Fotó: Tóth Anita

 

NEM VOLT KÖNNYŰ NAP

Nasszer al-Attijah, háromszoros Dakar-győztes, a szakasz leggyorsabbja:

„Nem volt könnyű nap, de nem hibáztunk, Matthieu (Baumel) nagyon jó munkát végzett, és hozzátesz az érdemeihez, hogy a szél elfújta a motorosok nyomait, úgyhogy teljesen magunkra voltunk utalva a navigációval. Ha elsőként rajtolsz, nem lehet a határokat feszegetni, mert könnyű hibázni, de azért nyomtuk a gázt, ahol tudtuk. Ez a Dakar más, mint az tavalyi, sokkal technikásabb, több benne a dűne, ami jót tesz a versenynek az élen.”

A tapasztalat a sivatagban aranyat ér. Csakúgy, mint a jó navigátor. Ennek látta nagy hasznát kedden a háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijah. A szakasz technikás volt, néhol olyan triálos szakaszokkal, hogy még a legmenőbbek is vakarták volna a fejüket, ha nem lett volna szükségük mindkét kezükre a kormányon. A sziklák után volt lehetőség bőven gyakorolni a kerékcserét, aztán pedig dűnemászás-óra (és persze sokaknak ásó-szakkör) következett…

De ne szaladjunk ennyire előre!

Nasszer al-Attijah elsőként rajtolt, ami lehetett volna hátrány is, ha nem Mathieu Baumel ül mellette, de mivel a francia a világ egyik legjobb tereprali-navigátora, egy centit sem tévedtek, miközben a többiek (köztük a címvédő Carlos Sainz és a helyi szupersztár Jazid al-Radzsi is rengeteg időt veszített). Baumel utóbb elárulta, volt elágazás, ahol ha ha nem a megfelelő kanyonba ment be az ember, csak nagyon sokára derült ki a hiba, mert messze volt a következő jel. Ezen a ponton tévedtek el a nagymenők – aminek egyébként lehetett az is az oka, hogy erős szél fújt a sivatagban, amely pillanatok alatt eltakarította az elöl rajtoló motorosok nyomait.

 

Viszonylag nagy meglepetés, hogy a második helyen Al-Attijah márkatársa, a dél-afrikai Henk Lategan érkezett, aki mindössze három éve csöppent a terepraliba – persze, a raliból, ahogy mások is. Azt mondja, tanulgatja a sivatagot, mi pedig azt mondjuk: gyorsan tanul.

Az összetettben továbbra is a tizenháromszoros Dakar-győztes Stéphane Peterhansel vezet, s bár kapott egy defektet, eddig gyönyörűen kontrollálja a versenyt – ahogy egy vérprofitól el is várható.

A magyar autós páros is nagy hasznát vette annak, hogy Szalay Balázs 25 évvel ezelőtt indult az első Dakarján: a hétfői nagy felzárkózás ellenére is viszonylag hátul rajtolt, de a pálya feléig rengeteget jött előre (volt 28. is az egyik ellenőrzőponton).

„Ez a négyszáz kilométer is nagyon változatos volt, olyan triál-szakaszokkal, hogy elképzelni sem tudtam, miként kapaszkodik fel oda az autó, de végül felkapaszkodott – mondta Szalay, aki 42. lett kedden. – A dűnéken azután nagyon elkaptam a ritmust, rengeteget előztünk, sokan ástak, és sokan estek le orral a nagy letörésekről, de aztán jött egy újabb triálos szakasz, amelyen két defektet is kaptunk, s mivel nem működött az elektronikus emelőnk, ez kétszer tíz percbe került. Meg aztán vissza is kellett venni, mert nem volt több pótkerekünk. Nyolc kilométerrel a cél előtt kifogyott az egyik side by side üzemanyaga, őt behúztuk a célig. Úgy voltunk vele, egyik nap ő, a másikon talán mi, és akkor jól jön minden segítség.”

A kamionos kategóriában a fehérorosz Sziarhej Vjazovics megfricskázta egy kicsit a kamazosok orrát, de az összetettben továbbra is Dmitrij Szotnyikov vezet. Fontosabb hír azonban, hogy a magyar Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió remek átlagot autózva az összetettben a 14. helyre jött előre.

 

„Nehéz nap volt, megint magunknak tettük nehézzé, mert továbbra sincs erő a motorban – mondta a négyszeres magyar bajnok Fazekas, akinek ez az első Dakarja, és eddig tökéletesen helyt áll. – Már kicseréltük a turbót és az intercoolert, de egyik sem segített, az a lényeg azonban, hogy haladunk. Most is olyan sziklákon kellett felkaptatni, hogy nem igaz, s mivel a kamion elég nehézkesen fordul, néha magunk is megijedtünk, amikor visszanéztünk, hogy hol is másztunk fel. A dűnéken meg a motorerő hiánya miatt annyiszor tolattam, mint soha, egyszer el is akadtunk az egyik magasabb domb tetején, egy Tatra rántott le róla. Ja, és minden nap gyakoroljuk a kerékcserét, lassan mérni kellene, hogy javul-e az időnk – ezúttal egy bal hátsó defektünk volt.”

A Dakar-karaván szerdán az Arab-félsziget szívébe, a szaúdi főváros, Rijád közelébe teszi át székhelyét.

KÖTELEZŐ BIZTONSÁG

A Dakar senkinek sem könnyű, ám egyvalamit senki sem vitat: a motorosoknak a legnehezebb. Ők egyedül, két keréken küzdenek meg a természet erőivel, és ha slamasztikába kerülnek, egyedül kell kimászni belőle. Ha pedig elesnek… Nos, akkor ők sérülnek a legkönnyebben.

Ettől az évtől kezdve azonban a védelmük érdekében a szervezők kötelezővé tették a légzsák dzseki használatát, amelyben a beépített airbag nagy becsapódás esetén kinyílik és védi a nyakukat, gerincüket – a legrosszabb sérüléseket elkerülendő. Működés közben szerencsére még egyikük sem látta, az egyetlen tapasztalat róla, hogy könnyű, viszonylag kényelmes viselet, a varrása azonban kikezdi az ember karját. Ez a dzseki teljesen más, mint amit a gyorsasági motorosoknál már évek óta látunk, hiszen itt teljesen más jellegű a ruházat, nem bőrruhában, hanem protektorokkal megerősített enduro-szerelésben küzdik le a versenyzők a kilométereket.

„Hála az égnek a dzsekit még nem próbáltam ki működés közben – mondta a szatmári Gyenes Emánuel, aki a Malle Moto kategóriában jelenleg a negyedik. – Kisebbeket estem ugyan, de arra nem reagál a mellény, hogy beledől az ember a homokba. Egyébként kényelmes, nincs vele baj.”

Azzal már inkább, hogy Gyenesnek hétfőn eltört a motorján az első tank benzincsöve, úgyhogy öntözgetni kellett az üzemanyagot, amikor kifogyott, meg spórolni vele, amennyire lehet. Ezért esett vissza Gyenes a kategóriában az elsőről a negyedik helyre. A szerbiai Saghmeister Gábor is végigküzdötte magát a szakaszon, ő a 82. helyen áll az összetettben.

43. DAKAR RALI
3. szakasz, Vadi ad-Davaszir–Vadi ad-Davaszir (össztáv: 629 km, ebből a mért szakasz hossza: 403 km). Autósok:
1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:17:39, 2. Lategan, Cummings (dél-afrikai, Toyota Hilux) 2:27 p h., 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 4:05 p h., ...42. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:22:14 ó h. Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 3:33:23, 2. Benavides (argentin, Honda) 3:16 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 4:36 p h., ...50. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:03:07 ó h., ...77. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:13:09 ó h. Kamionosok: 1. Sziarhej Vjazovics, Pavel Haranyin, Anton Zaparoscsanka (fehérorosz, MAZ) 3:45:14, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 18 mp h., 3. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:16 p h., ...16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:38:12 ó h.

Az állás. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 10:39:02, 2. Al-Attijah 5:09 p h., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 26:21 p h., ...51. Szalay 23:24:34 ó h. Motorosok: 1. Skyler Howes (amerikai, KTM) 12:05:48, 2. De Soultrait (francia, Husqvarna) 28 mp h., 3. Price (ausztrál, KTM) 52 mp h., ...37. Gyenes 1:56:02 ó h., ...82. Saghmeister 8:05:33 ó h. Kamionosok: 1. Szotnyikov 11:47:11, 2. Vjazovics 16:56 p h., 3. Sibalov 23:01 p h., ...14. Fazekas 4:25:04 ó h.