A Dakar arra tanít, hogy soha ne add fel! Hiába tűnik teljesen kilátástalannak a helyzet, a végén mindig kiderül, hogy van kiút – mindez már számtalanszor bebizonyosodott a sivatagban (is). Legutóbb például vasárnap éjszaka. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős azt hitte, vége a világnak, amikor eltört a kormányösszekötője a Dakar első szakaszának kétharmadánál, aztán felszívták magukat, és sziszifuszi munkával, hatórás szereléssel összerakták a technikát. Amelyen azután a táborba érve a szervizcsapat még reggel ötig dolgozott... A lényeg azonban, hogy ha 12 órás büntetéssel (plusz a hat óra szerelés) is, de versenyben vannak a tizedik közös Dakarjukon.
„Kimerülten álltunk oda a rajthoz, de két-három kilométerrel a rajt után ez semmivé foszlott, és visszatért belénk az élet – mondta Szalay, akivel nagyon rég fordult elő legutóbb, hogy a hajnal nem már találta ébren, hanem még. – Pedig még ásnunk is kellett, mert elakadt előttünk két kamion meg egy buggy, és amikor ki akartam kerülni őket, rossz irányt választottam. Tolattunk, és elástuk magunkat. Nyolc perc alatt szabadultunk, de utána újra lendületet vettünk: körülbelül ötven járművet előztünk meg, de legalább folyamatosan történt valami.
Az élmezőny tagjai sem unatkoztak közben: már az első két nap után nyilvánvaló, hogy ha a sztárok közül senkinek sem lesz nagyobb technikai problémája, akkora tűzijátékra számíthatunk a hajrában, hogy öröm lesz nézni.
A háromszoros győztes Nasszer al-Attijah vasárnap kapott 12 percet a szintén háromszoros győztes Carlos Sainztól, hétfőn meg adott neki kilencet – alighanem így megy ez majd az elkövetkező napokban, s időnként megfricskázza az orrukat Mr. Dakar, vagyis Stéphane Peterhansel, aki ugyan eddig szakaszt még nem nyert, viszont vezet az összetettben.
„Jó hosszú pálya volt, amelyen ledolgoztunk valamennyit az előző napi hátrányunkból – mondta a sportlövészetben olimpiai bronzérmes al-Attijah, akinek az életrajzát tanítják a katari iskolákban. – Az a helyzet egyébként, hogy itt nincs lehetőség a taktikázásra, a verseny elejétől állni kell a gázon.”
A motoros mezőnyben Joan Barreda megnyerte a szakaszt, és a versenyben is vezet, számunkra azonban az a legfontosabb, hogy határon túli magyarjaink is átvészelték a 457 kilométert. Sőt, a szatmári Gyenes Emánuel bár ezúttal csak harmadik lett, továbbra is élen áll a Malle Moto kategóriában – ott, ahol a versenyzők csak saját magukra számíthatnak. Nemcsak versenyeznek, hanem szervizelik is a „paripákat”.
„Olyan puhák voltak a dűnék a szakasz elején – pedig kora reggel, még nem is a legnagyobb melegben értünk oda –, hogy kétszer is elástam magam, s mire kikecmeregtem, hárman-négyen megelőztek – mondta Gyenes. – Utóbb utolértem őket, együtt értünk be a célba. Jó tempóban jöttem végig a szakaszon, csak az idéntől kötelező légzsák-mellény »rontotta ki« a karomat, ami eléggé fáj. Nem baj, most nekiállok kereket és szűrőket cserélni, mert valakinek ezt is meg kell csinálni.”
Saghmeister Gábor ennek kapcsán egyenesen azt a kérdést tette fel magának a reggeli csípős hidegben, hogy mit keres itt tizenharmadszor is, amikor utál fagyoskodni, de azért csak nekivágott, kétszer beleborult a homokba, de azután fokozatosan küzdötte magát egyre előrébb.
A kamionos mezőnyben tart a Kamaz-fölény. Ezúttal Dmitrij Szotnyikov volt a leggyorsabb a kékek közül, de nekik, csapat-szinten tulajdonképpen mindegy is, hogy ki a nyer, a lényeg, hogy az orosz márka legyen az élen. Nekünk meg az a lényeg, hogy a Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió bent legyen a célban. És beért most is – ismét a 16. helyen. „Végigszenvedtük magunkat a szakaszon. Azért mondom ezt, mert nincs erő a motorban, ami pedig a dűnézéshez elég fontos lenne. Nem tudjuk, mi a baj, a turbót már kicseréltük, de nem az volt a baj. Kaptunk megint egy defektet is, úgy látszik, az a végzetünk, hogy minden nap gyakorolnunk kell a kerékcserét” – mondta fanyar humorral, mert hát egy ilyen monstrumon kereket cserélni azért nem könnyed esti séta a sivatagban.
Apropó, könnyed esti séta! A keddi hurokszakasz nem ígérkezik annak. És ez inkább fenyegetés, nem ígéret.
43. DAKAR RALI
2. szakasz, Bisha–Vadi ad-Davaszir (össztáv: 685 km, ebből szelektív szakasz: 457 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 4:03:14, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:35 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 9:17 p h., ...44. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 1:”5:33 p h. Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Honda) 4:17:56, 2. Brabec (amerikai, Honda) 3:55 p h, 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 6:02 p h., ...35. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 39:23 p h., ...82. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:00:03 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ilgiz Ahmecianov, Ruszlan Ahmagyejev (orosz, Kamaz) 4:37:44, 2. Margyejev, Szvisztunov, Galiautdinov (orosz, Kamaz) 3:17 p h., 3. Vjazovics, Haranyin, Zaparoscsanka (fehérorosz, MAZ) 6:30 p h., ...16. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 1:20:30 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Peterhansel 7:17:18, 2. Sainz 6:37 p h., 3. Al-Attijah 9:14 p h., ...58. Szalay 22:05:25. Motorosok: 1. Joan Barreda 8:15:38, 2. Brabec 6:23 p h., 3. Branch (botswana, Yamaha) 6:37 p h., ...32. Gyenes 1:09:42 p h., ...86. Saghmeister 6:09:11 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 8:01:39, 2. Vjazovics 17:14 p h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 22:23 p h., ...17. Fazekas 2:47:10 ó h.