Nagy várakozás előzte meg a Spanyol Nagydíj nyitó napját, hiszen most először kaphatott a mezőny bepillantást arról, milyen hatással van az eddigi erőviszonyok alakulására az első szárnyat érintő szigorítás. A csapatok nagy része ennek megfelelően új első szárnyat hozott a helyszínre, igaz, kivétel így is volt: a sokak szerint a területen élen járó McLaren, az Alpine és a korábban gyanúba keveredő Mercedes sem áll elő új elemmel.
Igaz, fontos megjegyezni, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) listáján kizárólag olyan frissítéseket listáznak, amelyek aerodinamikai jellegűek, és kinézetében is változtak, így például ha a kivitelezésben (anyaghasználat, vastagság) történt változás, akkor azt nem kell jelezni a szövetség számára, így egyáltalán nem arról van szó, hogy az említett három istállónak nem kellett változtatnia az új direktíva miatt.
Az ugyanakkor mindenképpen árulkodó volt, hogy a konstruktőri tabellát toronymagasan vezető wokingiak egyedüliként nem hoztak semmilyen frissítést a montmelói hétvégére, sőt, mint utóbb kiderült, Lando Norrisszal Imolában már tesztelték is a merevebb első szárnyat, vagyis úgy érkeztek meg a helyszínre, hogy már voltak adatai. A Mercedes és az Alpine eközben készült olyan újításokkal, amikkel a teljesítmény növelését célozták meg: a németek és a franciák is módosítottak a padlólemezen, előbbi ráadásul a hátsó szárnyból is újat hozott.
Ami a többi résztvevőt illeti, a Ferrari a hátsó szárnyához, a Williams a fékhűtőkhöz, míg a Sauber a motorborításhoz is hozzányúlt, így bőven volt változás, ami hatással lehetett az egyes istállók teljesítményére. A McLarent irányító Andrea Stella már a hétvége elején jelezte, rendkívül szoros küzdelemre számít, de kiemelte, ennek hátterében nem a szigorítás, hanem pusztán a pályakarakterisztika fog állni, hiszen a fő rivális, Red Bull fő erőssége a gyorsabb nyomvonalakon mutatkozik meg.
Ami a pályán történeteket illeti, a címvédő wokingiak remek formában kezdtek, az első szabadedzésen Lando Norris, míg a másodikon Oscar Piastri bizonyult a leggyorsabbnak, igaz, míg előbbin három, utóbbin két vetélytárs is befért a brit, ausztrál kettős közé, ami jól jelezte, több pilóta is kész kihasználni, ha valamelyik mclarenes nem teszi össze a gyors körét. A nyitányon Max Verstappen és a Ferrari kettőse, míg a késő délutáni gyakorláson a Red Bull hollandja mellett George Russell választotta szét egymástól a két McLarent.
A nap legjobb idejét jegyző Piastri is kiemelte, hogy közel voltak hozzájuk a többiek. „Kissé hullámvasút volt a mai nap, de a csúcson fejeztük be, ami mindig jó. A vetélytársaink ugyanakkor gyorsnak tűntek. Verstappen egész nap gyors volt, ott volt a Ferrari is, és a végén felzárkózott a Mercedes is, szóval nagyon kiélezett küzdelem vár ránk szombaton. Határozottan van még olyan terület, amin dolgoznunk kell. Számítottunk rá, hogy a Red Bull gyors lesz, szóval egyáltalán nem ért minket meglepetésként. Egyszerűen próbáljuk kicsit gyorsabbá tenni az autónkat. Kipróbáltunk néhány dolgot ma, volt, ami bevált, volt, ami nem, így tanulhattunk, jó napot tudhatunk magunk mögött.”
Norris az első gyakorláson jobban érezte magát a kocsiban, mint a másodikon. „Rendben volt a nap. Jobban éreztem magam az első tréningen, mint a másodikon, de több dolgot is kipróbáltunk, és igyekszünk javulni szombatra. Apróságok. Mi mindig nagyon jók vagyunk azzal, hogy remek alapokkal érkezünk meg, és onnantól nehézséget okoz továbbfejlődni, ami szerintem inkább jó dolog, mint rossz. Ez lehetővé teszi a számunkra, hogy különböző irányokat is kipróbálhassunk.”
Két gyors pályán, Szuzukában és Imolában győzedelmeskedő, míg a spanyolországi helyszínen az elmúlt három évben kivétel nélkül a dobogó felső fokán ünneplő Verstappen az első tréningen 367 ezred lemaradással a második, míg a másodikon 310 ezred hátránnyal a harmadik helyen zárt.
„Mindig jó itt lenni, élvezetes ezen a pályán versenyezni. Elég nagy a forróság, főleg a gumik szempontjából. De úgy gondolom, rendben volt a nap, voltak már ennél rosszabb péntekjeink is. Valamivel jobban éreztem magam a kosian, de még mindig nem ott tartunk, ahol lenni szeretnénk. Ugyanakkor mindenképpen pozitívabb, mint volt” – jelentette ki, majd kiért arra is, hogy az Emilia-romagnai Nagydíjhoz képest most hol állnak.
„Minden egyes pálya más, de még nem érzem úgy magam az autóban, mint Imolában, ennél komfortosabban szeretném érezni magam a volán mögött. De voltak olyan péntekek, amikor sehol sem voltunk, szóval most valahol a kettő között vagyunk. Ami a technikai direktívát illeti, nincs igazán változás, ha ránézünk a sorrendre, és személy szerint nem is számítottam arra, hogy másképp lesz.”
HORNER REAGÁLT A PLETYKÁKRA |
---|
Mint beszámoltunk róla, német sajtóértesülés szerint a Ferrari megkörnyékezte a Red Bullnál a csapatfőnöki posztot 2005 óta betöltő, és összesen tizennégy világbajnoki címet szerző Christian Hornert, de kiemelte, forrása szerint nincs esély arra, hogy a brit szakember csapatot vált. Ezt maga Horner is megerősítette Spanyolországban, ahol a találgatásokkal kapcsolatban kérdezték. „Természetesen mindig hízelgő, ha szóba hoznak más csapatokkal, de százszázalékos az elkötelezettségem a Red Bull iránt. Ez mindig is így volt, és biztosan így is marad még hosszú ideig. Ebben az üzletben mindig sok a találgatás arról, ki hova mehet, de úgy gondolom, a csapatban mindenki pontosan tudja, mi a helyzet. Az én olaszom különben is rosszabb, mint Flavio (Briatore) angolja, szóval mégis hogyan működhetne?” |
A Spanyol Nagydíjtól hosszú idő óta fordulópontot remélő Ferrari erősen kezdett, hiszen Lewis Hamilton, Charles Leclerc sorrendben a harmadik-negyedik helyet foglalta el, ám míg a monacói a folytatásban is tudott maradni a top 5-ben, a túlkormányzottságtól nagyon szenvedő brit az első tízesből is kiszorult.
„Nem élveztem a mait. Gyönyörű ez a hely, és csodálatos az időjárás, de nem volt jó napunk. Amikor megérkezel pénteken, abban reménykedsz, hogy jó napod lesz, és aztán nem alakulnak jól a dolgok. Monacóban az autó hirtelen nagyszerű lett, és azt hittem, hogy jó lesz ma is. Az első edzésen még nem is volt olyan rossz, de második már eléggé az volt. Ez a csapaton belül természetesen mindenki számára nagyon frusztráló, de voltak bizonyos problémáink, aminek következtében tapadást vesztettünk. Remélhetőleg szombaton jobb helyzetben leszünk, ha ezeket sikerül orvosolnunk.”
Leclerc valamivel pozitívabban értékelt a nap végén. „Őszintén szóval, valamivel pozitívabb volt, mint azt előzetesen vártuk, ami mindig jó. Több teljesítmény van az autóban, amit remélhetőleg szombaton ki tudunk hozni belőle az időmérőn. Még sok tennivalónk van, de nem hiszem, hogy túl messze lennénk. Bizonyos területekre fogjuk fordítani a figyelmünk az éjszaka, aztán meglátjuk, mire megyünk szombaton.”
A Mercedes a Ferrarival ellentétes utat járt be pénteken: míg az első edzésen egyik pilótája sem fért be a mezőny első felébe, a másodikon George Russell sokáig vezetett, és a végén csak Piastri tudta őt maga mögé utasítani, miközben Andrea Kimi Antonelli a hatodik lett. A brit ugyanakkor nem volt teljesen elégedett, szerinte a versenytempón még van mit javítani.
„Az egykörös tempó egészen rendben volt, és jó visszatérni oda, ahol korábban voltunk, főleg az elmúlt versenyek nehézségei után. A hosszú etapok azonban nem tűntek túl szupernek. Az elmúlt időszakban a fő célunkat az jelenti, hogy javítsunk a versenytempónkon, szóval át kell tekintenünk az adatokat, és meg kell néznünk, mennyire estünk vissza a riválisainkhoz képest. A hosszú etapon mutatott tempónk kissé aggasztó, de úgy érzem, jó helyzetben vagyunk, szeretek itt vezetni”– magyarázta, majd a technikai direktívára is kitért.
„Tiszán látszik, mennyire lelassította a McLarent, szóval ez jó hír!” – jegyezte meg szarkasztikusan.
SPANYOL NAGYDÍJ, AZ 1. SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:13.718 | átlag: 227.423 km/ó | 29 kör |
2. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:14.085 | 0.367 mp h. | 18 |
3. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:14.096 | 0.378 | 29 |
4. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:14.238 | 0.520 | 31 |
5. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:14.294 | 0.576 | 28 |
6. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:14.339 | 0.621 | 28 |
7. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:14.597 | 0.879 | 26 |
8. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:14.605 | 0.887 | 26 |
9. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:14.643 | 0.925 | 27 |
10. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:14.746 | 1.028 | 28 |
11. | George Russell | brit | Mercedes | 1:14.751 | 1.033 | 32 |
12. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:14.786 | 1.068 | 24 |
13. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:14.798 | 1.080 | 20 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:14.865 | 1.147 | 21 |
15. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:14.935 | 1.217 | 26 |
16. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:15.155 | 1.437 | 23 |
17. | Hirakava Rjó | japán | Haas-Ferrari | 1:15.298 | 1.580 | 23 |
18. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:15.369 | 1.651 | 31 |
19. | Victor Martins | francia | Williams-Mercedes | 1:15.522 | 1.804 | 26 |
20. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:15.530 | 1.812 | 19 |
SPANYOL NAGYDÍJ, A 2. SZABADEDZÉS VÉGEREDMÉNYE | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:12.760 | átlag: 230.417 km/ó | 28 kör |
2. | George Russell | brit | Mercedes | 1:13.046 | 0.286 mp h. | 32 |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:13.070 | 0.310 | 30 |
4. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:13.070 | 0.310 | 31 |
5. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:13.260 | 0.500 | 32 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:13.298 | 0.538 | 31 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:13.301 | 0.541 | 28 |
8. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:13.385 | 0.625 | 30 |
9. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:13.400 | 0.640 | 29 |
10. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:13.494 | 0.734 | 29 |
11. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:13.533 | 0.773 | 29 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:13.592 | 0.832 | 30 |
13. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:13.683 | 0.923 | 31 |
14. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:13.721 | 0.961 | 34 |
15. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:13.839 | 1.079 | 32 |
16. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:13.839 | 1.079 | 17 |
17. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:13.959 | 1.199 | 27 |
18. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:14.005 | 1.245 | 30 |
19. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:14.126 | 1.366 | 20 |
20. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:14.303 | 1.543 | 31 |
55. SPANYOL NAGYDÍJ | |
MÁJUS 30., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:13.718 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:12.760 |
MÁJUS 31., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
JÚNIUS 1., VASÁRNAP | |
A verseny (66 kör, 307.236 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | június 29., 15.00 |
Brit Nagydíj, Silverstone | július 6., 16.00 |