Colin McRae-nek segített<br>a ralis múltja

Tóth Anita jelenti GranadábólTóth Anita jelenti Granadából
Vágólapra másolva!
2005.01.02. 21:11
Címkék
Tempósan, de ne túl gyorsan - ez lehetett volna a jelmondata a vasárnapi versenynapnak a Dakaron.
S hogy miért van szükség az effajta taktikázásra egy ilyen maratoni versenyen, mint a Dakar-rali? Nos azért, mert a hétfői, első afrikai szakaszon senki sem akart elsőnek indulni, de a top tízen kívül sem. Nos, a stratégiák kidolgozásából is látszik, hogy komolyodik a helyzet, a mezőny vasárnap éjszaka áthajózott Marokkóba, hogy ott aztán ténylegesen is elkezdődjön a sivatagi show.

A skót rendkívüli népszerűsége

Az 1995-ös ralivilágbajnok Colin McRae megszerezte az idei elsô szakaszgyôzelmét a Dakaron
Az 1995-ös ralivilágbajnok Colin McRae megszerezte az idei elsô szakaszgyôzelmét a Dakaron
Az 1995-ös ralivilágbajnok Colin McRae megszerezte az idei elsô szakaszgyôzelmét a Dakaron
De ne szaladjunk ennyire előre, beszéljünk egy kicsit a vasárnapi szakaszról, amely mindössze tíz kilométeres volt, és Granadától nem messze, egy katonai lőtéren jelölték ki a rendezők. A kacskaringós, ralijellegű pályával nem is lett volna semmi baj, ha a mezőny nagy részét nem fél percre indítják egymástól. Így azonban az átláthatatlan porfelhő jó néhány pilóta életét megkeserítette.
Az autósoknál Colin McRae és Tina Thorner megszerezte idei első szakaszgyőzelmét. Az 1995-ös ralivilágbajnok számára egyáltalán nem voltak szokatlanok az útviszonyok, azt mondta, nagyon élvezte a száguldást.
"Persze örülök az újabb sikernek, de nem kell ebből messzemenő következtetéseket levonni - mondta a skót a célban. - Ezt a szakaszt azért jelölték ki, hogy a nézők jól szórakozzanak, a versenyzők pedig megpróbálták a tőlük telhető módon élvezni. Nekem azért volt fontos, hogy ne legyek nagyon hátul a rajtnál, mert tavaly az első marokkói szakaszon nem tudtam előzni, és mindenképpen szerettem volna elkerülni a porban való autózást."
McRae egyébként azt szerényen elhallgatta, hogy a spanyol pilóták mellett neki volt az egyik legnagyobb rajongótábora, ami többek között annak is köszönhető, hogy a spanyolok imádják a ralit, és ő nem is olyan régen még Carlos Sainz csapattársa volt a Citroennél. Szóval volt por, voltak kanyargós utak - és több tízezer ember. A lőtérre csak a kiváltságosok tehették be a lábukat, a drótkerítés mögött azonban több oszlopban álltak a szurkolók, ha csak egy pillanatra is, de láthassák a világ legjobb tereprali-versenyzőit.

Szavazás

Ki nyeri az autósok versenyét a 2005-ös Dakaron?


Szavazás

Melyik lesz a legjobb magyar páros a 2005-ös Dakaron?

…és ki lesz a legjobb motorosunk?

---- McRae mögött egyébként a címvédő Stéphane Peterhansel érkezett - ő azt mondta, az egyetlen jó dolog ezen a napon az volt, hogy sütött a nap, a korábbi években ugyanis mindig vagy hóban, vagy esőben kellett itt autóznia a mezőnynek. Érdekesség egyébként, hogy a világverő Mitsubishik az európai szakaszokon nem nagyon brillíroznak (persze ez lehet a már említett taktika része is), a Nissan azonban annál inkább: a harmadik helyen Ari Vatanen, a negyediken Giniel De Villiers érkezett. A négyszeres Dakar-győztes finnen egyáltalán nem látszik a kora (már 50 fölött jár), különben is azt állította, éveket fiatalodik, amikor ennyi néző előtt, ilyen ritmusos pályán, ilyen jó autóval száguldhat.
Az összetettben Colin McRae átvette a vezetést a születésnapját ezen a napon ünneplő Robby Gordontól, igaz, a különbség köztük mindössze egy másodperc.
A motorosok között továbbra is David Fretigné hódít. A mezőny egyetlen kétkerékhajtású gépét nyergelő francia immár valóban európai specialistává lépett elő.

A kamionosoknak volt a legnehezebb dolguk

Tavaly is nyert két európai szakaszt, az idén is - sajnálhatja, hogy a talaj hamarosan változik, és ezzel az erőviszonyok is átrendeződnek. Mert bizony a legfőbb esélyes a győzelemre az idén is a KTM-alakulat valamelyik tagja - egyelőre úgy néz ki, hogy Cyril Despres és Alfie Cox van a legjobb formában, de még a spanyol matadorok is belelendülhetnek.
A legnehezebb dolguk talán a kamionosoknak volt ezen a részen. Nemcsak azért, mert a szűk, kanyargós pályát a böhöm nagy gépekkel viszonylag nehéz teljesíteni, hanem azért is, mert a monstrumok, ha gyorsan mennek, nagyobb port csinálnak, mint egy komplett tevecsorda. Talán ennek is köszönhető, hogy az elsőként rajtoló Hans Bekx újabb szakaszgyőzelmet könyvelhetett el a Dakaron - az első után immár megszerezte a másodikat is. Mögötte persze ott "settenkednek" az orosz kamazosok és a De Rooy família, akik a dűnék között érzik majd igazán otthon magukat.
És erre sem kell már sokáig várni, hiszen a mezőny mától Afrikában folytatja a száguldást. ---- "Senki sem választhatja meg, hová, milyen körülmények közé születik. Ezért kell segítenünk azoknak, akik nem olyan szerencsések, mint mi, akik éheznek, akik számára nincs kiút" - Ari Vatanen személyében jó szószólóra és támogatóra talált az Actions Dakar program, amelynek lényege, hogy segítsen az Afrikában élő szegény embereken.
A négyszeres Dakar-győztes Vatanen szerint (aki egyébként jelenleg is tagja az Európa Parlamentnek) az a néhány ezer dollár, amelyet például a Dakar-szervezők átutalnak az "alapítvány" számlájára, életeket menthet.
A Nissan sztárpilótája egyébként azzal is próbálja népszerűsíteni a kezdeményezést, hogy amerre jár a világban, beszél róla, és az Action Dakar-matricák ott vannak az autóján. ---- 3. nap, Granada-Rabat (összekötő szakasz: 6 km, szelektív szakasz: 10 km, összekötő szakasz: 557 km).

Autósok: 1. Colin McRae, Tina Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 7:48, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero V60) 6 mp h., 3. Vatanen, Siviero (finn, olasz, Nissan Pick-Up) 10 mp h., …38. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Pick-Up) 1:35 p h., …44. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Frontera) 1:44 p h., …66. Palik, Darázsi G. (magyar, Nissan Pick-Up) 2:06 p h., …89. Liszi, Rack (magyar, Mitsubishi Pajero) 2:27 p h.

Motorosok: 1. David Fretigné (francia, Yamaha 2 WD) 7:57, 2. Cox (dél-afrikai, KTM 660) 2 mp h., 3. Despres (francia, KTM 660) 3 mp h., …78. Varga (magyar, KTM 660) 1:20 p h., …114. Nagy P. (magyar, KTM 660) 1:43 p h., …155. Hermann (magyar, KTM 660) 2:09 p h.

Kamionosok: 1. Hans Bekx, Edwin Willems, Tonie Maessen (holland, holland, belga, DAF) 9:56, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 9 mp h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland) 21 mp h., …28. Szaller, Farkas, Keresztesi (magyar, Mercedes) 1:48 p h., …37. Darázsi Zs., Tagai, Szalai (magyar, MAN) 2:11 p h.

Az összetettben.
Autósok: 1. McRae 12:22, 2. Gordon (amerikai, Volkswagen Touareg) 1 mp h., 3. De Villiers (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 2 mp h., …34. Kis 2:07 p h., …36. Szalay 2:15 p h., …59. Palik 3:11 p h., …88. Liszi 4:20 p h.

Motorosok: 1. Fretigné 12:08, 2. Despres 11 mp h., 3. Walch (amerikai, KTM 660) 46 mp h., …33. Varga 2:20 p h., …90. Nagy P. 5:01 p h., …140. Hermann 6:51 p h.

Kamionosok: 1. Bekx 15:16, 2. Kabirov 23 mp h., 3. J. de Rooy (holland, DAF) 39 mp h., …28. Szaller 3:31 p h., …35. Darázsi Zs. 4:04 p h.
Következik: 4. nap, Rabat-Agadir (összekötő szakasz: 122 km, szelektív szakasz: 123 km, összekötő szakasz: 421 km)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik