– El sem menekülhetett a sportingerek elől: édesapja, a 85 évesen is aktív Pajor István síelőbajnokként, síoktatóként, hegymászóként, sportújságíróként gyerekkorától markáns otthoni példával szolgált. Miként csapódott le az apai sporthatás a budai gyerekben?
– Apámnál a sport művelésének módja, intenzitása mélyen összefügg sorsával, a sorsából fakadó mozgatórugókkal. Második világháborús holokauszt-túlélőről beszélünk, aki elveszítette édesapját és sok más rokonát, különböző okok miatt egy időre intézetbe került, ahol zsidósága miatt is traumák érték. Az efféle traumák nem szűntek meg a náci uralom végével, és valószínűleg mostani világkorszakunkban sem szűnnek meg, elég a jelen gázai háború kirobbanására gondolni. Az, hogy apám gyerekként ilyen inputokat kapott, véleményem szerint nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a sportteljesítménye révén bizonyítson. Persze mindannyian bizonyítani szeretnénk, ez általános emberi jellemző, és az is univerzális, hogy a hátrányok, a traumák jó esetben hatékony kreativitásba csapnak át. Saját fontosságunk tudata nélkülözhetetlen, ilyenek vagyunk.
– A sport édesapja revansa a sorscsapásokkal szemben?
– Igen, és esetében talán ez annak egy túlfeszített megélési módja. Valamennyire magamon is észlelem ennek jeleit, de mivel én már reflektáltam a tapasztalatokra, kicsit kiegyensúlyozottabban kezelem ezt az örökséget. Más kérdés, hogy nálam kellő adottságok és főként ilyen irányú szorgalom hiányában nem a sport volt a kibontakozási terület. Apám északi összetettben többszörös magyar síbajnok, edzőként keménykezű és maximalista volt, sok ezer embert tanított meg síelni. Közelről azonban a hibái is felnagyítódtak, és rám a túlzottan táborias, ordibálós edzői szemléletmód inkább kontraproduktív hatással volt. De nem akarom erre kenni, hogy nem lettem kellően motivált a sportban, valószínűleg saját lustaságomon múlott inkább.
PAJOR TAMÁS: SZERETEM PESTET
– Ellenben az 1980-as évekbeli underground szcénában otthon érezte magát, és a Neurotic zenekar frontembereként egyfajta nemzedéki vezérré emelkedett. Miként viszonyult egy korabeli magyar rocksztár a sporthoz?
– A rocksztár fogalmát idézőjelbe tenném az underground közeg vonatkozásában. Ez ugyanis a minden hivatalosságból vállaltan kiiratkozó szubkultúra volt. Mint ifjú lázadó és az egyik korabeli, később egyre menőbb zenekar prominens figurája, akkoriban kifejezetten snassznak éreztem a sportolást. Persze ez hibás megközelítés és mára teljes mértékben meghaladtam. De talán a gyerekkori élményhalmazzal is összerezonálhatott az akkori szembenállás.
– Izgalmas és kevéssé kutatott kérdés, hogy az akkori alternatív zenei nyilvánosság miként kezelte a futball témáját. Mégiscsak sporttörténetileg mozgalmas, változásokkal teli, a társadalom többségét véleménynyilvánításra késztető területről beszélünk, Nyilasival, Détárival, Mezeyvel, 1986-os brazilveréssel, mexikói vb-kudarccal, szovjetektől kapott 6–0-s vereséggel, a kiábrándulás, az ocsúdás korszakával. Feltételezem, a Neurotic-koncert közönsége és a válogatott mérkőzésre járók között nem volt nagy átfedés.
– Szerintem a nullához közelített. Távol esett a sport a mi orientációnktól, volt egy erős távolságtartás, vagy inkább egy speciálisan elitista, kisujjeltartó hümmögés, amely a mi köreink belterjes hozzáállását jellemezte. A futball kapcsán talán még inkább cinikus hangokat lehetett kiérezni, de ez nem kontúros állásfoglalás volt. A nyolcvanas évekbeli magyar underground mindennel szemben abszolút protest hozzáállást képviselt, önálló univerzumot akart teremteni, és teremtett is a szó kulturális értelmében. Szóval futballügyekben is inkább az irónia kapott hangot, vagy sok esetben egyenesen a cinizmus, esetleg az olykor pozőr sznobizmus, és ezeknek mindenféle elegye. A sportnak ebben a világban nem igazán volt helye, de lehet, hogy csak én nem tudtam azokról, akik titokban megrögzött sportfanként éltek kettős életet.
– Létezik szociológiai elmélet, amely szerint a brit punk- és szkinhedmozgalom, valamint a huliganizmus történetileg egy tőről ered, ugyanaz az elnyomott ifjúságból eredő, agresszióra hajlamos generációs düh indította el. Dalszövegeiben ön is érinti a lelátói radikalizmus jelenségét a Fradi-tábor kapcsán.
– Azért a nyolcvanas-kilencvenes években egyértelmű volt, hogy a szélsőjobboldali szólamok legmarkánsabban a fradisták körében törtek felszínre. Ha néha apámmal még gyerekfejjel kimentem MTK-meccsre, hallottam, hogy megy az ellentáborban a gúnározás, meg a „Mocskos zsidók!” vagy az „Indul a vonat...” Ezek félreérthetetlen, náci üzenetek voltak. Azóta valamelyest visszaszorultak, remélem, örökre eltűnnek. Amikor az említett sort beleírtam a dalba, indulati jelleggel tettem. Visszatérve az eredeti kérdésre: a punk típusú lázadás inkább a nemzetközi anarchista, ultrabalos mozgalmakba csatornázódott be, a futballhuliganizmus viszont a szélsőjobb irányába. Mindkettőnek megvannak a káros vadhajtásai. És még az is lehet, hogy van, aki mindkettőben részt vett, ahogyan látott már a történelem nyilasból lett kommunistát is.
„Regénybeli sziget a fakó valóság. Nem kér, hanem fizet az adóhatóság. Államkassza teli, a társadalom nyitott. A Fradi megveri a Real Madridot.” (Mióta őt látta) „Nem vagyok Papp Laci, de nem is plüssmaci, „Nem áll jól neked a T-shirt, Feri, „Lenn vézna és fenn bika, „Hódolsz a konzolnak, bókolsz a szponzornak, |
– A Fradiról négy vagy öt dalában is szó esik, legtöbbször egyébként általános, semleges kontextusban. Miért éppen a Fradi?
– A Fradi nálam a nép csapataként jelenik meg, vagyis ilyen értelemben a nép szinonimájaként. Én úgy vagyok vele – és nem csak a fociban –, hogy aminek a legtöbben drukkolnak, annak én eleve nem fogok. Minek? Sohasem értettem azokat, akik reflexszerűen a többséghez szerettek tartozni, hozzám mindig az állt közelebb, aki kisebbségben van. Természetesen ettől függetlenül egy Fradi-drukker még bőven lehet nekem is rokonszenves – baj is lenne, ha nem –, itt nem az emberekről, hanem a tendenciákról beszélek.
– Nyilvánosság előtt is többször hangsúlyozta, hogy megtérése óta a bibliai tanítás életének zsinórmértéke. Mit mond a Biblia a sportról?
– Pál apostolnál több utalást is találni, hasonlatként előkerül nála a futás, az ökölvívás és a birkózás, de a kardvívás vagy a hajózás is említtetik. A mai értelemben vett sportnak a modern korban nőtt meg a jelentősége, az archaikus világban a hétköznapi ember olyan életmódot folytatott, hogy a – mai fogalmainkkal sportértékű – testmozgás automatikusan beépült a mindennapjaiba. Aki lovagolt akár csak öt kilométert, tudja, mennyire igénybe veszi a szervezetet, ahogyan a gyaloglás is fárasztó egy szinten túl. Az ipari forradalom teremtette meg azt az irreális életmódot, amelyben a fizikai erőkifejtés már nem természetes, a magas szintű kényelmi szolgáltatások mellett mesterségesen kell fenntartani a mozgást. A bibliai történet szerint például Illés próféta negyven napig futott – mi ez, ha nem ókori ultramaratoni?
– „Az anyuka piknikus és apokaliptikus, / ahogy a ritmikus sportgimnasztikán / küzd, mert nem praktikus holmi plasztikán / átesve szert tenni áltestre” – énekli a Sorsgimnasztika című számában, felemlegetve a csodatévő Norbi Excelt, majd levonva a következtetést: „Kínpadok fent, üres konyha lent, megtörve bár, de fogyva nem.” Görbe tükör a divatos szobasportoknak...
– Az 1960-es, 1970-es években még dívott a csontsovány, pulóveres, tépett szakállú, esetenként vastag szemüveges, hajlott hátú, láncdohányos entellektüel mint követendő karakter. Mostanság a másik végletbe mozdultunk el, a ma felnövők nagy számban alulértékelik a műveltséget és túlértékelik a testi fittséget, akár extrém mértékben is. Nem tudom, milyen körben sikk még világirodalmat olvasni, filozófiai gondolatok után kutatni, viszont a hastérfogat, a csípőbőség meg a külső jegyek észszerűtlenül nagy szerepet kapnak. Egyébként mindez elvileg fordított aránypárt kellene hogy képezzen a főzőműsorok kínálatával, a kulináris élvezetek széles körű reneszánszával, mégsem ezt tapasztaljuk. A mai kor egyszerre kívánja meg azt, hogy úgy nézzen ki az ember, mint egy alultáplált fitneszsztár, meg azt, hogy alultáplált fitneszsztárként a legkülönlegesebb falatokat fogyassza és készítse el másoknak. Itt valami perverzió, szürrealizmus kezd kibontakozni, ami távol áll a valóságtól. Ha nem áll másból az élet, mint az evésből és az evés következményeinek a ledolgozásából, akkor valójában miért élünk?
– Mi az ön stratégiája a konyha–kínpad dilemmában?
– Nem érzem jól magam, ha túlsúlyos vagyok, de arra azért vigyázok, hogy ne erről szóljon az élet. Tehát se a táplálkozást nem szeretem túlkomplikálni, se a sportolást, nem mérem folyton, hogy mennyi idő alatt hány kalóriát égettem. Semmilyen adatot nem nézek, egyszerűen mindennap igyekszem valamennyit futni, mozogni. És ha lehet, ritkábban enni olyasmit, mint a dobostorta, amelyet éppen most hozott ki nekem a pincér.
PAJOR TAMÁS: SORSGIMNASZTIKA