Norris visszavágna a tavalyi elbukott győzelem után; a Ferrari újra dobogóra állna – az eső bolondíthatja meg a 40. Magyar Nagydíjat?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.07.30. 15:39
null
A tavalyi dobogó (Fotó: Árvai Károly)
Szabad hétvége nélkül folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a 14. állomás Mogyoród, ahol a 40. Magyar Nagydíjat rendezik meg. Oscar Piastri három nyeretlen Grand Prix után visszatért a dobogó felső fokára, és 16 pontra növelte az előnyét Lando Norrisszal szemben, így remek esélye van rá, hogy a nyári szünetre is vb-éllovasként menjen. Persze fő ellenfele mindent el fog követni annak érdekében, hogy az egyik kedvenc vadászterületén javítson a helyzetén, miközben a Ferrari, a Red Bull és akár a Mercedes is beleszólna az első három helyért vívott harcba, miközben a vasárnapra ígért eső könnyen meglepetést okozhat.

A LEGFORRÓBB TÉMÁK – ERRŐL BESZÉLNEK A PADDOCKBAN

Nem lesz több klasszikus esős verseny?

A Formula–1 már a hétvége kezdetén készült arra, hogy valószínűleg megérkezik az eső a verseny napján az Ardennek hegysége, és a futam részben vagy akár teljes egészében vizes körülmények között kerülhet megrendezésre. A sötét fellegek el is lepték a térséget szombatról vasárnapra virradóan, és a nap során több csapadéksáv követte egymást. Az egyik nem sokkal az eredetileg tervezett, 15 órai rajt előtt érte el Spa-Francorchamps-t, s a radarképek már akkor jelezték, hogy rövidesen még hevesebben rázendíthet az eső. Hiába azonban a nagy mennyiségű csapadék, a versenyzőknek nem volt lehetőségük túl sok kört megtenni vizes körülmények között…

A versenyirányítás ugyanis először azt rendelte el, hogy a mezőny a biztonsági autó mögött teljesítse a felvezető kört, majd a rossz látási viszonyokra hivatkozva még abban a körben felfüggesztette a rajtprocedúrát, így hivatalosan el sem kezdődött a futam. Arra csak 1 óra 20 perccel később kerülhetett sor, igaz, eleinte safety car mögött, mielőtt négy kör elteltével gördülő rajttal ténylegesen is kezdetét vette volna a versenyzés. 

Ekkor azonban már nem esett, sőt, időközben előbújt a nap is, és gyors ütemben száradt fel a pálya, amit jó mutatott, hogy a 11. és a 13. kör között valamennyi résztvevő száraz pályára alkalmas abroncsokra váltott, amit követően a többség már nem is látogatta meg újra a bokszutcát, hiszen a közepes gumival is teljesíthető volt a fennmaradó versenytáv. Ez elég egysíkú küzdelmet hozott, miközben azok a résztvevők, akik az időjárás-előrejelzésekre hagyatkozva vizes beállítás mellett határoztak, tehetetlenné váltak. 

Köztük volt Max Verstappen és Lewis Hamilton is, akik azon versenyzők között voltak, akik nem értettek egyet a Nemzetközi Automobil-szövetséggel (FIA) mondván túl óvatos volt a Brit GP-n történtek után. Silverstone-ban ugyanis a rossz látási viszonyok idézték elő, hogy Isack Hadjar hátulról belerohant Andrea Kimi Antonelli Mercedesébe. Noha ezután maguk a versenyzők jelezték, hogy túl korán indították újra a futamot, Hamilton szerint most átestek a ló túlsó oldalára, hiszen szerinte a pálya már korábban is készen állt a versenyzésre, és a négy biztonsági autó mögött megtett kör, valamint a gördülő rajt sem volt indokolt. 

Ugyan az első, safety car mögötti felvezető kör alatt maga Verstappen is arról számolt be, hogy rosszak a látási viszonyok, a holland szerint minden pilóta előtt adott volt a lehetőség, hogy a körülményekhez igazodva lassítson. A holland elmondása szerint a pálya kis részén, az 1-es és az 5-ös kanyar között volt csak gond, így az lehetett volna a megoldás, ha több kört futnak a biztonsági autó mögött az elején, és akkor nem lett volna szükség a hosszas várakozásra sem. 

Spa-Francorchamps ugyanakkor száraz pályán is sok veszélyt hordoz magában, elég csak  visszaemlékezni 2019-re, amikor a szombati Formula–2-es főfutamon Anthoine Hubert tragikus balesete miatt gyászba borult az egész paddock. A fiatal francia személyében a  barátját elvesztő, Pierre Gasly szerint az FIA jó munkát végzett, és a pálya múltját tekintve teljesen indokolt volt az óvatosság. Az Alpine-pilóta véleményét több vetélytárs is osztotta, köztük a GPDA-igazgató Carlos Sainz Jr., a szervezet elnöke George Russell, illetőleg a mezőny rangidős versenyzője, Fernando Alonso is. 

A Formula–1-ben több mint négyszáz versenyen rajthoz álló spanyol szerint a tervezett rajt idején egyszerűen versenyzésre alkalmatlan volt a belga nyomvonal. A hosszú halasztást ugyancsak indokoltnak tartó vb-éllovas Oscar Piastri eközben arra hívta fel a figyelmet, hogy maguk a versenyzők voltak azok, akik az elmúlt években olyan visszajelzéseket adtak a szövetségnek, hogy inkább a biztonságra játszanak, különösen az olyan helyszínen, mint Spá. 

Noha a szurkolók részéről sok volt a negatív visszhang, jól látható, hogy a mezőny nagy része egyetértett az FIA döntésével, mint ahogyan több csapat is kiállt a szövetség mellett. Kétségtelen, hogy a téma a soron következő Magyar Nagydíj során is napirendre kerül, főleg úgy, hogy a legfrissebb előrejelzések szerint van esély rá, hogy ugyancsak a verseny napján nyílik meg az ég az aszfaltcsík felett. 

Piastri megtörte Norris lendületét?

Lando Norris megerősödve tért vissza a nehézségek után, és egymás után két futamon is diadalmaskodott, miközben sikerült egészen 8 pontra csökkentenie a lemaradását az egyéni vb-összetettben. A brit pilóta múlt hétvégén azonban a sprintversenyen és a vasárnapi futamon is a csapattársa, Piastri mögött szelte át a célvonalat, aminek révén az ausztrál megduplázta az előnyét, és 16 ponttal húzott el az élen. 

A vb-éllovas a két sikerrel nemcsak az önbizalmát és az előnyét növelte, nagy valószínűség szerint sikerült bebiztosítania, hogy a tabella élén vonuljon el a nyári szünetre, mivel kevés esély mutatkozik arra, hogy legalább 17 ponttal gyűjtsön kevesebbet, mint a márkatársa az előttünk álló hétvégén. Annak alakulása ugyanakkor kiemelten fontos lehet a bajnoki csata szempontjából, hiszen Piastri az újabb sikerrel közel egy futamgyőzelemnyi előnyre tehetne szert, amivel rendkívül nehéz helyzetbe hozná a britet házon belül. Norris a visszavágással eközben jelezhetné, már nem veti vissza egy-egy kudarc és kerül bele negatív spirálba, mint a szezon korábbi szakaszában. 

A 2024-es rajt utáni pillanatok (Fotó: Árvai Károly)

A hungaroringi eredmény tehát könnyen meghatározhatja, milyen irányt vesz a vb-harc, és akár új fejezetet is nyithat Piastri és Norris küzdelmében egy évvel azután, hogy a páros kissé ellentmondásos körülmények között hosszú évek után vezette először kettős sikerre a McLarent. Történt ugyanis, hogy a csapat Lewis Hamilton esetleges elévágására reagálva előbb hívták ki kerékcserére a második Norrist, mint az akkor élen álló Piastrit, aminek következtében az utolsó etap már a brit vezetésével vette kezdetét. Ez feszültséget szült házon belül, hiszen Norris csak a versenymérnöke többszöri kérése után adta vissza az első helyet, miközben azt hangsúlyozta, hogy maga a csapat teremtette a kellemetlen helyzetet, amit kikerülhetett volna, ha nem őt, hanem Piastrit hívják ki előbb. 

A McLaren döntése és a közjáték tehát kissé keserédessé tette az ausztrál pályafutásának első sikerét, miközben Verstappen akkori első számú kihívójától, Norristól az egyik kedvenc pályáján vette el a győzelem esélyét. A duó az egy évvel ezelőtt történt eseménye után már úgy érkezik meg a helyszínre, hogy egymással küzd a bajnokságért, és minden eddiginél több szempár szegeződik rájuk.

A tét óriási, aminek okán a csapatra nehezedő nyomás is jóval nagyobb lesz, mint tavaly, így a McLarennek mindent meg kell tennie, hogy elkerülje az akkori kellemetlen helyzet megismétlődését, hiszen az elveit követve hiába reagálna nagy valószínűséggel ugyanúgy a csapat, mint 2024-ben, a kimenetel könnyen teljesen más is lehetne, mivel kétséges, hogy Norris vagy az ő helyében Piastri most engedelmeskedne-e. 

A Ferrarival is számolni kell a Hungaroringen?

A Ferrari az imolai versenyhétvégén bevetett fejlesztési csomagja óta fokozatosan javult, és a múlt hétvégi Belga GP-re hozott utolsó frissítésével látszólag újabb lépést tett meg a jó irányba, hiszen Charles Leclerc ezúttal is ott ünnepelhetett a dobogón, az elmúlt hat Grand Prix-t alapul véve ráadásul immár a negyedik alkalommal. 

A várakozások szerint az SF25-ösnek kedvezni fog a Hungaroring, amelyen Hamilton sokszor varázsolt már, és ért el kiemelkedő eredményeket. A pálya így nem is biztosíthatna jobb helyszínt a hétszeres világbajnok számára, hogy visszavágjon a két Q1-es kiesés után, és jobb szájízzel menjen el pihenni. 

Bár a Scuderia már teljesen elengedte az idei évet, és a későbbre tervezett egyik újítása bevetését is elvetette, hogy még inkább a 2026-os projektre összepontosíthasson, az elmúlt időszakban mutatott formája alapján a szezon hátralévő részében remek esélyekkel szállhat harcba a pódiumért, és biztosíthatja be a második helyét a konstruktőri tabellán.

Az idényt nála egyértelműen jobb formában kezdő, sokáig a második erőnek számító, és egy ízben már diadalmaskodó Mercedes ugyanis visszaesni látszik, és a montreali siker óta kevesebb pontot gyűjtött, mint a három másik élcsapat. Az idén ötször top 3-ban végző George Russell szerint csapata az elmúlt hónapokban inkább visszafelé lépdel, és rendkívül frusztrálónak találja a jelenlegi helyzetet, miközben a most hétvégére jósolt meleg időjárás sem túl kecsegtető a számára, így a németek talán az ígért vasárnapi esőben bízhatnak csak. 

Horner távozásának utózöngéi

A Red Bull a fennállása során először érkezett meg úgy egy nagydíjra, hogy hivatalosan nem Christian Horner foglalta el a csapatfőnöki posztot, helyette a testvércsapattól, a Racing Bullstól előléptetett Laurent Mekies irányította az alakulatot. A téma természetesen központi szerepet kapott a mögöttünk hagyott hétvégén, és amellett, hogy egyes részletek kiderültek, már most fellelhető volt a változás.

A tanácsadó, Helmut Marko hirtelen újra elérhetőnek nevezte a bajnoki cím elérését, és megosztotta, valóban sokkhatásként érte a dolgozókat Horner elküldése, de azóta javult a hangulat, és mindenki támogatja az elődjénél kisebb hatáskört kapó Mekiest. Az osztrák emellett tagadta, hogy Verstappen-frakció lenne házon belül, és hogy az ő kérésére lett eltávolítva Horner, az elmondása szerint a menesztésnek pusztán teljesítménybeli okai voltak. 

Az ugyanakkor mindenképpen árulkodó volt, hogy a Verstappen jövőjével kapcsolatos találgatások után a tanácsadó most egyértelműen kijelentette, a holland 2026-ban is a Red Bull színeiben áll rajthoz. Bár a jelentések szerint a Belga Nagydíjjal érvényét vesztette a pilóta kilépési záradéka, hiszen az első hármasban foglal helyet a bajnokságban, korábban arról is szóltak a hírek, hogy e záradék aktiválása nélkül is megtörténhet a kenyértörés, és hogy Verstappen maradását adott esetben az segítheti elő, ha Hornert eltávolítják, vagy legalább csökkentik a hatalmát. 

Marko kijelentése után érdekes lesz látni, hogy most Verstappentől is érkezik-e egyértelmű igen a Red Bull-os folytatást illetően, és a nyári szünetre már úgy megy el a Formula–1, hogy nem a holland jövője jelenti az egyik legforróbb témát, és más versenyzőkre kerül át a figyelem, hiszen arra lehet számítani, hogy több csapat is bejelentést tesz 2026-ot illetően. 

Miközben Verstappen helyzete talán tisztázódni látszik, Mekies érkezésével csapaton belül már most megfigyelhető volt változás, mivel Cunoda Juki hosszú idő után megkapta a várt új padlólemezt, ráadásul úgy, hogy eredetileg az a holland vésztartaléka volt. A japán ezt az eddigi legjobb időmérős eredményével hálálta meg, és noha nem szerzett pontot vasárnap, annak hátterében leginkább a csapat hibás stratégiája állt, hiszen túl sokáig tartották kint a pilótát a köztes esőgumin. 

Bár Cunoda minden elemből így sem használja még a legfrissebb verziót, egyértelmű volt az előrelépés, és a mostani hétvége egyik nagy kérdése, hogy a japánnak sikerül-e visszatérnie a pontzónába. 

Aron újra autóban, érik az újabb pilótacsere az Alpine-nál?

Noha Franco Colapinto az eredetileg tervezett öt nagydíjhétvégét követően is maradt az Alpine-nál, az argentin teljesítménye továbbra sem meggyőző, és úgy tűnik, a csapat több lehetőséget is vizsgál a lecserélésére. Egyes hírek szerint a Cadlillachez tartó Valtteri Bottas az enstone-iakkal már az idén visszatérhet a rajtrácsra, miközben a tartalék pilóta, Paul Aron is egyre közelebb kerül az üléshez. 

Az észt versenyző a kölcsönmegállapodás értelmében Silverstone-ban már vezethette a Sauber autóját, és a Hungaroringen újra visszatér a volán mögé, ezzel Nico Hülkenberget félreállítva a pénteki nyitányon. Mindez talán már az újabb pilótacserét készíti elő a francia alakulatnál, amelyik nem titkolja, hogy az idei évet a kísérletezésre szánja, hogy a lehető legjobb felállással vághasson neki az új, és reményei szerint dicsőbb érának. 

MI VÁRHATÓ A MAGYAR NAGYDÍJON?

Nincs megállás, folytatódik a világbajnokság, a nyári szünet előtti záró dupla hétvége második állomása Mogyoród, ahol a jubileumi 40. Magyar Nagydíjat rendezik meg. A megújult Hungaroring 1986 óta minden évben vendégül látta a királykategóriát, és belopta magát a versenyzők szívébe. A 4381 méter hosszú nyomvonalon több legendás pillanatnak lehettek szemtanúi a kilátogató szurkolók és a televízió előtt ülő rajongók, miközben az aktív pilóták közül Fernando Alonso, Esteban Ocon és Piastri is a helyszínen aratta pályafutása első sikerét. 

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a legsikeresebbnek Magyarországon, a brit versenyző 9 pole pozíciót, 12 dobogót, és ebből 8 győzelmet számlál, amivel magasan vezeti az örökranglistát a jelenlegi mezőnyt nézve. Őt a sikerek tekintetében Verstappen követi két diadallal, míg Alonso, Ocon és Piastri egyenként egyszer szelte át elsőként a célvonalat a helyszínen. 

Bár arra jelen állás szerint kevés esély mutatkozik, hogy tavalyi versenyhez hasonlóan az idén is új győztest avassunk, az nem kizárt, hogy olyan pilótát láthatunk a dobogón, aki még nem pezsgőzhetett Mogyoródon, hiszen Leclerc-rel az elmúlt nagydíjak tükrében számolni kell. 

Ami a jelenlegi formát illeti, nagy a valószínűsége annak, hogy 2024-hez hasonlóan a McLaren újra kettős győzelmet arat, a kérdés ebben az esetben inkább az, a versenyzők milyen sorrendben szelik át a célvonalat. Persze az ígért eső akár megkeverheti a lapokat, és meglepő eredményekből és történésekből sosem volt hiány a Hungaroringen, de száraz időben nehéz lesz legyőzni a wokingiakat. 

A dobogóért ugyanakkor nagy küzdelem alakulhat ki, hiszen várhatóan a Ferrari, a Red Bull, és adott esetben talán a Mercedes is odaérhet. Az időmérő, mint mindig, most is kiemelten fontos lesz, mivel nem könnyű előzni a pályán, így leginkább a stratégiával lehet operálni az esetlegesen elrontott kvalifikáció után. A Pirelli ezúttal nem változtatott a kínált abroncsokon (C3, C4, C5), igaz, az egyes keverékek tulajdonságai valamelyest változtak az idei évre. 

Az előző évi futamon a két kiállásos taktika volt a legközkedveltebb, és a közepes gumi volt a legjobb vasárnap, amin tizenhárom pilóta rajtolt el, és teljesítette az első etapját. Négyen a lágy, míg hárman a kemény Pirellin rajtoltak, és mindössze egy versenyző, Cunoda futotta végig a versenyt egy kiállással, miközben egyesek háromszor is meglátogatták a bokszutcát. 

Ismeretlen tényezőt jelenthet ugyanakkor az új aszfalt, és várhatóan nagymértékű lesz a pályajavulás a hétvége előrehaladtával, miközben az eső fenyegetése is hatással lehet a nagydíj alakulására. 
 

A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1.Oscar Piastri61116266
  2.Lando Norris41115250
  3.Max Verstappen2514185
  4.George Russell1514157
  5.Charles Leclerc513139
  6.Lewis Hamilton14109
  7.Andrea Kimi Antonelli18  63
  8.Alexander Albon9  54
  9.Nico Hülkenberg15  37
10.Esteban Ocon6  27
11.Isack Hadjar6  22
12.Pierre Gasly5  20
13.Lance Stroll4  20
14.Liam Lawson3  16
15.Fernando Alonso4  16
16.Carlos Sainz7  16
17.Cunoda Juki5  10
18.Oliver Bearman4    8
19.Gabriel Bortoleto2    6

 

KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes516
  2. Ferrari248
  3. Mercedes220
  4. Red Bull-Honda192
  5. Williams-Mercedes  70 
  6. Sauber-Ferrari  43
  7. Racing Bulls-Honda  41
  8. Aston Martin-Mercedes  36
  9. Haas-Ferrari  35
10. Alpine-Renault  20
40. MAGYAR NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 1., PÉNTEK
1. szabadedzés13.30–14.30
2. szabadedzés17.00–18.00
AUGUSZTUS 2., SZOMBAT
3. szabadedzés12.30–13.30
Időmérő16.00–17.00
AUGUSZTUS 3., VASÁRNAP
A verseny (70 kör, 306.63km) rajtja15.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Holland Nagydíj, Zandvoortaugusztus 31. 15.00
Olasz Nagydíj, Monzaszeptember 7., 15.00
Azeri Nagydíj, Bakiszeptember 21., 13.00

 

Legfrissebb hírek

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – az eddigi 20 győztes hungaroringi sztorijai

F1
3 órája

A Magyar Nagydíj előtt szerződést hosszabbított csapatfőnökével a Ferrari

F1
4 órája

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – futamunk sikerének öt titka

F1
Tegnap, 12:55

Magyar Nagydíj: Domenicali szerint Magyarország példát mutat a világnak

F1
Tegnap, 11:01

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – „az első osztály” emlékei

F1
2025.07.29. 11:17

Jön a 40. Magyar Nagydíj! – így kezdődött minden

F1
2025.07.28. 19:13

Különleges programok és vendégek a 40. F1-es Magyar Nagydíj hetében

F1
2025.07.28. 13:40

A Formula–1 egyetemén Oscar Piastri a professzor – nemzetközi sajtóvisszhang

F1
2025.07.28. 10:51
Ezek is érdekelhetik