Az évfordulóhoz győzelem illik

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2007.01.13. 01:33
Címkék
Autósportbeli szereplése 50. évfordulójához érkezik ebben az évben a Toyota, amely Kölnben az F1-es csapatok közül elsőként mutatta be a 2007-es autóját. Az új négykerekűt – akárcsak tavaly – az idén is Ralf Schumacher és Jarno Trulli kormányozza, és akárcsak egy éve, most is az első győzelem megszerzése a fő cél.
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít
A Toyota idei modellje vadonatúj, a csapat két pilótája, Jarno Trulli (balra) és Ralf Schumacher veteránnak számít

Amikor a Japánból Kölnbe érkező Taiko dobegyüttes lebilin-cselő előadása a csúcspontjára ért, lehullott a lepel a Toyota-istálló legújabb Formula–1-es autójáról, amellyel ugyanaz a célja az alakulatnak, mint egy évvel ezelőtt: az első futamgyőzelem megszerzése. Akárcsak tavaly, az idén is a Ralf Schumacher, Jarno Trulli pilótakettőst indító Toyota nyitotta meg az autóbemutatók sorát, ezúttal a 6000 négyzetméteres kölni Expo XXI konferenciaközpont adott otthont a hatodik idényének nekivágó istálló évadnyitó ünnepségének.

Nem változott meg a tavalyi célkitűzés

A tavalyi szezon nagy csalódás volt a csapat számára, hiszen azután, hogy 2005-ben öt dobogós helyezést tudott felmutatni, nem jött össze a hőn áhított diadal, ráadásul csupán egyszer került be a gárda az első háromba. A szezon során végig gondjai voltak a Bridgestone gumikkal, amelyek a Ferrarit a szezon második felére a mezőny leggyorsabb csapatává tették. A Toyota kínjait fokozta, hogy japán riválisa, a Honda a Magyar Nagydíjon győzelmet ünnepelhetett.

Az idén a csapat visszavágna, s több okból is illene felzárkóznia az élcsapatok közé. Az egyik, hogy a gyár az idén ünnepli sporttevékenysége kezdetének ötvenedik évfordulóját (amelyet egész éves programsorozattal tesz még emlékezetesebbé). 1957-ben az Ausztrál ralin mutatkozott be versenykörülmények között a Toyota, amely az évtizedek során rali-világbajnokságokat, Formula–3-as bajnoki címeket, sportautóversenyeket és amerikai nyitott karosszériás bajnokságokat nyert meg. A jubileumon merész cél lenne az F1-es világbajnoki cím.

"Túl korai még a világbajnoki trófeáról beszélni, előbb legyen meg az első győzelem” – mondta John Howett csapatigazgató, akinek szavait Ralf Schumacher visszhangozta. "Mindenki a vébécímről kérdez, és valóban, a végső cél az öszszetettbeli siker – így a 31 éves német versenyző, aki az első F1-es idényének vág neki úgy, hogy nincs a mezőnyben a bátyja, Michael. – Egyelőre abból kell erőt merítenem, hogy egyáltalán vezethetem ezt a fantasztikus autót. Lépésről lépésre kell haladni, az első állomás a futamgyőzelem” – tette hozzá.

Tudta-e, hogy…

…a TF107-es négykerekű 4.53 méter hosszú, 0.95 méter magas és 1.8 méter széles? Pilótával és kamerával együtt 600 kilogramm a tömege.
…az FIA által 19 ezres percenkénti fordulatban limitált, nyolchengeres, 2398 köbcentis motor teljesítménye 740 lóerő? Az erőforrásnak két versenyt kell kibírnia, igaz, az idén péntekenként már nem a versenyre nevezett motorral kell körözniük a pilótáknak.
…a Toyota-istálló öt év alatt 162 pontot szerzett a Formula–1-ben? Összehasonlításképpen: a Renault tavaly 206 ponttal nyerte meg a konstruktőr-vb-t.
…1957-ben az Ausztrál rali 19 napos volt, és 17 ezer kilométeres távot kellett megtennie a mezőnynek? A Toyota első versenyautója, a Toyopet Crown, amelyet két japán pilóta vezetett egy ausztrál navigátor mellett, teljesítette a távot.
…a csapatigazgató John Howett 30 éve szolgálja a Toyota Motorsport részlegét, ezzel a legrégebbi munkatársa az intézménynek? Amikor odakerült, az F1-es mezőnyben veteránnak számító Ralf Schumacher, Jarno Trulli duó még pelenkát hordott.
Jarno Trulli elsősorban abban bízik, hogy a tavaly őt őrületbe kergető műszaki hibákat kiküszöböli a csapat, nem a célba érés miatt kell izgulnia, hanem tényleg ráhajthat a jó eredményekre.

A kezdet biztató, a demokrácia káros?

„Minden szezonnak nagyon derűlátóan vágok neki – mondta a 32 éves olasz. – Ilyenkor még senki sincs tisztában az erőviszonyokkal, bármi megtörténhet. A gyárban a mérnökök azt mondták, nagyon biztatóak az új kocsi szélcsatornában mért mutatói, de hogy valójában mire képes, csak a pályateszteken derül ki.”
A Toyota nyíltan vállalja, és büszke rá, hogy a Formula–1-es csapatban is ugyanazokat az elveket követi, mint a személyautógyártásban, azaz a többi istállóval ellentétben itt nincs szigorú hierarchia, inkább egymás mellé rendelik a munkatársakat. A kritikusok szerint ez nem vezethet eredményre, célravezetőbb, ha a technikai vagy a sportvezetők bizonyos kérdésekben egy személyben döntenek.

A piacon már közel az uralkodás

Az autógyártásban az idén új fejezetet nyithat a Toyota, hiszen a tervezett, mintegy kilenc és fél millió gyártott autójával megelőzheti a General Motorst, amely évek óta 9.1 millión stagnál. A GM 1931 óta a világ legnagyobb autógyárának számít, azaz hatalmas előrelépés ez a Toyotától, amely az F1 mellett az idén teljessé váló NASCAR-programjával (először szerepel nem amerikai márka a Nextel-kupában) is növeli a népszerűségét. A Formula–1-ben a világ legnagyobb autógyárának is meg kell szenvednie a jó eredményekért, a Toyota példája évek óta megmutatja, hogy nem lehet pénzért megvenni a sikert.

A Toyota a folyamatosságot tartja egyik fő erényének, ez az egyetlen istálló, amely ugyanazzal a pilótapárossal, motorral és gumiszállítóval kezdi meg a 2007-es szezont, mint a 2006-ost. A szabályok változása persze a Toyotát is érinti, a Michelin kivonulása miatt mindenki által használt Bridgestone abroncsok és az utolsó decemberi teszten leadott, 19 ezres fordulatszámon limitált V8-as motorok az év végéig nem módosíthatóak, ami elsősorban az aerodinamikai fejlesztők számára jelent kihívást.

,,Autógyártóként a Toyota számára rendkívül fontos lenne a motor folyamatos fejlesztése, de ha a sportág vezetése szerint a módosítások betiltása jót tesz a Formula–1-nek, meghajolunk a döntés előtt” – mondta Luca Marmorini motorfejlesztési vezető, aki a ferraris Paolo Martinellivel ellentétben a csapat kötelékeiben marad. A döntésben a megbízhatóság javítása játszotta a főszerepet, és az, hogy a Toyota nemcsak magának, hanem a rivális Williams-istállónak is épít erőforrásokat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik