ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN
Max Verstappen sorozatban tizedszer szelte át elsőként a célvonalat, amivel átírta a történelemkönyveket, hiszen most már egyedüliként tartja az egymás után megszerzett legtöbb futamgyőzelem rekordját. A holland újabb sikerének köszönhetően a Red Bull menetelése is tovább folytatódott, a „vörös bikák” immár tizenöt nagydíj óta veretlenek, és akár már most hétvégén bebiztosíthatják fennállásuk hatodik konstruktőri címét.
Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, tökéletes hétvégét kell futniuk egy olyan helyszínen, amitől maga a csapat is tart. A tanácsadó, Helmut Marko úgy véli, ha Szingapúrban is nyernének, akkor valós esélyük lenne, hogy az F1 történetében először makulátlan idényt teljesítsenek. A tanácsadó okkal tart a Marina Bay Street Circuittől, hiszen karakterisztikáját tekintve talán ez a helyszín fekszik a legkevésbé az RB19-esnek a fennmaradó nyolc közül.
Verstappen már a monzai leintést követően hangsúlyozta, hogy Szingapúrban nehezebb dolga lesz, és a nagy leszorítóerőt igénylő aszfaltcsíkon a várakozások szerint a riválisok is felerősödnek. Bár a tanácsadó szerint a Ferrari és különösen az Olaszországban házon belül alulmaradó Charles Leclerc jelentheti a legnagyobb fenyegetést rájuk, a maranellóiak úgy készülnek, küzdelmes hétvége vár rájuk a Marina Bayen. Nem úgy, mint a Mercedes és az Aston Martin, a német és a brit csapat ugyanis erősebb teljesítményt vár magától, illetve a McLaren is újra erőre kaphat.
SZEPTEMBER 15., PÉNTEK | ||||||
1. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||||
2. szabadedzés: 15.00–16.00 | ||||||
SZEPTEMBER 16., SZOMBAT | ||||||
3. szabadedzés: 11.30–12.30 | ||||||
Időmérő: 15.00–16.00 | ||||||
SZEPTEMBER 17., VASÁRNAP | ||||||
A verseny (62 kör, 306.143 km) rajtja: 14.00 | ||||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||||
Szeptember 24., 7.00 | Japán Nagydíj, Szuzuka | |||||
Október 8., 19.00 | Katari Nagydíj, Loszaíl | |||||
Október 22., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin |
Emellett az időjárás, valamint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által kiadott direktívák is szerepet játszhatnak a hétvége alakulásában, így az eddig is igencsak szoros üldözőbolyban még inkább összekuszálódhatnak az esélyek, és talán némileg csökkenhet a Red Bull és a riválisok közötti különbség is.
A szigorítások ráadásul az év hátralévő részére is rányomhatják a bélyeget, hiszen az első szárnyon kikényszerített változtatások az autó egész aerodinamikájára is hatással lehetnek.
Mint ismert, a szövetség szeretné elejét venni, hogy az istállók rugalmas első vagy hátsó szárnnyal tegyenek szert előnyre, miután megítélése szerint egyesek feszegetik a határokat, és tudatosan hajlékonnyá tesznek egy-egy elemet. Az új direktíva keretein belül az alakulatok kötelesek voltak szeptember 8-i határidővel rendelkezésre bocsátani a versenygép bizonyos részeinek részletes adatait, illetve tervrajzait, ráadásul Szingapúrban különféle teszteket is végre fognak hajtani, hogy kiszúrják a trükközést.
Noha a csapatok képviselői egyöntetűen úgy nyilatkoztak, a változtatás nem lesz hatással rájuk, és üdvözölték az intézkedéseket, az egymásra mutogatás már elkezdődött. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner kijelentette, több lógó orrot is láttak is a bokszutcában, míg a Mercedesnél Toto Wolff beszélt arról, jó lenne, ha a „vörös bikák” akár fél másodpercet is lassulnának a módosítások miatt, illetve utalt rá, hogy az Aston Martin már esett vissza hasonló intézkedések miatt az év első felében.
A szövetség emellett a padlólemezeket érintő, egyébként tavaly óta érvényben lévő direktíván is pontosított, ami sajtóértesülések szerint leginkább a favorit Red Bullt érintheti. Mindezt figyelembe véve, az osztrákokra talán minden eddiginél nagyobb nyomás nehezedik a hétvégén, és kisebb megingás is elég lehet ahhoz, hogy valamelyik vetélytársuk kihasználja a kínálkozó lehetőséget.
Egy biztos, az FIA okkal döntött úgy, hogy szigorít, szóval nehéz elképzelni, hogy egyik istálló sem trükközött. A kérdés így leginkább az, a változtatás mennyire lesz látványos hatással az erőviszonyok alakulására, és mely istállók esnek esetleg vissza az erősorrendben.
A toronymagasan vezető Red Bull mögött ugyanis egyre nagyobb a tülekedés: a Mercedest, a Ferrarit és az Aston Martint már csak 56 pont választja el egymástól, és mind a három istálló fő célja az, hogy megszerezze a konstruktőri második helyet. Erre az eddig látottak alapján előbbi kettőnek van nagyobb esélye, hiszen a silverstone-iaknál Lance Stroll továbbra is jóval elmarad házon belül, így Fernando Alonsónak egyedül kellene harcba szállnia a maranellóiak és az „ezüstnyilak” párosával.
A 2016-os idény világbajnoka, Nico Rosberg szerint nem is tartható sokáig a helyzet, ha a kanadai nem javul, az ugyanakkor már biztos, hogy jövőre is Stroll marad Alonso márkatársa. Mint ahogyan Csou Kuan-jü helyzete is tisztázódott az Alfa Romeónál, a svájci-olasz csapat a Szingapúri Nagydíj csütörtöki sajtónapján tette hivatalossá, hogy a kínai pilóta 2024-ben is lehetőséget kap.
rajtszám | név (nemzetiség) | csapat | motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda RBPT |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Mercedes | Mercedes |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
55 | Carlos SAINZ Jr. (spanyol) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
? | Williams | Mercedes | |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault |
31 | Esteban OCON (francia) | Alpine | Renault |
? | AlphaTauri (?) | Honda RBPT | |
? | AlphaTauri (?) | Honda RBPT | |
20 | Kevin MAGNUSSEN (dán) | Haas | Ferrari |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Haas | Ferrari |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Renault |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Renault |
77 | Valtteri BOTTAS (finn) | Alfa Romeo | Ferrari |
24 | CSOU Kuan-jü (kínai) | Alfa Romeo | Ferrari |
MI VÁRHATÓ A SZINGAPÚRI NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a tizenötödik állomás Szingapúr, ahol a 14. Szingapúri Nagydíjat rendezik meg. A pálya 2007-ben látta először vendégül a Formula–1-es mezőnyt, és a sportág első villanyfényes versenyének adott otthont. Bár a Marina Bay Street Circuit azóta több módosításon is átesett, a mostani átalakítás minden eddiginél komolyabb, hiszen a nyomvonal karakterét tekintve is megváltozott.
Az előzetes tervek szerint csak átmeneti jellegű módosításra városrendezési okok miatt volt szükség, hiszen átépítik az érintett öbölszakaszt. A változtatás az aszfaltcsík 15-ös és 20-as kanyar közötti részét érinti, hiszen kiesik onnan két lassú kanyarkombináció, aminek a helyét egy hosszú egyenes szakasz váltja fel. A pálya hossza 5063-ról 4928 méterre, a kanyarok száma 23-ról 19-re csökken, aminek eredményeként a köridő az előzetes számítások alapján körülbelül 8, de a csapatok meglátása szerint akár 10 másodperccel javul az előző évhez képest..
A csapatok és a versenyzők is üdvözlik a változtatást, hiszen amellett, hogy valamivel kisebb terhet fog róni a gumikra és egyes elemekre, köztük a váltóra, egy potenciális előzési pontot is teremthet az ebben szűkölködő aszfaltcsíkon. Az új egyenes résznek a Williams különösen örül, hiszen autójának az eredeti kanyarkombináció kevésbé feküdt, míg a mostani pont az erősségeit fogja hangsúlyozni. Az, hogy a helyszín mikor tér vissza, vagy esetleg visszatér-e a korábbi nyomvonalhoz, nagyban függ attól, miként válik be a kiegyenesített verzió, és hogy valóban elősegíti-e a manőverezést.
Ami a történelmi múltat illeti, az előző év végén visszavonult Sebastian Vettel a csúcstartó, a négyszeres világbajnok öt alkalommal ünnepelhetett a pódium felső fokán, ami mellett három további dobogós helyezést is számlál a helyszínen. Az aktív versenyzők közül Hamilton a legeredményesebb, a brit négy ízben szelte át elsőként a célvonalat, utána Alonso következik két sikerrel, míg Pérez egyszer diadalmaskodott a villanyfényben.
Ami a jelenlegi formát illeti, nagy a valószínűsége annak, hogy új győztest láthat a kilátogató közönség, hiszen a zsinórban tíz sikernél járó Verstappen számít a fő esélyesnek. A holland kétszer zárt a pódiumon Szingapúrban, 2018-ban második, 2019-ben harmadik lett. A pilóta tavaly a hetedik pozícióban látta meg a kockás zászlót, míg a csapattársa, Pérez elsőként ért célba.
Ami az időmérőt illeti, Verstappennek várhatóan nem lesz könnyű dolga, a Hungaroringen pole pozíciós Mercedes, valamint az elmúlt két alkalommal rajtelsőséget szerző Ferrari is fenyegetést jelenthet rá, nem mellesleg az Aston Martin és a különleges festéssel készülő McLaren is úgy számol, hogy jobban fekszik neki a szingapúri pálya.
A Red Bull idén eddig négy alkalommal maradt alul egy körön, háromszor a Ferrari, egyszer a Mercedes bizonyult a leggyorsabbnak. Noha ez alapvetően nem festene biztató képet, az elmúlt négy versenyhétvégét tekintve teljesen más arány rajzolódik ki, hiszen a „vörös bikák” mindössze egyszer kaparintották meg a pole-t, Zandvoortban. Magyarországon Hamilton, Belgiumban Leclerc (igaz, Verstappen büntetésének köszönhetően), míg Olaszországban Sainz indulhatott az élről.
Ami a versenyt illeti, 2017 és 2022 után újra szerepet kaphat az eső, előbbi évben látványos balesettel vette kezdetét az éjszakai száguldás, hiszen a két Ferrari kiütötte egymást, majd háromszor is pályára hajtott a biztonsági autó, míg utóbbiban az időjárási körülmények miatt egy órát csúszott a kezdés, és sok korlátozás is fokozta az izgalmakat – összesen ötször volt valódi vagy virtuális biztonsági autós szakasz a viadal során.
Pénteken napközben 20 százalék a valószínűsége, hogy megérkezik az eső, míg a levegő hőmérséklete 30 Celsius-fok körül fog mozogni, mint ahogyan szombaton is, igaz, akkor valamivel nagyobb esély van rá, hogy a nappali órákban zivatar szórja meg a pályát. A csapadék valószínűsége vasárnapra még tovább nő, akkor már 60 százalék esély lesz rá, hogy leszakad az ég, amit villámlás is kísérhet. A hőmérséklet a futamon is 30 Celsius-fok körül alakul. |
Bár összességében nyolc ízben ünnepelhetett a pole pozíciós, az elmúlt öt futamot alapul véve csupán kétszer született siker az első helyről. 2017-ben az ötödik, 2019-ben a harmadik, míg tavaly a második rajtkockából induló diadalmaskodott.
A korábbi esztendőket, és főleg a mostani idényt figyelembe véve Verstappennek a pole megszerzése nélkül is remek kilátásai vannak vasárnap. A holland az immár tíz Grand Prix-t felölelő menetelése során kétszer a második, illetve egy-egy ízben a hatodik és a kilencedik pozícióból indulva szelte át elsőként a célvonalat.
Az esetleges eső, illetve a Szingapúrban eddig kivétel nélkül szerephez jutó biztonsági autó ugyanakkor sok lehetőséget teremthet a hibázásra, így a Red Bull és Verstappen vállára nagy nyomás nehezedhet, és egy-egy korlátozás akár a győzelmi esélyben még bízó riválisok kezére is játszhat.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Monzában rosszabb formában lévő Mercedes és Aston Martin mellett várhatóan a McLaren is jobb arcát mutathatja Szingapúrban, így újabb szoros csata alakulhat ki az első három helyért. Az előbb említett három gárda közül az „ezüstnyilak” számítanak a legsikeresebbnek a pályán, hiszen hatszor képviseltették magukat a pódiumon, ebből négyszer a felső fokán. A wokingiak négyszer pezsgőzhettek, a silverstone-iak viszont egyelőre nem zártak a top 3-ban, nem úgy, mint a Ferrari, amely tíz pódiumot, köztük három győzelmet számlál a helyszínen.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a Williams előtt újabb remek lehetőség lehet, hogy megerősítse a hetedik pozícióját a konstruktőri tabellán, míg az Alfa Romeo akár előzhet is, hiszen a monzai top 10-es eredményével már csak egy pont választja el a nyolcadik Haastól.
Az amerikaiak legutóbb Ausztriában végeztek a mezőny első felében, míg a módosításokkal készülő AlphaTauri Belgium után térne vissza a pontzónába. A faenzaiak már hazai pályán is közel kerültek a pontszerzéshez, akkor a Daniel Ricciardót továbbra is helyettesítő Liam Lawson a 11. helyen látta meg a kockás zászlót.
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 12 | 14 | 14 | 7 | 364 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 8 | 13 | 2 | 219 |
3. | Fernando Alonso | – | 7 | 14 | 1 | 170 |
4. | Lewis Hamilton | – | 4 | 14 | 2 | 164 |
5. | Carlos Sainz | – | 1 | 12 | – | 117 |
6. | Charles Leclerc | – | 3 | 9 | – | 111 |
7. | George Russell | – | 1 | 11 | 1 | 109 |
8. | Lando Norris | – | 2 | 10 | – | 79 |
9. | Lance Stroll | – | – | 9 | – | 47 |
10. | Pierre Gasly | – | 1 | 8 | – | 37 |
11. | Esteban Ocon | – | 1 | 8 | – | 36 |
12. | Oscar Piastri | – | – | 6 | 1 | 36 |
13. | Alexander Albon | – | – | 5 | – | 21 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | – | 9 |
15. | Valtteri Bottas | – | – | 3 | – | 6 |
16. | Csou Kuan-jü | – | – | 2 | – | 4 |
17. | Cunoda Juki | – | – | 3 | – | 3 |
18. | Kevin Magnussen | – | – | 2 | – | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Honda | 583 |
2. | Mercedes | 273 |
3. | Ferrari | 228 |
4. | Aston Martin-Mercedes | 217 |
5. | McLaren-Mercedes | 115 |
6. | Alpine-Renault | 73 |
7. | Williams-Mercedes | 21 |
8. | Haas-Ferrari | 11 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 10 |
10. | AlphaTauri-Honda | 3 |