Sivatagi show: F1-es sebességrekord

Vágólapra másolva!
2010.07.21. 13:40
null
Formula–1-es sebességcsúcsot döntött a Honda.
Címkék
Három napon át folytatta sebességrekord-kísérletét 2006 nyarán a Honda az egyesült államokbeli Bonneville-sóssíkságban, ahol ugyan nem sikerült hivatalosan áttörnie a 400 kilométer per órás határon, de 397.360-nal így is Formula–1-es csúcsot döntött.

A „száguldó cirkuszból" azóta kiszálló gyár F1-es szabályoknak megfelelő autóját a dél-afrikai Alan van der Merwe irányította, és ahhoz, hogy a rekord hivatalos legyen, kétszer egy mérföldet kellett megtennie, a másodikat méghozzá ellenkező irányba – ezek sebességének átlaga lett az eredmény.

A Formula–1 akkori naptárában szereplő pályákon Juan Pablo Montoyáé volt a nem hivatalos sebességi csúcs, a kolumbiai egy évvel korábban Monzában 372.222 kilométer per órával száguldott a McLaren-Mercedesében. A BAR vezetői is 2005-ben döntöttek úgy, hogy elmennek a szárazföldi sebességi rekordoknak egykor rendszeresen otthont adó Bonneville-be, Utah államba, és hivatalosan is átlépik a 400-as küszöböt. Az alakulat mérnökeinek a kísérletet megelőző véleménye szerint ugyanis az F1-es autó „képességeinek" határa a 425 kilométer per órát is elérheti.

Az ősszel a rossz idő miatt elmaradt a „nagy nap", a kaliforniai Mojave-légitámaszponton azonban tudott a csapat gyakorolni. Van der Merwe akkor háromszor átlépte a 400-at, sőt egyszer 413-re is fel tudott gyorsulni. Ám az igazi kísérletre 2006 júliusáig várni kellett: az időközben „BAR-mentesített" gyári istálló három napon át próbálkozhatott a hivatalos helyszínen, ahol annak idején (a topsebességet illetően: 1970-ig) egy sor rekordot felállítottak különböző normál és rakétajárgányaikkal a száguldás megszállottjai.

A MOJAVE-TÁMASZPONTI FŐPRÓBA
 

 

Érdekes viszont, hogy a Honda nem a nevadai Black Rock-sivatagot célozta meg, ahol 1997 októberében a brit Andy Green a sugárhajtású ThrustSSC-vel (SuperSonic Car) felállította az 1227.99 kilométer per órás (1.016 mach) abszolút szárazföldi sebességi csúcsot, amikor járműve – nevéhez méltóan – átlépte a hangsebességet.

Az egykori sós tavak kiszáradásakor keletkezett, 415 négyzetkilométeres síkság előnye a hatalmas mérete, továbbá hogy a felület kőkemény és tükörsima (ez mindkét említett helyszínre vonatkozik). Az első napon Van der Merwe felállította az első hivatalos rekordot, amely 354.975 kilométer per óra lett, majd a másodikon már 393.613 volt a két menet átlaga. Ekkor az egyik irányban már átlépte a 400-at.

A harmadik, utolsó napon, július 21-én szintén átjutott a 400-on, míg a másik irányban 399 volt a legnagyobb tempó. Ám a kétszer egy mérföld átlagsebességének a középértéke lett a hivatalos rekord, amely 2.64 kilométer per órával elmaradt a 400-tól. (A Nemzetközi Automobil-szövetség, az FIA később, novemberben ratifikálta az egyirányú sebességcsúcsot, a 400 km/órát is – ezzel szemben az előző évi 413-as értéket csak mint nem hivatalos időt jegyzik a krónikák.)

REKORDDÖNTÉS A BONNEVILLE-SIVATAGBAN
 

 

„A jelenlegi körülmények közepette mindent kihoztunk a kocsiból – mondta Van der Merwe. – Nagyon jó idő kellene ahhoz, hogy sikerüljön elérni a négyszázat. Nem megyünk haza elégedetlenül."

Az autó teljesen megfelelt az F1 előírásainak, bár a kiegészítő aerodinamikai elemek persze lekerültek róla, és a hátsó légterelő helyett is csak egy vékony függőleges lemez volt a négykerekűn. Arról nem esett szó, mikor tér vissza a csapat a sóssíkságba – és most már nem is igen fog, mert azóta a Honda is eltűnt az F1-es térképről, és mások sem futottak neki az eddigi legjobb eredmény túlszárnyalásának. Pedig a jelenlegi rekordnál még az utcai használatra készített Bugatti Veyron (16.4 Super Sport jelzésű típusa) is többet tud – lásd az idén júliusban a németországi Ehra-Lessien betonringjén Pierre-Henri Raphanel által elért, Guiness-rekordként is bejegyzett 431 km/órás teljesítményt. Igaz, a francia pilóta mögött 1200 lóerő dorombolt...

A BUGATTI ÁTLÉPI A 400 km/h-t
 

 

 

1956-ban e napon a labdarúgó Közép-európai Kupa döntőjének első mérkőzésén a Vasas értékes 3:3-as döntetlent harcolt ki a Práter Stadionban a Rapid Wien ellen. Baróti Lajos együttese a félidőben még kétgólos hátrányban volt (1:3), de végül egyenlített, sőt a játék képe alapján a győzelmet is kiharcolhatta volna. A piros-kékek góljait Szilágyi I, Bundzsák és Csordás szerezte, míg érdekesség, hogy a bécsieknél az 1980 óta az általa tervezett stadionnak nevet adó Gerhard Hanappi mellett két magyar származású támadó (Josef Bertalan és Bruno Mehsarosch) is szerepelt a csatársorban. Mivel a Népstadionban rendezett visszavágóra az idegesség és a fáradtság rányomta a bélyegét, 1:1-es döntetlen született 98 ezer néző előtt (a mienk találatát megint Szilágyi Gyula rúgta), így harmadik mérkőzésre került sor az akkor még nagyon rangos nemzetközi kupáért: ezt pedig egy héttel később – ismét százezres közönség előtt a magyar fővárosban – a Vasas 9:2-re nyerte meg, és ezzel a történelmi méretű diadallal először hódította el a KK-t, amelynek később a specialistája lett (összesen hatszor végzett az élen, és ezzel messze csúcstartó). 

1966-ban e napon érkezett hírek szerint Vicente Feola szövetségi kapitány és több brazil vezető a lemondását helyezte kilátásba a tisztségéről a Portugáliától elszenvedett 3:1-es vereség után, amely miatt a címvédő válogatott még a csoportjából sem jutott tovább az angliai futball-vb-n. A szakvezető két nappal később egyébként közölte: még néhány hétig nem utaznak haza, hanem Európában maradva próbálják kivárni, amíg otthon lecsillapodnak a kedélyek. „A családom biztonságban van, és ez a fontos" – mondta a selecaót 1958-ban még világbajnoki aranyéremre vezető Feola. Nem csoda az ijedelem: Rióban az elkeseredett szurkolók felgyújtották a kapitány viaszból készült mását... A brazil nagyvárosban amúgy állítólag nem lehetett taxit kapni, mert a sofőrök túlnyomó többsége portugál volt, ők pedig nem merészkedtek ki az utcára ezekben a napokban... 

1976-ban e napon a Leopold Sedar-Senghor köztársasági elnök vezetésével megtartott szenegáli minisztertanács úgy döntött, hogy országuk nem csatlakozik az afrikai államok bojkottjához, hanem versenyzőik Montrealban maradnak és elindulnak a különböző sportágak ötkarikás versenyein. Ide tartozott az a hír is, hogy Mohammed Mzali, a NOB frissen megválasztott alelnöke – aki egyébként a tunéziai kormány minisztere is volt – úgy nyilatkozott: a tunéziai sportolók sem távoznak az olimpiáról. A politikus kijelentette, hogy az afrikai országok többségének távolmaradását kiváltó eset (azaz hogy Új-Zéland nemzeti rögbicsapata a faji megkülönböztetést alkalmazó Dél-Afrikában túrázott, majd az óceániai ország a tiltakozások ellenére részt vehetett a montreali játékokon) nem egyedülálló, hiszen a dél-afrikai krikettjátékosok is vendégszerepeltek Kanadában és abból nem lett ügy... Más kérdés, hogy Tunézia végül a sportdiplomata közlése ellenére is a bojkott mellett döntött.

1986-ban e napra maradt a Margitszigeten a Magyarország–Svájc Davis-kupa-találkozó befejező két egyes mérkőzése. Mivel szombaton párosban élversenyzőnk, Taróczy Balázs „igazi" partnere, Heinz Günthardt – akivel előző évben megnyerték a wimbledoni bajnokságot – ezúttal a háló túloldalán állt, és sajnos Jakob Hlasekkel együtt nyerni tudott a Taróczy, Kiss Sándor duó ellen, a mieinknek szinte csoda kellett volna a fordításhoz. Először is nevesebbik játékosunk folytatta az előző este sötétedés miatt félbeszakadt meccsét 1:2-es szettaránynál, a negyedik játszmában 7:6-os vezetésénél. Nem tudott azonnal egyenlíteni, pedig 30:0-s előnyről indult – igaz, fogadóként. Végül azonban csak meglett a negyedik felvonás (10:8-ra), majd felőrölte riválisa ellenállását, és 6:4-re övé lett a szett, s így a mérkőzés is. Csakhogy hátravolt még Hlasek küzdelme Csépai Ferenccel, és hiába játszott a nyitónaphoz képest sokkal jobban a magyar fiú, a világklasszis helvét simán, három játszmában felülkerekedett. Összesítésben tehát Svájc 3:2-re megnyerte az európai B-zóna elődöntőjében rendezett összecsapást.

1996-ban e napon Guiness-rekordot állított fel a rostocki rendőregyesület öt sportolója: a versenyzők 39 óra alatt úszták át a 12-16 Celsius-fokos Balti-tengert a németországi Warnemünde és a svédországi Trelleborg között. Ezt a próbát persze nem lehetett volna külön-külön, egyenként teljesíteni – az öt férfiú óránként váltotta egymást a 152.8 kilométeres távon.

Legfrissebb hírek

Villámcsapásban elhunyt az olimpiai bronzérmes norvég síelő

Téli sportok
24 perce

Két és fél hétre leáll az NHL az olimpia miatt

Amerikai sportok
36 perce

Bognár György szerint a védelemben biztosan lesz változás a CFR ellen

Európa-liga
1 órája

Varga Zsolt: A következő egy hétben dől el a sorsunk

Vizes vb 2025
1 órája

Birkózás: Szinay Szabolcsnak bejött a B-terv az U20-as Eb-n

Utánpótlássport
1 órája

Lamine Yamal hosszabbított a Barcelonával – hivatalos

Spanyol labdarúgás
2 órája

Csütörtökön kezdődik a Polyák Imre–Varga János-emlékverseny

Birkózás
2 órája

Gólzáporos meccsen verte meg városi riválisát a DVSC

Labdarúgó NB I
2 órája
Ezek is érdekelhetik