Mikor és miért döntöttek úgy, hogy Dél-Amerikába viszik a Dakar-mezőnyt? Mikor és miért döntöttek úgy, hogy Dél-Amerikába viszik a Dakar-mezőnyt?
Két éve fontolgatjuk, hogy kellene ott rendeznünk versenyt. A Dakar-rali januári törlését követően több lehetőségünk volt, és végül azért döntöttünk az Argentína–Chile útvonal mellett, mert az ottani kormány nagyon elkötelezett az esemény iránt. Kedvesen fogadtak minket, és ami a legfontosabb, a táj nagyon hasonlít Afrikához. Sivatag, dűnék – a legnagyobbak a világon –, vad táj, amely nagyszerű kihívást jelent az indulóknak. Ezek együtt nyújtják a klasszikus Dakar-érzést.
Nehéz döntés volt?
Nagyon nehéz, hiszen harminc év alatt rendkívül szoros kötődés alakult ki Afrikával – még egy évre is nehéz elhagyni… De nem volt más választásunk, nem kockáztathatjuk egyetlen ember életét sem.
Ezek szerint hisz benne, hogy visszatérnek?
Igen, hiszek. Nem tudom, mikor, mert a politikai helyzet most nem túl sok esélyt ad rá, de ez gyorsan megváltozhat.
Mennyivel lesz drágább a versenyzőknek, hogy jóval messzebb kell menniük?
Semennyivel. A járművek szállítása benne lesz a nevezési díjban, ezt a 2008-ra nevezőknek az idei áron kínáljuk. Érdekesség, hogy a versenyüzemanyagon is sokat spórolnak – míg Afrikában körülbelül 15 ezer euróba került indulónként a szállítás és maga az üzemanyag, addig Dél-Amerikában körülbelül három-négyezer euróból kijönnek a versenyzők.
Nehéz verseny lesz?
A név kötelez – a Dakarnak nehéznek kell lennie. Dűnék, tengerpart, kiszáradt folyómedrek. Kuriózum, hogy itt mindenki a nulláról indul, még az sem ismeri az útvonalat, aki esetleg volt itt Vk-futamon, mivel mi teljesen másfelé megyünk.
A verseny nevét megtartották. Gondolja, hogy a Dakar-legenda tovább él?
Biztos vagyok benne. Ez ugyanaz a verseny, csak más helyszínen – kéthetes és rendkívül nehéz, embert próbáló.
Mi lesz így az esetleges 2010-es budapesti rajttal?
– Erre a kérdésre egyelőre túl korai lenne válaszolni.
És a Közép-Európa-rali? Mondana róla néhány szót?
Gyorsan kellett cselekednünk, és a magyar kormány partner volt ebben. Kárpótolni akartuk a versenyzőinket egy jó viadallal, amely a médiaérdeklődés középpontjában van. A pályabejárás jelenleg is tart Magyarországon, amelyről a sportigazgató, David Casterra elmondta: a versenyzők nagyon fogják élvezni a viadalt. A magyar és a romániai pályák teljesen különbözőek, de éppen ez adja meg az indulóknak a tökéletesség érzését.