csupasport bannerhátsófüves banner

Hogyan kell megrendezni egy futóversenyt?

SMAHULYA ÁDÁMSMAHULYA ÁDÁM
Vágólapra másolva!
2020.03.09. 09:58
null
Máth István, a Budapest Sportiroda ügyvezető versenyigazgatója, valamint Csörget Zoltán rendőr őrnagy beszélt arról, milyen sok szervezéssel és munkával jár egy nagyobb futóverseny lebonyolítása.

„Nem egyszerű, eléggé nehéz ügy” – hangsúlyozta kérdésünkre Máth István, a Budapest Sportiroda (BSI) ügyvezető versenyigazgatója, amikor arról kérdeztük, milyen nehézségekkel és mekkora munkával jár egy-egy jelentősebb fővárosi futóverseny megszervezése. A rajthoz álló futók általában bele sem gondolnak, mennyi tervezéssel és szervezéssel jár egy ekkora rendezvény lebonyolítása, de ez persze így van rendjén. Az a jó, ha nekik kizárólag a futással kell törődniük, a többi pedig gördülékenyen megy magától.

„Az első és a legfontosabb szempont, hogy lehetőleg a rajt és a cél egy helyen legyen, a futók biztonsága pedig mindenekfelett áll – mondta Máth István. – Minél nagyobb területet kell választani, ahol a fontos infrastrukturális helyeket, egészségügyi pontokat, frissítőállomásokat, öltözőket, zuhanyzókat fel lehet állítani. Sajnos kevés ilyen van.

Miután a Városligetből költöznünk kellett, szerencsére megtaláltuk az ELTE budai campusát, amely tökéletesen megfelel ezeknek a követelményeknek.

Azt is figyelembe kell venni, milyen az útvonal áteresztőképessége, fontos, hogy az elejétől a végéig rendesen lehessen futni. Figyelni kell, hogy mindvégig két sávot tudjunk biztosítani a futóknak, és a fordítók is olyan helyen legyenek, ahol oda-vissza két sávon lehet futni.”

A szervezésről bővebben is írunk Futóversenyek 2020 magazinunkban, amelyben bemutatunk számos kisebb és nagyobb versenyt, írunk az idei futócipőtrendről, a versenymánia veszélyeiről, a rajtcsomagokról, a népszerű félmaratonikról is. A 100 oldalas magazin kapható az újságosoknál, szupermarketekben, nagyobb benzinkutakon. Ára 790 forint.


Lényeges szempont, hogy a forgalmas útszakaszokat minél rövidebb ideig kelljen lezárni. Ezért úgy kell szervezni és megtervezni a futóesemény útvonalát, hogy az a közúti közlekedésben résztvevőknek a legkisebb sérelemmel járjon. Természetesen rengeteg megbeszélés előzi meg a versenyeket a rendőrséggel, az Országos Mentőszolgálattal, a Budapest Közút Zrt.-vel, a minisztériumokkal, a közintézményekkel, a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK), valamint az útvonalat érintő bevásárlóközpontok üzemeltetőivel. A szállodákkal és az egyházi intézményekkel is egyeztetni kell, a frissítőpontok felállításához pedig területfoglalási engedélyre van szükség, továbbá több millió forintot kell fizetni a fővárosnak a közút nem rendeltetésszerű használatáért.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság Rendészeti Szervek Biztosítási Osztályának vezetője, Csörget Zoltán rendőr őrnagy régóta foglalkozik közterületi rendezvények biztosításával, így a fővárosi futóversenyek kapcsán is hatalmas tapasztalattal büszkélkedik. Elmondása szerint egy-egy ilyen verseny biztosításának nehézsége felér egy maratoni táv teljesítésével, de szívesen csinálja, és hatalmas örömet szerez neki és a biztosításban részt vevő rendőri állománynak, amikor húsz-harmincezer ember elégedetten megy haza a versenyről. Pedig nincs egyszerű dolguk: közlekedésrendészeti, közrendvédelmi és bűnügyi szempontból egyaránt biztosítani kell a rendezvényeket. Sőt arra is volt példa, hogy a kollégáival ők kezdték meg egy idősebb svájci futó újraélesztését.

„Felemelő érzés, amikor húsz-harmincezer embernek tudunk segíteni, sokkal nagyobb kihívás nekem, mint amit maga a futás jelentene. Minden verseny más, mindig újabb és újabb megoldandó kihívásokkal szembesülünk. De amikor látjuk, hogy a több tízezres tömeg jól érzi magát, az hatalmas feltöltődést ad, remek visszajelzés, amiért megéri dolgozni, és szerencsére az eddigi pályafutásom alatt egyetlen jelentősebb bűncselekmény sem történt, s egyetlen gázolás sem volt.”

Ahogy Csörget Zoltán elmondta, egyszer sem fordulhat elő, hogy a futóeseménnyel kapcsolatos közúti lezárásoknál a közlekedésben részt vevőknek ne kínáljanak más, járható útvonalat.

„Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a főváros lakossága a lehető legkisebb mértékben érezze meg a közúti forgalom lezárásával járó rendezvények hatását, és mindenki, aki a zárások idején közlekedik, a lehető leghamarabb elérje úti célját úgy, hogy közben harmincezer futó biztonságát garantáljuk. Motoros rendőrök is segítik a futókat vagy a tömegben ragadt autósokat, emellett biztosítjuk a mentőket is, ha sürgős esethez kell menniük. Kiemelt fontosságot élvez a bűncselekmények megelőzése is.

Többször alkalmaztunk terrorzárást az Európában látott, járművel elkövetett, ráfutásos, úgynevezett ramming típusú terrorcselekmények megelőzése érdekében, de eddig nem volt ilyen jellegű gond.

A lopások szerencsére nem jellemzők, időnként gyerekek tűnnek el, de mindig megtaláltuk őket. Iratok, értéktárgyak eltűnése előfordul, de nagyobb bűncselekmény szerencsére még nem történt.”

Legfrissebb hírek

„Kolonics György szellemiségét tovább kell adni a gyerekeknek” – csütörtökön rendezik a 16. emlékfutást

Csupasport
2025.10.22. 12:05

Első helyen végzett élete első huszonnégy órás versenyén

Csupasport
2025.10.21. 17:12

A győri ultra megnyerése után a cél a száz kilométer teljesítése

Csupasport
2025.10.20. 12:08

Bódis Tamás negyedik lett a 24 órás ultrafutó-vb-n

Csupasport
2025.10.19. 17:37

Nemes László korosztályos célokat tűzött ki a 24 órás vb-re

Csupasport
2025.10.17. 09:10

Az elvárásait is túlszárnyalva lett második a Szőlőskörön

Csupasport
2025.10.14. 16:59

Óriási rekordot hozott a Budapest Maraton – „A futás valóban mindenkié”

Csupasport
2025.10.13. 10:54

732 kilométert futva a harmadik lett, mégsem teljesen elégedett

Csupasport
2025.10.12. 13:52
Ezek is érdekelhetik