Verstappen magabiztos győzelmet aratott Austinban; zárul az olló a bajnokságban

Max Verstappen nem is alapozhatott volna jobban a 46. Amerikai Nagydíjnak otthont adó Austinban, hiszen azt követően, hogy a szombati sprintversenyen győzelemre váltotta a rajtelsőségét, ő várhatta az élről a piros lámpák kialvását a vasárnapi futam előtt. A holland az 55 pontos hátrányát kívánta még tovább csökkenteni, amire remek esélye volt, az összetett vezető Oscar Piastri ugyanis a csalódást keltően alakuló kvalifikáció után a hatodik helyről rugaszkodhatott el.
A címvédő mellől induló Lando Norris viszont igyekezett megakadályozni a Red Bull újabb sikerét, és a futam előtt kijelentette, mindent meg fog tenni a győzelem érdekében. A második soron Charles Leclerc és George Russell osztozott, míg a helyszínen rekordtartó Lewis Hamilton az ötödik rajtkockából kívánt előrébb kapaszkodni.
Ami a stratégiát illeti, Leclerc, Gabriel Bortoleto és Lance Stroll a lágy, Esteban Ocon, Isack Hadjar és Alexander Albon a kemény, míg a többiek a közepes keveréken rajtoltak.
Verstappen jól jött el, megtartotta a vezetést, mögötte nagy harc alakult ki Norris és Leclerc között, a párharcban a ferraris kerekedett felül, és előrelépett a második helyre, míg az egy pozíciót veszítő mclarenes mögött Hamilton, valamint a Russellt maga mögé utasító Piastri fordult el, míg hátrébb Albon és Gabriel Bortoleto akadt össze, aminek következtében a williamses a mezőny végére esett vissza.
Míg Verstappen folyamatosan húzott el az élen, Leclerc nyakába megérkezett Norris, majd Hamilton is felzárkózott a kettősre, míg a mögöttük haladó Piastrit a két Mercedes követte szorosan, de egyikük sem került igazán támadási helyzetbe. A 7. körben Carlos Sainz Jr. próbálta megelőzni Antonellit, de rosszul mérte fel a helyzetet, és kiforgatta a Mercedest. Az eset következtében a williamses számára véget ért a verseny, míg a vetélytárs a mezőny végére esett vissza, miközben virtuális biztonsági autós szakasz lépett érvénybe, amely ideje alatt Albon járta meg a boksztutcát.
A korlátozást a 9. körben oldották fel, utána beállni látszottak a különbségek, az elejében egyedül Russell volt DRS-távolságon belül Piastrihoz képest, de előzési helyzetbe ő sem került. A 14. körben aztán Norris új lendületet vett, és megint célkeresztbe vette a lágyakat koptató Ferrarit, de eleinte ezúttal sem találta a fogást a monacói vetélytársán, ráadásul Hamilton újra felzárkózott rájuk.
Norris a 21. körben tudta maga mögé utasítani Leclerc-t, de időközben megkapta az utolsó figyelmeztetését, így onnantól fogva nagyon figyelnie kellett a pályahatárokra. A helycsere után a monacóira teljesen ráesett Hamilton is, a csapat nem várt, és azonnal a bokszba hívta a lágy gumin haladó versenyzőjét. Leclerc közepesekre váltott, míg a többiek egyelőre kivártak.
Az élmezőnyből Piastri volt a következő, aki megjárta a bokszutcát, és lágyakat kapott, mint ahogyan a következő körökben érkező Hamilton, Norris és Verstappen is. A 34. körre már valamennyi versenyző túl volt az első kerékcseréjén, ekkor Verstappen 11 másodperccel előzte meg a második helyét visszavevő Leclerc-t, akit Norris igyekezett újra levadászni, de eléggé csúszkált alatta a McLaren, így egyáltalán nem volt könnyű dolga.
Negyedikként Hamilton érkezett, majd Piastri és Russell sorakozott, akik mögött Cunoda és Bearman csapott össze egymással. A brit meg is forgott a csatározás közben, de csak egy pozíciót vesztett Nico Hülkenberggel szemben. Ezután viszont megmerevedtek a különbségek, és az első tízesben szinte mindenki tartotta a követési távolságot. Izgalmakat Norris csempészett a hajrába, amikor újra visszazárkózott Leclerc-re, és nyithatta is a hátsó szárnyát a Ferrari mögött.
A mclarenes először merész manőverrel próbálta meglepni ellenfelét, de ez nem jött össze neki, a következő körben azonban sikerült áthámoznia magát a Ferrarin, és feljött a második helyre (51. kör). A folytatásban már nem történt változás a mezőny elejében, Verstappen győzelmét senki sem fenyegette, a holland szezonbeli ötödik, pályafutása 68. sikerét könyvelhette el, aminek köszönhetően 40 pontra csökkentette a lemaradását a vb-éllovas Piastrival szemben.
A másodikként befutó Norris eközben 14 pontra megközelítette az ötödikként célba érő csapattársát, Piastrit, a McLaren kettőse közé a Ferrari duója férkőzött be Leclerc, Hamilton sorrendben. A hatodik Russell lett, majd Cunoda, Hülkenberg, Bearman és Alonso zárta a pontszerzők sorát.
Folytatás jövő hétvégén a Mexikói Nagydíjjal!
AMERIKAI NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | - | |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | ||
3. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | ||
4. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | ||
5. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | ||
6. | George Russell | brit | Mercedes | ||
7. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | ||
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | ||
9. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | ||
10. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | ||
11. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. | |
12. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1 kör h. | |
13. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1 kör h. | |
14. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1 kör h. | |
15. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1 kör h. | |
16. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1 kör h. | |
17. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
18. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
19. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 5 | feladta |
A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA | |||||
---|---|---|---|---|---|
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | |
1. | Oscar Piastri | 7 | 14 | 21 | 346 |
2. | Lando Norris | 5 | 15 | 20 | 332 |
3. | Max Verstappen | 5 | 10 | 21 | 306 |
4. | George Russell | 2 | 8 | 20 | 252 |
5. | Charles Leclerc | – | 6 | 18 | 192 |
6. | Lewis Hamilton | – | – | 18 | 142 |
7. | Andrea Kimi Antonelli | – | 1 | 13 | 89 |
8. | Alexander Albon | – | – | 12 | 73 |
9. | Nico Hülkenberg | – | 1 | 6 | 41 |
10. | Isack Hadjar | – | 1 | 9 | 39 |
11. | Carlos Sainz | – | 1 | 10 | 38 |
12. | Fernando Alonso | – | – | 8 | 37 |
13. | Lance Stroll | – | – | 6 | 32 |
14. | Liam Lawson | – | – | 5 | 30 |
15. | Esteban Ocon | – | – | 7 | 28 |
16. | Cunoda Juki | – | – | 9 | 28 |
17. | Pierre Gasly | – | – | 5 | 20 |
18. | Oliver Bearman | – | – | 7 | 20 |
19. | Gabriel Bortoleto | – | – | 4 | 18 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 678 |
2. | Mercedes | 341 |
3. | Ferrari | 334 |
4. | Red Bull-Honda | 331 |
5. | Williams-Mercedes | 111 |
6. | Racing Bulls-Honda | 72 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 69 |
8. | Sauber-Ferrari | 59 |
9. | Haas-Ferrari | 48 |
10. | Alpine-Renault | 20 |
46. AMERIKAI NAGYDÍJ | |
OKTÓBER 17., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 1. Norris 1:33.294 |
Sprintidőmérő | 1. Verstappen 1:32.143 |
OKTÓBER 18., SZOMBAT | |
Sprintverseny | 1. Verstappen, 2. Russell, 3. Sainz |
Időmérő | 1. Verstappen 1:32.510 |
OKTÓBER 19., VASÁRNAP | |
A verseny | 1. Verstappen, 2. Norris, 3. Leclerc |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikóváros | október 26., 21.00 |
Sao Pauló-i Nagydíj, Sao Paulo | november 9., 18.00 |
Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas | november 22., 5.00 |