A hétfői egynapos teszt azt jelentette, hogy a MotoGP-pilóták a szokásos három helyett négy napig köröztek a Barcelona melletti versenypályán – erre az idénykezdet óta most először volt lehetőségük. Ilyenkor nem az a fontos, ki teljesíti a leggyorsabb köridőt, hanem az, hogy a pilóták és csapatok kipróbálják a motorral kapcsolatos új ötleteiket. Azért mégis érdemes megemlíteni, hogy Andrea Dovizioso nevéhez fűződött a nap legjobb ideje, amelyet az új aerodinamikai elemekkel felszerelt Hondával ért el. Érdekesség, hogy az első öt pilóta (Doviziosón kívül Valentino Rossi, Jorge Lorenzo, Mika Kallio és Casey Stoner) jobb időeredményt ért el, mint a vasárnapi versenyben futott leggyorsabb köre.
Volt, aki nem rögtön reggel kezdte el a körözést (Stoner például annyira kimerült a vasárnapi versenyen, hogy engedélyezett magának egy kis alvást), s volt, aki egyáltalán el sem kezdte. Például Takahasi Juki, aki elesett a versenyen, és eltört a gyűrűsujja, így csak a pálya széléről figyelhette, miként ér el egyre jobb köridőt újdonsült csapattársa, Talmácsi Gábor.
És akkor el is érkeztünk a magyar szurkolókat leginkább érdeklő pilótához, akinek hétvégi bemutatkozása sokakat meglepett, és még többeket lenyűgözött. Igaz, Talma a 17. helyen fejezte be élete első MotoGP-futamát, de folyamatosan javultak a köridői, és a szakembereket tökéletesen meggyőzte.
Hát még amikor a hétfői teszten további két tizedmásodpercet javított a legjobb hétvégi idején…
„Ötvenhárom kört tettem meg, s az a legfontosabb eredmény, hogy ezalatt sokkal magabiztosabb lettem – mondta Talmácsi, aki jó néhány új beállítást kipróbált, és a teszt utáni csapatmegbeszélés ennek megfelelően nagyon hasznos volt a következő, asseni viadal szempontjából. – Jó nap volt, egy másodpercen belül voltam a kétezer-hatos világbajnok Nicky Haydenhez képest, és az egész csapat folyamatosan dicsért. A Honda-gyár egyik legnagyobb főnöke odajött, és gratulált, azt mondta, ilyen gyorsan MotoGP-motort még egyetlen pilóta sem szokott meg.”
Persze mindenki tökéletesen tisztában van azzal, hogy Talmácsinak időre van szüksége, hogy „megtanulja” a motort, de rohamtempóban fejlődik, ezt a vak is láthatja. A nyolcadliterben világbajnoki címet szerző magyar elmondta, itt nem változtatnak olyan gyorsan a csapatok, mint a kisebb géposztályokban, csak akkor lépnek, ha biztosak a dolgukban. És ehhez Talma tanácsai is kellenek.
„Ezt a motort tényleg meg kell tanulni vezetni, ugyanis eléggé bonyolult szerkezet. Órákig lehetne arról beszélni, mennyi mindent tanultam a hétvégén, egyelőre azonban egyszerűen csak élvezem, hogy itt vagyok. Már az is fantasztikus érzés, ha odamehetek a motor mellé, ha felülhetek rá, ha mehetek vele. Régen csak benézni mertem a MotoGP-boxokba, amelyekben ott álltak ezek a szörnyetegek, most meg vezethetek egyet, és ez óriási megtiszteltetés. Csoda, ami körülöttem történik, az meg végképp, hogy a szakemberek folyamatosan dicsérnek. Azt mondják, bátor döntést hoztam, de megérte, és ez megerősít.”
Ami az ellenfeleket illeti, Talmácsi azt mondja, természetesen ezek a pilóták egytől egyig kiválóak, ám nem zárható ki, hogy néhány verseny múlva a mezőny végét már meg-megcsipkedi, ugyanis a motorja képes lenne rá. Legközelebb két hét múlva Assenben – az egyik kedvenc pályáján – bizonyíthat.
„Ha innen vissza kellene lépnem a kettőötvenes vagy a százhuszonötös géposztályba, most úgy érzem, lehet, hogy abbahagynám. Mert ez a motorsport. Nem akarom lebecsülni az előző kategóriáimat, ott is nagyon nagy versenyek vannak, és kiválóak a gépek, de a MotoGP-hez képest óriási a differencia. Mindig ide vágytam, s most, hogy itt vagyok, szeretnék gyökeret ereszteni és jó eredményeket elérni.”