Formula–1 nélkül van Ferrari, de Ferrari nélkül nincs Formula–1. Alighanem ez a kulcsmomentuma a száguldó cirkuszban hónapok óta tartó hercehurcának. A nemzetközi szövetség új pontozási rendszert dolgoz ki, majd visszavonja, költségvetési sapkát vezetne be, de enged a csapatoknak, ad egy év haladékot. Az istállóknak viszont ez sem elég, vérszemet kapnak, még több pénzt akarnak a bevételekből. Ha nem, hát rivális sorozatot szerveznek, s ezt olyannyira komolyan gondolják, hogy a pénteki határidőig nem neveztek be a 2010-es világbajnokságra. S hogy miért tehetik meg ezt? Többek között azért, mert a Ferrari ott áll mögöttük. A gyár, amely a kezdetektől tagja a sorozatnak (igaz, ha már az anyagiakról esik szó, meg kell említeni, hogy éppen az 1950-es silverstone-i viadalra nem ment el a csapat, mert Enzo Ferrari sokallta az utazás költségeit...), a gyár, amely az utóbbi időben immár bevallottan beleszólt a szabályok alakulásába, a gyár, amelynek csapata a legtöbb rajongót vonzza szerte a világon. Nagyhatalom, amely most egységes véleményt képvisel másik hét társával. Az összefogás elég lenne egy új sorozat indításához (hiszen mindegy, minek hívják, ha a Ferrari és a McLaren ott van, ha a világsztárok ott vannak, akkor nézik az emberek), kérdés: vajon hogyan akarnak másik bajnokságban versenyezni a vörösök, ha a szerződésük szerint 2012-ig maradniuk kell(ene) a cirkuszban, amely az utóbbi időben inkább száguldó őrültek házához hasonlít...? Ha perre viszik az ügyet, és a bíróság kedvezőtlen döntést hoz, a Ferrari alighanem kénytelen lesz meghátrálni, s ezután, mint az utóbbi években mindig, a többiek is visszavonulót fújnak. Ha a maranellói gárda kitart, ők is maradnak. Déja vu érzésem van. Több mint egy évtizeddel ezelőtt Amerikában népszerűsége csúcsán kettéoszlott az IndyCar, mert valaki úgy gondolta, hogy az a sorozat, amelynek tagja az Indy 500 (a bajnokság „Ferrarija”), önmagában is életképes. Ám azt kellett látnia, hogy bár a legendás viadalon továbbra is telt ház van, a többin konganak a lelátók. A Cart közben továbbra is népszerű volt, de már korántsem annyira, a végén pedig már egyáltalán nem... És amikor a két sorozat vezetői végre rájöttek, hogy az újraegyesülés az egyetlen megoldás, már késő volt. Nem tért vissza a korábbi dicsfény. Ez a veszély fenyegeti most a Formula–1-et is, s nagyon úgy tűnik, egy csapaton múlik a jövő. A Ferrari a mérleg nyelve.