Max Verstappen óriási szenzációt okozott azzal, hogy tovább írta a pole pozíciós sorozatát a szuzukai időmérőn, a négyszeres világbajnok zsinórban negyedszer várhatta az élről a piros lámpák kialvását, míg mellőle és mögüle a fő esélyesnek tartott McLaren rugaszkodott el. A második rajtkockát a vb-éllovas Lando Norris, míg a harmadikat Oscar Piastri foglalhatta el, majd Charles Leclerc, George Russell vezérletével a Mercedes kettőse, a Racing Bullsszal parádés kvalifikációt futó Isack Hadjar, valamint Lewis Hamilton következett.
A Red Bullhoz előléptetett Cunoda Juki hazai közönség előtt a 14., míg az ülését a lefokozását követően megkapó Liam Lawson a 13. rajtkockából kezdhette meg az 53 körös versenyt.
Ahogyan arra előzetes számítani lehetett, sötét fellegek lepték el Szuzukát vasárnapra virradóan, és az éjszaka folyamán leszakadt az ég, ami teljesen lemosta a korábban felvitt gumiréteget. Noha a verseny kezdetére nagyrészt felszáradt az aszfaltcsík, így is voltak nedves/vizes részek, ráadásul rendkívül hűvös és szeles idő fogadta a mezőnyt, ami merőben eltért az előző két nap tapasztalt viszonyoktól. Közvetlenül a rajt előtt 20 százalék volt a valószínűsége annak, hogy érkezik újabb csapadék a futam során.
Ami a gumistratégiát illeti, három versenyző, Hamilton, Gabriel Bortoleto és Esteban Ocon a kemény, az utolsó két helyről induló Jack Doohan és Lance Stroll a lágy, míg a többiek a közepes keverék mellett döntöttek.
Verstappen jól kapta el a rajtot, és sikerült megtartania a vezetést, míg mögötte változatlan sorrendben fordult az első tízes. A mezőny szemmel láthatóan óvatosan közelítette meg az első kanyarokat, helycsere inkább hátrébb történt: Fernando Alonso Pierre Gaslyt, míg Cunoda Lawsont utasította maga mögé már az első körben, majd később Hamilton előzte meg Hadjart.
Verstappen az elején igyekezett ellépni a McLarenek előtt, a holland pilóta a tizedik körben több mint két másodperccel előzte meg Norrist, bő egy másodperc hátránnyal érkezett a csapattársa, Piastri, míg mögöttük Russell próbált nyomást helyezni Leclerc-re, és rendre DRS-határon mozgott, miközben az előrejelzések arról szóltak, hogy a huszadik kör körül kis eső szórhatja meg a pályát.
Csapadék helyett azonban az első kerékcserék érkeztek: az élmezőnyben Russell indította el a dominót, akit a következő körben Piastri követett, majd egy körrel később Verstappen, Norris és Leclerc egyszerre vette az irányt a boksz felé. Az élen álló holland, brit kettős első csatájára is sor került, ráadásul a bokszutcában: a McLaren ugyanis valamivel gyorsabban dolgozott, így eléggé szorossá vált a helyzet a két versenyző között.
Norris igyekezett fogást találni a vetélytársán, és a füves részen is átszántott, de nem történt helycsere. Míg a brit arról panaszkodott a rádión, hogy Verstappen nem hagyott neki elég helyet és leszorította, a holland azzal gyanúsította meg Norrist, hogy túl korán gyorsulhatott fel, amivel szabályt szeghetett. Bár az esetet a versenyirányítás is jegyezte, hamarosan jelezte, nincs szükség további vizsgálódásra.
Antonelli elnyújtotta az etapját a közepesen, aminek révén az olasz lett a valaha volt legfiatalabb versenyző, aki vezetett F1-es futamot. A mercedesest a kemény gumin rajtoló Hamilton követte, aki a 31. körben döntött kerékcsere mellett, vagyis előbb állt ki, mint az eggyel puhább abroncson kezdő Antonelli – a mercedeses a következő körben hajtott ki a bokszba.
Az élre a 32. körben visszaálló Verstappen eközben nem igazán tudott ellépni Norris előtt, az előnye 1.5 másodperc körül mozgott, s a harmadik Piastri is nagyjából ilyen távolságban követte a csapattársát, így körülbelül három másodperc választotta el egymástól a top 3-at.
Míg Norris nem igazán tudott DRS-távolságon belülre kerülni az élen haladó Verstappenhez képest, Piastri a 40. körben már nyithatta a hátsó szárnyát a csapattársa mögött, ami jó hír volt a Red Bull-os számára, hiszen kissé fellélegezhetett. Az ausztrál néhány körön belül jelezte is rádión, ő gyorsabb tudna lenni Norrisnál, és üldözőbe venné Verstappent a győzelemért, amiről a címvédőt is tájékoztatták, a csapat azonban nem szólt bele a kettős párharcába.
A holland ugyanakkor nem igazán tudott ellépni a kettős előtt, Norris kissé közeledett rá, miközben Piastri továbbra is nyithatta a hátsó szárnyát – a top 3-at a 48. körben kevesebb mint két másodperc választotta el egymástól. Noha az ausztrál versenyző hosszú körökön keresztül nyithatta a DRS-t, nem került előzési pozícióba, és végül meg kellett elégednie a harmadik hellyel.
Verstappen végig kontrollálta a versenyt, és magabiztos sikert aratott, így csapata győzelemmel búcsúzhatott a Hondától az utolsó közös Japán Nagydíján. A címvédő pilóta sorozatban negyedszer diadalmaskodott Szuzukában, míg teljes pályafutását tekintve a 64. sikerét könyvelhette el. A győzelemnek köszönhetően egy pontra közelítette meg a mögötte befutó vb-éllovas Norrist. A dobogó alsó fokára Piastri állhatott fel, majd Leclerc, a Mercedes-duó Russell, Antonelli sorrendben, Hamilton, Hadjar, Alexander Albon és Oliver Bearman zárta az első tízest, így a Racing Bulls, a Williams és Haas is pontot tudott szerezni.
Cunoda az első Red Bull-os versenyén a 12. pozícióban látta meg a kockás zászlót hazai közönség előtt, míg Lawson 17. hellyel tért vissza a Racing Bullshoz.
Folytatás jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal.
JAPÁN NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | ||||
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1.423 mp h. |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 2.129 mp h. |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 16.097 mp h. |
5. | George Russell | brit | Mercedes | 17.362 mp h. |
6. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 18.671 mp h. |
7. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 29.182 mp h. |
8. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 37.134 mp h. |
9. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 40.367 mp h. |
10. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 54.529 mp h. |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 57.333 mp h. |
12. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 58.401 mp h. |
13. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:02.122 p h. |
14. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:14.129 p h. |
15. | Jack Doohan | ausztrál | Alpine-Renault | 1:21.314 p h. |
16. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:21.957 p h. |
17. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:22.734 p h. |
18. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:23.438 p h. |
19. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:23.897 p h. |
20. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. |
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Lando Norris | 1 | 3 | 4 | 62 |
2. | Max Verstappen | 1 | 2 | 4 | 61 |
3. | Oscar Piastri | 1 | 2 | 4 | 49 |
4. | George Russell | – | 2 | 4 | 45 |
5. | Andrea Kimi Antonelli | – | – | 4 | 30 |
6. | Charles Leclerc | – | – | 3 | 20 |
7. | Alexander Albon | – | – | 3 | 18 |
8. | Lewis Hamilton | – | – | 3 | 15 |
9. | Esteban Ocon | – | – | 1 | 10 |
10. | Lance Stroll | – | – | 2 | 10 |
11. | Nico Hülkenberg | – | – | 1 | 6 |
12. | Oliver Bearman | – | – | 2 | 5 |
13. | Isack Hadjar | – | – | 1 | 4 |
14. | Cunoda Juki | – | – | 1 | 3 |
15. | Carlos Sainz | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 111 |
2. | Mercedes | 75 |
3. | Red Bull-Honda | 61 |
4. | Ferrari | 35 |
5. | Williams-Mercedes | 19 |
6. | Haas-Ferrari | 15 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 10 |
8. | Racing Bulls-Honda | 7 |
9. | Sauber-Ferrari | 6 |
10. | Alpine-Renault | 0 |
39. JAPÁN NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 4., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:28.549 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:28.114 |
ÁPRILIS 5., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:27.965 |
Időmérő | 1. Verstappen 1:26.983 |
ÁPRILIS 6., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Piastri |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Bahreini Nagydíj, Szahír | április 13., 17.00 |
Szaúdi Nagydíj, Dzsidda | április 20., 19.00 |
Miami Nagydíj, Miami | május 4., 22.00 |