F1: mit jelent a csapatok számára az Emilia-romagnai Nagydíj törlése?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.05.19. 13:38
null
Reményeket és terveket is elmosott az imolai eső (Fotó: AFP)
Több csapat is nagy reményekkel várta a most hétvégére tervezett Formula–1-es Emilia-romagnai Nagydíjat, ám a térséget sújtó heves esőzések és áradások meghiúsították a futamrendezést. Az elmaradt futam komoly fejtörést okoz a nagy fejlesztésekkel készülő csapatoknak, illetve a Pirellinek is, amely kísérleti jelleggel Imolában próbálta volna ki az új időmérős formátumot. Egy versenyzőnek, Pierre Gaslynak ugyanakkor nagyon jól jött a felszabaduló hétvége, hiszen rendkívül közel volt az egyfutamos eltiltáshoz.

 

 

A Red Bull bombaformában kezdte a 2023-as idényt, hiszen öt nagydíj után továbbra is veretlen, már négy kettős győzelmet számlál, és 122 ponttal előzi meg a legközelebbi riválisát, az Aston Martint. A „vörös bikák” letaglózó fölénye állandó témát szolgáltat a paddokcban, és már több résztvevő is utalt rá, szükségessé válhat, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hozzányúljon a szabályokhoz még a 2026-os ciklus vége előtt, máskülönben egyre többek számára válhat érdektelenné a kiszámítható sorozat.

69. MONACÓI NAGYDÍJ
MÁJUS 26., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.30–14.30
2. szabadedzés: 17.00–18.00
MÁJUS 27., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.30–13.30
Időmérő: 16.00–17.00
MÁJUS 28., VASÁRNAP
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 4., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
Június 18., 20.00Kanadai Nagydíj, Montreal
Július 2., 15.00Osztrák Nagydíj, Spielberg

Bár a címvédő gárda tanácsadója, Helmut Marko megvan győződve róla, hogy a szövetség már most is olyan manipulatív trükkökkel kívánja csorbítani az előnyüket, mint a DRS-zónák lerövidítése, figyelembe véve az RB19-es egyedülálló DRS-hatékonyságát, a változtatás épp az ellenfeleket lehetetlenítette el még inkább. Meglehet, a Mercedes-éra idején is volt több módosítás, ami az „ezüstnyilak” egyeduralmát kívánta megtörni, egyelőre kérdéses, lesz-e hasonló a közbeavatkozás a jövőben.

Az F1 elnöke, Stefano Domenicali mindenesetre elég kategorikusan elzárkózott az ilyesféle törekvésektől, és kijelentette, még nem tekintené lefutottnak az idei bajnokságot sem. Hozzá hasonlóan a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is óvatosságra intett, szerinte fontos, hogy most építsenek ki minél nagyobb előnyt, mivel a túlköltekezés miatt kapott büntetésük az év második felében éreztetheti igazán a hatását, és arra számít, hogy össze fog rázódni a mezőny.

A szakember úgy vélte, a folyamat már az Emilia-romagnai Nagydíjon kezdetét veszi, hiszen a riválisok jelentős fejlesztési csomaggal készültek Imolába, a térséget sújtó heves esőzések és áradások azonban nemcsak a fejlesztési terveket, hanem a teljes versenynaptárt átírták, hiszen a kialakult vészhelyzet meghiúsította a versenyhétvége megrendezését.

Az időjárás-előrejelzéseket látva a Ferrari a hírek szerint még a szerdai bejelentés előtt úgy határozott, hogy csúsztatja az új hátsó felfüggesztés bevetését, ráadásul a soron következő monacói aszfaltcsík sajátosságai miatt egészen a spanyolországi futamig vár, a Mercedes azonban a jósolt esőzés ellenére is kész volt bevetni a csomagot, és Monte-Carlo szűk utcái sem vették el az istálló kedvét.

Az „ezüstnyilak” ugyanis már régóta számolták vissza a napokat az emilia-romagnai futamig, hiszen Imolától várták az új kezdet reményét. Az alakulat teljesen új alapokra helyezte a tavaly félresikerült, és idénre áthozott konstrukciót, és az eddigiektől teljesen eltérő fejlesztési irányt kíván venni. A frissítések között szerepeltek többek között a módosított oldaldobozok, az új első felfüggesztés, és az átalakított padlólemez is. A Mercedes tehát mondhatni visszatért a kezdetekhez, és amolyan B-autót tervezett pályára vinni Olaszországban.

A csapatfőnök, Toto Wolff már Imola előtt is hangsúlyozta, az első lépések nem a teljesítménynövelésre összpontosulnak, sokkal inkább azt a célt szolgálják, hogy a W14-es stabilabbá váljon, valamint kiszámíthatóbban viselkedjen, ugyanakkor azt elismerte, hogy már önmagában ezek elérése is plusztempót jelenthet, hiszen a versenyzők magabiztosabbá válhatnak a volán mögött. Az osztrák emellett azt is megosztotta, hogy bizonyos területeken inkább a konvencionálisabb megoldásokhoz nyúltak.

Noha a hercegségbeli nyomvonal egyértelműen nem a legjobb terep az újítások tesztelésére, valamint azok hatékonyságának felmérése, a Mercedes tehát nem kíván újabb hétvégét várni, nem úgy, mint a Ferrari, pedig az olaszok számára is rendkívül fontos lett volna az olaszországi fejlesztés.

A Mercedeshez hasonlóan az évet ugyancsak rossz formában kezdő maranellóiak is azt tűzték ki maguk előtt célul, hogy kiegyensúlyozottabbá tegyék a kocsit. A két versenyző, Carlos Sainz Jr. és Charles Leclerc már többször kifejezte azon aggályát, hogy az SF-23-as rendkívül következetlenül viselkedik: a spanyol Miami után arra panaszkodott, hogy nem is igazán tud játszani a gumikkal, míg a monacói azt ecsetelte, hogy rendkívül nehéz a határon menni.

A VB ÁLLÁSA
1. Verstappen119
1. Red Bull 224
2. Pérez105
2. Aston Martin 102
3. Alonso75
3. Mercedes 96
4. Hamilton 564. Ferrari78
5. Sainz44
5. McLaren 14
6. Russell 40
6. Alpine 14

A Scuderia emellett azt sem igazán érti, miért ilyen eltérő az időmérőn és a versenyen mutatott teljesítménye, hiszen míg egy körön akár a Red Bull-lal is felveszi a harcot, a hosszú etapokon jóval elmarad, és nemegyszer a harmadik-negyedik erővé lép hátra az Aston Martin és a Mercedes mögé, miközben meglehetősen rosszul kezeli a gumikat is.

A mérnök, Jock Clear szerint a különbséget részben az okozhatja, hogy a rivális elsősorban a futamra állítja be a kocsit, és elhintette, akár ők is hasonló útra térhetnek, vagyis a jövőben feláldoznak némi tempót egy körön annak érdekében, hogy versenyképesebbé váljanak vasárnap. Monacóban azonban egyáltalán nem kaphatunk képet arról, hogy beválik-e az esetleges szemléletváltás, és hogy az istállónak sikerül-e előrelépnie versenytávon, hiszen az időmérő mindennél fontosabb Monte-Carlo szűk és kanyargós utcáin.

Emellett elég nagy a rizikófaktor is az esetleges sérülésekre és törésekre is, így az Imolára új padlólemezzel készülő AlphaTaurinak, valamint a fejlesztésekkel a pontzónába történő visszatérést megcélzó Alfa Romeónak is meg kell gondolnia, beveti-e az frissítéseket a hercegségben, vagy inkább a Ferrarihoz hasonlóan a remek teszthelyszínként szolgáló Spanyolországra halasztja a megújulást.

Az Emilia-romagnai Nagydíj törlése azonban nemcsak a csapatokat készteti újragondolásra, hanem a Pirellit is, hiszen amellett, hogy a helyszínen kívánta kipróbálni az új, nagyobb teljesítményű, de melegítő paplan alkalmazását nem igénylő esőgumiját, kísérleti jelleggel új időmérős formátuma is debütált volna.

A kizárólagos beszállító a fenntarthatósági törekvéseinek jegyében módosított a gumikat érintő szabályokon, aminek értelmében az eddigi 13 helyett 11 szett száraz pályára alkalmas abroncs állt volna a versenyzők rendelkezésére, illetve a mezőny meghatározott keveréket használhatott volna a különböző szakaszokban: a Q1-ben a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy lett volna kötelező.

A teszt azonban elmaradt, így Mario Isoláéknak azon kell gondolkodniuk, hol pótolhatnák be. A hírek szerint második helyszínként eredetileg is a Hungaroring szerepelt, így a július 21. és 23. között rendezendő magyarországi versenyhétvégén mutatkozhat be először a formátum, azonban az egyelőre kérdéses, mely más helyszínen tarthatják a második próbát, hiszen ha beválik az időmérős szabály, több nagydíjon is alkalmazhatják a jövőben.

Az elmaradt verseny ugyanakkor nemcsak fejtörést okozott, hanem bizonyos szempontokból a csapatok kezére is játszott. Ugyanis a jelenlegi információk szerint hiába nem pótolják Imolát, és csökken ennek okán 22 futamra az idei versenynaptár, ez nem lesz hatással különböző felhasználható elemek számára, valamint a költségvetési határra sem, hiszen az esemény tervezett időpontjához képest kevesebb mint három hónapon belül történt a törlés.

Figyelembe véve a hétvégi időjárás-előrejelzéseket, határozottan megnőtt volna az esetleges balesetek esélye, ami nemcsak pluszköltséget jelenthetett volna adott istálló számára, hanem bizonyos esetben akár a váltó, vagy az erőforrás sérülését is maga után vonhatta volna. Az alakulatoknak így némileg nagyobb mozgástere marad a költségvetésben, hiszen ugyanannyi pénzből gazdálkodhatnak, mintha megrendezték volna az Emilia-romagnai Grand Prix-t, miközben magát a technikát is kímélték. Ennek köszönhetően talán csökken az esetleges rajtbüntetések száma is az idény második felében.

A csapatok életet így bizonyos szempontból mindenképpen megkönnyítette a verseny törlése, a legnagyobb nyertes ugyanakkor kétségkívül Pirre Gasly volt, aki az egyfutamos eltiltás határán táncolt. A francia neve mellett ugyanis 10 büntetőpont áll, így ha Emilia-Romagnában egy esetleges szabálysértésért újabb két pontot kapott volna, Monacóban biztosan nem állhatott volna rajthoz. A monte-carlói hétvége előtt azonban két pontja elévül, így jóval nyugodtabban várhatja a folytatást.

A BÜNTETŐPONTOK OSZTÁSA

A versenyzőket szabálytalanságaikért büntetőpontokkal sújtják, azok egy éven belül elévülnek. Ha valakinek 12 hónapon belül 12 összegyűlik, egy versenyt ki kell hagynia. Táblázatunkban azt tekinthetik meg, ki mikor kapott büntetőpontokat, ebből az is kiderül, mikor évülnek el azok.

PILÓTA IDŐPONTPONTOK SZÁMA
Gasly
2022. május 22.2
Albon
2022. május 22.1
Ocon
2022. május 29.
1
Albon
2022. május 29. 1
Alonso2022. június 19.
1
Cunoda2022. július 3.
2
Albon
2022. július 9.
2
Csou
2022. július 10.1
Norris2022. július 10.

1

Gasly
2022. július 10.
1+2
Russell 2022. július 10.2
Ocon2022. július 24. 2
Csou2022. július 24.
2
Cunoda2022. szeptember 9.
2
Magnussen2022. szeptember 11.
1
Pérez2022. október 3.
2
Leclerc2022. október 9.
1
Gasly2022. október 9.
2
Gasly2022. október 23.
2
Stroll2022. október 23.
2
Albon
2022. október 23.
1
Russell
2022. október 23.
2
Gasly
2022. október 30.
1
Alonso
2022. november 12.
2
Norris
2022. november 13.
2
Stroll
2022. november 23.
3
Sainz
2023. április 2.
2
A BÜNTETŐPONTOK ÁLLÁSA
Gasly
10
Stroll
5
Albon
5
Cunoda4
Russell4
Alonso
3
Csou3
Ocon
3
Norris3
Pérez
2
Verstappen
2
Sainz
2
Leclerc 1
Magnussen1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik