AMI KÉT HÉTTEL EZELŐTT TÖRTÉNT – SZÁMOKBAN A MAGYAR NAGYDÍJ
Lewis Hamilton pályafutása 90. pole pozícióját szerezte meg, így már csak tíz rajtelsőségre van a százas határtól. A második leggyorsabbnak sorozatban harmadik alkalommal Valtteri Bottas bizonyult a mogyoródi pályán, s a Mercedes 65. alkalommal sajátította ki az első rajtsort. A németek ezzel utolérték és immár a Ferrarival karöltve vezetik a vonatkozó örökranglistát.
A címvédő másnap győzelmet aratott, s bár egy kör elválasztotta attól, hogy teljesítse a hetedik Grand Chelemjét, így is több rekordot döntött meg. Hamilton vált ugyanis a Formula–1 első olyan versenyzőjévé, akinek sikerült zsinórban 36 nagydíjon pontot szereznie, illetve 150 különböző versenyen vezetni legalább egy kör erejéig. A brit ezen a felül a nyolcadik hungaroringi sikerével beállította Michael Schumacher nagydíjgyőzelmi csúcsát, a német Magny-Cours-ban nyert nyolc alkalommal.
Hamilton emellett két másik mutatóban is egyre közelebb van a hétszeres világbajnokhoz: 153. dobogója után akár a második brit versenyen utolérheti a németet, míg 86. diadalával már csak öt elsőségre van a legendától, ami azt jelenti, hogy amennyiben továbbra is egyhuzamban ő nyer, akkor Monzában állíthatja be, majd Mugellóban döntheti meg a rekordot.
A második helyen sorozatban a második évben Max Verstappen futott be hazánkban, a 33-as rajtszámú autót vezető holland a 33. dobogójával a Jody Scheckter, Denny Hulme párost fogta be.
A dobogó alsó fokára Bottas állhatott fel, a finn így a 2020-as idényben egymást követően szerzett egy első, egy második, illetve egy harmadik helyet. A finn a 48. pódiumával Gerhard Bergert érte utol.
Carlos Sainz Jr.-t Kevin Magnussen büntetését követően a kilencedik helyen rangsorolták, a spanyol így zsinórban a harmadik futamon szerzett pontot. Rajta kívül csak a nem egyértelműen negatív koronavírustesztet produkáló, s emiatt a Brit Nagydíj csütörtöki sajtónapját kihagyó Sergio Pérez, a Racing Point mexikói pilótája, illetve a Mercedes párosa tudott minden idei Grand Prix-n a pontzónában végezni.
AMIRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SILVERSTONE-I PADDOCKBÓL
A Magyar Nagydíj előtt röppent fel újra az a pletyka, miszerint a Ferraritól az év végén távozó Sebastian Vettel a Racing Pointból 2020-ban Aston Martinná alakuló csapathoz tart. A német jövőjével kapcsolatos találgatások azóta sem csillapodtak, és szóba hozták az Alfa Romeóval is. Nagy valószínűséggel azonban nem Vettel, hanem a várakozások szerint a vele szemben a helyét elvesztő Pérez érkezhet a svájci gárdához, amelyiknél ebben az esetben a feltehetőleg visszavonuló Kimi Räikkönen ülését foglalhatja el.
JÚLIUS 31., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 12.00–13.30 | |||
2. szabadedzés: 16.00–17.30 | |||
AUGUSZTUS 1., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 12.00–13.00 | |||
Időmérő: 15.00–16.00 | |||
AUGUSZTUS 2., VASÁRNAP | |||
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 15.10 | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Augusztus 9. 15.10 | A 70. Évforduló Nagydíja | ||
Augusztus 16., 15.10 | Spanyol Nagydíj | ||
Augusztus 30., 15.10 | Belga Nagydíj |
Hiába fogynak tehát a helyek, továbbra is több versenyző jövője kérdéses, ami azonban a csapatokat illeti, a Ferrari világos elképzeléssel rendelkezik a folytatást illetően. A maranellóiak a vártnál is rosszabbul kezdték meg a 2020-as idényt, és annak ellenére sem tudtak igazán előrelépni, hogy koncepciót váltottak. A csalódást keltő kezdés, illetve a 2008 óta tartó nyeretlen széria után úgy tűnik, a Ferrari elkezdett inkább távlatokban gondolkozni, s feladta a mostani, illetve a következő évet is. A márka elnöke, John Elkann ugyanis nyíltan kijelentette, hogy a 2021-ről 2022-re halasztott szabálymódosításokra készülnek, és reményeik szerint akkor visszatérhetnek a győztesek útjára.
Az olasz alakulatnak nagyon nincs is más választása: a tavalyi erőforrását érintő ügy lezárása következményeként elveszítette az egyik legnagyobb fegyverét, a motorerejét, és szinte sereghajtóvá vált ebben a tekintetben, az SF1000-es ráadásul alapjaiban is problémás konstrukció, s a koronavírus-járvány miatt hozott szabályok, így a fejlesztések befagyasztása miatt szinte lehetetlen nagy javulást elérni 2021 végéig.
Az olaszok tehát erejük nagy részét a remélt jövőbeni sikerek alapjainak lefektetésére összpontosítják, s ebből a szempontból Sainz szerződtetése is logikus lépésnek tűnik. A spanyol így egy jelenleg dobogóra is esélyes kocsit hagy ott abban a tudatban, hogy jövőre a McLaren akár előre is léphet a Mercedes-erőforrással, míg a Ferrari a mostaninál is nehezebb helyzetben találhatja magát.
Persze ha a maranellóiak 2022-ben olyan menetelésbe kezdenek, mint tette azt a Red Bull 2010-ben, vagy éppen a német csapat 2014-ben, akkor az az egy év „szenvedés” teljesen más megvilágításba kerül.
A LEGNAGYOBB KÉRDÉS
A Mercedes az idény harmadik versenyét is behúzta, és előnye az idénynyitón megmutatkozó problémái ellenére a vártnál is nagyobb. Több szakértő és Formula–1-es szereplő is úgy véli, lefutottnak tekinthető az idei bajnoki versenyfutás az után, hogy a gárda olyan helyszíneken aratott „könnyen” sikereket, ahol az elmúlt években kevésbé szerepelt jól.
A Ferrari pilótái szerint csakis Bottas állíthatja meg idén a címvédőt, igaz, Charles Leclerc a házon belüli csatában is egyértelműen Hamilton mellett tette le a voksát. Az biztos, hogy a finnek minél gyorsabban vissza kell vágnia, hiszen a brit a Stájer és a Magyar Nagydíjon is bomba formában versenyzett, és a soron következő három futamot olyan pályákon bonyolítják le, amelyeken a brit az elmúlt idényekben rendre nem talált legyőzőre.
Az idény előtt legnagyobb riválisnak tartott Red Bull tehát nem hozta a remélt teljesítményt, és a győzelmek helyett egyelőre két dobogós helyezéssel volt kénytelen megelégedni az első három futamon. A „vörös bikák” hátránya már most 66 pont a konstruktőri tabellát vezető Mercedes mögött, és a következő három hétvégét olyan helyszíneken tartják, ahol rég értek el sikereket: Silverstone-ban ugyanis legutóbb 2012-ben, míg Spanyolországban 2016-ban ünnepelhetett az osztrák team.
A Hungaroringen második pozícióban végző Verstappen így nem ok nélkül reméli, hogy a szigetországban leszakad az ég.
MI VÁRHATÓ?
A holland várakozásaival ellentétben az időjárás-előrejelzések azonban egyelőre esőt nem, csak részben felhős égboltot ígérnek, és ha a Stájer GP szombatján látottakból indulunk ki, akkor vizes körülmények között sem lenne sokkal könnyebb helyzetben a németalföldi versenyző, hiszen Hamilton és a W10-es remek párost alkotnak ilyen viszonyok között.
Száraz pályán egyértelműen nehezebb dolga lesz Verstappennek, mivel a jelenlegi forma és a múlt eredményei is Hamilton és a Mercedes mellett szólnak. A gárda 2013 óta mondhatni megállíthatatlan Silverstone-ban: azóta minden évben pole pozíciót szerzett (öt alkalommal a brit), illetve – 2018 kivételével – valamennyi alkalommal a dobogó felső fokán ünnepelhetett (Hamilton az elmúlt hat évben ötször nyert).
Verstappenéknek tehát mindenképpen előre kell lépniük, hogy valóban harcba szállhassanak a győzelemért, és közben figyelniük kell az egyre nagyobb fenyegetést jelentő Racing Pointra is. Lance Stroll és Pérez ugyanis a hungaroringi időmérőn kisajátította a második rajtsort, és bizonyította, szinte bárhol esélye nyílhat a dobogóra.
Persze nem szabad elfeledkezni a rózsaszín csapat ellen benyújtott óvásokról sem, melyeknek eredménye továbbra is ismeretlen. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) arra számított, hogy még a Brit GP előtt közölheti a döntést, azonban úgy tűnik, több időre van szüksége, hogy megállapítsa, szabályosak-e az RP20-as első és hátsó fékhűtői. A mostani hétvége egyik legnagyobb kérdése tehát az, hogy vajon születik-e döntés időben, vagy a Renault újabb óvást nyújt be vasárnap. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ha a szövetség állást foglal, akkor sem kerül biztosan pont a vizsgálódás végére, hiszen mindkét csapat élhet a fellebbezési jogával.
A Racing Point a szabályosságát firtató kérdések ellenére is magabiztos, és talán Silverstone-ban végre sikerülhet pódiumra is állnia, amit elősegíthet egy esetleges meghibásodás a Mercedesnél. Bár minden a címvédő alakulat sikere mellett szól, a W10-es váltószenzor-problémája továbbra sem oldódott meg teljesen, s a füstpamacsokat eregető Mercedes-erőforrások is fejtörést okoznak Toto Wolfféknak. Egy nullázással gyorsan eltűnne az eddig megszerzett előny, s házon belül is komoly hatást gyakorolna a bajnoki versenyfutásra.
A Mercedest a mutatott fölénye miatt is sok kritika éri, így ha az esetleges meghibásodások inkább az egyik versenyzőjét hátráltatnák, az PR szempontból kész rémálom lenne a csapat számára, hiszen ebben a rövidebb és szokatlan évben egy kiesés könnyen lezárhatja az egyéni címért vívott csatát.
A szombatra és vasárnapra jósolt hűvösebb idő viszont mindenképpen kedvező a német gárdának, s technikai probléma nélkül nehéz lesz megállítani Hamiltonékat. Nem mellesleg a brit vasárnap rekordot is dönthet: ha nyer, a Brit Nagydíjon megszerzett hetedik győzelmével maga mögé utasítaná a Franciaországban hat diadalt számláló Alain Prostot, s ő válna a legsikeresebbé a hazai versenyek tekintetében.