Ennél jobb eredményekben reménykedett a Red Bull a hazai pályáján rendezett Osztrák Nagydíj időmérőjén: Cunoda Juki a biztató kezdés után már az első szakaszban búcsúzni kényszerült, míg Max Verstappen számára a mindent eldöntő utolsó szakasz alakult a vártnál rosszabbul, hiszen az első próbálkozásokat követően a hatodik helyet foglalta el, majd a második gyors körét nem tudta befejezni a Pierre Gasly dupla megpördülése nyomán lengetett sárga zászló miatt. A négyszeres világbajnok a csalódást keltően alakuló végjáték után a hetedik rajtkockából várhatja a vasárnapi futamot.
A „vörös bikák” váratlan visszaeséséhez a melegebb hőmérsékleti viszonyok is hozzájárulhattak, hiszen a harmadik szabadedzéshez képest forrósodott az aszfalt, és a higanyszálak a 47 Celsius-fokot is elérték. „A körülmények egyáltalán nem kedveztek az autónak, a különbség óriási, és a kvalifikáción minden rosszabbnak érződött. Nem számítok túl sok jóra a versenyen sem, a meleg idő nincs a segítségünkre, és az idén nem igazán volt olyan, hogy a futamon versenyképesebbek voltunk, mint az időmérőn, szóval meglátjuk, mit hoz a vasárnap” – kezdte az értékelést a helyszínen összesen már négy alkalommal győzedelmeskedő Verstappen.
A Red Bull fejlesztéseket hozott Ausztriában, ám a holland szerint nincs arról szó, hogy a frissítéseknek közük lenne a formahanyatláshoz. „Nem akarok a fejlesztésekről beszélni, mert szerintem nem csak az újdonságok okozták ezt. Egyszerűen hirtelen jelentős mértékben visszaestünk, és ez nem az, amire vágysz az időmérőn. Nem számítottam arra, hogy ilyen rossz lesz a kvalifikáció, és szerintem senki más sem számított erre a csapatból. Az autó vezethetetlen volt. Ezt mindenképpen ki kell vizsgálnunk.”
„A harmadik gyakorlás után hozzá sem nyúltunk az autóhoz, csak apró változtatásokat hajtottunk végre, amiknek nem lett volna szabad hatással lenniük az egyensúlyra. Mindezt kordában lehet tartani, de a magasabb pályahőmérsékletet és a felerősödött szél miatt hirtelen minden szétesett. Már pénteken sem tűnt jónak. Egy körön, illetve a hosszú etapokon sem voltunk olyan jók. A harmadik edzés valamivel pozitívabban alakult, de még akkor is hátrányban voltunk” – tekintett vissza, majd részletesebben is kitért rá, mit tapaszt szombat délután az autóban ülve.
„Az időmérőn mindent rossznak éreztem. Minden egyes kanyarban szenvedtem. Egyszerűen nem volt meg az egyensúly, hol alulkormányzott, hol túlkormányzott volt a kocsi. Valamennyi körben kissé másként viselkedett a gép, ami nem volt ideális – emelte ki a holland, aki csapata számításai szerint a második-harmadik helyet szerezhette volna meg, ha be tudja fejezni a második gyors körét. Verstappen nem számít nagy csodára a versenyen sem. – Remélhetőleg legalább a Ferrarival és a Mercedesszel tudjuk tartani a lépést. Azzal az egyensúllyal, amit az időmérőn tapasztaltam, nem fest túl nagyszerűnek a helyzet, de mindent ki fogunk elemezni.”
A 43 pontos hátránnyal az egyéni összetettben a harmadik helyet elfoglaló holland nem is foglalkozik a bajnoki pontállással. „Nem igazán nézem a bajnoki pontállást, csak a lehető legjobb teljesítményt szeretném nyújtani minden egyes versenyhétvégén.”
Noha a Red Bull-os nehéz futamra számít, a pole pozícióból elrugaszkodó Lando Norris még nem írná le Verstappent. „Max volt a fő kihívónk minden egyes nagydíjon az idén. Csak azért, mert valamivel rosszabbul alakult az időmérő számára, semmiképpen sem írjuk le őt a versenyre, és főleg nem az idény fennmaradó részére. Hoztak fejlesztéseket, amik talán nem működtek olyan jól, mint azt szerették volna, vagy talán mégis, nem tudhatom. Az biztos, hogy arra számítottunk, gyorsabbak lesznek ezen a hétvégén, és a hétvége korábbi szakaszában egészen jónak is tűntek.”
„Csapattársakként valószínűleg egymás legfőbb riválisai vagyunk Piastrival, ugyanakkor hacsak nem esik ki a futamból, sosem fogjuk kivenni az egyenletből Maxot. Még mindig nagyon hosszú szezon áll előttünk” – fűzte hozzá az egyéni összetettben 22 pont lemaradással a második helyen álló Norris.
A Red Bull-tanácsadó, Helmut Marko ugyanakkor küzdelmes futamra számít, és még a dobogóra sem lát igazán esélyt. „A kvalifikáción eltértek a körülmények a harmadik edzésen tapasztaltaktól, és McLarenen kívül mindenkinek voltak problémái. A sárga zászló nélkül Max a harmadik helyen zárhatott volna az adataink szerint, de így is fél másodpercre lett volna Norristól, ami ezen a pályán igazán nagy pofont jelent. A rajthelyünket figyelembe véve valami agresszívval kell előállnunk, de nem lesz könnyű dolgunk. Normális körülmények között nem látok esélyt a dobogóra. A betétfutamokon viszont elég sok volt az incidens, és minél több nyugtalanság lesz a mezőnyben, annál többet számít Max rutinja. Önerőből viszont nem fogunk felállni a pódiumra.”
A Red Bull-garázs túlsó oldalán sem volt ok elégedettségre, hiszen Cunoda öt Grand Prix alatt a harmadik Q1-es kiesését szenvedte el. A japán pilóta már az első szakaszban arról panaszkodott a rádión, hogy nincs tapadása, és noha ezúttal mindössze 260 ezreddel maradt el Verstappentől, ez 12 hely különbséget jelentett a rövid pályán.
„Egészen jónak éreztem az első körömet, aztán a második próbálkozásom alkalmával visszaestem. Nem gondolnám, hogy bármit rosszul csináltam volna a gumik felmelegítésénél. Őszintén szólva az egyensúly teljesen más volt a két körömnél, ami kissé meglepetésként ért. Arra számítottam, hogy legalább a Q3-ba bejutok. Biztos vagyok benne, hogy a jó irányba haladok a megközelítés, valamint a fejlődés terén, de ezzel a szűk működési tartománnyal rendelkező autóval egyszerűen csak következetességre vágysz.”
„Max is hasonló gondról jelentett a második szakaszban, de ő ismeri a kocsit, tudja, hogyan kell kezelnie. Még ha kissé meglepetésként is éri a körök közötti különbség, valószínűleg tud alkalmazkodni hozzá, azonban én, különösen akkor, amikor ilyen nagy az eltérés az első és a második köröm között, nem vagyok azon a szinten, hogy teljesen alkalmazkodjak, és maximalizáljam a csomagot. Még azon a szinten sem teljesítek, mint amilyenen a Racing Bullsnál voltam. Ez egyáltalán nem normális. Minden egyes kvalifikáció... kezd frusztráló lenni. Belefáradtam abba, hogy nem úgy megy, ahogyan én azt szeretném.”
Nem kizárt, hogy Cunodának megint a bokszutcából kell rajtolnia, ha a Red Bull úgy látja, megéri hozzányúlni a kocsihoz a jobb esélyek reményében. „Meglátjuk, hogy stratégiailag megéri-e. Ha jobb lesz, akkor talán bevállaljuk. Nagyon frusztráló, már elegem van abból, hogy a tizennyolcadik-tizenkilencedik helyekről rajtolok!”
OSZTRÁK NAGYDÍJ, RAJTSORREND | |||
---|---|---|---|
1. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
4. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari |
5. | George Russell | brit | Mercedes |
6. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda |
7. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda |
8. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari |
9. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes |
10. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
12. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
13. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda |
14. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault |
15. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari |
16. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes |
17. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari |
18. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda |
19. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes |
20. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
38. OSZTRÁK NAGYDÍJ | |
JÚNIUS 27., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Russell 1:05.542 |
2. szabadedzés | 1. Norris 1:04.580 |
JÚNIUS 28., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Norris 1:04.324 |
Időmérő | 1. Norris 1:03.971 |
JÚNIUS 29., VASÁRNAP | |
A verseny (71 kör, 306.452 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Brit Nagydíj, Silverstone | július 6., 16.00 |
Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps | július 27., 15.00 |
Magyar Nagydíj, Mogyoród | augusztus 3., 15.00 |