A szerző olasz újságíró, Sebastiano Salvetti, aki négykerék-specialista, legyen szó modern vagy klasszikus autóról. A gyönyörű borítással, rengeteg lélegzetelállító fotóval, részletes adatgyűjteménnyel ellátott vaskos könyvében természetesen utóbbiakról értekezik több szegmensben, bemutatva azokat a klasszikusokat, amelyek máig csodálatnak örvendenek, ráadásul örökre megváltoztatták az autóipart. „Mindig az a legnagyszerűbb autó, amelyet csak ezután fogunk megépíteni” – ezzel a mondattal kezdődik a könyv, az idézet pedig a Ferrari autógyár alapítójától, Enzo Ferraritól származik. Nos, minden bizonnyal igaza volt, amikor ez a legendás mondat először elhangzott, de a gyűjteményt lapozgatva inkább úgy érzi az ember, hogy ezeknél a csodáknál ikonikusabb példányokat aligha készítenek már.
A könyv négy részben tárgyalja a legendás autókat az 1900-as évek elejétől a hatvanas évek végéig, miközben mindegyik korszakhatár előtt pontos leírást ad a fejlődéstörténetről, kiemelve a technológiai haladás csúcspontjait, vegyítve a történelem alakulásával. A ’20-as évek: A technológiai fejlődés című rész alatt olyan klasszikusokkal ismerkedhetünk meg, mint az 1925-ös Rolls-Royce Phantom I vagy a három évvel később kiadott Mercedes-Benz SSK. A ’30-as és a ’40-es évekre a fénykorként hivatkozik a szerző, ebben a fejezetben ismerkedhetünk meg az 1936-os BMW 328-assal, a két évvel későbbi Bugatti 57SC Atlantic Coupéval vagy az 1932-es Lincoln KB-vel, amelyet sokan az Egyesült Államok 32. elnökével, Franklin Delano Roosevelttel kötnek össze. A jólét időszakaként aposztrofált ’50-es évek csúcsmodelljei közül az 1953-as Cadillac Eldorado Convertible, az 1954-es Porsche 550 Spyder, az 1955-ös Mercedes-Benz 300 SL Gullwing vagy a máig egyedülállónak számító 1953-as Chevrolet Corvette kerül terítékre. A legendák korszaknevet kapó ’60-as évekből kiváltképp nehéz csak néhányat kiemelni, hiszen olyan a mai napig megdöbbentő csodaautók készültek abban az időszakban, mint az 1962-es Ferrari GTO, az 1963-as Porsche 911, az egy évvel később bemutatott Ford Mustang vagy az 1967-es Maserati Ghibli – de az 1966-ban megjelent Lamborghini Miura se maradjon ki a felsorolásból, amelyet forradalmian új motorja miatt sokan a modern kor első vérbeli sportautójának tartanak.
Salvetti könyvét a fantasztikus, részletgazdag képek miatt akár egy jól megkomponált fotóalbumnak is nevezhetnénk, de a találóan meghatározott korszakhatárok előtt mindig részletes tájékoztatást kapunk arról, mi, hogyan és miért befolyásolta az autógyártás fejlődését és a trendek kialakulását, ráadásul minden bemutatott modell történetét is leírja, ennek segítségével úgy érezzük, máris közelebb kerültünk az évtizedek óta fennálló legendájához.
(Legendás autók – Az 1900-as évek elejétől a ’60-as évek végéig, Corvina Kiadó, 2024)
Kedvcsinálóval kezdeni a kedvcsinálást nem túl látványos ötlet, de ha idézem Kő András Tábori Lászlóról (1931–2018) szóló könyvének hátsó címlapját, pontosabban a főhős vallomását, érthető lesz a szándék. „Szegény gyerekként indultam el. Egy vasutas fia voltam, aztán bejártam a nagyvilágot. Megismert a világ. Sok barátot szereztem, szót értek velük. Nem beszélnek össze a hátam mögött. Az olimpiákkal nem volt szerencsém, de voltam magyar, angol és amerikai bajnok. Világcsúcsokat állítottam fel egyéniben és a váltókban. Sikeres edző lettem külföldön. Mit akarok még? Másoknak a fele sem jut. Megkaptam az élet fele királyságát. Hetvenhét éves koromra egyetemen tanítok. Értek és érnek szomorú napok. De hát, kit nem? Magyarul még beszélek, igaz, néha összegabalyodnak a szavak. Talán valami nyomot hagyok. Ámbátor ebben nem vagyok olyan biztos.” Ez Tábori László. Az ötvenes évek világklasszis atlétája, aki Iharos Sándorral, Rózsavölgyi Istvánnal és Mikes Ferenccel maradandót alkotott. Iharos és Rózsavölgyi – bevallása szerint is – többet tudott nála, ám ez nem zavarta, ugyanakkor megerősítette az akaratát. Édesapja vasutas volt, a csomagértesítőket a fiú kézbesítette az abaújszántói állomásról a címzetteknek, mezítláb, egy szál gatyában. Ma már elképzelhetetlen iskola, de vitathatatlanul remek alap. A négyes három világrekordot ért el 4×1500 méteren, a távon Tábori futott egyéni világrekordot is (1955, Oslo: 3:40.8), ám talán legbüszkébb arra volt, hogy 1955. május 28-án, Londonban a Brit Játékokon 3:59-es idővel nyert 1 mérföldön. Ne feledjük, Roger Bannister csak egy esztendeje törte át a táv 4 perces álomhatárát (3:59.4), hogy aztán John Landy 46 nappal később javítson rajta (3:58.00). Mindenesetre a melbourne-i olimpia (1956) után emigráló Tábori kaliforniai rendszáma (359M55) utal az időre, a távra és az esztendőre is. Iharos és Rózsavölgyi nem evett egymás tenyeréből. Sőt. Gyakran egymásnak estek, ilyenkor Tábori békítette őket. „»Ti hülyék vagytok! – mondtam nekik. – Miért akarjátok egymást kinyírni? Ha közénk lép valaki, akkor végünk! Ha nem élünk a lehetőségeinkkel, megszűnik a jobb életünk. Próbáljunk megnyugodni, s a legjobbak maradni«” – vallja a szerzőnek, elismerve, hogy – érthetően – Rózsavölgyi nehezen emésztette meg, hogy (szintén legendás) edzőjüknek, Iglói Mihálynak, azaz inkább „Náczi bácsinak” Iharos volt a kedvence. Ami pedig a „jobb életet” illeti, az ötvenes évek Magyarországán ez nagy szó volt. És megérte az áldozat. „Többször gondoltam arra, hogy mi a kutyaszarért csináljuk. De valójában rá voltunk kényszerítve. Futás nélkül nem tudtunk volna jó életkörülményekhez jutni. Ugyanezt látjuk ma Afrikában, ahol a szegénység hajtja a versenyzőket. Aki nem ezt mondja, rossz viszonyban van az igazsággal” – állította. Végül pedig álljon itt a lényeg a szerző előszavából: „Iharos, Rózsavölgyi és Tábori sem léphet a szentek soraiba. (…) Gyarlók maradtak ők is, emberi gyengeségekkel és hibákkal, de nyomot hagytak!” (Kő András: Tábori és a többiek, Apriori International Kft., 2008) MALONYAI PÉTER |
Ha egyedi futballpályákról készül összeállítás, több szempont szerint érdemes válogatni: mérvadó lehet például a különleges környezet, az építészeti érték, a stadion múltja, a hozzá kapcsolódó tradíció vagy a futballszakmai jelentőség. Leon Gladwell futballturista és amatőr fotós 71 európai utazása és több mint kétszázezer kilométernyi vonatozása, buszozása során főként az esztétikai szempont alapján gyűjtötte fényképeit, történeteit a földrész legkülönlegesebb játéktereiről. A látványos és sokoldalú kiadványban magyar helyszín is szerepel, a Makovecz Imre organikus stílusában épült felcsúti Pancho Aréna is helyet kapott a száz legérdekesebb stadion között. (Leon Gladwell: European Football’s Greatest Grounds Pitch Publishing, 2024) CS. P. |
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2024. november 23-i lapszámában jelent meg.)