Csütörtök este 10.000 néző előtt vette kezdetét a 19. Ausztrál-rali, két szuperspeciállal, amelyeket Marcus Grönholm nyert meg.
A mai kezdet koránt sem volt ilyen rózsás a finn számára. Öt kilométerrel a start után egy szikla megdobta az autóját, majd a Focus WRC felborult. Grönholmnak több mint tíz percbe telt visszakecmeregni a pályára, és öt gyorsaságin át kellett a sérült autóval mennie.
19. Ausztrál-rali: állás egy nap után (11 szakasz, 124,83 versenykilométer) - élcsoport:
1. Mikko Hirvonen (finn, Ford Focus WRC) 1:13:10,1
2. Petter Solberg (norvég, Subaru Impreza WRC) + 26,2 másodperc
3. Xavier Pons (spanyol, Citroën Xsara WRC) + 1:24,4 perc
4. Manfred Stohl (osztrák, Peugeot 307 WRC) + 1:32,6 perc
5. Dean Herridge (ausztrál, Subaru Impreza WRC) + 5:37,0 perc
6. Tosihiro Arai (japán, Subaru Impreza WRC) + 5:40,3 perc
7. Mirko Baldacci (olasz, Mitsubishi Lancer WRC) + 5:53,8 perc
8. Aki Teiskonen (finn, Subaru Impreza WRC) + 5:55.0 perc
Nem volt könnyű feladat, főleg, hogy a Ford egyik szélvédője is hiányzott - az autóban olyan mennyiségű volt a por, hogy Grönholm és Rautianen nem láttak és nem kaptak levegőt.
A Kronos Citroën is drámai starttal indított, ugyanis Daniel Sordo a napi első szakasz közepén váratlanul megállt. Gyakorlatilag példa nélküli eset történt: a Xsara WRC technikai hiba miatt esett ki - tönkrement a váltója.
A Fordnál Mikko Hirvonen került előtérbe Grönholm hibája miatt. Hirvonen úgy nyilatkozott, nem várt Grönholmtól ilyen hibát, és nagyon nem örül, hogy mostantól övé a takarító szerepe a pályán.
A hazai Chris Atkinson óriási teljesítménnyel zsinórban három szakaszt nyert, és vezette a versenyt. Őt Petter Solberg, Mikko Hirvonen és a Sébastien Loeböt helyettesítő Xavier Pons követték.
Egészen a hatodik szakaszig, amikor is Marcus Grönholm, Matthew Wilson és Luis Perez Companc után mind Henning Solberg, mind Chris Atkinson felborította autóját, és kiesett a versenyből.
Az OMV Peugeot norvég párosa a hatodik helyről esett ki, Kato Menkerud válla könnyebben megsérült. Chris Atkinson saját elmondása szerint buta hibát vétett, majd miután lecsúsztak a pályáról, az Impreza WRC kigyulladt, azonban szerencsére sikerült eloltani a tüzet.
Marcus Grönholmot többen próbálták faggatni, azonban a finn csak később árulta el, hogy mi is történt vele pontosan reggel. Az ekkor már 12 perces hátránnyal a mezőnytől fényévekre lévő finn nem nyilatkozott másról.
A nyolcadik szakaszra Marcus Grönholm autóját a Ford szerelői az emberi teljesítőképesség határait túlszárnyalva újjáépítették, azonban mindezt két perc késéssel sikerült véghezvinni, amely a finn számára 20 másodperc büntetést jelentett. Ennek ellenére Grönholm a következő szakaszokon tarolt, és megnyerte azokat.
Az utolsó etapon akkora volt a por, hogy Petter Solbergnek a pálya közepén kellett megállnia, Hirvonenék pedig a cél előtt 100 méterrel fékeztek, ugyanis nem látták, hogy hol lehet a gyorsasági vége.
Emiatt a futam szervezői úgy döntöttek, három percre növelik az autók követési idejét.
A versenyben jelenleg a fordos Mikko Hirvonen vezet, aki ha megtartja első helyét, élete első WRC-s futamát nyerheti.
Őt az idei legpechesebb versenyző, a 2003-as világbajnok Petter Solberg követi, egyelőre győzelmi esélyekkel. Harmadik Xavier Pons, és dobogós lehet a 307 WRC-vel versenyző osztrák Manfred Stohl.
Ezzel a pontszerzők közül elfogytak a WRC-k, a többi pilóta gyakorlatilag ismeretlen a rali-világbajnokság elitkategóriáját kedvelők számára.
Marcus Grönholm hátránya 12 perc. Amennyiben a finn nem tudja magát dobogós helyre visszaküzdeni a harmadik nap végére, úgy Sébastien Loeb automatikusan megszerzi harmadik világbajnoki címét.
Holnap további kilenc szakasz várja a pilótákat, míg vasárnap hatot kell teljesítenie a mezőnynek.