RÄIKKÖNENNEK VISSZA KELLETT VOLNA VONULNIA?
Kimi Räikkönen kapcsán az elmúlt időszakban felvetődött a maradás, a visszavonulás, a csapatváltás és a tulajdonrész-vásárlás gondolata is, mígnem kedden az előzetesen felvázolt forgatókönyvek közül talán a legkevésbé várt valósult meg – a finn további két évig visszatér ahhoz a gárdához, amelynél Formula–1-es pályafutása elindult 2001-ben.
A finn döntésének értelmében 2020-ig biztosan ő marad a száguldó cirkusz rangidős pilótája, miközben 41 éves koráig több rekordot is megdönthet. Többek között Rubens Barrichellónál is több nagydíjon vehet részt, Fernando Alonsónál is több kilométert versenyezhet, és Michael Schumachernél is több versenykört tehet meg, hiszen amennyiben teljesíti az összes futamot a nagy eséllyel utolsó, sauberes szerződése végéig, akkor mindenképpen ő lesz az új csúcstartó.
SZEPTEMBER 14., PÉNTEK |
10.30–12.00: 1. szabadedzés |
14.30–16.00: 2. szabadedzés |
SZEPTEMBER 15., SZOMBAT |
12.00–13.00: 3. szabadedzés |
15.00–16.00: időmérő edzés |
SZEPTEMBER 16., VASÁRNAP |
14.10: a verseny (61 kör, 308.706 km) rajtja |
KÖVETKEZŐ FUTAMOK |
Szeptember 30., 13.10: Orosz Nagydíj |
Október 7., 07.10: Japán Nagydíj |
Október 21., 20.10: Amerikai Nagydíj |
Bár Räikkönen 2013-as visszatérése óta talán idén vezet a legjobb formában, maradásának nem mindenki örült, hiszen míg az olyan fiatal tehetségek, mint Esteban Ocon és Stoffel Vandoorne, talán ülés nélkül maradnak a királykategóriában, addig a mezőny legtapasztaltabbja még legalább két évig lefoglal egy helyet.
„Räikkönen nagyszerű és rendkívül népszerű versenyző, mégis azt kívánom, bárcsak visszavonult volna, hiszen pillanatnyilag több remek, fiatal versenyzőnek nincs még ülése a következő évre. Kiváló példa erre Ocon, de hasonló helyzetben van Vandoorne, vagy éppen a Formula–2-es bajnoki cím felé tartó George Russell is” – magyarázta Martin Brundle a Sky Sportsnak.
„A búcsú helyett azonban a sauberes szerződés értelmében egészen negyvenegy éves koráig marad, ami eléggé meglepő. Bár csodálom azért, hogy még mindig versenyezni akar, remélem, nem ment ezzel túl messzire” – emelte ki, majd a Räikkönen ferraris helyére érkező Charles Leclerc-re is kitért.
„Leclerc szerződtetésének van értelme, mivel új impulzust adhat Sebastian Vettelnek és a csapatnak is. Ráadásul csak húszéves, a Ferrari felkészítheti őt a jövőre, amire szükségük is van” – beszélt pozitívan az olasz istálló döntéséről Brundle, ami több szempontból sem mondható megszokottnak.
MINDEN IDŐK MÁSODIK LEGFIATALABB FERRARISA
Lehet, evidens volt a monacói tehetség előléptetése, a Ferrari múltja mégis ellene volt, hiszen a gárda általában a tapasztaltabb pilótákat szereti csapatában tudni. Ezt jól mutatja, hogy Leclerc minden idők második legfiatalabb ferraris versenyzője lesz, amikor elrajtol a 2019-es szezon – csak Ricardo Rodríguez mutatkozott be nála fiatalabban az olaszoknál. Ráadásul Gilles Villeneuve óta a monacói lesz a legtapasztalatlanabb is – az új vezetőség kétségkívül szakított a hagyományokkal.
Míg a gárda számára új helyzetet teremt a rutinos világbajnok és a feltörekvő fiatal együttes kezelése, addig Vettelben nem túl szép emlékeket idézhet fel új márkatársa érkezése. Elvégre a német járt már hasonló cipőben, amikor a Red Bull 2014-ben megadta Daniel Ricciardónak a lehetőséget, és az a lábbeli akkor annyira nem volt kényelmes, hogy Vettel az idény végén inkább távozott az őt négy világbajnoki címhez segítő alakulattól.
Ha pedig párhuzamok, akkor fontos megjegyezni, hogy 16 évvel ezelőtt meglehetősen hasonló forgatókönyv játszódott le – csak éppen fordított szereposztással –, amikor a Formula–1 egyik legsikeresebb gárdája, a McLaren 2002-ben a finn világbajnokát, Mika Häkkinent egy fiatal, csupán egyéves sauberes tapasztalattal rendelkező versenyzőre, Räikkönenre cserélte le. Hiszen 2019-re ugyancsak egy élcsapat, a Ferrari lecseréli finn világbajnokát, Räikkönent egy fiatal, csupán egyéves sauberes múltat maga mögött tudó pilótára, Leclerc-re...
A FERRARI MEGMUTATTA, A MERCEDES LEHÚZZA A ROLÓT?
Míg a maranellói csapat remek lehetőséget ad a feltörekvő neveltjének, addig a Mercedes fiatal reménységeinek, bár sorban állnak az F1-es ülésekért, pontosan a nekik esélyt biztosító alakulat miatt törhet derékba a karrierjük. A legjobb – és egyben legkétségbeejtőbb – példa erre pedig pontosan a Brundle által is említett Ocon, aki hiába bizonyítja tehetségét, mégis már elküldött vagy idősebb pilóták vehetik el tőle a helyet.
Mert nem elég jónak lenni, a politikával és üzlettel átitatott sportágban egy adott gárda még a tehetség szempontjából legjobb opciónak számító, fiatal versenyzőt sem igazolja le, ha történetesen az ellenfél neveltje. Legalábbis Ocon helyzete és a Red Bull tanácsadójának, Helmut Markónak a reakciója mindenképpen ezt támasztja alá.
„Őrület, hogy egy olyan versenyző, mint Ocon, ülés nélkül maradhat. Ám érthető módon a Red Bull nem fog Mercedes-neveltbe fektetni. Ha Ocont nem kötné szerződés a Mercedeshez, akkor nyilván a Toro Rosso kiszemeltjei között lenne” – árulta el az osztrák, és hozzá hasonlóan vélekedik a többi team vezetője, mint a mclarenes Zak Brown vagy a renault-s Cyril Abiteboul is, hiszen a francia pilóta karrierje valóban kritikus ponthoz érkezett el.
Tehát, bár a Red Bull jelen pillanatban nem tud a saját fiataljai közül választani – a legesélyesebb Dan Ticktumnak nem lesz elegendő szuperlicencpontja az F1-es debütáláshoz –, mégsem fog helyet adni a Mercedes-kötődésű Oconnak. A francia helyett inkább már a többször is menesztett Danyiil Kvjat és Sébastien Buemi neve szerepel a Toro Rosso által említett 10-es listán, amelyen Mick Schumacheré a sajtóértesüléseknek ellentmondva nem szerepel.
ELENGEDNI VAGY NEM ENGEDNI?
A Mercedes így fontos döntés előtt áll: megtartja Ocont, akinek lehet, ki kell hagynia egy évet, vagy elengedi a francia kezét, lehetőséget biztosítva a maradásra. Ez azért is lesz meghatározó, mivel nem Ocon az egyetlen német gárda által nevelt pilóta, aki nehéz helyzetben van. Korábban Pascal Wehrlein maradt ülés nélkül, miközben lassan Russell is megérett az F1-es bemutatkozásra.
„Nem akarom Ocont a DTM-ben látni, mivel az azt jelentené, nem maradt számára hely a királykategóriában – jelentette ki a DTM elnöke, Gerhard Berger. – Az F1 szégyene lenne, ha egy ilyen versenyző nem kapna ülést. Ennek pont fordítva kellene működnie: a versenyzőknek a DTM-ből kéne bejutniuk az F1-be, hiszen elég jók lennének hozzá” – magyarázta a korábbi F1-es versenyző.
A PÉNZ GYŐZ A TEHETSÉG FELETT
Érdekes, hogy míg a rangidős Räikkönenért petíciót indítottak, addig elképzelhető, hogy a fiatal Ocon kétségbeesett segélykérése válasz nélkül marad. És érdekes az is, hogy pont a „tenyésztett versenyzők” sorát 2007-ben megnyitó Lewis Hamilton emelt már többször hangot annak, hogy nincs rendben a rendszer – hiszen a juniorprogram-tagság lassan a be nem váltott ígéretekkel forr egybe.
Ám nem Räikkönen, a már menesztett, de visszahívott pilóták, vagy éppen a juniorprogramok hibásak, hanem a címvédő és a nem olyan régen Gasly által is bírált rendszer.
Bár a pilótanevelde rengeteg fiatalt emelt fel a brit után – Sebastian Vettel, Max Verstappen, Ricciardo, Ocon, Wehrlein, Kvjat, Gasly, Leclerc, és a sort lehetne folytatni –, a kvalitások mégsem bizonyultak olyan maradandónak, mint a tőke.
Hiszen a fenti névsorból lehet, többen is világbajnokok, futamgyőztesek lettek, nem egy olyan pilóta akadt, akit fiatalon dobtak a mély vízbe, és ha azonnal nem döntött csúcsot, akkor el is engedték a kezét. A szponzorok megléte és a pénz ennek ellenére olyanokat is a felszínre húz, akik rutinnal is majdnem belefulladnak a vízbe. Persze vannak olyan versenyzők is, akik rendelkeznek képességgel és pénzzel is – de ez a ritkább eset.
Lehet Lance Strollt és Sergio Pérezt bűnbaknak kikiáltani, de nem érdemes: előbbi helyzetében minden egyes pilóta hasonlóan cselekedne, és utóbbi sem tehet arról, hogy jobb szponzori hátteret tud felmutatni.
És akkor itt van Ocon: beledobták, és úszott, miközben most lenyomni próbálják, de nem hagyja magát. Ennek ellenére nem biztos, hogy elég lesz a küzdés, mint ahogyan Vandoorne karrierjét is a McLaren vesszőfutása pecsételheti meg örökre, mivel hiába úszott volna a belga, csapata még vizet sem biztosított neki.
Míg a nézőtéren Russell, addig az ugródeszkánál felkészül Lando Norris...
Mercedes | Lewis Hamilton | Valtteri Bottas |
Ferrari | Sebastian Vettel | Charles Leclerc |
Red Bull | Max Verstappen | Pierre Gasly |
Renault | Daniel Ricciardo | Nico Hülkenberg |
Haas | ? | ? |
Force India | ? | ? |
McLaren | Carlos Sainz Jr. | Lando Norris |
Toro Rosso | ? | ? |
Sauber | Kimi Räikkönen | ? |
Williams | ? | ? |