F1: Hamilton visszavág, vagy Verstappen átveszi az irányítást Portugáliában?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2021.04.29. 18:00
null
Verstappen még nem vezette a bajnoki összetettet, most csak egy pontra van a vb-éllovas Hamiltontól (Fotó: AFP)
Épphogy fellélegzett a mezőny az izgalmas versenyt hozó Imola után, máris következik a Formula–1 2021-es idényének első dupla hétvégéje. Az első állomás Portugália, ahol a 18. nagydíjat rendezik meg a hét végén. Vb-éllovasként Lewis Hamilton, favoritként viszont Max Verstappen érkezhetett meg Portimaóban, ahol előbbi pályafutása 100. pole pozícióját célozhatja meg, míg utóbbi arra hajthat, hogy karrierije során először vezesse az egyéni összetettet.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A PORTIMAÓI PADDOCKBÓL

Az Emilia-romagnai Nagydíjat követően kétségkívül Valtteri Bottas és George Russell ütközése volt a fő téma, és bár biztosan előkerülnek a balesettel kapcsolatos kérdések a csütörtöki sajtótájékoztatóan is, a brit bocsánatkérése viszonylag hamar véget vetett a Mercedes és a Williams pilótája között kibontakozó szócsatának.

18. PORTUGÁL NAGYDÍJ
ÁPRILIS 30., PÉNTEK
1. szabadedzés: 12.3013.30
2. szabadedzés: 16.00–17.00
MÁJUS 1., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő: 16.00–17.00
MÁJUS 2., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 306.826 km) rajtja: 16.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 9., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 23., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 6., 14.00
Azeri Nagydíj, Baki

Az incidensben részt vevő feleknek ugyanakkor lesz mit bizonyítaniuk a soron következő hétvégén, főleg a kevésbé vétkesnek tűnő finnek, aki egyelőre nem a várt teljesítményt nyújtja az idén, s ha ez így folytatódik, szinte biztosan búcsút inthet az ülésének a rekordhosszú, három sprintkvalifikációt is magába foglaló idény végén, amely a Kanadai Nagydíj kiesésével sem rövidült meg, hiszen a tavaly visszatérő, s rendkívül izgalmas versenyt hozó Törökország vette át a helyét.

Lewis Hamiltonnak különösen szép emlékei vannak Isztambulból, hiszen 2020-ban itt biztosította be a hetedik bajnoki címét, amivel beállította Michael Schumacher vonatkozó rekordját. A brit az idén már csúcsdöntésre készül, de egyelőre úgy tűnik, korántsem lesz könnyű dolga: a Red Bull az év harmadik állomására is favoritként érkezhetett meg.

A „vörös bikák" hátránya hét pont a konstruktőri tabellán, s csak azért nem vezetnek, mert Sergio Pérez a remek szombati teljesítménye után nem tudta vasárnapra átmenteni a formáját, s az után, hogy több hibát is elkövetett, pont nélkül távozott Imolából. Az osztrák csapat mellett Verstappen sem volt messze attól, hogy pályafutása során először a bajnoki összetett élére álljon, ezt végül a futamon elért leggyorsabb körével hiúsította meg Hamilton, aki így egypontnyi előnnyel továbbra is vezet.

A Red Bullnak tehát megvolt az esélye, hogy megszakítsa a Mercedes 2018-as Német GP óta íródó sorozatát – az „ezüstnyilak" azóta töretlenül vezetik mindkét bajnokságot –, de elszalasztotta az adódó lehetőséget. A „vörös bikák" ugyanakkor most hétvégén újabb próbát tehetnek, s akár egy Verstappen-győzelemmel véget vethetnek a rivális sikerszériájának, de ennél is fontosabb lenne a számukra, hogy mindkét autóval felvehessék a harcot a Mercedesszel szemben.

Pérez az idényrajt előtt öt versenyt kért arra, hogy a legjobbját tudja nyújtani, s hozzá hasonló határidőt szabott meg Sebastian Vettel is az Aston Martinnál. Az új versenyzővel futó csapatok közül ugyanakkor Christian Horneréknek is minél hamarabb szükségük van arra, hogy mindkét autóval erős eredményt érjenek el, hiszen úgy tűnik, az idén tényleg minden pont számít a rendkívül kiegyenlített mezőnyben.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Pérez mellett tehát több vetélytársnak is minél hamarabb előre kellene lépnie, hiszen konstruktőri helyekről dönthet, mely pilóta mikor tudja elkapni a ritmust az új környezetben. A csapatbajnoki harmadik helyet megcélzó McLarennél Daniel Ricciardo egyelőre bevallottan nem tudja tartani a lépést a fantasztikus tempót diktáló Norrisszal, és a legnagyobb ellenfélnél, a Ferrarinál Sainznak is kiegyensúlyozottabb teljesítményre lenne szüksége.

Rajtuk kívül Fernando Alonso is küszködik a visszatérése óta, de bízik benne, hogy az imolai hétvégéből levont tanulságok révén sikerül jobb formába lendülnie, valamint némi magabiztosságot nyernie az Alpine-ban, igaz, az semmiképp sem lesz a segítségére, hogy pályafutása során még nem versenyzett Portimaóban.

Hozzá hasonlóan a három újonc, Cunoda Juki, valamint Mick Schumacher és Nyikita Mazepin számára is új terep lesz a portugáliai „hullámvasút", de míg előbbinek Pierre Gasly személyében tapasztalt csapattársa van, akitől sokat tanulhat, addig a Haas-pilóták teljesen magukra vannak utalva, s a mezőny végén kénytelenek szenvedni a nehezen irányítható VF21-essel.

Ugyanakkor az erősebb autó, illetve a rutinos márkatárs a jobb eredmények lehetősége mellett nagyobb nyomással is jár, hiszen a Formula–2 tavalyi bronzérmesének a hibái sokkal szembetűnőbbek, s Helmut Marko a maga nyers stílusában ugyanannyira kritizálta az imolai balesetek után, mint amennyire magasztalta az első versenyt követően.

A legnagyobb teher azonban még annak ellenére sem Cunoda vállát nyomja, hogy lehetősége nyílhat akár a Red Bull-os előrelépésre is, hiszen Sebastian Vettel már jó ideje a kritikák kereszttüzében van, s szinte már minden szakértő, korábbi vagy épp jelenlegi pilótatárs megosztotta a véleményét a teljesítményéről, s egyesek korántsem fogalmaztak finoman.

A négyszeres világbajnok abban a reményben szerződött az Aston Martinhoz, hogy az új légkörben visszatalálhat a régi formájához, de eddig a rosszabbik ferraris időszakát idézi. Persze nem volt a segítségére, hogy ő tudta megtenni a legkevesebb kört a teszten, de nem lehet mindent a kevés pályaidő számlájára írni. Vettel két problémás versenyen van túl: Bahreinben Esteban Ocon kocsijába szállt bele hátulról, amivel 5 büntetőpont kapott, míg Imolában gondjai adódtak a fékekkel, a bokszutcából volt kénytelen rajtolni, és a váltóhiba miatt nem is látta meg a kockás zászló, így egyelőre nulla pont áll a neve mellett.

A német most leginkább problémamentes hétvégében bízik, de így is kérdéses, sikerül-e közelebb kerülnie Lance Strollhoz, vagy továbbra is szenved majd az AMR21-essel...

MI VÁRHATÓ A PORTUGÁL NAGYDÍJON?

Portugália tavaly 14 év után tért vissza a versenynaptárba, s Portimao meglehetősen izgalmas futamnak adott otthont már az első évében. A leintés utánra jósolt eső ugyanis már a verseny kezdete előtt megérkezett, s azonnal összekuszálta az esélyeket. A pole pozícióból induló Hamilton pár kanyar elteltével a harmadik helyre szorult vissza, míg az akkor még McLarennél versenyző Carlos Sainz Jr. a hetedik rajtkockáját váltotta fel hamar vezetésre, és egy ideig nem is találtak rajta fogást az ellenfelek.

Azonban ahogyan csillapodott az eső, úgy kelt egyre inkább életre a Mercedes, s főleg Hamilton, aki a 20. körben az élre állt, s attól a pillanattól kezdve nem is engedte ki kezéből a vezetést. Így magabiztos győzelmet aratott, s újabb sikerével megdöntötte Michael Schumacher (91) vonatkozó rekordját. A Mercedes kettős győzelmét Bottas tette teljessé, míg a dobogó alsó fokára Verstappen állhatott fel azt követően, hogy az első körben Pérezzel is összeért.

Tavaly október végén tehát a Mercedes volt a legerősebb a „hullámvasúton", az akkori időmérőn mutatott tempója azonban nem feltétlenül azt vetíti előre, hogy ez idén sem lesz másként. Az elsőséget szerző Hamilton előnye ugyanis akkor mindössze 252 ezred volt a harmadikként záró Verstappen előtt, aki a mostani idényben kifejezetten erősnek tűnik szombaton a Red Bull-lal.

A holland a bahreini nyitányon pole-ból indulhatott, míg Imolában csakis a kisebb hibái miatt nem tudott újabb elsőséget behúzni az időmérőn eddig egyértelműen gyorsabbnak tűnő RB16B-vel. Ráadásul az új csapattárs, Pérez – amellett, hogy nagy meglepetésre előtte végzett szombaton – közel került ahhoz is, hogy megszerezze karrierje első pole-ját, vagyis az osztrákok akár kibérelhették volna az első rajtsort.

A most hétvégi kvalifikáció legnagyobb esélyesése így mindenképpen Verstappen, s ha Péreznek is sikerül tiszta kört futnia, könnyen lehet, hogy a kisebb fejlesztésekkel készülő „vörös bikák" a 2018-as Mexikói GP után újra kisajátítják az első sort. Ha ez sikerül, nagy fegyvertényt jelentene a másnapi versenyre, főleg, ha Pérez ezúttal a bahreinihez hasonló erős futamot teljesítene, hiszen akkor stratégiailag is könnyebben háríthatnák a Mercedes támadásait.

Persze Hamiltont sem szabad leírni, aki bármikor képes parádés körrel előállni, s pályafutása 100. pole pozíciójára hajt a hétvégén, amivel olyan mérföldkőhöz érhetne, amely a Formula–1-ben sokáig elérhetetlennek tűnt.

Hamilton eddig 121 verseny után vezette az egyéni összetettet, pont ugyanannyiszor, mint a statisztikai mutató élén álló Michael Schumacher (Fotó: AFP)
Hamilton eddig 121 verseny után vezette az egyéni összetettet, pont ugyanannyiszor, mint a statisztikai mutató élén álló Michael Schumacher (Fotó: AFP)

 

Ami a versenyt illeti, újabb nagy csata bontakozhat ki Verstappen és Hamilton között, hiszen az imolai hétvégéből kiindulva a Mercedes gyorsabb volt vasárnap. Persze kérdéses, hogy a vezető holland mennyire autózta ki a Red Bullból a maximumot, de az biztos, hogy az Olaszországban már kifejezetten jobban mozgó W12-es többször is képes volt ledolgozni a hátrányát, s mindkét eddigi Grand Prix-n gyorsabbnak bizonyult az etapok végén.

Erre az osztrák istálló csapatfőnöke, Horner is rámutatott, míg az „ezüstnyilak" vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin arról beszélt, hogy a gumimelegítés egyelőre problémát jelent számukra, igaz, megjegyezte, hogy a gond Bottast sokkal rosszabbul érinti. Ezt a két Mercedes-versenyző imolai vasárnapja is alátámasztotta: míg Hamiltonnak a győzelemre is esélye lehetett volna, addig a márkatárs beragadt Stroll Aston Martinja mögé, majd összeakadt az őt támadó Williamsszel.

A finn ebből a szempontból Portugáliában sem számíthat könnyebb menetre, hiszen az időjárás-előrejelzések alapján hiába lesz az egész hétvégén 20 Celsius-fok körüli hőmérséklet az után, hogy két héttel ezelőtt a higanyszálak épphogy meghaladták a 10 Celsius-fokot; a gumik megfelelő működési tartományba hozása már tavaly is gondot jelentett a helyszínen. Ráadásul amellett, hogy az idén néhány fokkal az akkorinál is hűvösebb idő fogadja a mezőnyt, a Pirelli először veti be a legkeményebb 2021-es keverékét is, szóval érdekes lesz látni, ezúttal miként állja a próbát a W12-es.

Ezenkívül mindhárom napra szeles időt jósolnak, ami Russell szerint nemcsak a Williamst, hanem a Mercedest is hátráltathatja, és kérdéses, hogy az „ezüstnyilaknak" sikerült-e ezen a területen előrelépniük Bahrein óta.

Ami a dobogós esélyeket illeti, Pérez és Bottas is többször megingott az első két Grand Prix-n, így nincs kizárva, hogy a Red Bullon és a Mercedesen kívül Imola után Portimaóban is képviseltetheti magát egy másik csapat a pódiumos ceremónia során. A lepattanóra leginkább a konstruktőri tabella harmadik helyét elfoglaló, és a Portugáliában egész hétvégén kimagasló tempót mutató Lando Norris révén a dobogó alsó fokát is megszerző McLaren számíthat.

A wokingiaknak ugyanakkor figyelniük kell a régi nagy riválisra, a Ferrarira is, amely közel azonos tempót tudott diktálni a versenyen, s Wolff is úgy látja, erre a két alakulatra kell leginkább figyelniük az üldözők közül. A pilóták eddigi formája alapján Norris és Leclerc jelentheti a legnagyobb fenyegetést, ám Ricciardo is bízik benne, hogy sikerül felvennie a versenyt a csapattárssal, míg Sainz valamivel eddig is közel tudott lenni a ferraris társához, szóval parázs csata alakulhat ki a két istálló között nemcsak Portimaóban, hanem a bajnoki harmadik helyért is.

Norris megismétli az imolai dobogót? (Fotó: AFP)
Norris megismétli az imolai dobogót? (Fotó: AFP)

 

A maranellói istálló monacói versenyzője, Charles Leclerc már az olaszországi versenyhétvégén elmondta, hogy tökéletes munkával elérhetik a konstruktőri harmadik pozíciót, ugyanakkor kiemelte, nem ez a prioritásuk, hanem sokkal inkább az, hogy megfelelően felkészülhessenek a 2022-es nagy szabályváltoztatásokra, szóval még a teljes átállás előtt kellene jobban megszorongatniuk a wokingi istállót.

A McLaren, Ferrari alkotta duó mögött eközben óriási harc várható a további pontszerző helyekért, s a jelenlegi formát tekintve az Alpine, az Aston Martin és az AlphaTauri pilótái lehetnek a legesélyesebbek arra, hogy feltöltsék a top 10-et. A franciáknál Alonso javítana a teljesítményén, a silverstone-i gárdánál Vettel hibamentes hétvégét futna, míg a faenzaiak végre előrelépnének az után, hogy a remek tesztjük ellenére eddig csupán nyolc pontot tudtak gyűjteni a két nagydíjon.

Utóbbiaknál ráadásul Cunoda is feledtetné az imolai hibáit, s ha sikerül közel lennie a Portimaóban tavaly negyedikként végző Pierre Gaslyhoz, akkor a Red Bull testvércsapata pontgazdag futamot zárhat.

A hármas mögött várhatóan az Alfa Romeo, illetve az egyre jobb formát mutató Williams érkezhet, míg a sor végén ezúttal is a Haas foglalhat helyet. Utóbbi gárda leginkább abban bízhat, hogy sikerül tisztább versenyt futnia, mint Bahreinben és Imolában.

Mindent összevetve eseménydús hétvége vár a mezőnyre Portugáliában, ahol tavalyhoz képest egy második DRS-zónát is kijelöltek, ami még több akciót eredményezhet a pályán. Emellett végig van némi esély az esőre is, és bár a mostani állás szerint vasárnap elkerüli az égi áldás a versenyt, a csapadék megérkezését tavaly is csak a leintés utánra jósolták.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik