Pheiddipidész, John Foden, Janisz Kurosz, azaz a példakép, az ötletgazda és a legenda.
Az athéni harcost az i.e. 490-ben megvívott marathóni csata előtt Athénból Spártába menesztették segítségért, és Hérodotosz szerint másfél nap alatt meg is érkezett; a brit repülőtiszt kíváncsi lett, tényleg meg lehet-e tenni ennyi idő alatt a 246 kilométeres utat, ezért néhány társával 1983-ban nekiindult (egyiküknek sikerült a 36 órás szintidőn belül maradnia); a görög sportember pedig négyszer rajtolt a Spartathlonon, pontosan négyszer nyert, és az övé a valaha volt négy legjobb idő is. Utóbbi adat tényleg elképesztő, és éppen a legutóbbi, 2021-es versenyen fordult elő első alkalommal, hogy a győztes, a görög Fotisz Ziszimopulosz alig egy percen belülre került Kurosz legkevésbé kiemelkedő, azaz negyedik legjobb idejétől.
Érdekes, de a magyar sajtó meglepően korán felfedezte a versenyt. Pedig a nyolcvanas években az ultrafutás messze nem volt annyira népszerű, mint manapság, és eleinte azt sem lehetett elvárni, hogy dobogón végezzenek a magyarok
Kurosz kemény kritikája
Janisz Kurosz 1984-ben címvédőként indulhatott a Spartathlonon, majd meg is nyerte, de mint Morvai Katalin írásából kiderült, az is csoda volt, hogy a görög futó végül rajthoz állt.
„Valóban, nem akartam elindulni – idézte Kuroszt a Népsport. – Ugyanis az orrom alá dugtak egy papírt, hogy írjam alá: baleset vagy bármi sérülés esetén a rendezők felelősségre nem vonhatók. Felháborítónak találtam a dolgot, de mi mást tehettem… Meg akartam javítani a múlt évi csúcsomat. Focipálya-karbantartó vagyok. A csendet és a nyugalmat szeretem. A gazdagság, a pénz a legcsekélyebb mértékben sem vonz, de azért elgondolkodtat néhány dolog. Miért gondolják rólunk, hogy mi teljesen ütődöttek vagyunk? A sprinterek, a pályán versenyzők akár minden héten komoly rajtpénzekhez juthatnak, velünk meg senki sem törődik. Két napig futunk a semmiért? S még az is előfordul, hogy a frissítőállomásokon nincs csak négy-öt doboz kóla, s ha inni akarsz, de csak hatodiknak érsz az állomásra, választhatsz a víz és a többi lötty között. Pedig te kólát akarsz. Mondjuk azért, mert koffeinre van szükséged, hogy el ne aludj a harminchat órás versenyen. Egyszóval, pitiánerek a szuperhosszútáv-futást rendezők közül a legtöbben. S mindezt csak azért emlegetem, mert tudom, tőlem jobban elfogadják a kritikát, nekem kell harcolni a többiek érdekeiért is.”
Kis-Király Ernő az állandóságot, Sipos István az újdonságot képviselte az 1985-ös Spartathlonon.
A magyar futók erejét, na meg persze a verseny népszerűségét jelezte, hogy 1986-ban már három magyar is meghívást kapott. A váratlan, de hatalmas öröm Kis-Király szereplése volt. A harmadszor rajtoló futó nemhogy célba ért, csak Kurosz tudta őt legyőzni, így meglett a magyar Spartathlon-történelem első dobogós helyezése. Sipos a hetedik, az újonc Simon László a tizenharmadik helyen végzett – nem kis malőr után.
„Felejthetetlen élmény volt. Nehéz terepen futottunk, százhúsz kilométert mentünk hegynek fel, nyolcvannégyet le, a többi volt csak a sík terep. Közben meg kellett küzdenünk a 30 fokos meleggel és az éjszakai mínusz 8 fokkal. A sötétben pedig csupán egyetlen zseblámpára és az útjelzőkre, fényjelzőkre támaszkodtunk. Lacival 184 kilométerig együtt futottunk, onnan egyedül folytattam az utat, mivel ő megsérült és lassabban haladt. Egy alkalommal éjszaka a rendezők rossz irányba tereltek bennünket, s az általuk megjelölt ösvény egy mély szakadék széléhez vezetett. Szörnyű helyzetben voltunk, míg végül rádión és fényjelzésekkel tisztázták a helyzetet, visszairányítottak minket – de ez egy jó órás időveszteséget jelentett” – emlékezett Sipos István, a Szegedi VSE atlétája a Magyar Vasutasban.
Újabb egy év múlva teljesen új magyar csapat – és a Népsport tudósítója – érkezett Athénba. Kraivich József (ismerőseinek csak Dodó), az edző-gyúró-szaktanácsadó már nem először volt ott, nem véletlen, hogy a kis magyar közösségtől a hely szellemének megfelelően erre az időszakra a Dodosz becenevet kapta. A futók viszont valóban első bálozók voltak: Csamangó Ferenc hatvanévesen állt rajthoz (sokak Csamija, Csami bácsija 2021 októberében hunyt el), de a sérüléssel küszködő Méreg Józsefhez és Hári Gyulához hasonlóan fel kellett adnia a viadalt. Mayer Miklós azonban nagyszerű futással az ötödik helyen végzett – a 49 indulóból csak tizenhatan érték el a szobrot.„Mivel három műszakban dolgozom, a versenyre való felkészüléshez kivettem tíz nap szabadságot és rettenetesen ráhajtottam” – elevenítette fel a siker receptjét Mayer.
Magyar sikerek futószalagon
A Spartathlon 1983 óra íródó történetében számos magyar siker született. A férfiaknál Bogár János (1991) és Bódis Tamás (2019) győzött, Kis-Király Ernő (1986) és Csécsei Zoltán (2019) második, Bogár János (1990) és Hári Gyula (1991) harmadik lett. A női mezőnyben háromszoros bajnok Lubics Szilvia (2011, 2013, 2014), aki kétszer harmadik lett (2012, 2015). Kétszer győzött Maráz Zsuzsanna (2018, 2019), de volt második (2017, 2021) és harmadik (2016) is. Az amerikai színekben versenyző Nagy Katalin 2015-ben és 2016-ban nyert, 2014-ben második lett.
A négyből előbb hét, majd az utolsó pillanatokban kilenc magyar lett: Bogár János, Mészáros János, Nemes Attila, Rápolti Gyula, Somogyi András, továbbá a régiek közül Csamangó, Hári, Méreg és Sipos is ott volt a meglepően nagyszámú, 75 tagú mezőnyben. Végül két magyarnak sikerült Spártába futnia: Bogár kilencedik lett, Sipos pedig az ötödik helyen végzett, derült ki a Népsport újfent helyszíni tudósításából; Kraivich József pedig bronzplakettet kapott a Nemzetközi Spartathlon Szövetségtől, mert sorozatban hatodszor volt ott csapatvezetőként a viadalon. A Fejér Megyei Hírlap előbb kesergett egy sort, hogy a három fehérvári futónak fel kellett adnia a versenyt, majd nem győzte méltatni Patrick Macke „űrfutását”, hiszen a brit 24 óra 32 perces eredménnyel győzött. Ami természetesen nagyszerű eredmény – ám azt akkoriban aligha tudták sokan itthon, értelemszerűen a Hírlapnál sem, hogy éppen Macke volt az, aki négy évvel korábbi sikeréhez képest hetvenöt percet „lassult”.
Rochy Zoltán görögországi riportjából kiderült, hogy az öt futóból végül tizenkettő lett, négyen célba is értek. Bogár érthetően örült a harmadik helynek, bár Mackét nagyon szerette volna megelőzni – a négy év kihagyás után visszatérő Kurosz ellen senkinek sem volt esélye, ő aznap a gyalogkakukkot is lazán megelőzte volna, kevesebb mint 20 és fél óra alatt ért célba. Nem rossz, ugye? Neki mégis az volt, mert alig négy percen múlt, hogy az 1984-es sikeréhez képest nem sikerült pályacsúcsot futnia. Örökítsük meg a magyarok eredményeit: Rápolti Gyula, Hári Gyula és Molnár Mihály célba ért, Frank Tibornak, Gavallér Tamásnak, Gémes Ferencnek, Lajtos Mártonnak, Méreg Józsefnek, Mészáros Jánosnak, Nemes Attilának és Nemes Miklósnak ez most nem sikerült. Illetve a pilisvörösi szobrász Nemes Attilának félig igen: bár a szintidőből 38 perccel kicsúszott, őt is forrásvízzel, babérkoszorúval, aranyozott éremmel fogadták a gáláns szervezők.
A Spartathlon érdekességei
• Janisz Kurosz legjobb ideje, azaz a Spartathlon pályacsúcsa 20.25.00, még 1984-ből. A magyarok közül a legjobb időt Bódis Tamás futotta, 23:28:37-et, ezzel a 22. helyen áll az örökranglistán, Bogár Jánosé 24:15:31, s így a 36.
• A görögországi versenyen nem divat a szoros befutó, a győzelem pillanatában általában még sok-sok kilométerre van a második helyezett a céltól; talán az egyetlen kivétel 2012, amikor a német Stu „mellbedobással”, alig nyolc perccel verte meg a japán Tecuót.
• A hölgyeknél a legjobb idő Patrycja Bereznowskáé, aki 2017-ben 24:48:18 alatt teljesítette a távot, ezzel az abszolút rangsorban a 49. helyen áll.
• Az első magyar hölgy, aki teljesítette a Spartathlont, Bontovics Tímea volt 2004-ben. Lőw András már 21 alkalommal futotta le a 246 kilométeres távot. Bogár János 1991-es sikere után 2021-ben állt újra rajthoz, és célba is ért.
• A legutóbbi, 2021-es versenyen már 23 magyar futó próbálkozott, és tizenöten odaértek Leónidasz szobrához – Maráz Zsuzsanna második lett.
És ha már hőskor, zárjuk visszaemlékezésünket a számunkra talán legkedvesebb, 1991-es versennyel – amelyen végül Horváth Ákos is elindulhatott. A szombathelyi fiatalember a szakdolgozatát is a Spartathlonról akarta írni, ugyanakkor a Vas Népe a viadal előtti hetekben hírül adta, hogy bár a kvalifikációs időt elérte, szponzort keres, mert nincs pénze elutazni Görögországba. Talán az újságcikk hatására, ott lehetett az athéni rajton, és a versenyen 172 kilométernél csúszott ki a szintidőből. Hazaérkezése után hosszan mesélte élményeit, elsőként a szponzoroktól kapott 15 ezer forintról.
Futás Budapestről Moszkvába
Ha nem is Spartathlon, mégis micsoda teljesítmény! Schirilla Györgyről talán még a fiatalabbak is tudják, hogy ő volt az, aki rendszeresen átúszta a jeges Dunát. De más sportágban is jeleskedett: 1967-ben, az orosz forradalom ötvenedik évfordulójára időzítve Budapestről Moszkvába indult, de nem repülővel, autóval, netán bringával, hanem futva. A 2216 kilométeres távolságot 32 nap alatt futotta le (a korabeli Népsport-beszámoló kétszer is 202:06:07 órát említ, ez nyilvánvalóan elírás, hiszen kevesebb mint tíz napot jelent), a Vörös térre érkezett, majd átfutott a Lenin-stadionba, ahol a Szpartak Moszkva–Dinamo Kijev meccs szünetében ötvenezer szurkoló köszöntötte. „Biztos voltam a sikerben, hetvenötezer kilométerrel alapoztam erre az útra!” – mondta célba érkezése után.
A fentebb idézett Horváth Ákos mellett Nemes Attila is kicsúszott a szintidőből, míg Frank Tibor, Rápolti Gyula és Méreg Tibor feladta a versenyt. Méreg így nem tudta bemutatni védjegyévé vált mozdulatát, a kézenállásos célba érést…
Az elmúlt harminc évben természetesen nagyot változott a Spartathlon, a vonat és a Trabant helyett ma a repülő a nyerő, a csehszlovák futócipőket kiszorította a nyugati piac, és már a frissítőállomásokon is profi a kínálat. De amikor a jelenkori spartathlonisták útnak indulnak, pontosan tudják: a rajt előtti elérzékenyülés, a 246 kilométeres csodálatos szenvedés, a Szengasz-hegy éjszakai látványa és természetesen a legmeghatóbb pillanat, a Leónidasz-szobor megérintése ma is leírhatatlan érzés.
(Felső kép: Imago)
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!