ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SPIELBERGI PADDOCKBÓL
Noha a Ferrari megtörte a Red Bull nagy nyerőszériáját, és Carlos Sainz Jr. pályafutása első pole pozícióját, valamint győzelmét is megünnepelhette Silverstone-ban, nem volt teljes a boldogság Maranellóban, hiszen az elmúlt napok nagyrészt magyarázkodással teltek, és olasz források szerint némi feszültség is tapasztalható házon belül.
A csapat ugyanis pont a versenyen megrongálódott szárnnyal is jobb tempót futó, jó ideig a futamot is vezető, illetve a bajnokságban sokkal jobban álló Charles Leclerc-t hozta megint meglehetősen rossz helyzetbe, amikor a biztonsági autós szakasz alatt a márkatárssal szemben őt nem hívta ki kerékcserére, és használt keményeken hagyta kinn, miközben a mögötte érkezők friss lágyakon támadhatták.
Az akkor még vezető monacói hiába védekezett hősiesen, végül negyedikként látta meg a kockás zászlót, és így 19 helyett mindössze 6 ponttal csökkentette a lemaradását a sérült autóval versenyző riválissal, Max Verstappennel szemben.
Leclerc már a leintést követően jelezte, nem volt elégedett a Scuderia csapatutasítással kapcsolatos hozzáállásával, hiszen szabad versenyt biztosított a pilóták között, ami miatt sok időt vesztettek, illetve rámutatott, a taktikai döntést sem tartotta helyesnek – utóbbit még a vetélytársak sem teljesen értették...
Már aLeclerc és a csapatfőnök, Mattia Binotto közötti rövid párbeszéd képei is feszültségre utaltak, s olasz sajtóinformációk szerint a csapaton belül is voltak többen, akik vonakodtak részt venni Sainz díjátadó ünnepségén, illetve a győzelmi fotózáson. Az, hogy valóban két táborra kezd-e szakadni a Scuderia, vagy szimpla pletykáról van szó, kérdéses, az azonban biztos, hogy bőven van megbeszélnivaló házon belül.
Nos, Binotto a hírek szerint szerdán együtt vacsorázott Leclerc-rel Monacóban, és a témák között kétségkívül szerepeltek az elmúlt versenyeken hozott rossz stratégiai döntések, a csapatutasítás kezelése, és a sok kihasználatlan lehetőség is.
Az olaszoknak ugyanis minél hamarabb össze kellene szedniük magukat, hiszen amellett, hogy jelentős a lemaradásuk, Nagy-Britanniában úgy tűnt, a Mercedes is beszállt a csatába. Bár Binotto meglehetősen örült az „ezüstnyilak” feltámadásának, és bízik benne, ők is pontokat vehetnek el a Red Bulltól, már Silverstone-ban is láthattuk, hogy Hamilton Leclerc-től ugyanúgy vett el pontokat, vagyis a németek nemcsak az osztrákok orra alá törhetnek borsot a folytatásban...
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a Francia Nagydíjra halasztotta a biztonsági aggályt jelentő delfinezés kordában tartását célzó direktívák, s ennek eredményeként az új ellenőrzések bevezetését is. Noha eleinte úgy tűnt, pont a jelenségtől jobban szenvedő alakulatokat hátráltathatja a változtatás, mostanra kiderült, egyes csapatok trükközhetnek, amire az új mérési módszer deríthet fényt.
Már Kanadában is ellentmondásosnak tűnt, hogy a legnagyobb ellenző az egyáltalán nem pattogó Red Bull volt, miközben a változtatásért lobbizó Mercedes elismerte, ha már Azerbajdzsánban érvényben lett volna a szabályozás, bajba került volna, hiszen a W13-as pattogása átlépte volna a megengedett határt, azonban a padlólemezekre irányuló vizsgálatok más megvilágításba helyezték a történetet.
Bizonyos csapatok már korábban sem értették, hogyan tud egy-egy riválisuk megfelelni a padlólemezek kopására vonatkozó szabályoknak, miközben az erőteljes pattogás ellenére is alacsonyra tudják engedni az autó hasmagasságát, s most úgy fest, a szövetség gyanút fogott, hogy egyes alakulatok hajlékony padlólemezt használhatnak.
Az autó hasán lévő kopólemeznek ugyanis a megszabott mértékben szabad kopnia, míg a rugalmasságát célzó mérések leginkább a kopólemez elejére korlátozódtak, az újonnan kiküldött direktíva alapján viszont mostantól a hátulját is górcső alá veszik, vagyis az eddig trükközők könnyen bajba kerülhetnek.
A találgatások szerint a Red Bull, illetve a pattogással ugyancsak küzdő, de mégis nagy teljesítményre képes Ferrari használhatta ki a kiskaput, és az engedélyezett 2 helyett akár 6 milliméteres is lehet az eltérés, ami teljesítményelőnyt jelent.
Az FIA technikai vezetője, Nikolasz Tombazisz is kiemelte, a nagyobb deformálódás hozzájárulhat ahhoz, hogy egyesek alacsonyabb hasmagassággal fussanak, ami közvetett módon aerodinamikai előnyhöz vezet, így a padlólemezek merevségének növelésére azért van szükség, hogy egyenlőbb feltételeket biztosítsanak a résztvevők számára.
A McLaren csapatvezetője, Andreas Seidl szerint kell legyen oka annak, hogy a szövetség tisztázni szeretné a szabályokat, így üdvözli a változtatásokat, és a Mercedes is úgy érzi, hozhat változást az új mérési módszer, igaz, elismerte, magára a pattogás frekvenciájára vonatkozó mérések rosszul is érinthetik őket, ha nem sikerül megoldást találniuk a problémára, amely a várakozásaik szerint a Magyar GP-n is fejtörést okozhat számukra.
A csapatok pénteken ülnek tárgyalóasztalhoz, hogy megvitassák a Paul Ricard-i futamtól életbe lépő technikai direktívát, és az már most biztos, hogy a következő napokban újra a pattogás jelentheti a fő témát, a legnagyobb kérdés már csak az, az FIA átviszi-e a tervezetet, és hogy a szabályok tisztázása valóban hatással lesz-e két élcsapat teljesítményére.
MI VÁRHATÓ AZ OSZTRÁK NAGYDÍJON?
Szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a tizenegyedik állomás Spielberg, ahol a 35. Osztrák Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A 4318 méter hosszú pálya tizenhatodik alkalommal láthatja vendégül a mezőnyt azután, hogy 2020-ban és 2021-ben is két Grand Prix-nak adott otthont, vagyis meglehetősen sok adat áll a csapatok rendelkezésére.
Ami a történelmi múltat illeti, a helyszín 2014-es visszatérése óta négy különböző győztes ünnepelhetett: Nico Rosberg, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton fejenként két-két alkalommal, míg Verstappen négyszer szelte át elsőként a célvonalat, ami csapatokra bontva azt jelenti, hogy a Mercedes hatszor, míg a Red Bull tehát négyszer ünnepelhetett.
A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor nagy esély van rá, hogy egy másik alakulat pezsgőzhet a dobogó tetején, hiszen a pályakarakterisztika alapján a Ferrari lehet a favorit Spielbergben.
Ami az időmérőt illeti, a Scuderia tarolhat, a Leclerc, Sainz párosnak jó esélye van rá, hogy elfoglalja az első rajtsort. A monacói hat pole pozíciónál jár az idén, míg a spanyol pont múlt héten szerezte meg pályafutása első elsőségét, így izgalmas házi csatát is hozhat a pénteki kvalifikáció.
Persze a Red Bullt sem szabad leírni, főleg hazai pályán, az RB18-as azonban az egész idei évet tekintve némileg elmaradt egy körön a riválistól, s erősségét inkább a versenytempó jelenti, így a második sor is tökéletes lehetőséget biztosíthatna arra, hogy Verstappen már a szombati sprinten előrébb lépjen a rajtrácson.
Spielbergben ugyanis visszatér a sprintes lebonyolítási mód, így a versenyzők a száz kilométeres versenyen lehetőséget kapnak rá, hogy javítsanak a rajtpozíciójukon. A legutóbbi ilyen hétvégén Verstappen szerzett pole-t, és a holland szelte át elsőként a célvonalat szombaton is, amit egy magabiztos kettős Red Bull-siker követett vasárnap, miközben a második helyről induló Leclerc hatodikként látta meg a kockás zászlót.
Már péntek délelőtt megérkezhet az eső Spielbergbe, és nagy eséllyel vizes körülmények között rendezik meg a késő délutáni időmérőt megelőző egyetlen szabadedzést. A kvalifikációra némileg javulhat a helyzet, és jelen állás szerint ekkor már felszáradó/száraz pálya, valamint 20 Celsius-fok várja a mezőnyt. Szombatra maradnak a felhők, de jóval kisebb az esély a csapadék megérkezésére, nem úgy, mint vasárnap, amikor délelőtt szinte biztosan leszakad az ég, és nem kizárt, hogy a verseny ideje alatt is eléri egy kisebb zápor a pályát. A levegő hőmérséklete aznap 20 Celsius-fok körül fog alakulni. |
Nos, a Ferrari most a Red Bulléhoz hasonló hétvégében bízik, hiszen akkor akár jelentős mértékben is csökkentheti a lemaradását, ami pont a rivális hazai pályáján óriási lélektani lökést adhatna a csapat számára.
Ami a versenyt illeti, akciódús csatára van kilátás a hosszú egyeneseket magába foglaló nyomvonalon, és könnyen lehet, hogy a biztonsági autónak is pályára kell hajtania, így megint előtérbe kerülhetnek a taktikai döntések, főleg, hogy adott esetben még az időjárás is bezavarhat a képbe.
A fő esélyesnek ugyanakkor továbbra is a két élcsapat, vagyis a Red Bull és a Ferrari számít, s noha előbbi némileg előnyben szokott lenni vasárnaponként, a pályakarakterisztika inkább utóbbit segítheti. Leclerc-nek nagy szüksége is lenne a sikerre, hiszen amellett, hogy Ausztrália óta nem nyert, a legutóbbi öt versenyen dobogóra sem tudott állni, ráadásul két ízben ki is esett vezető helyről technikai problémák miatt.
A monacói 2019-ben már indulhatott a pole-ból Spielbergben, akkor Verstappen mögött a második helyen ért célba, s összességében két dobogós helyezést számlál, így az első győzelmét célozhatja be vasárnap.
A riválisVerstappen eközben négyszer pezsgőzhetett már csapata hazai versenyén, s ebből háromszor a dobogó felső fokán hallgathatta végig a holland és az osztrák himnuszt.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a Mercedes múlt hétvégén jelezte, hogy egyre komolyabban kell számolni vele, és a „vörös bikák” tanácsadója, Helmut Marko szerint is fenyegetést jelenthetnek Hamiltonék Spielbergben.
Noha az „ezüstnyilak” csapatfőnöke, Toto Wolff szerint a hétszeres világbajnok Silverstone-ban nyerhetett volna, ha nem küldik be a biztonsági autót, egyelőre merészség lenne arról beszélni, hogy a címvédő istálló nyerni megy Ausztriába, hiszen a sikerhez nagy valószínűség szerint némi szerencsére is szüksége lenne, így inkább a pódiumot vehetik célkeresztbe.
Az esetleges lepattanóra rajtuk kívül még a McLaren pályázhat jó eséllyel: a wokingiak Lando Norris révén 2020-ban és 2021-ben is elcsípték a harmadik helyet, és Seidl várakozási szerint idén is feküdhet az autójuknak az osztrák aszfaltcsík. Egy kiugró eredmény mindenképpen sokat javítana a gárda pozícióján a konstruktőri negyedik helyért vívott csatában, ahol mindössze hat ponttal vezet az Alpine előtt.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, az enstone-iak, az AlphaTauri, az Alfa Romeo és az Aston Martin is remek esélyekkel indulhat: az újabb rekordot közelítő Fernando Alonso már múlt hétvégén is bezsebelt tíz pontot, a faenzaiak és az olasz-svájci alakulat a nullázást feledtetné, míg a silverstone-iak tovább folytatnák a Monacóban kezdett pontszerző sorozatukat.
Rajtuk kívül fél szemmel a Haasra sem árt figyelni, hiszen az amerikaiaknál Mick Schumacher a remek szombati időmérője után először tudott pontot szerezni, ami lehet, hogy áttörést jelent számára, s Kevin Magnussen is visszatérne a szép évkezdet után.
A legnehezebb helyzetben a Williams találhatja magát, amelynél pont a nagy fejlesztési csomagot egyedül használó Alexander Albon keveredett balesetbe, és kétséges, a csapat egyáltalán tud-e pótolni néhány elemet, vagy a thaiföldinek is a korábbi verzióhoz kell visszatérnie.
Ha mindez nem lenne elég, a Pirelli a három leglágyabb keveréket hozta el Ausztriába, vagyis nagy taktikai harcra lesz kilátás az esetleg záporokkal is tarkított versenyen...
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 6 | 7 | 8 | 2 | 181 |
2. | Sergio Pérez | 1 | 6 | 8 | 2 | 147 |
3. | Charles Leclerc | 2 | 4 | 8 | 3 | 138 |
4. | Carlos Sainz Jr. | 1 | 6 | 8 | 2 | 127 |
5. | George Russell | - | 3 | 9 | - | 111 |
6. | Lewis Hamilton | - | 3 | 9 | 1 | 93 |
7. | Lando Norris | - | 1 | 7 | 1 | 58 |
8. | Valtteri Bottas | - | - | 7 | - | 46 |
9. | Esteban Ocon | - | - | 7 | - | 39 |
10. | Fernando Alonso | - | - | 6 | - | 28 |
11. | Pierre Gasly | - | - | 3 | - | 16 |
12. | Kevin Magnussen | - | - | 4 | - | 16 |
13. | Sebastian Vettel | - | - | 4 | - | 15 |
14. | Daniel Ricciardo | - | - | 3 | - | 15 |
15. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 11 |
16. | Csou Kuan-jü | - | - | 2 | - | 5 |
17. | Mick Schumacher | - | - | 1 | - | 4 |
17. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 3 |
19. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 3 |
1. | Red Bull | 328 |
2. | Ferrari | 265 |
3. | Mercedes | 204 |
4. | McLaren-Mercedes | 73 |
5. | Alpine-Renault | 67 |
6. | Alfa Romeo-Ferrari | 51 |
7. | AlphaTauri-Red Bull | 27 |
8. | Haas-Ferrari | 20 |
9. | Aston Martin-Mercedes | 18 |
10. | Williams-Mercedes | 3 |