Talmácsi Gábor zaklatott volt. Látszott a mozgásán, hallatszott a beszédén, és egyáltalán, az egész lénye mintha vibrált volna. Pedig nem szokott – még akkor is ő volt a legnyugodtabb, amikor annak idején Hector Faubellel megvívta Valenciában azt a végső csatát, amelyből világbajnokként került ki.
Most azonban más volt a helyzet. Nem a győzelemért kellett harcolni, hanem tájékoztatni a sajtót a kialakult helyzetről – arról, hogy miért nincs ott Le Mans-ban, ahol pedig szíve szerint ott lenne, hiszen az élete a motorversenyzés. Mégis meg kellett hoznia a döntést – közösen a családdal és a menedzserével –, hogy nem utazik el Franciaországba, és felbontja a szerződést az Aspar-csapattal. Azt mondja, jó oka volt erre.
„Mindennap úgy fekszem és úgy ébredek, hogy a motorozás körül forognak a gondolataim, a jelenlegi helyzetben azonban nem lett volna értelme versenyezni, nem lett volna biztonságos – mondta Talmácsi. – Nem vagyok olyan lelkiállapotban. A teljesítményemre is kihatottak az állandó viták a csapattal, volt, hogy dühből motoroztam, ami kétszázötvenes tempónál nem éppen jó tanácsadó.”
Amint arról beszámoltunk, Talmácsi szerződésbontásának két oka volt. Egyrészt a szezon harmadik versenyére sem érkezett meg a kontraktusban garantált második motor, másrészt a pilótával kapcsolatos médiajogokat külön megállapodás nélkül egy harmadik félnek adta át a csapat. A szerződés egyoldalú felbontásának jogosságát a sajtótájékoztatón dr. Szilágyi István ügyvéd tényekkel támasztotta alá, de a részletekbe e helyütt nem mennénk bele. A lényeg, hogy a szerződésben az Aspar Team garantálja a pilóta számára a két versenymotort (és indifferens, hogy most ott áll a motor a boxban vagy sem, mivel a szerződés hétfő óta nem él), valamint hogy ha Gábor nemzeti színekben szerepel, és magyar cég versenyezteti, akkor a feleknek újra kell tárgyalniuk a médiajogokról. Ez nem történt meg.
„Katarban este hétkor kezdődtek az edzések, délben pedig még arról vitatkoztunk: lehet, hogy nem tudok indulni, ha nem írjuk alá az új szerződést a médiajogokról – folytatta Talmácsi. – Nem volt jó így motorozni. Imádok mindent, ami a MotoGP-vel kapcsolatos, ám ha most elmentem volna Le Mans-ba, minden ugyanúgy folytatódott volna, mint eddig. Rossz érzés, hogy nem vagyok ott, lehet, hogy végig sem tudom nézni a versenyt, de nem volt más választásom. A menedzserem és barátom, Stefano Favaro viszont ott van Franciaországban, és tárgyal az érdekemben. Bízom benne, ő a legjobbat akarja nekem.”
Természetesen az ügyben megkerestük Favarót is, akit telefonon értünk utol Le Mans-ban.
„Mivel az Aspar-csapat nyitott egy ajtót felénk, mi nem csukjuk be azt – mondta Stefano Favaro. – Ez volt az eredeti szándékunk is, hiszen a legokosabb döntés mindkét részről az lenne, ha kompromisszumot kötnénk. Részünkről azért volt szükség erre a drasztikus lépésre, mert már három hónapja tárgyalunk eredménytelenül, és nem láttunk más megoldást. De továbbra is megállapodásra törekszünk. Ha mégsem megy, próbálok más megoldást találni Gábor számára, itt, a gyorsaságimotoros-világbajnoki mezőnyben.”
A hírek szerint Jorge „Aspar” Martínez a csapat pénteki sajtótájékoztatóján elmondta: a jövő hét elején Budapestre utazik, hogy beszéljen Gáborral – állítása szerint telefonon nem érte el. Kérdés, hajlandó-e egy asztalhoz ülni Favaróval is, nemrég ugyanis azt nyilatkozta, vele nem beszél, miközben Talmácsi leszögezte, ők ketten nyolc éve dolgoznak együtt, s ezen a továbbiakban sem kívánnak változtatni. Tehát vagy együtt, vagy sehogy.
„Nem haragszom az Aspar-csapatra, és látok lehetőséget arra, hogy rendeződjenek a dolgok – mondta Talmácsi. – Persze a viszony biztosan nem lesz olyan, mint korábban volt, de felül lehet ezen emelkedni, hiszen közös a célunk: minél jobb eredményeket szeretnénk elérni. A csapatfőnököm eddig nem keresett, de nem is nagyon tudnék neki mit mondani, ez nem az én dolgom. Szívesen beszélek vele az ívekről, a kanyarokról, mert világklasszis versenyző volt, de a szerződésről mindig Stefano tárgyalt, és ezt a csapat is pontosan tudja, hiszen 2007 óta dolgozunk együtt.”
Talmácsi bízik benne, hogy folytatni tudja a szezont, hogy talán már két hét múlva Mu-gellóban, vagy ha ott nem, akkor legalább a következő versenyen ott lehet, mert érzi magában az erőt és a motivációt a folytatásra, és továbbra is az a célja, hogy a világbajnokságon versenyezzen.
A kérdésre, nem volt-e veszélyes összerúgni a port azzal a csapattal, amelynek vezetője köztudomásúlag közel áll a világbajnokság szervezőjéhez, a Dornához, ráadásul többségi tulajdonosa lesz a Sávoly mellett épülő versenypályának, a Balatonringnek, Talmácsi azt válaszolta: veszélyesebb lett volna, ha ilyen állapotban motorra ül. Nem gondolja, hogy bárki is rosszat akar neki, szerinte mindenkinek az az érdeke, hogy a felek leüljenek – de most először nem valamelyik versenyhelyszínen –, és tisztázzák a helyzetet.
Ami a jövőt illeti, semmi konkrétum nem hangzott el azzal kapcsolatban, hogy mely csapatok keresték meg Talmácsit, és melyek azok, amelyeket ők kerestek meg. Egyelőre úgy tűnik, a felek megállapodásra törekednek, bár egyikük sem nyugodt.
Jorge Martínez a délutáni sajtótájékoztatóján még egyszer elmondta: jogtalannak tartja a vádakat, amelyekkel csapatát illették, már csak azért is, mert Talmácsi pont ugyanolyan gyári Apriliával versenyez, amilyennel például a vb-címre is esélyes Alvaro Bautista, és hozzátette, 28 éves pályafutása során példátlan ez a mostani eset.
„Szeretném leszögezni, hogy az elmúlt három évben a kapcsolatom Talmácsi Gáborral tökéletes volt – kezdte a csapatfőnök. – Az idei eredmények is biztatóak, ezért is hihetetlen számomra, hogy egy világbajnok ilyen döntést hoz, kockáztatva a karrierjét a médiajogok miatt. Egyéni érdekek húzódnak a háttérben – Gábor menedzserének egyéni érdekei –, és nagyon nagy kár, hogy emiatt ilyen helyzet alakult ki. Továbbra is az a célunk, hogy Gáborral folytassuk a közös munkát, és továbbra is a Balatonring Team színeiben versenyezzen.”
Érdekes helyzet. A csapatfőnök folytatni szeretné az együttműködést, a menedzser és a pilóta úgyszintén – ezt azonban egymással még nem beszélték meg, mint ahogyan nem egyeztettek a feltételekről sem. Pedig viszonylag sürgős lenne, hiszen javában zajlanak a világbajnoki küzdelmek.
A motorsportrajongók pedig csak annyit látnak az egészből (pontosabban annyit nem látnak), hogy Talmácsi Gábor nem lesz ott a hét végi vb-futam rajtjánál, sőt a motorján egy spanyol pilóta, Angel Rodríguez ült a pénteki szabadedzésen. Gyomorszájütéssel ért fel a látvány.