Vannak még csodák!

MOLNÁR ALEXA jelenti Abu-DzabibólMOLNÁR ALEXA jelenti Abu-Dzabiból
Vágólapra másolva!
2006.03.19. 01:48
Címkék
Besenyei Péter csodaszámba menő tettet hajtott végre szombaton a Red Bull Air Race-sorozat első viadalán Abu-Dzabiban: a vihar miatt elhalasztott, majd a homok miatt korlátozott látási viszonyok között megrendezett viadalon a harmadik helyet szerezte meg. Nem az igazi versenygépével – nyolcadik edzésidő után.
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb
Afféle különprogramként a repülô és a Formula?1-es autó is összecsapott ? az elôbbi volt a gyorsabb

A sivatag kapuja. Gyakran halljuk a szófordulatot azoktól is, akik még sohasem jártak Abu-Dzabiban. Itt a sivatagnak tényleg van kapuja – konkrétan kilinccsel meg mindennel, ami kell –, hiszen a fallal körülvett város kapuja mögött már ott vannak a gyönyörű homokdűnék, amelyek képesek az embert elkápráztatni – és megijeszteni. Nos, ebben a mesevilágban röpült (no nem varázsszőnyeggel, hanem kecses repülőgépekkel) a Red Bull Air Race mezőnye, amely az idén első alkalommal mérhette össze tudását a világsorozatban.

A levegő urai ők, ám pénteken kiderült, van náluk sokkal nagyobb úr is – a természet. Az ottani ünnepnapra tervezett viadalt ugyanis az égiek meghiúsították, iszonyú vihar tombolt, úgyhogy egy nappal el kellett halasztani az idénynyitót.
De ne szaladjunk ennyire előre! Tekintsünk egy kicsit a kulisszák mögé, nézzük meg, mi is valójában ez a viadal – már csak a magyar érdekeltség miatt is.
2005-ben Besenyei Péter csupán négy ponttal maradt le a Red Bull Air Race Világfutam összetett első helyéről, amelyet az amerikai Top Gun-pilóta, Mike Mangold szerzett meg. Azt persze kevesen tudják, hogy Besenyei olyan géppel versenyzett, amely 130 kilóval volt nehezebb, mint tengerentúli versenytársaié. Az idén már új, minden szempontból versenyképes géppel indult volna, ha tervei megvalósulnak...

,,Az idén nem engedem át a győzelmet!” – mondogatta Besenyei az utóbbi időben.
Tetszetős kijelentés, de valahogy mégsem érezzük „légből kapottnak”, hiszen olyan ember mondja, akiről könnyen el lehet hinni, hogy beváltja az ígéretét. Azon túl, hogy sportágában mindent megnyert, amit csak lehetett, Besenyei Pétert az ősszel, az összetett Világkupa elhódítását követően az utóbbi tíz évben a világ legeredményesebb műrepülőjének választották meg.

És hogy ezek után még mi motiválja?
„Bár szeretném ismét megnyerni a szakmailag nagyon fontos Világkupát, mégis a Red Bull Air Race-re koncentrálok jobban, mert azért az a második helyezés csak bosszant. El is határoztam, úgy akarok győzni, hogy egyetlen futamot sem engedek ki a kezemből, mindet meg akarom nyerni…!” – nyilatkozta elszántan a felkészülési időszakban Besenyei.

Szigorú a kritériumlista

A biztonságos verseny érdekében csak a legtapasztaltabb, legjobb képességű műrepülők indulhatnak a Világsorozaton. A kritériumlista szigorú: kizárólag olyan pilóta jelentkezhet, aki az úgynevezett korlátlan kategóriában versenyez, legalább egyszer végzett már a világbajnokságon összetettben az első tizenöt között vagy Európa-bajnokságon az első tízben, illetve a Világkupán pontszerző helyen zárt.

Akik átmennek a „beugróteszten”, edzőtáborba utaznak, majd az ott nyújtott teljesítmény alapján bizottság dönti el, hogy meghívást kapnak-e a következő futamokra. Hiába szeretne nagyon sok műrepülő az Air Race-en indulni, kevesen mennek át a szigorú szakmai rostán.
Csak a legjobbak állhatnak rajthoz

Az idei verseny – az ötletet még 2001-ben kezdte kidolgozni a Red Bull-lal karöltve Besenyei, aztán több mint egyéves csapatmunka eredményeként 2003-ban megrendezték az első futamot, amely azonnal nagy sikert aratott, 2004 óta pedig már Világsorozatként szerepel – tízállomásos lesz, és persze ezúttal is a világ legjobb pilótái részvételével. „Ami a szakmai elismerést illeti, nos, ma ott tartunk, hogy szinte minden műrepülő ezen a versenyen szeretne indulni. De itt nem lehet hibázni! A biztonságos verseny érdekében csak a legtapasztaltabb, legjobb képességű műrepülők indulhatnak, így csak a legkiválóbbak kapnak meghívást” – tette hozzá Besenyei.

Tizenegy kiválasztott állt tehát a 2006-os légi világparádé arab emírségekbeli rajtjához, hogy aztán – csak néhány etap helyszínét említjük – Barcelonán, Isztambulon, New Yorkon és természetesen Budapesten át eljussanak a november 19-i, ausztráliai (Perth) záró futamig.
A Red Bull Air Race tehát világméreteket ölt, tekintsünk csak a meghökkentő tavalyi nézőszámokra: több mint hárommillióan látták élőben a versenyeket, és akkor még nem beszéltünk a televíziós közvetítésekről a világ százötven országában vagy az internetes honlap látogatottságáról. „Mára egyértelművé vált, hogy a Red Bull Air Race versenyek minden eddigi nézőcsúcsot megdöntenek, és a látogatottság folyamatosan nő, így érthető, hogy szinte a világ minden táján szeretnének futamot rendezni” – örvendezett a kitaláló.

Az Egyesült Arab Emírségek történetében például még korábban soha nem rendeztek olyan eseményt, amelyre több mint 200 ezer néző látogatott volna ki – amint azt tették a helyiek 2005 tavaszán. A tavalyi nyitó futamot Besenyei nyerte meg, s ekképp emlékezett a csodálatos rajtra: „Abu-Dzabiban éreztem meg azt, hogy valami nagyon izgalmas, érdekes és hihetetlenül sikeres dologba vágtuk a fejszénket. Látva a felvonultatott technikát, a versenyt, az élő közvetítést, a közönség reakcióját, a kánikula ellenére libabőrös lettem.”
A 2006-os sorozat nyitó futamára becsülettel felkészült az arab város: a kikötő környezetében kialakítottak a versenyzők számára különrepülőteret, s felállítottak hét hangárt is a gépek tárolására…

Óriási felhajtás az arab sivatagban

A pilóták sem hétköznapi bánásmódban részesültek: a hétcsillagos (!) Emirátusi Palotában élvezték egy hétig a sejk vendéglátását, hiszen kiemelt rendezvényként kezelték az arab városban az Air Race-t. ,,Csodálatos hely. Miután néhányszor eltévedtem a lakosztályban, jött öt ember, és egy órán keresztül tanított, hogyan működik a szoba. Persze ezzel csak az a gond, hogy nehéz lesz felülmúlni” – jegyezte meg viccesen Besenyei.

Sajnos azonban – az arabok kényeztetése ellenére – a magyarnak nem volt túl rózsás a hangulata az utóbbi napokban, hiszen új gépe megközelítőleg sem szuperált úgy, ahogy azt elképzelte: a Velox lomhán mozgott, s ha szűken vett egy kanyart, sokat vesztett a sebességéből. A selejtezőben már nem is a frissen szerzett és egyedileg felmatricázott Velox Revolutionnel repült, hanem egy kétszemélyes Red Bull-os géppel, amellyel egyébként a média képviselőit szokták reptetni. Ennek eredményeképpen – és mert elvitt egy kaput is – csupán a nyolcadik helyen kvalifikálta magát a döntőbe.

Közbeszólt a viharos szél

Következhetett volna a verseny, de ahogyan azt már fentebb említettük, az időjárás közbeszólt, úgyhogy a sorozat történetében először kényszerültek a rendezők – a helyszínen várakozó sok ezer néző ellenére – lefújni a futamot. Viharos szél fújt, így biztonsági okokból nem szállhattak fel a gépek, a lelkes tömeg pedig csalódottan kullogott haza.
Sajnos másnap a helyieknek már a munkával kellett foglalkozniuk, így a verseny idején jócskán maradt még állóhely az előzőleg zsúfolásig megtelt tengerparti sétányon, a Cornishe-on.

Az idő sem javult meg teljesen, bár a szél jócskán csitult, viszont felhők borították az eget. Ám ami a legnagyobb gondot okozta, hogy a légtérben apró homokszemek milliárdjai röpködtek, ez pedig korlátozta a látási viszonyokat, és a repülők számára sem volt túl ,,egészséges”.
Persze ettől függetlenül még mindig óriási élményt nyújtott a rendezvény – a műrepülők mellett motorcsónakversenyt, ejtőernyős célba ugrást és egyéb extrém légi sportok bemutatóit is megcsodálhatta az arab közönség, amely ámulattal nézte a remek képességű pilóták lélegzetelállító kunsztjait, a villámgyorsan cikázó gépeket.

RED BULL AIR RACE WORLD SERIES, 1. FUTAM, ABU-DZABI
1. Kirby Chambliss (amerikai, Edge 540) 3:33.37, 2. Mike Mangold (amerikai, Edge 540) 3:37.94, 3. Besenyei Péter (magyar, Edge 540T) 3:41.72 ---- H ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik