„Sainzot is elengedjem?" – a Ferrarinál izzott a rádió Miamiban, de senkiben sem maradtak rossz érzések

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.05.05. 13:09
Hamilton nem kér elnézést a rádiózása miatt (Fotó: AFP)
A Ferrari küzdelmes hétvégén van túl, az autóból egyértelműen hiányzott a tempó a Formula–1-es Miami Nagydíjon, ami a szokásosnál frusztráltabb rádiózásokhoz vezetett. Lewis Hamilton és Charles Leclerc is maximalizálni próbálta a versenyét, ám egyszerűen nem volt meg a teljesítmény. A brit amiatt perlekedett a csapattal, hogy túl lassan hoz döntést, míg a monacói úgy érzi, a helycsere inkább elsietett döntés volt. Rossz érzések azonban senkiben sem maradtak.

Érezhetően nő a feszültség a Ferrarinál: azután, hogy Charles Leclerc és Lewis Hamilton is kifejezte a csalódást keltő időmérő kapcsán, hogy az SF25-ös egyszerűen túl lassú, és már-már az is nehézséget jelent, hogy bejussanak vele a Q3-ba, a teljesítmény ezúttal a versenyen is hiányzott, és a csapat az egyértelmű tempóhiány mellett éles rádiózásokkal, valamint két helycserével irányította magára a figyelmet. 

F1
Tegnap, 13:05

„Bármit teszünk, nem vagyunk elég gyorsak" – Leclerc egyre frusztráltabb a Ferrari helyzete miatt

Hamilton: Már az nehézséget jelent számunkra, hogy bejussunk a Q3-ba.

 

A Scuderia megosztotta a stratégiát a két versenyzője között Floridában, a nyolcadik helyről induló Leclerc a közepes, míg a tizenkettedikről támadó Hamilton a kemény gumin rajtolt, s a kettős a virtuális biztonsági autós szakasz ideje alatt megejtett kerékcseréje, illetve Carlos Sainz Jr. megelőzése után egymás mögött haladt a pályán eltérő abroncsokon. 

Ezúttal a hátrébb érkező britnél volt a gumielőny, mivel ő közepes keveréken haladt tovább, míg a monacói a keményen teljesítette a második etapját. Hamilton hamar meg is közelítette DRS-távolságon belülre a csapattársát, és jelezte a rádión, hogy érzése szerint gyorsabb is tudna lenni, és a turbulens levegőben csak tönkreteszi az abroncsait. Az istálló először azt mondta neki, hogy tartsa az egy másodpercen belüli különbséget Leclerc-hez képest, mire a versenyző jelezte, szerinte rossz csapatmunkát végeznek, és felelevenítette, hogy Kínában ő már félreállt a márkatársa elől hasonló helyzetben.

 

A döntés azonban tovább váratott magára, ami érezhetően frusztrálta a lendületben lévő Hamiltont. A brit szarkasztikusan meg is jegyezte, csapata tartson teaszünetet, miközben rajta van az ügyön. Noha a helycsere végül megtörtént, és Leclerc félreállt, addigra több kör is eltelt, és Hamilton nemcsak időt vesztett, de közben a gumik is használódtak, így már nem tudta olyan mértékben kihasználni az előnyét, s csak kis mértékben tudott közeledni Andrea Kimi Antonellihez. 

Ráadásul közben Leclerc is visszazárkózott DRS-távolságon belülre, és most már nem ő, hanem a csapattársa volt jobb helyzetben. A monacói pilóta be is jelentkezett a rádión, hogy érzése szerint Hamilton feltartja őt, és a páros hamarosan újra helyet cserélt, amit követően a britet arról tájékoztatták, hogy Sainz közeledik hozzá. A brit ekkor megkérdezte, hogy a spanyolt is elengedje-e maga mellett. Leclerc végül 1.5 másodperccel a Mercedes olasz pilótája mögött szelte át a célvonalat, és kérdéses, ha Hamiltont előbb elengedik, vagy egyáltalán nem történik helycsere a kettős között, akkor a Ferrari ledolgozhatta volna-e ezt a különbséget is, persze még előzni is kellett volna. 

„Sok időt vesztettünk azokban a körökben, amikor Charles-lal egymással harcoltunk, akkor egyértelműen gyorsabb voltam, és a döntés nem érkezett meg elég hamar. Úgy voltam vele, hogy: gyerünk már! De csak ennyiről van szó. Nincs problémám a csapattal és Charles-lal sem, egyszerűen úgy láttam, jobban is csinálhatnánk. De végső soron a hetedik-nyolcadik helyen voltunk.”

„Emellett a gumik is elfogytak kissé közben. Nagyszerű lett volna, ha mi is végez tudjuk vinni azt, ami Valtterivel (Bottas) sikerült Magyarországon évekkel ezelőtt. Megnéztük, hogy én el tudom-e kapni, és ha nem, akkor visszaadom a pozíciót” – utalt arra, hogy Mercedes a 2017-es Magyar Nagydíjon megcserélte a versenyzőit annak érdekében, hogy a jobb tempót futó Hamilton a Ferrarik nyomába eredhessen. A brit ugyan nem tudott végül előzni, jócskán elhúzott Bottas előtt, azonban így sem szegte meg a szavát, és az utolsó kanyarban hét másodpercet dobott el, hogy visszaengedhesse maga elé a finnt, aki így megszerezte a dobogót érő harmadik helyet.

„Végül nem vált be, de bárhogy is alakult volna, végső soron nem voltunk elég gyorsak, és valószínűleg a frusztráció is ebből eredt. De tovább nyomjuk – magyarázta, majd elmondta, nem a düh beszélt belőle a rádióban. – Nem is voltam mérges. Nem is az volt, hogy válasz nélkül hagytak, vagy ilyesmi. Egyszerűen csak azt szerettem volna, hogy döntsenek. Ti ültök ott a székben, minden előttetek van, hozzatok gyorsan döntést. Csak ezt szerettem volna. Pánikhelyzet van, próbáljuk az autót a pályán tartani, legyetek gyorsabbak.”

„Nem tudom, hogy mit fognak írni erről, hogy tiszteletlen voltam-e, de őszintén szólva én nem hiszem, hogy az lettem volna. Egyszerűen siettettem őket, mert nyerni akarok, még mindig megvan bennem a tűz. Nem fogok elnézést kérni azért, mert harcos vagyok, és nem fogok elnézést kérni azért sem, mert még mindig akarom. Tudom, hogy a csapaton belül is mindenki így van ezzel.”

Auto: Formula One - Miami Grand Prix
Hamilton (balra) és Vassuer (jobbra) még a kötelező interjúk előtt tisztázták a helyzetet (Fotó: AFP)

A csapatfőnök, Frédéric Vassuer felkereste Hamilton a leintést követően, még mielőtt a brit a média elé állt volna, hogy tisztázza a helyzetet a versenyzővel. „Nem amiatt aggódtam, hogy a TV-kkel fog beszélni, egyszerűen tisztáznunk kellett magunk között a helyzetet, és meg kellett értenie, hogy engem milyen érzések fogtak el a bokszfalon. Bízhat bennem, én is bízhatok benne, és Charles-lel is ugyanez a helyzet, és amikor döntést kell hoznom, akkor a Ferrari érdekében járok el.”

Hamilton úgy érezte, inkább a csapatfőnököt kellett megnyugtatni. „Fred bejött a szobámba, én a vállára tettem a kezem, és azt mondtam neki, hogy: haver nyugodj le, ne legyél ennyire érzékeny! Mondhattam volna sokkal rosszabb dolgokat is a rádión, mint ahogyan azt mások már megtették a múltban. Leginkább szarkazmus volt. Meg kell érteni, hogy óriási nyomás nehezedik rád az autóban, és ezért soha nem is fogod a legbékésebb üzeneteket hallani a csata hevében. Rendben volt. A pillanat hevében persze frusztráló, de csapaton belül meg meg fogjuk beszélni, hogyan tudnánk fejlődni. Biztosra veszem, hogy egyeseknek nem tetszettek ezek a megjegyzések, és esetleg érzékenyen érintették a dolgok, de én nem vagyok érzékeny. Nem ott tartunk, ahol lenni szeretnék. Charles és én sem.” 

VERSENYBALESETNEK MINŐSÍTETTÉK HAMILTON ÉS SAINZ INCIDENSÉT

Sainz az utolsó körben indított támadást Hamilton ellen a nyolcadik helyért, de végül nem tudott előzni, ráadásul össze is ért a ferrarissal. Az esetet a sportfelügyelők vizsgálták a leintést követően, és arra a döntésre jutottak, hogy nem osztanak ki semmilyen büntetést. Az ítélethozók indoklása szerint a spanyol nem volt teljesen pozícióban ahhoz, hogy előzzön, míg a brit korábban fordult el a 16-os kanyarban, mint az előző körökben, így mind a ketten hozzájárultak ahhoz, hogy összekoccantak. 

Az ügy kapcsán Leclerc is megosztotta a gondolatait, és felelt arra a kérdésre is, az ő fejében megfordult-e, hogy elengedje a csapattársát, mielőtt a Ferrari arra utasította volna. „Nem igazán, hiszen tudtam, hogy a közepesen van, és így neki küzdelmesebb lesz végigmenni, mint nekem. Vigyáznunk kellett a gumikra. De megértem, hogy  valami mással szeretett volna próbálkozni, és értékelem is ezt. Az ő helyében ugyanezt tettem volna, ha én lettem volna a közepesen, ugyanúgy próbáltam volna valamivel agresszívabb lenni."

„Nincsen semmilyen rossz érzés bennem Lewis irányába, egyáltalán nem! Tudom, hogy ugyanúgy próbálja optimalizálni az autó potenciálját, mint én, és az a frusztráló, hogy az egyszerűen ennyi. Már amiatt is volt bennem frusztráció, hogy ekkor a nyolcadik helyért küzdöttem, és egyáltalán nem haladtam előre. Szóval már megvolt a frusztráció, és ennek tetejébe jöttek más dolgok, ez pedig összeadódott. Szóval a rádió nem mindig, és ebben az esetben biztosan nem a valós képet mutatta."

Leclerc sem teljesen értett egyet a Ferrari eljárásával, de pont ellenkező okból, szerinte a csapatnak jobban ki kellett volna értékelnie a szituációt. „Jobban meg kellett volna vitatni, mielőtt helyet cseréltünk volna, hiszen nyilvánvaló volt, hogy a végéig el akartunk menni azokon az abroncsokon, szóval én igyekeztem jól menedzselni a gumikat, és egyáltalán nem volt könnyű a helyzet, ráadásul nem számítottam rá, hogy Carlos ilyen közel kerül hozzánk. Mindez még nehezebbé tette a szituációt, de sok mindennek kell utánanéznünk."

„Mint ahogyan már mondtam, előre kell lépnünk, és elég határozottnak kell lennünk ahhoz, hogy jobban végezzük a munkát, amikor ilyen helyzetekbe kerülünk. Szerintem azzal mindannyian egyetértünk, hogy nem ilyen napot akartunk, a tempó sem volt meg, és csodák sem történtek. Ha mindent tökéletesen csinálunk, akkor talán Kimit elkaphattunk volna, de ez van." 

A Ferrari hat nagydíjat követően a konstruktőri tabella negyedik helyét foglalja el, s lemaradása 152 pont a listavezető McLaren mögött. Noha az olaszok a soron következő Emilia-romagnai Nagydíjra jelentős fejlesztési csomaggal készülnek, úgy vélik, hogy a Spanyol GP lehet a vízválasztó az esélyeiket illetően. 

F1
2025.04.29. 19:31

A Ferrari jelentős fejlesztési csomaggal készül Imolára

A csapat javulást vár az újításoktól, de szerinte az igazi fordulópont Spanyolországban jöhet el.

 

4. MIAMI NAGYDÍJ
MÁJUS 2., PÉNTEK
Szabadedzés1. Piastri 1:27.128
Sprintidőmérő1. Antonelli 1:26.482
MÁJUS 3., SZOMBAT
Sprintverseny1. Norris, 2. Piastri, 3. Hamilton
Időmérő1. Verstappen 1:26.204
MÁJUS 4., VASÁRNAP
A verseny 1. Piastri, 2. Norris, 3. Russell
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00
Spanyol Nagydíj, Barcelonajúnius 1., 15.00

 

Legfrissebb hírek

„Összeütköztök vagy nem előzöl" – Norris szerint Verstappen azt csinál, amit csak szeretne

F1
14 órája

Elmaradt az eső – Piastri vezérletével a McLaren erődemonstrációt tartott Miamiban

F1
17 órája

Életnagyságú LEGO-autók lepték el a miami pályát – videó

F1
20 órája

Miamiban szakad az eső – káoszfutamra van kilátás?

F1
21 órája

Verstappen tényleg csodát művel? Mennyire „rossz” a Red Bull a McLarenhez képest?

F1
Tegnap, 16:16

„Bármit teszünk, nem vagyunk elég gyorsak" – Leclerc egyre frusztráltabb a Ferrari helyzete miatt

F1
Tegnap, 13:05

A pilótabejelentés még várat magára – a Cadillac videóban mutatta meg 2026-os látványvilágát

F1
Tegnap, 11:05

„Egyértelmű, hogy az apaság nem tett lassabbá" – Verstappen pole pozícióval üzent

F1
Tegnap, 10:22
Ezek is érdekelhetik