Sportkönyvtár: színes, szagos, fiatalos Formula–1

CSELŐTEI MÁRKCSELŐTEI MÁRK
Vágólapra másolva!
2025.04.18. 20:44
Max Verstappen is bemutatásra kerül, mint a jelenkor legnagyobb sztárja (Fotók: AFP, Getty Images)
A Grand Prix – a Forma–1 illusztrált története című könyv szerzője, Will Buxton ezúttal is közelebb hozta a fiatalokat az F1-hez.

 

 

Akik az 1980-as éveket követően kezdték el követni a Formula–1-et, Bernie Ecclestone személye nekik egyet jelentett a sportággal. A ma 97 éves brit üzletember 1978-tól a vb-sorozat teljhatalmú vezetőjeként tevékenykedett, majd az ő helyét vette át az amerikai Liberty Media, amely 2017-ben felvásárolta a Formula–1-csoportot, új alapokra helyezve a sportág jövőjét. Az amerikai cégcsoport legfontosabb célja az volt, hogy a fiataloknak is érdekessé, fogyaszthatóvá tegye az F1-et, a közvetítést látványos elemekkel dobja fel, a versenyek tálalása modern és izgalmas legyen. A fejlődés jeleit azóta évről évről tapasztaljuk, a hatása pedig egyértelműen pozitív, sokkal több fiatal rajong a száguldó cirkuszért, mint a 2010-es években.

Az áttörés egyik elengedhetetlen eleme a 2019-ben induló, immár hat évadon keresztül futó Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című Netflix-sorozat, amely fiatalok millióinak – különösképpen az Egyesült Államokban – tette még élvezhetőbbé a Formula–1-et. Akik régóta a sportág szerelmesei, hajlamosak ugyan kemény kritikát megfogalmazni a sorozattal szemben az eltúlzott drámai elemek, kiszínezett narratíva miatt, de tagadhatatlan, hogy sohasem látott népszerűséget szerzett az F1-nek.

Hogy miért fontos ez a Grand Prix – a Forma–1 illusztrált története című könyv bemutatásakor? Mert a szerzője Will Buxton, aki a Formula–1 jelenkorának egyik legismertebb kommentátora, az F1 Tv
arca, a Drive to Survive narrátora, akinek hangját világszerte milliók ismerik. Nos, Buxton őket szólítja meg 2024 nyarán megjelent könyvével is – ez lerí minden oldalról. Ahogy a sorozat, Buxton is arra törekszik, hogy közelebb hozza az F1-et és történelmét a fiatal generációkhoz, s el kell ismerni, remek munkát végzett.

A 239 oldalas könyv tíz fejezetet ölel fel, közülük nyolc a Formula–1 múltját mutatja be, évtizedenként az 1950-es hőskortól a 2020-as évekig. Minden fejezetben egyoldalas ismertetőt, rövid életútleírást kapunk a korszak legnagyobbjairól – legyen szó Juan Manuel Fangióról, Jackie Stewartról, Niki Laudáról, Ayrton Sennáról, Alain Prostról, Michael Schumacherről, Lewis Hamiltonról vagy Max Verstappenről –, de egy dupla oldal az üldözőiknek is jut, majd az adott évtized legjobb versenyének történetét olvashatjuk el röviden.

A hőskor leghíresebb pilótája, az ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio

Hogy mit tartogat az első és az utolsó fejezet? Előbbi ötvenoldalas alapszintű bevezető az F1 kulcsfontosságú területeire: megismerhetjük a csapatokat, a történelmüket, gyáraikat és persze a szabályokat, a versenynaptárban szereplő pályákat. Az utolsó fejezetben nagy hangsúlyt kap az F1 jövőképe, a technikai fejlődés vívmányai és a fenntarthatóság, de külön oldalakon esik szó a női versenyzőkről és az egyenjogúságról, valamint a száguldó cirkusz popkulturális jelentőségéről, filmes múltjáról és jelenéről – utóbbihoz kapcsolódva Will Buxton megemlíti a Brad Pitt főszereplésével 2025-ben debütáló F1 című filmet is, amit a Formula–1-es mezőnnyel együtt forgattak 2024-ben.

A könyv különlegessége, hogy bár korántsem száraz, nem fotókat, kizárólag illusztrációkat tartalmaz, legyen szó autókról, istállókról vagy versenyzői portrékról. Az elgondolás mögött is a fiatalok figyelmének felkeltése állhat, s bár kétségtelen, manapság már az illusztrált tartalmaknál lélegzetelállítóbb fotók készülnek az F1 világáról, ezzel a megoldással a kezdeti évtizedeket is modern köntösbe tudta bujtatni a szerző, egységessé téve a korszakokon átívelő élményt. A kötet a sportág elkötelezett híveihez is szól, ám nekik az első és az utolsó fejezeten kívül aligha nyújt újdonságot, akik viszont nemrég vették fel az F1 őrjítően izgalmas fonalát, ez a tökéletes könyv ahhoz, hogy még inkább a sport szerelmeseivé váljanak.

F1 Belgian Grand Prix 2023
Will Buxton

 (Will Buxton: Grand Prix – A Forma–1 illusztrált története, Athenaeum Kiadó, 2024)  

 

Rejtő László, a Népszava egykori sportújságírója termékeny és jó író volt, aktív szerző maradt nyugdíjasként is. Ahogy 1967-ben, 68 éves korában váratlanul bekövetkezett halála után a Népsport-nekrológban olvasható: „Csak a halál csavarta ki a kezéből a tollat.” A recenziónk tárgyát képező, Az aranycsapat és árnyai című munkáját is már nyugdíjasként, az 1966-os labdarúgó-világbajnokság amolyan beharangozójaként írta – de ez a könyv nem válik az életmű dicséretére. Ennyi év távlatából már aligha tudjuk meg, hogy „parancsra” kellett-e belerúgnia minden idők egyik legnagyszerűbb futballcsapatába, vagy csak ezzel a feltétellel írhatott könyvet az Aranycsapatról. Mindenesetre már önmagában az is meglepő, hogy tizenkét évvel az 1954-es vb és tízzel 1956 után könyv jelenhetett meg idehaza Puskás Ferencékről, akiknek (a szintén „disszidens” Czibor Zoltánnal és Kocsis Sándorral együtt) a forradalmat követően és külföldön maradásuk után a nevüket sem igen írták le a magyar sajtóban, még akkor sem, ha éppen BEK-döntőben szereztek gólt. 

A könyv háromnegyed része egyébként egészen tisztességes munka, tárgyszerűen bemutatja az Aranycsapat történetét a kezdetektől, sok érdekes, kevésbé ismert információval is szolgálva. Ezeken az oldalakon csak olykor-olykor ragadja meg az alkalmat a szerző, hogy odaszúrjon Puskáséknak ilyen epés megjegyzésekkel: „legalább látja az Öcsi, hogy mégsem ő a világ közepe”; „a magyar–román meccs után tetőzött a Puskás-dölyf”, „Puskás a szélső helyén sem nem épített, sem ki nem szolgált, hátra sem ment, le sem rohant, csak úgy csellengett, lígett-lógott”; „senki sem kívánta vissza (1958-ban) Puskásék hangoskodó önteltségét, a lármás én-vagyok-én-t”. Kedvencem a 6:3-ra, az Évszázad mérkőzésére (képünkön) tett megjegyzés: „a híres, önteltséget fokozó londoni mérkőzés”. 

És aztán jött a könyv utolsó negyede, az „árnyak”. Ez aztán mocskosul szégyenletes eszmefuttatás arról, hogy az Aranycsapat tulajdonképpen többet ártott a magyar labdarúgásnak, mint amennyit használt. A meglehetősen homályos gondolatmenet azt próbálja bizarr módon bizonyítgatni, hogy Puskásék leginkább csak rossz példát mutattak, és az olvasókat „fel kell világosítani egy évtizedes, immár »történeti« távlatból, hogy mennyit köszönhetünk az aranycsapatnak – vagy mennyit ártott a szereplése”.      

Soccer - Friendly - England v Hungary - Wembley Stadium
 

Íme, a nyakatekert okoskodás végső kicsengése: „Hogy mégsem sírjuk vissza az aranycsapatot, azt nem is az magyarázza, hogy szétszóródásuk óta újra sikerült olimpiai aranyérmet szereznünk labdarúgásban. Nem sírjuk vissza, mert annak az időszaknak számtalan káros, kártékony hatása még ma is kiütközik itt is, ott is. Mik voltak ezek a kártékony hatások? Két nagy csoportba oszthatók. Az egyik az erkölcsi kártevés súlyos csoportja, a másik a sportbeli kártevés, sportbeli hibáik ma is érezhető hatása. Erkölcsi kárt a magyar sport mintegy százesztendős története alatt még egyetlen egy csapat sem okozott ilyen mértékben (…) Törvényen kívül helyezték magukat. Erkölcsi botrányaik, gazdasági csempész-tevékenykedéseik újat építő világunk hitelét látszottak megingatni.”      És így tovább. Annyira elüt ez a vádló rész a többitől, hogy könnyen lehet, felsőbb utasításra írta Rejtő László.

Az idők változnak, ma már gyökeresen másként látjuk az Aranycsapatot, Rejtő Lászlót pedig néhány mondatáért a mai Népszavában már minimum keresztre feszítenék. A vb-címvédő brazilokat például így méltatja: „A koromfekete Pelé mellett a másik nagy sztár Garrincha. Ő is néger, ha nem is olyan fekete, mint Pelé.”     

(Rejtő László: Az aranycsapat és árnyai. Sport kiadó, 1966)   

BODNÁR ZALÁN     

A dölyfös Puskás és a néger Garrincha 

 

 

A brit labdarúgás történetének talán legvitatottabb fényképe a berlini Olimpiai Stadionban készült 1938. május 14-i felvétel, amelyen a német válogatottal mérkőző angol nemzeti csapat náci karlendítéssel köszönti a publikumot. John Leonard tollából egy teljes könyv született tavaly az epizód politikai, sportdiplomáciai, emberi hátteréről, vagyis arról, hogy mit érdemes kiolvasni a mozdulatból és mit nem. A pályán Anglia nyert 6:3-ra, a vendégek udvariassági formulának szánt gesztusa azonban abban a pillanatban Adolf Hitler és politikai köre szimbolikus győzelmét jelentette. 
A kötet foglalkozik az ominózus köszöntés utóéletével is, elbeszélve, hogy miként birkóztak meg az érintett játékosok a nyilvánosság megbélyegzésével.

(John Leonard: Salute! The Inside Story of England’s Own Goal at Berlin’s Olympiastadion, Pitch Publishing, 2024)
Cs. P.     

Egy karlendítés ára  

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2025. április 12-i lapszámában jelent meg.)

 

Legfrissebb hírek

Felemelte az ETO-t a felvidéki sikeredző – interjú Borbély Balázzsal

Képes Sport
1 órája

Az angyalok is jelezték az érkezését – Regőczy Krisztina hetvenéves

Képes Sport
6 órája

Békési futballmisszionárius – interjú Tóth Mártonnal

Képes Sport
19 órája

Ali túljárt az eszén – George Foreman-sorozat, 2. rész

Képes Sport
2025.04.17. 15:57

Az olasz Vasas igaz története – Itália magyar futballtitkai, 3. rész

Képes Sport
2025.04.16. 12:11

Közös álmuk a budapesti négyes döntő – így él Szemerey Zsófi, Szöllősi-Schatzl Nadine és Vámos Petra Metzben

Kézilabda
2025.04.15. 09:49

„Húszezer főnököm van” – exkluzív interjú az Osasuna kereskedelmi igazgatójával, Luis Arreguivel

Képes Sport
2025.04.14. 13:19

Emlékezés: Sterbinszky Amália mindig többet akart

Képes Sport
2025.04.13. 08:40
Ezek is érdekelhetik