Piastri mindenkit leköröz a bahreini versenyen?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.04.13. 14:02
Piastri lesz az első versenyző, aki 2025-ben duplázik? (Fotó: AFP)
Oscar Piastri a pole pozícióból várhatja a Formula–1-es Bahreini Nagydíj versenyét, és minden esélye megvan rá, hogy a dobogó felső fokán ünnepeljen pályafutása ötvenedik megméretésén. Mögötte azonban kiélezett csatára lehet számítani: Charles Leclerc a Ferrari idei első pódiumát szerezné meg, George Russell Ausztrália és Kína után térne vissza a top 3-ba, míg Lando Norris a csalódást keltő időmérőt feledtetné egy jó eredménnyel a gumigyilkosnak ígérkező, forró szahíri éjszakában.

Oscar Piastri eddig remekel a 21. Bahreini Nagydíjnak otthont adó szahíri pályán, az ausztrál már pénteken is a leggyorsabbnak bizonyult, aztán óriási fölényével hívta fel magára a figyelmet a harmadik szabadedzésen, mielőtt megszerezte volna pályafutása második pole pozícióját.

Noha a szombati több mint nyolc tizedes előnye mindössze 168 ezredre olvadt az időmérőn, az elsősége egy pillanatig sem forgott veszélyben: a mclarenes az egyenesekben, valamint a kilences és a tízes kanyarban vesztett némi időt, de a kör többi részében végig előnyben volt, és a legjobb szektoridejeit egyaránt a leggyorsabb körén érte el.

Körideje azonban így is több mint hat tizedmásodperccel maradt el a tavalyi leggyorsabbtól, ami jól mutatja, mennyit számítanak a melegebb időjárási körülmények – egy évvel ezelőtt az idénynyitónak adott otthont Bahrein, a verseny időpontja március 2-ára esett, vagyis most közel másfél hónappal később látogatott a helyszínre a mezőny.

A csapatok az előszezoni teszten (nagyjából a tavalyi futammal megegyező időpontban tartották) nyert adatokat is dobhatták a kukába, és kezdhették a nulláról a beállításokkal. A versenyzők már pénteken is rossz tapadási viszonyokra, az abroncsok túlhevülésére, valamint óriási gumikopásra panaszkodtak, miközben a hétvége során már több ízben nehezítette a dolgukat a szél.

EGY ÉVVEL EZELŐTT KETTŐS RED BULL-SIKERT HOZOTT A BAHREINI IDÉNYNYITÓ

Tavaly Verstappen vezérletével a Red Bull kettős győzelmet ért el az akkor az idénynyitónak otthont adó Bahreinben. A dobogó alsó fokára Sainz állhatott fel a Ferrari színeiben, majd Leclerc és Russell zárta az első ötös sorát. 

Bár a mezőny a pénteki villanyfényes gyakorláson teljesítette a szokásos hosszú etapokat, azokból sem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen amellett, hogy azóta nagy mértékben gumizódott a pálya (az F1 mellett az F2 és az F3 mezőnye is a helyszínen van), némileg hűvösebb időt jósolnak a rajtra, s bár mindössze néhány Celsius-fokról van szó, a mostani gépek nagyon érzékenyek minden hőmérsékleti változásra, illetve a szélre is, ami ezúttal sem kerüli el a pálya területét.

Persze így sem lehet arra számítani, hogy a McLaren pénteki versenyszimuláción mutatott tempófölénye semmissé válik vasárnap, de azért talán túlzó a csalódást keltő időmérőt futó Lando Norris azon kijelentése, hogy csapattársa mindenkit le fog körözni az 57 kört felölelő futam során. (A rendkívül önkritikus brit a legjobb szektoridejei alapján 219 ezred lemaradással a harmadik helyet szerezhette volna meg.)

Piastri idei második sikerére egy elrontott rajt vagy a számára rossz időpontban pályára küldött biztonsági autó jelentheti a legnagyobb veszélyt. Előbbi azért jelenthetne gondot, mert a McLaren kisebb végsebességgel operál, mint közvetlen üldözői, a Ferrari, illetve a Mercedes, ami akár Norris felzárkózását is megnehezítheti a hatodik helyről. A brit pilóta előzetesen a dobogót tűzte ki célul maga előtt, és úgy fogalmazott, a második hely lehet a legjobb, amit elérhet vasárnap.

 

Leclerc tavaly és az idén is a második rajtkockából várhatja a futamot, akkor a csapattársa mögött a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót. A monacói ezúttal mindenképpen maradna a top 3-ban, és így, hogy  George Russell büntetése révén odaférkőzhetett az első sorba, egyértelmű célja, hogy az idén először dobogóra vezesse a Ferrarit.

Persze ebbe várhatóan a Mercedes brit versenyzőjének is lesz beleszólása, mint ahogyan az ötödik helyről induló Andrea Kimi Antonelli és a hatodikról elrugaszkodó Norris is a top 3-at szemelte ki magának. A „kakukktojás” Pierre Gasly, aki a fantasztikus körének, illetőleg az „ezüstnyilak" utólagos hátrasorolásának köszönhetően a negyedik rajtkockából várhatja a startot az idén eddig pont nélkül álló Alpine-nal.

F1
2025.04.13. 11:09

A második sorból támad az Alpine – megszerzi az idei első pontjait?

„Ha időnként borsot törhetünk az élcsapatok orra alá, az nagyszerű lenne."

 

A francia tisztában van vele, hogy nincs igazán sansza az előrelépésre, de azon lesz, hogy a lehető legtovább kitartson a negyedik helyen, és bízik benne, hogy a mögüle rajtoló Norris és Max Verstappen is inkább egymással lesz elfoglalva a futam korai szakaszában, hiszen akkor talán némi levegőhöz jutna. Az imént említett brit, holland kettős azonban inkább a minél gyorsabb felzárkózásban bízik, mint ahogyan a csalódott Lewis Hamilton is előretörne a kilencedik helyről, így már az első kanyarba menet több csatára és nagy helyezkedésre lehet számítani.

Ami a várható stratégiákat illeti, a helyszínre a C3-as, a C2-es, és a C1-es, vagyis a három legkeményebb keveréket elvivő Pirelli szerint főként két kiállásra lehet számítani, igaz, az sem kizárt, hogy valamely pilóta megpróbálja egyetlen kerékcserével teljesíteni az 57 kört. Ebben segítségére lehet az esetleges virtuális vagy valódi biztonsági autós szakasz is, amire jó esély van, hiszen 2017 óta – tavaly kivételével – valamennyi Szahírban rendezett versenyen legalább egyszer érvénybe lépett valamilyen korlátozás.

A PIRELLI ÁLTAL ELŐZETESEN JÓSOLT STRATÉGIÁK

  • Rajt a lágyon, a 10. és a 16. kör között váltás a közepesre, majd a 32. és a 38. kör között újra közepes. 
  • Rajt a lágyon, a 10. és a 16. kör között váltás a keményre, majd a 33. és a 39. kör között csere a közepesre. 
  • Rajt a közepesen, a 14. és a 20. kör között váltás a keményre, majd a 34. és a 40. kör között vissza a közepesre. 
  • Rajt a közepesen, a 16. és a 22. kör között váltás a közepesre, majd a 38. és a 44. kör között csere a lágyra. 
  • Rajt a közepesen, majd a 22. és a 28. kör között váltás a keményre. 

Az első tízesből rajtolók között több eltérés is azt illetően, milyen gumikból gazdálkodhatnak vasárnap: a McLaren és a Ferrari párosa, vagyis Piastri, Norris, Leclerc és Hamilton egyenként plusz egy szett új közepes keverékkel rendelkezik, míg Verstappennek egy szettel több friss kemény abroncsa van, mint közvetlen riválisainak, ami az általuk választott taktikára is nagy hatással lehet. 

Érdekesség, hogy egy évvel ezelőtt valamennyi versenyző a lágyon rajtolt, és a futamon egyáltalán nem került elő a közepes Pirelli, mindenki a keményre váltott a második etapra, míg a harmadiknál megoszlott, hogy a kemény vagy a lágy gumi került-e elő újra. Persze, mint ahogyan már korábban is szó esett róla, most melegebb időjárás fogadja a mezőnyt, miközben a különböző keverékek is módosultak 2025-re. A legnagyobb változáson például pont a tavaly mellőzött C2-es esett át. 

Ami a rajt- és a pályapozíciót illeti, nem olyan meghatározó, mint múlt hétvégén Japánban, hiszen alapvetően lehet előzni a pályán, azonban a turbulens levegő ezúttal is fejtörést okozhat, és nehezítheti a gumik menedzselését. Az előzést összesen három DRS-zóna fogja segíteni, de így is kérdéses, mennyire lesz könnyű végigvinni egy-egy manővert.

Az eddig megrendezett húsz bahreini viadal felén a pole pozícióból született siker, míg az első rajtsorból összességében tizenöt alkalommal. A harmadik rajthelyet háromszor, míg a negyediket kétszer váltották a dobogó felső fokára, vagyis a második soron kívülről elrugaszkodva még senki sem tudott diadalmaskodni.

BAHREINI NAGYDÍJ, A VERSENY RAJTSORRENDJE

1.Oscar PiastriausztrálMcLaren-Mercedes
2.Charles LeclercmonacóiFerrari
3.George Russell*britMercedes
4Pierre GaslyfranciaAlpine-Renault
5.Andrea Kimi Antonelli*olaszMercedes
6.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes
7.Max VerstappenhollandRed Bull-Honda
8.Carlos SainzspanyolWilliams-Mercedes
9.Lewis HamiltonbritFerrari
10.Cunoda JukijapánRed Bull-Honda
11.Jack DoohanausztrálAlpine-Renault
12.Isack HadjarfranciaRacing Bulls-Honda
13.Fernando AlonsospanyolAston Martin-Mercedes
14.Esteban OconfranciaHaas-Ferrari
15.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes
16Nico Hülkenberg**németSauber-Ferrari
17.Liam Lawsonúj-zélandiRacing Bulls-Honda
18.Gabriel BortoletobrazilSauber-Ferrari
19.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes
20.Oliver BearmanbritHaas-Ferrari

*: egy-egy rajthelyes büntetést kapott.

**: utólag törölték a Q1-es körét, aminek eredményeként a 16. helyre esett vissza.

21. BAHREINI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 11., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:33.204
2. szabadedzés1. Piastri 1:30.505
ÁPRILIS 12., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Piastri 1:31.646
Időmérő1. Piastri 1:29.841
ÁPRILIS 13., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja17.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Szaúdi Nagydíj, Dzsiddaáprilis 20., 19.00
Miami Nagydíj, Miamimájus 4., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1.Lando Norris13462
  2.Max Verstappen12461
  3.Oscar Piastri12449
  4.George Russell2445
  5.Andrea Kimi Antonelli430
  6.Charles Leclerc320
  7.Alexander Albon318
  8.Lewis Hamilton315
  9.Esteban Ocon110
10.Lance Stroll210
11.Nico Hülkenberg1  6
12.Oliver Bearman2  5
13.Isack Hadjar1  4
14.Cunoda Juki1  3
15.Carlos Sainz1  1
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes111
  2. Mercedes  75
  3. Red Bull-Honda  61
  4. Ferrari  35
  5. Williams-Mercedes  19
  6. Haas-Ferrari  15
  7. Aston Martin-Mercedes  10
  8. Racing Bulls-Honda    7
  9. Sauber-Ferrari    6
10. Alpine-Renault    0

 

Legfrissebb hírek

Közelében sem vagyok annak, amire képes lehetnék, bármilyen fájó is ezt kimondani – Norris

F1
10 órája

Az FIA büntetett, majd visszakozott – furcsa esetekből nem volt hiány Bahreinben

F1
16 órája

Hamilton úgy érzi, rájött, hogyan kell vezetni az „idegen" Ferrarit

F1
18 órája

„Oscar Oscarnak” – nemzetközi sajtóvisszhang a Formula–1-es Bahreini Nagydíj után

F1
18 órája

F1-es mérnökkel forradalmasítanák az adatfeldolgozást az MU-nál – sajtóhír

Angol labdarúgás
19 órája

Marko attól fél, hogy Verstappen távozik – a Red Bull válságmegbeszélést tartott a riasztó bahreini verseny után

F1
2025.04.13. 23:25

Hülkenberget kizárták a bahreini versenyről – hivatalos

F1
2025.04.13. 21:27

Az FIA döntött Russell DRS-ügyében – hivatalos

F1
2025.04.13. 21:12
Ezek is érdekelhetik