EZ TÖRTÉNT A MÚLT HÉTEN – SZÁMOKBAN A PORTUGÁL NAGYDÍJ
OKTÓBER 31., SZOMBAT | |||
1. szabadedzés: 10.00–11.30 | |||
Időmérő: 14.00–15.00 | |||
NOVEMBER 1., VASÁRNAP | |||
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja: 13.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
November 15., 11.10 | Török Nagydíj, Isztambul | ||
November 29., 16.10 | Bahreini Nagydíj, Szahír | ||
December 6., 18.10 | Szahíri Nagydíj, Szahír |
Lewis Hamilton pályafutása 97., míg idénybeli 9. rajtelsőségét jegyezte, aminek révén tovább íródott a Mercedes pole pozíciós sorozata. Az „ezüstnyilak” szériája immár 13 nagydíj óta íródik, ami a hatodik leghosszabb a Formula–1 történetében. A rekordot a Williams tartja, amely 1992 és 1993 között egymás után 24 kvalifikáción maradt veretlen.
Hamilton mögött ráadásul csapattársa, Valtteri Bottas végzett, a német gárda így az elmúlt 10 futamot nézve 9-szer sajátította ki az első rajtsort, a kivételt az Orosz GP jelenti, amelyen Max Verstappen lett a második.
Hamilton aztán vasárnap 156. alkalommal várhatta az első sorból a piros lámpák kialvását, s rajtelsőségét 57. alkalommal sikerült a dobogó felső fokára váltania. Kilencvenkettedik győzelmének köszönhetően Michael Schumacher sokáig megdönthetetlennek tartott rekordját adta át a múltnak, s vált minden idők legsikeresebb versenyzőjévé ebben a mutatóban.
A történelmi tett a helyszín okán még inkább különleges: Alain Prost 1987-ben a portugáliai Estorilban döntötte meg Sir Jackie Stewart akkori – 27 győzelmet számláló – csúcsát. Érdekesség továbbá, hogy a francia és a legnagyobb riválisa, Ayrton Senna a karrierje során együttesen ugyanannyiszor nyert, mint amennyi diadalt Hamilton számlál jelenleg.
A brit vezet immár többek között a győzelmek, a dobogók, a pontok, a legtöbb vezetett verseny, a leghosszabb pontszerző széria és a pole pozíciók örökranglistáján is.
Hamilton továbbá 2020-ban az eddigi legnagyobb különbséggel (25.592 másodperc) győzött, míg a másodikként befutó Bottasszal kiegészülve a Mercedes idei negyedik kettős sikerét könyvelhette el.
A harmadik helyen Verstappen zárt, a holland idén hetedszer, míg összességében 12. alkalommal állhatott fel Hamilton és Bottas társaságában a dobogóra. A pilótatrió nem mellesleg hatodszor zárt Hamilton, Bottas, Verstappen sorrenben, ennél többször csak a Hamilton, Rosberg, Vettel hármas végzett ugyanabban a felállásban, szám szerint 8-szor.
Negyedikként Charles Leclerc szelte át a célvonalat, amivel idei negyedik top 4-es eredményét jegyezte. A monacói Portimao előtt legutóbb A 70. Évforduló Nagydíján, vagyis hét versennyel korábban végzett az első négyesben.
Az ötödik Pierre Gasly lett, a francia egymás után a második futamon végzett a top 6-ban, s tovább írta az AlphaTauri rekordosszú pontszerző sorozatát, amely immár 9 versenyhétvégét ölel fel. Az újabb jó helyezés után 63 pont áll Gasly neve mellett, ugyanannyi, mint amennyit a pilóta egy évvel ezelőtt ugyanennyi futam alatt gyűjtött a Red Bull-lal a „lefokozása” előtt.
Hatodikként Carlos Sainz Jr. végzett, aki a kaotikus első körökben vezette is a versenyt, majd idei ötödik top 6-os eredményét jegyezte.
Sergio Pérez az első kör végén még az utolsó helyen állt, majd hetedikként szelte át a célvonalat, aminek eredményeképp tovább írta a pontszerző szériáját. A mexikói az elmúlt 16 versenyen, amelyen elindult, az első tízesben végzett.
Esteban Ocon a márkatársa, Daniel Ricciardo előtt zárt, méghozzá idén a második alkalommal, amikor mindkét Renault célba ért.
Sebastian Vettel negyedszer zárt idén az utolsó pontszerző helyen, a mostani idény előtt egyszer sem volt példa arra, hogy a német tizedikként fejezett be egy futamot.
AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ IMOLAI PADDOCKBÓL
Bár az elmúlt időben arról szóltak a pletykák, hogy a Red Bull-lal újra bizonyítani kívánó, ám nagy eséllyel újabb lehetőséget nem kapó Pierre Gasly az esetleges Renault-s motorpartneri megállapodás keretein belül a jövőre Alpine néven induló francia csapatnál köthet ki, az AlphaTauri elejét vette a további találgatásoknak, s szerda délelőtt hivatalosan megerősítette, hogy 2021 végéig meghosszabbította a francia pilóta szerződését.
Gasly maradásával immár két ülés elkelt a Red Bullhoz köthető négyből, hiszen az első csapatnál Max Verstappen 2023 végéig rendelkezik érvényes szerződéssel, vagyis már csak az a kérdés, ki lesz a holland, illetve a francia csapattársa. A Red Bullnál egyre nagyobb az esélye annak, hogy a 2021-ben Aston Martinként induló Racing Pointtól elküldött Sergio Pérez vagy az idén már három versenyhétvégén induló, s jövőre a mezőnybe állandó versenyzőként visszavágyódó Nico Hülkenberg érkezhet az újabb rossz hétvégét teljesítő Albon helyére.
A thaiföldi a tanácsadó, Helmut Marko által említett 3 tizedes határon kívül végzett az időmérőn Verstappenhez képest, míg a versenyen a holland kört is adott neki, miközben a hatodik helyről indulva a tizenkettedik helyig lépkedett hátra, vagyis egyetlen Red Bull szerzett pontot Portimaóban. Bár a csapatfőnök, Christian Horner a portugáliai csalódás után továbbra is bízik benne, hogy Albon a most hétvégi imolai versenyen képes lesz visszavágni, és bizonyítani, megérdemli az ülését, egyre több jel utal arra, hogy a pilótának az év végén távoznia kell.
Ezt erősíti az AlphaTauri hallgatása a másik versenyző kilétéről is, aminek hátterében egyrészt a motorhelyzet, másrészt Cunoda Juki bizonytalan helyzete áll. Persze ha Albon mégis bizonyít, akkor sokkal könnyebb helyzetben találhatná magát a csapat, azonban arra vajmi' kevés esély van, hogy a thaiföldi hirtelen valami olyasmit ránt elő a kalapból, amit előtte 21 verseny alatt nem talált meg.
A thaiföldi helyzete a Honda-protezsált, s jelenleg a Formula–2-ben versenyző Cunodától függ. Ha a japán nem szerzi meg a bemutatkozáshoz szükséges mennyiségű szuperlicencepontot, akkor Albon újra a faenzaiaknál találhatja magát. Ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, Cunodának négy helyet kell rontania a bajnoki összetettben a záró hétvégén, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) általi enyhítés értelmében elég a 6. pozícióban végeznie ahhoz, hogy meglegyen az F1-es bemutatkozáshoz elengedhetetlen szuperlicence.
Ha ez összejön neki, akkor a Red Bull nehezen fog ellentmondani a japánnak, főleg azután, hogy a csapat bevallottan a Honda-erőforrások továbbvitelét részesíti előnyben a japán motorgyártó 2021-es kivonulása után. Cunoda F1-es lehetősége a Red Bullt is közelebb vinné a megállapodás létrejöttéhez.
Miután a Sauber és az Alfa Romeo először bejelentette, hogy 2021-ben is folytatja az együttműködését, és pénteken azt is megerősítette, hogy a sok találgatás ellenére jövőre is a Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi párossal áll rajthoz, nem kizárt, hogy némileg befagy a pilótapiac, hiszen a fennmaradó helyek nagy része a Red Bull döntésétől függ, s a „vörös bikáknak" egészen november végéig kell várniuk arra, hogy kiderüljön, a japánnak sikerül-e a 6. pozícióban, vagy annál előrébb végeznie a Formula–2-es bajnokságban.
George Russell ennek ellenére megnyugodhat, hiszen a megbízott csapatfőnök a pénteki sajtónapon megerősítette, hogy az érvényben lévő szerződések értelmében nem változtatnak a pilótafelállásukon. Pedig úgy tűnt, nem voltak alaptalanok a Pérezzel kapcsolatos pletykák, hiszen a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is bevallotta, hogy egyeztettek a grove-iakkal, és azt is elmondta, már tudja, mit kezdene Russell-lel 2021-ben, ha ülés nélkül maradna: a Mercedes harmadik számú pilótának jelölte volna ki a britet, majd nagy valószínűséggel 2022-ben lehetőséget biztosított volna számára a berobbanásra.
A Williams bejelentésével az is biztossá vált, hogy a Red Bull-ülésért küzdő Hülkenberg mellett Pérez számára is csak a Haas nyútjhat mentőövet, ha Albon mégis biztosítja a helyét.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
Hamilton Portimaóban fontos mérföldkőhöz ért: Schumacher győzelmi rekordját adta át a múltnak. A brit versenyző az újabb győzelmével 77 pontra növelte az előnyét legközelebbi riválisa előtt az egyéni vb-összetettben, így még közelebb került a csúcsot jelentő hetedik bajnoki címhez, pontosan úgy, mint ahogyan a csapata is tette az idei negyedik kettős sikerével. Bár az „ezüstnyilak” Portugáliában még nem biztosították be a címet, Imolában újabb lehetőséget kapnak.
A Mercedes előnye pillanatnyilag 209 pont a Red Bull előtt, ami azt jelenti, hogy 176 pontos előnyt kell megtartania sorozatban a hetedik vb-címéhez. Az osztrákok a „legrosszabb esetben” is csak akkor tudják elnapolni a bajnokavatást, ha a második és a harmadik helyen futnak be, illetve bezsebelik a leggyorsabb körért járó pluszpontot is, miközben Hamiltonék nulláznak – arra, hogy a német gárda nem szerzett egyetlen pontot sem, legutóbb a 2018-as Osztrák Nagydíjon volt példa.
Wolffék szempontjából viszont sokkal könnyebb a képlet: két versenyzőjének elég együttesen 11 pontot szereznie, hogy megdönthessék a Ferrari 1999 és 2004 között felállított rekordját.
Míg a Mercedes négy versennyel a vége előtt biztosíthatja a címet, a harmadik helyért továbbra is kiélezett csata zajlik. A pillanatnyilag harmadik Racing Point ugyanis csak két ponttal előzi meg a McLarent, míg hattal a Renault-t, ráadásul a Portugáliában új erőre kapó Ferrari lemaradása sem haladja meg a 33 pontot, így egy újabb erős hétvégével esélyessé léphet elő.
Hátrébb az Alfa Romeo (5) és a Haas (3) harcol a nyolcadik helyért – mindkét istálló Németországban végzett legutóbb a top 10-ben –, míg a Williams az első pontjáért küzd.
MI VÁRHATÓ AZ EMILIA ROMAGNA-I NAGYDÍJON?
Az első versenyhétvégét 1980-ban tartották Imolában, s a pálya onnantól fogva egészen 2006-ig látta vendégül a „száguldó cirkuszt". Az első futam még Olasz Nagydíj néven futott, majd a következő évtől egészen 2006-ig San Marinó-i Grand Prix-ként szerepelt a versenynaptárban. Most az aszfaltcsík földrajzi elhelyezkedése nyomán Emilia Romagna-i GP néven ad otthont újra Formula–1-es nagydíjnak.
Számtalan emlékeztes momentum fűződik a pályához, legendás versenyzők nagy csatái, s óriási balesetei szövik át a 27 évet, azonban mégsem ezek, hanem az 1994-es sötét hétvége nyomán vonult be örökre a Formula–1 történetébe.
Amikor legutóbb Imolában járt a királykategória, mostani mezőnyből csak Räikkönen versenyzett, míg Lewis Hamilton a GP2-ben, Sebastian Vettel a Formula–3-ban, Max Verstappen vagy éppen Charles Leclerc gokart-bajnokságokban csiszolódott és reménykedett az F1-es bemutatkozásban.
Ami a most hétvégi esélyeket illeti, a pole pozíció legnagyobb várományosa kétségkívül a Mercedes, amely az elmúlt tizenhárom időmérőn nem talált legyőzőre. Az egyetlen szabadedzés viszont némileg megkavarhatja a lapokat, s házon belül is helyzetbe hozhatja Bottast.
Hamilton ugyanis Portugáliában hiába kezdett rosszul, a három szabadedzés, és a közöttük megeszközölt változtatások nyomán az időmérő végére összeállt számára a kép, ami rajtelsőséget eredményezett. Imolában azonban nem lesz túl sok lehetősége egy rosszul kezdő pilótának javítania, hiszen mindösszesen másfél órája van arra, hogy megismerkedjen a pályával, felvegye a ritmust, és megtalálja a megfelelő beállításokat az időmérőre és a versenyre.
Egy szombat délelőtti műszaki meghibásodás hatással lehet a hétvége végkimenetelére is, egy nagyobb baleset okán pedig adott versenyző akár le is maradhat az időmérőről, hiszen a csapatok rendelkezésére összesen 2 és fél óra áll majd a gyakorlás vége és a kvalifikáció kezdete között. Tehát ha Bottas jó formában kezdi a hétvégét, sikerülhet neki az, ami a múlt héten Portimaóban nem: megszerezni a pole-t, hogy a lehető legjobb helyzetből kezdhesse a versenyt, s akár megállíthassa az elmúlt két futamon győzedelmeskedő Hamiltont.
A brit egy esetleges portugáliaihoz hasonló kezdéssel ráadásul nem kizárt, hogy a Red Bull mögött találja magát, hiszen a „vörös bikák" a rossz időjárás miatt ugyancsak kétnaposra kurtított németországi nagydíjon is nagyon közel kerültek a Mercdeshez az időmérőn, és Portugáliában sem volt túl nagy a lemaradásuk.
Bár az osztrákok általában jobbak versenytempóban, leginkább abban bízhatnak, hogy a németek nem találják meg a jó beállításokat, hiszen a pálya karakterisztikája egyértelműen a W11-esnek fekszik, így komolyabb kavarodás nélkül nehéz lesz megállítani a hetedik konstruktőri címe felé robogó Mercedest.
Persze ha az idei két olaszországi versenyhétvégét vesszük alapul, nem kizárt, hogy egy újabb káoszfutam vár a mezőnyre.