Apró trükk a monzai verseny előtt

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.09.07. 03:13
Címkék
Az Olasz Nagydíj Michael Schumacher számára a Ferrari kötődései miatt hazai pálya lesz. A Formula–1-ben mégsem beszélhetünk oly módon otthoni versenyről, mint más sportágakban.
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket
dppi
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket
dppi
A Formula?1-es pilóták csak a versenyek végén hallják a rajongók hangorkánját, közben legfeljebb csak látják az ôket buzdító, zászlót lengetô drukkereket

A Formula–1-es világbajnokság következő állomása az Olasz Nagydíj, Fernando Alonso és Michael Schumacher ezúttal a Ferrari otthonában csap össze. A spanyol címvédő szerint esetleges monzai győzelme lélektanilag rengeteget számítana, hiszen idegenben aratná, és ezzel akár el is dönthetné a világbajnokságot.
De vajon mennyit számít a hazai pálya előnye az autósportban?

Schumacher visszavonul?

Vasárnap este hat órakor a Ferrari bejelenti, kik versenyeznek nála jövőre – a Gazzetta dello Sport után a Bild is biztosra veszi, hogy Michael Schumacher bejelenti visszavonulását.

A Renault-istálló sajtóközleményt adott ki szerdán, amely régóta keringő pletykákat erősített meg. Ezek szerint jövőre a McLarenhez távozó Fernando Alonso helyett az eddigi tesztpilóta, Heikki Kovalainen lesz Giancarlo Fisichella csapattársa, tesztpilótaként pedig a Toyotától elcsábított Ricardo Zonta és a GP2-ben nevelkedő Nelson Angelo Piquet dolgozik majd az istállónál.

Flavio Briatore csapatfőnök jövője is eldőlt: mint a francia L'Équipe megírta, az olasz két évvel meghosszabbította szerződését az istállóval, így 2008 végéig biztosan marad.
Monzát kétségkívül elárasztják majd a Ferrari-hívek, akik fantasztikus hangulatot teremtenek. Immár évtizedek óta láthatjuk Monzában a nagy, szív alakú zászlót, amely „hazai” győzelem esetén a dobogó előtt elterül. Michael Schumachert rengeteg élmény fűzi a pályához, amelyen már négyszer is nyert ferrarisként, és eddig még mindig célba ért a Scuderia színeiben. Ez lesz a tizedik ferraris futama a Milánó melletti ringen, és lehet, hogy az utolsó, hiszen a vasárnapi verseny után bejelentheti visszavonulását.

Az autók zaja elnyomja a nézőkét

Más sportágakban egyértelmű előnyt jelenthet a hazai pálya, hiszen a hazai szurkolók hangorkánja és az általuk teremtett légkör elbizonytalaníthatja az ellenfelet, és akkora lelki pluszt ad a házigazdának, hogy kis túlzással ezzel félig meg is nyerte a mérkőzést vagy a viadalt. Az autósportban azonban a közönséget legfeljebb a boxból kijövet és a pálya egyes pontjain érzékelheti a versenyző, de ott is általában csak láthatja, hiszen az autó motorhangja miatt a nézők megnyilvánulásait nemigen hallja.

Persze azért volt már ellenpélda is: amikor néhány éve a hockenheimi stadionrészt teljesen megtöltötték a szurkolók, többször is említették a pilóták, hogy verseny közben meghallották a nézők dudaszóját. A legtöbb esetben viszont csak a zászlólengetést vagy az integetést látják.
Nagy igazság van abban, amit Michael Schumacher mondott a Német Nagydíj után: „Nem az a fontos, hogy földrajzilag hol van a verseny, hanem hogy a pálya fekszik-e a kocsinak, vagy sem.”

Ezúttal nincs előny a tesztelésből

A másik tényező, amelyről Michael Schumacher beszél: a megszokás. A többi sportágban sokat számíthat, hogy azon a helyszínen fogadja egy csapat vagy sportoló az ellenfeleit, amelyen egész évben edz vagy sportol. Ám a Formula–1-ben ez is másképpen van. Értelemszerűen a Ferrari egy évben csak egyszer versenyezhet Monzában, mint ahogy minden pályán egy futamot rendeznek egy idény alatt – még sohasem fordult elő, hogy egy pálya egy szezonban kétszer rendezett volna vb-futamot.

Monzában a korábbi években a tesztelés miatt a Ferrari előnybe kerülhetett, hiszen télen, illetve az évad során többször is ellátogatott a pályára, miközben ellenfelei Spanyolországban vagy Nagy-Britanniában gyakoroltak. Az idén azonban már ez az előnye is eltűnt, hiszen a pályát néhány helyi lakos beperelte a magas zajszint miatt, és bár a hónapokig tartó eljárás eredményeként végül is megtarthatják az F1-es viadalt, a teszteléseket annyira visszaszorították, hogy a Ferrari csak a múlt héten, a többi csapattal közösen megtartott kollektív tréningen futhatott ki a pályára.

Az persze nem elképzelhetetlen, hogy Michael Schumacher és társai más, csendesebb járművekkel el-ellátogattak Monzába. Igaz, az F1-ben tulajdonképpen minden pilóta úgy ismeri az összes pályát, mint a tenyerét, és a csapatok is számtalan információval rendelkeznek az aszfaltcsíkokról.

Az új borítás segíthet a Scuderián

Apró trükkök persze akadnak, és most is van egy remek példa erre. Monzában a tulajdonosok újraaszfaltozták a pályát, s ezzel a michelinesek csak a múlt heti teszten szembesültek – a bridgestoneosok ugyanakkor gond nélkül száguldoztak lágy abroncsaikon. A Ferrari ugyebár Bridgestone-abroncsokat használ, a japán gyár lágy keverékei pedig a nyári tapasztalatok alapján a Michelinéi előtt járnak.
A francia cég partnerei nem is leplezték megdöbbenésüket. A pilóták panaszkodtak, hogy bizonytalan a tapadás, és a nagy sebességű kanyarokban ez óriási veszéllyel jár.

„A kormányzás nem annyira hatékony, mint ahogy megszoktuk, a kocsi a kanyarokban nem elég stabil, nem érzem úgy, hogy uralom az autót – mondta Fernando Alonso a tesztet követően. – Nem éppen kellemes az érzés, de erre van szükség Monzában ahhoz, hogy az ember gyors legyen az egyenesekben.”

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Fernando Alonso ezzel elárulta, hogy nemcsak a gumik miatt bizonytalan az autó, hanem azért is, mert a légterelőket szinte vízszintesre állították, s emiatt alacsony a légellenállás és a leszorítóerő is. A pályán, ahol a kör 77 százalékában padlógázzal mennek, fontosabb, hogy gyorsuláskor kisebb erők álljanak ellen az autónak.

Persze a beállítások is változnak az esőben, és a michelinesek nagyon bíznak benne, hogy az időjárás kedvező lesz számukra. A Magyar Nagydíjon láthattuk, hogy a Michelin esőgumijai sokkal jobbak a Bridgestone-oknál, és mivel az időjósok csapadékot jeleznek vasárnapra, a monzaiak aszfaltozási munkálatai a Ferrari szempontjából feleslegessé válnak.

Az idén a Schumacher–Alonso csatározás tekintetében eddig hatszor beszélhettünk hazai pályáról a pilóta vagy a csapat szempontjából. Alonso és Schumi is három-három alkalommal „fogadta” ellenfelét, a címvédő a Spanyol, a Francia és a Brit Nagydíjon (utóbbi a Renault enstone-i támaszpontja és Alonso oxfordi lakhelye miatt tartozik ide), míg a hétszeres világbajnok a San Marinó-i, az Európai és a Német GP-n élvezhette az otthon kérdőjeles biztonságát. Nos, Michael Schumacher az idén mindhárom említett hazai futamát megnyerte, és egyszer (Franciaországban) idegenben is behúzta a győzelmet.

Michael Schumacher hazai pályája következik

Minden Formula–1-es pilótának van kedvenc pályája, és olyan, amelyet a közönség vagy az adott ringen eltöltött verseny- és tesztkilométerek miatt hazai helyszínnek tekint. A világbajnoki küzdelem szempontjából természetesen az az érdekes, hogy Fernando Alonso és Michael Schumacher miként teljesített „hazai” pályáin. A kérdés azért vált most aktuálissá, mert a hét végén a hétszeres német világbajnok csapatának otthonában, Monzában tartják a soron következő viadalt.

Táblázatunkban az előző évek helyezéseivel (és rajthelyeivel) hasonlítjuk össze az érintett idei futamokat.
Alonso „hazai” pályáin
Spanyol GP
AlonsoSchumi
4. (8.)20041. (1.)
2. (3.)2005kiesett (8.)
1. (1.)20062. (3.)
Brit GP
AlonsoSchumi
10. (16.)20041. (4.)
2. (1.)20056. (9.)
1. (1.)20062. (3.)
Francia GP
AlonsoSchumi
2. (1.)20041. (2.)
1. (1.)20053. (3.)
2. (3.)20061. (1.)
Schumacher „hazai” pályáin
San Marinó-i GP
AlonsoSchumi
4. (6.)20041. (2.)
1. (2.)20052. (13.)
2. (5.)20061. (1.)
Európai GP
AlonsoSchumi
5. (6.)20041. (1.)
1. (6.)20055. (10.)
2. (1.)20061. (2.)
Német GP
AlonsoSchumi
3. (5.)20041. (1.)
1. (3.)20055. (5.)
5. (7.)20061. (2.)
Olasz GP
AlonsoSchumi
kiesett (4.)20042. (3.)
2. (2.)200510. (6.)
?2006?
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik