F1: Verstappen a favorit a Ferrari hazai nagydíján

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2022.09.08. 17:06
null
Verstappen megállíthatatlanul száguld a második bajnoki cím felé (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2022-es Formula–1-es bajnokság, a 16. állomás Monza, ahol a 73. Olasz Nagydíjat rendezik meg. Max Verstappen az újabb sikere révén száz pont fölé emelte az előnyét a rivális, Charles Leclerc ellen, s favoritként érkezhetett meg riválisa otthonába is. A Ferrarin minden eddiginél nagyobb nyomás lehet hazai pályán, hiszen a szurkolók biztosan nem bocsátanának meg egy újabb elrontott versenyt. 

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MONZAI PADDOCKBÓL

Max Verstappen sorozatban a harmadik, míg idénybeli tizedik sikerét jegyezte múlt hétvégén, s immár több mint száz ponttal előzi meg a pontazonossággal álló legközelebbi riválisait, a csapattársát, Sergio Pérezt, valamint Charles Leclerc-t.

73. OLASZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 9., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.00–15.00
2. szabadedzés: 17.00–18.00
SZEPTEMBER 10., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő: 16.00–17.00
SZEPTEMBER 11., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 306.72 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Október 2., 14.00Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
Október 7., 7.00Japán Nagydíj, Szuzuka
Október 23., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin

A holland matematikailag akár már két verseny múlva, vagyis Szingapúrban bebiztosíthatja a második bajnoki címét, ha 29 ponttal növelni tudja az előnyét, ráadásul egyre közelebb kerül ahhoz is, hogy egy nagy rekordot érjen el, vagy akár adjon át a múltnak.

A Red Bull-os már ezen a hétvégén beállíthatja Hamilton Mercedes-érában felállított csúcsát, hiszen a hétszeres világbajnok maximum 11 sikerig jutott egy adott évben, míg a listavezető Michael Schumacher és Sebastian Vettel három győzelemmel előzi meg, ami egyáltalán nem tűnik elérhetetlen célnak hét nagydíjjal a vége előtt.

Verstappen emellett az idény végéig Nigel Mansellt és Fernando Alonsót is lehagyhatja a diadalok számában az örökranglistán, ami azt jelentené, hogy év végén már csak öt versenyző, Ayrton Senna (41), Alain Prost (51), Sebastian Vettel (53), Schumacher (91) és Hamilton (103) állna előtte.

Míg a holland és a Red Bull megállíthatatlannak tűnik, a Ferrari a remek idénykezdet után egyre mélyebbre süllyed, és lassan nem telik el úgy futamhétvége, hogy ne csúszna porszem a gépezetbe. Technikai problémák és stratégiai mellényúlások tarkították az előző versenyeket, míg legutóbb egy igencsak elrontott kerékcsere okozott bonyodalmat Carlos Sainz Jr. oldalán.

A spanyol a leintést követően nem is palástolta csalódottságát, s fanyaran megjegyezte, idén elkövetnek minden hibát, hogy jövőre már ne kelljen. Sainz úgy érzi, a rivális már behozhatatlan előnyre tett szert, így a következő évre kell koncentrálniuk, s hozzá hasonlóan a sokáig esélyesnek tartott Leclerc is feladta már a harcot.

A dobogóra az Osztrák Nagydíj óta először visszatérő versenyző ráadásul már a hétvégi esélyeiket is leírta, hiszen az elmondása szerint Monza kevésbé fog feküdni a Scuderiának. Hírek szerint a csapatfőnök, Mattia Binotto napjai is meg vannak számlálva, és ha hazai pályán újabb kudarcos versenyt zár a csapat, a vezetőség könnyen elgondolkozhat további személycseréken is.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

Múlt héten biztossá vált, hogy Oscar Piastri váltja az elküldött Daniel Ricciardót a McLarennél, és Pierre Gasly Alpine-hoz szerződése is nyílt titoknak számít már, hiszen a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko, illetve a csapatfőnök, Christian Horner is megerősítette a tárgyalások tényét, valamint elmondta, bizonyos feltételek teljesülése mellett elengedik az AlphaTauri versenyzőjét.

A bizonyos feltételek az IndyCarban versenyző Colton Hertához kötődnek, hiszen a Red Bull tervei szerint az amerikai pilóta váltaná a távozó Gaslyt, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) azonban könnyen meghiúsíthatja az egész ügymenetet.

Az IndyCar-pilóta ugyanis jelenleg nem rendelkezik elég ponttal a szuperlicenchez – nyolc pont hiányzik a számára ehhez, és egyelőre kérdéses, a szövetség ad-e külön engedélyt neki. A „vörös bikák” a koronavírus-járványra hivatkoznának, hiszen az állásfoglalásuk szerint az is szerepet játszott abban, hogy az amerikai nem gyűjtötte még össze az F1-es induláshoz szükséges pontokat.

A tekintetek így jelenleg a szövetségre szegeződnek, hiszen amíg nem dönt Herta sorsáról, a pilótapiac mozgása is befagy valamelyest. Ugyanis amellett, hogy az AlphaTauri és az Alpine sem tud bejelentést tenni, egyelőre a Haas is kivár. A csapatfőnök, Günther Steiner nem akarja elsietni a jövő évi pilótapáros kijelölését, így továbbra is kétséges Mick Schumacher helyzete.

A szakember elismeri, hogy a német többször is remek teljesítményt mutatott az elmúlt időszakban, és még mindig harcban van a hosszabbításért, ugyanakkor kétségtelen, hogy erősen inog alatta az ülés, és több jelölt, köztük Daniel Ricciardo is előnyt élvez előtte.

Noha a Haas tehát tárt karokkal várná az ausztrált, egyre több pletyka kering arról, hogy a versenyző inkább kihagyna egy évet, ha nem jönne össze a számára az Alpine-szerződés, és esetleg a Mercedes tartaléképilótájává válna, abban bízva, hogy Hamilton visszavonulásakor lehetőséget kapna.

Ricciardo mellett az F1-ben az előző év végén ülés nélkül maradó Antonio Giovinazzi is jó esélyekkel pályázik Schumacher helyére, amit jól jelez, hogy a csapat két pénteki edzésen lehetőséget is ad neki az idény végéig, az elsőt már most hétvégén Monzában, méghozzá a német helyén.

Bár Schumachert a Williamsszel és az Alpine-nal is összeboronálták – a grove-iaknál Nicholas Latifit váltaná, míg az enstone-iaknál Esteban Ocon kardoskodik mellette – utóbbi forgatókönyv megvalósulására elég kicsi az esély, és a patinás istálló listáján is előkelőbb helyen lehet Logan Sargeant neve, mint az övé, így könnyen előfordulhat, hogy végül kiszorul a rajtrácsról.

Mentőövet az Audi dobhat neki: a német autómárka 2026-tól hivatalos motorgyártóként csatlakozik a „száguldó cirkuszhoz”, és egyelőre nem megerősített hírek szerint többségi tulajdoni jogot óhajt vásárolni a Sauber csapatában. A feltételezéseket erősíti, hogy az Alfa Romeo nem sokkal az Audi bejelentése után tette hivatalossá, 2023 végétől már nem lesz a svájci-olasz istálló névadó szponzora, és az F1 Insider értesülései szerint a Szingapúri Nagydíj előtt pont is kerülhet a tárgyalások végére.

A pletykák 75 százalékos felvásárlásról szólnak, ami azt jelentené, az Audinak komoly beleszólása lenne abba, kit hoz a csapatba. A források szerint az autómárka német versenyzőt akar, méghozzá nem is akárkit, hanem Schumachert, ugyanakkor kérdéses, a 2023-as pilótafelállásra lehet-e bármi hatása.

Az Alfa Romeo ugyanis többéves kontraktust kötött Valtteri Bottasszal, és meglehetősen elégedett Csou Kuan-jü szereplésével is, így szinte biztosra vehető a kínai maradása is. Schumacher tehát legkorábban 2024-ben kaphatná meg a lehetőséget, így most minden erejével azért kell küzdenie, hogy a Haast meggyőzze a 2023-as maradásról...


MI VÁRHATÓ AZ OLASZ NAGYDÍJON?

Szünet nélkül folytatódik a 2022-es bajnokság, a nyári szünetet követő tripla hétvége utolsó állomása Monza, ahol a 73. Olasz Nagydíjat rendezik meg. A pálya 1950-ben látta először vendégül az F1-es mezőnyt, és az 1980-as kiírást kivéve valamennyi évben otthont adott a versenynek.

Ami a történelmi múltat illeti, az aktív versenyzők közül Hamilton állhatott fel a legtöbbször a dobogó felső fokára, a hétszeres világbajnok összesen ötször győzedelmeskedett, amivel nem mellesleg Schumacherrel holtversenyben vezeti a vonatkozó listát. Rajta kívül Vettel (3), Alonso (2), Leclerc (1), Gasly (1), valamint Ricciardo (1) szelte már át elsőként a célvonalat, míg a konstruktőrök közül a Ferrari áll az élen 19 sikerrel.

Ami a jelenlegi formát illeti, nagy esély van rá, hogy új név kerüljön fel a győztesek közé, hiszen az elmúlt futamokon diadalmaskodó és remek formában versenyző Verstappennek még nem jött össze a monzai diadal. Nem úgy, mint Leclerc-nek, aki 2019-ben a Ferrari színeiben ünnepelhetett, s minden erejével azon lesz, hogy megismételje az akkori sikert.

Ami az időmérőt illeti, az elmúlt nagydíjak alapján úgy látszik, kezd eltűnni a Scuderia egykörös előnye, hiszen a Hungaroringen a Mercedes, Spa-Francorchamps-ban és Zandvoortban pedig a Red Bull bizonyult a leggyorsabbnak, utóbbi helyszínen ráadásul úgy, hogy az olaszok tűntek az esélyesebbnek a pályakarakterisztika alapján.

Ez Monzában másképp lesz, hiszen Leclerc elmondása szerint az olaszországi nyomvonal kevésbé fog feküdni az SF–75-ösnek, így Verstappennek minden esélye meglesz, hogy megszerezze idénybeli ötödik pole pozícióját.

PÉNTEKEN ESŐ, MAJD NAPSÜTÉS
Pénteken borongós idő fogadja a mezőnyt, és a nap első felében több zivatarra is lehet számítani. Délutánra némileg kitisztul az ég, a levegő hőmérséklete 24 Celsius-fok körül alakulhat a nyitó napon. Szombaton felhős időben kezdődhet a felkészülés, de az időmérő idejére előbújhat a nap. A higanyszálak 26 Celsius-fokig is felkúszhatnak. Vasárnap hasonló körülmények várhatják a versenyzőket, a futamon 26 Celsius-fok várható.

Ami a versenyt illeti, az elmúlt két évben meglepetéseredmény született, hiszen 2020-ban Gasly a tizedik helyről indulva aratott sikert, míg tavaly Ricciardo vezérletével ünnepelhetett kettős-győzelmet a McLaren. Ehhez hasonló káoszfutamra és váratlan fordulatra az idén ugyanakkor nem lehet számítani, és a favorit toronymagasan Verstappen lehet.

A Red Bullnak kedveznek a kisebb leszorítóerőt igénylő gyors pályák, és az egyenesekben mutatott fölénye révén egyáltalán nem lesz könnyű dolga a riválisoknak, így a Ferrari leginkább abban bízhat, hogy több versenyzőt, köztük Pérezt és a mercedeseseket is hátrasorolják motorbüntetés miatt, hiszen akkor két autóval támadhatná Verstappent. Hamilton hátrasorolását egyébként csütörtök délután megerősítették a Mercedesnél.

Ami a dobogós esélyeket illeti, az „ezüstnyilak” megint jó eséllyel pályázhatnak a lepattanóra, igaz, Monzában jóval nehezebb helyzetben találhatják magukat, mivel komoly fenyegetést jelenthet rájuk az Alpine is. A W13-asnak ugyanis kevésbé fekszik a monzaihoz hasonló pálya, így ezúttal jó adag szerencsére is szükségük lehet ahhoz, hogy a top 3-ban végezzenek.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, nagy csata alakulhat ki a McLaren, az Aston Martin, az AlphaTauri és a Williams között. A wokingiak a tavalyi győzelem után újra erős hétvégét zárnának Olaszországban, a silverstone-iak a Franciaországban megkezdett sorozatukat folytatnák, a faenzaiak hazai pályán feledtetnék a múlt heti nullázást, míg a grove-iak Albon remek szereplésére, valamint az autó egyenesben mutatott tempójára alapoznának.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 10 12 13 4 310
2. Charles Leclerc 3 6 12 3 201
3. Sergio Pérez 1 8 13 2 201
4. George Russell - 6 14 - 188
5. Carlos Sainz Jr. 1 7 13 3 175
6. Lewis Hamilton - 6 13 2 158
7. Lando Norris - 1 11 2 82
8. Esteban Ocon - - 12 1 66
9. Fernando Alonso - - 11 - 59
10. Valtteri Bottas - - 7 - 46
11. Kevin Magnussen - - 5 1 22
12. Sebastian Vettel - - 6 - 20
13. Daniel Ricciardo - - 5 1 19
14. Pierre Gasly - - 4 - 18
15. Mick Schumacher - - 2 - 12
16. Cunoda Juki - - 3 - 11
17. Csou Kuan-jü - - 2 - 5
18. Lance Stroll - - 5 - 5
19. Alexander Albon - - 3 - 4
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull 511
2. Ferrari 376
3. Mercedes 346
4. Alpine-Renault 125
5. McLaren-Mercedes 101
6. Alfa Romeo-Ferrari 51
7. Haas-Ferrari 34
8. AlphaTauri-Red Bull 29
9. Aston Martin-Mercedes 25
10. Williams-Mercedes 4
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik