön váratlanul lemondott az alelnök Robert Reid, aki kritikus, kemény hangvételű közleményben támadta meg Ben Szulajemet. 

A skót szakember kifejtette, azért távozik a posztjáról, mert nem tud azonosulni a vezetési móddal, szerinte a motorsport olyan vezetőséget érdemel, amely átlátható, elszámoltatható, és a saját érdekeit helyezi az előtérbe. Jelezte, nem személyekről, hanem elvekről szól a visszalépése, és nem maradhat olyan rendszer része, amely nem követi az általa felsorolt értékeket.

MI VÁRHATÓ A BAHREINI NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a világbajnokság, az idény negyedik állomása Szahír, ahol a 21. Bahreini Nagydíjat rendezik meg. Az 5412 méter hosszú pálya elég jól ismert a résztvevők körében, hiszen amellett, hogy már több mint húsz nagydíjnak adott otthont, hosszú évek óta az előszezoni teszt színhelyéül is szolgál.

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a rekordtartónak öt győzelemmel, őt az aktív versenyzők közül Alonso, Verstappen és Leclerc követi. A spanyol háromszor, a holland kétszer, míg a monacói egyszer diadalmaskodott már a helyszínen, míg a csapatokat tekintve a Ferrari számít a legsikeresebbnek. A maranellóiak összesen hétszer képviseltették magukat a dobogó felső fokán, a Mercedes hatszor, míg a Red Bull négyszer, miközben a konstruktőri címvédő McLaren egyelőre nyeretlen a helyszínen.

Ami a jelenlegi formát illeti, van esély rá, hogy a wokingiak fordítanak a helyzeten, de ezúttal nem lehetnek olyan magabiztosak, mint az év korábbi versenyein. A Red Bull ugyanis már Japánban is megmutatta, hogy képes legyőzni őket, és arra lehet számítani, hogy a sivatagi nyomvonal is inkább neki kedvez, így Verstappen egy hét leforgása alatt a másodszorra is nyerhet. 

Egy évvel ezelőtt a Red Bull kettős sikert ért el a Bahreini GP-n, míg a Ferrari a dobogó alsó fokát szerezte meg Sainz révén (Fotó: AFP)

A fent említett két csapat mellett a Ferrarira is érdemes lesz figyelni, hiszen várhatóan jobb teljesítményre lehet képes már a pályaspecifikációnak, illetőleg a melegebb időjárásnak köszönhetően, de a fejlesztései is előrelépést jelenthetnek. A Mercedes eközben hiába volt gyors a téli teszt folyamán, pont a melegebb idő vetheti vissza, így valamelyest visszaeshet. A Williams, a Racing Bulls és a Haas folytatná a pontszerző sorozatát, míg az Alpine végre pontot szerezne. 

Utóbbi csapat kapcsán Doohan helyzete került újra középpontba, miután az ausztrál már a második nagy balesetét szenvedte el az idén, míg a tartalék pilóták, köztük az ülésére pályázó Franco Colapinto Monzában vett részt régi autós teszten. A legfrissebb hírek szerint a múlt vasárnapi verseny után az autóból csak segítséggel kiszálló pilóta szerződése mindössze öt-hat nagydíjat ölel fel, és a korábbi világbajnok, Jacques Villeneuve meglátása szerint az ausztrálra a saját csapata helyezett túlzott nyomást, és a teljesítménykényszer vezet az egyre több hibához. 

 

Doohan mindenképpen visszavágna most hétvégén, és szeretne bizonyítani, de erősen kérdéses, még lesz-e érdemi ideje rá, vagy teljesen mindegy hogyan teljesít, és mindenképpen Colapinto váltja az idény egy pontján. A Williamsszel tavaly év közben beugró, és összességében jó teljesítményt nyújtó argentin azért szerződött át az Alpine-hoz, mert úgy érezte, és ígéretet is kaphatott rá, hogy jóval hamarabb lehetőséghez jut, mint a grove-iaknál. 

21. BAHREINI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 11., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
ÁPRILIS 12., SZOMBAT
3. szabadedzés14.30–15.30
Időmérő18.00–19.00
ÁPRILIS 13., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja17.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Szaúdi Nagydíj, Dzsiddaáprilis 20., 19.00
Miami Nagydíj, Miamimájus 4., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00


 

 

Legfrissebb hírek

„Mintha még sosem vezettem volna F1-es autót. Cserben hagytam a csapatot” – Norris rendkívül csalódott

F1
53 perce

Piastri a pole pozícióban; Norris elé a két Mercedes, Leclerc és Gasly is befért a bahreini időmérőn

F1
5 órája

A McLaren felkészült rá, hogy egy-egy döntésével felbosszanthatja a versenyzőit

F1
6 órája

Piastri és a McLaren elképesztő fölényben van a bahreini időmérő előtt

F1
8 órája

A Red Bullnak jobb munkát kellene végeznie ahelyett, hogy folyamatosan panaszkodik – Norris

F1
10 órája

„A McLaren egy másik bolygón van" – a Ferrarit bosszantja a nagy hátrány

F1
23 órája

A kezében maradt a kormány – Alonso elmagyarázta, mi történt

F1
Tegnap, 21:55

Elhalasztják a V10-es motorok visszatérését; Norris szerint kisebb az előnyük, mint azt az eredmények mutatják Bahreinben

F1
Tegnap, 21:09
Ezek is érdekelhetik