A McLaren felkészült rá, hogy egy-egy döntésével felbosszanthatja a versenyzőit

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.04.12. 16:01
Hogyan fog alakulni a házon belüli csata a McLarennél? (Fotó: AFP)
A Formula–1-es McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint az istálló felkészült arra, hogy egy ponton felbosszantja valamelyik versenyzőjét az idény során.

A McLarent sok kritika érte a múlt hétvégi Japán Nagydíjat követően, mivel úgy tűnt, igazán meg sem próbálta legyőzni a meglepetésre pole pozícióból rajtoló Max Verstappent. Nem választott eltérő stratégiát, és nem alkalmazott csapatutasítást sem annak érdekében, hogy kiderítse, Oscar Piastri valóban gyorsabb tud-e lenni a csapattársánál, Lando Norrisinál, és esetleg fenyegetést tud jelenteni a Red Bullra.

A wokingiak Szuzukában az egyenlő bánásmód áldozatává váltak, hiszen a két autó az egy ellen felállás ezúttal hátrányt jelentett. A címvédő istálló keze megvolt kötve, nem akarta egyik pilótáját sem rossz helyzetbe hozni a másikkal szemben, mindkét kocsi esetében az eredmény maximalizálása volt a cél ahelyett, hogy mindent feltett volna egy lapra, ebben az esetben a győzelemért.

Ez a filozófia az idény előrehaladtával okozhat további bonyodalmakat, különösen akkor, ha a Red Bull a folytatásban is komoly tényezőt játszik, hiszen a „vörös bikáknál” nem kérdés, ki élvez előnyt házon belül: az alakulat bevallottan a holland versenyzője ötödik világbajnoki címéért dolgozik.

F1
2025.04.07. 12:00

„Úgy tűnt, Piastri gyorsabb" – Marko gúnyolódott a McLaren óvatos stratégiáján

„Talán ez a McLaren-féle papaya-szabályok egy újabb verziója..."

 

Míg a japán versenyt követően Piastrit az bosszanthatta, hogy csapata nem kért helycserét, Norris arról beszélt, hogy agresszívabb stratégiát is választhattak volna. A csapatfőnök, Andrea Stella tisztában van vele, hogy az egyenlősdi adott esetben okozhat fejtörést, és alkalomadtán felbosszanthatja egyik-másik felet, de úgy véli, hosszú távon ez a hozzáállás lesz a kifizetődő. Persze, ha a bajnokság olyan szakaszában érnek, amikor egyik pilótájuk egyértelműen esélyesebbnek tűnik, akkor készek beállni mögé, mint ahogyan ezt megtették tavaly is, amikor egyedül Norrisnak volt reális sansza utolérni Verstappent.

„Megvannak előnyei annak, ha két rendkívül versenyképes pilótád van. Úgy gondolom, ez az előny igazán hosszú távon domináns, és végső soron ez az, amit akarsz. Persze ez az én meglátásom. Viszont alkalmanként előfordulhatnak olyan helyzetek, amelyek az egyik versenyzőt felbosszanthatják, mert a csapatnak meg kell hoznia egy döntést, vagy amiatt, ahogyan a verseny alakul. Teljes mértékben tisztában vagyunk ezzel. Házon belül nem is arról beszélünk, mi lesz, ha ez megtörténik, hanem arról, mikor történik meg, mivel tudjuk, hogy ez egy nagyon nehéz üzlet. Ezzel tisztában van a csapat, Lando és Oscar is. Alaposan megvizsgáltuk, hol lehettek volna esélyeink arra, hogy megnyerjük a futamot. Ha volt ilyen egyáltalán, az a verseny első szakaszában lett volna, agresszívabbak is lehettünk volna a Max elleni elévágással.”

„Azonban ehhez nagy kockázatot kellett volna vállalnunk, forgalomba kerültünk volna egy olyan pályán, ahol meglehetősen kicsi volt a gumikopás, és nehéz volt előzni. Elég rosszul is alakulhatott volna, ha esetleg biztonsági autós szakasz van, és azzal, hogy megpróbálunk rámenni a győzelemre, akár pontokat is bukhattunk volna. Tehát teljesen megszokott módon kompromisszumot kötsz a taktika menedzselése során. Azt ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a 2025-ös Szuzuka nem a szokásos Szuzuka volt. Úgy gondolom, sok kritizáló nem igazán vette észre, hogy ez most nagyon más kontextus volt.”

 

„Ha Szuzukát használjuk példaként, nem gondolnám, hogy másként közelítettük volna meg a versenyt, ha az idény későbbi szakaszában kapott volna helyet. Hacsak nem az utolsó futam, amelyen a világbajnoki cím a tét, mert akkor talán nagyon agresszív leszel, és úgy vagy vele, hogy próbáljunk meg nyerni, nem baj, ha rosszul sül el. Nyilván a szezon elején nem így állsz hozzá a dolgokhoz. De szeretném hangsúlyozni, hogy ebben az esetben az agresszív stratégiának meglettek volna az árnyoldalai. Beleszólhatsz, de ha az év elején jársz, sokszor egyszerűen hagyod, hogy néhány futam kibontakozzon, hogy tanulhass belőle. Keményen dolgoztunk azért, hogy meglegyen az a lehetőségünk, hogy két autónk legyen, amely győzelmeket szerezhet, és hogy biztosítsuk, két versenyzőnk van, akikkel mindkét bajnokságban harcolhatunk.”

A McLaren három nagydíjat követően 36 ponttal vezeti a konstruktőri tabellát, míg az egyéni összetettben brit versenyzője, Norris vezet, de az ő előnye nem számottevő, mindössze egyetlen ponttal előzi meg Verstappent. 

Ami a hétvégi esélyeket illeti, a wokingi alakulat egyelőre bombaformában van Bahreinben, igaz, házon belül úgy tűnik, ezúttal Piastri van egyértelmű előnyben. Az ausztrál pilóta a második szabadedzés után a harmadikon is a leggyorsabbnak bizonyult, s szűk hét tizedet adott a csapattársának, Norrisnak. 

 

21. BAHREINI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 11., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:33.204
2. szabadedzés1. Piastri 1:30.505
ÁPRILIS 12., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Piastri 1:31.646
Időmérő18.00–19.00
ÁPRILIS 13., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.238 km) rajtja17.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Szaúdi Nagydíj, Dzsiddaáprilis 20., 19.00
Miami Nagydíj, Miamimájus 4., 22.00
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00

 

Legfrissebb hírek

„Mintha még sosem vezettem volna F1-es autót. Cserben hagytam a csapatot” – Norris rendkívül csalódott

F1
43 perce

Piastri a pole pozícióban; Norris elé a két Mercedes, Leclerc és Gasly is befért a bahreini időmérőn

F1
4 órája

Piastri és a McLaren elképesztő fölényben van a bahreini időmérő előtt

F1
8 órája

A Red Bullnak jobb munkát kellene végeznie ahelyett, hogy folyamatosan panaszkodik – Norris

F1
10 órája

„A McLaren egy másik bolygón van" – a Ferrarit bosszantja a nagy hátrány

F1
23 órája

A kezében maradt a kormány – Alonso elmagyarázta, mi történt

F1
Tegnap, 21:55

Elhalasztják a V10-es motorok visszatérését; Norris szerint kisebb az előnyük, mint azt az eredmények mutatják Bahreinben

F1
Tegnap, 21:09

A McLaren villámgyors; Alonso kezében maradt a kormánya a második bahreini edzésen

F1
Tegnap, 16:35
Ezek is érdekelhetik