Forrt a levegő pénteken a Renault lengéscsillapítói körül, a verseny felügyelőbizottsága ugyanis engedélyezte használatukat, s ezáltal szembekerült az FIA-val. A címvédő istállót láthatóan megviselte az eset, pilótái a középmezőnyben zárták a szabadedzéseket.
Fernando Alonso autója ezúttal nemcsak a pályán, a boxban is a figyelem középpontjába került
Fernando Alonso autója ezúttal nemcsak a pályán, a boxban is a figyelem középpontjába került
Még el sem kezdődött a Német Nagydíj, de máris áll a bál: a Renault-istálló a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által betiltott lengéscsillapítóval ellátva vitte tartalék autóját a csütörtök esti gépátvételre, amely után péntek reggel azt közölte a verseny háromtagú felügyelőtestülete, hogy szabályos az eszköz. Használata ugyan nem ütközik a Formula–1-es szabályokba, de miután az FIA ennek ellenére betiltotta, azonnal jelezte is, hogy fellebbez a sportfelügyelők döntése ellen.
Az FIA azért tiltotta be a Renault által kitalált alkatrész – amelyet már a Ferrari, a Red Bull és a McLaren is átvett – használatát, mert befolyásolta az autók aerodinamikáját. A Renault, amelynek teljesítményét a többiekénél nagyobb mértékben javítja a lengéscsillapító, beépítette a tartalék autójába, és bár a gépátvételt végző szakemberek illegálisnak találták, közbeléptek a felügyelőtestület tagjai.
„Nincs a szabálykönyvben olyan tétel, amely ezt megtiltaná, úgyhogy legálisnak tartjuk a használatát – állt a bizottság közleményében. – Az FIA a jövőben dönthet úgy, hogy megváltoztatja a szabályokat, de amíg ezt nem teszi meg a nagyobb biztonság érdekében, nincs joga szabálytalannak minősíteni egy olyan eszközt, amelyet az idény során végig használt néhány istálló.”
A renault-sok már kezdtek megörülni a döntésnek, a másik két autójukba is beépítették a lengéscsillapítót, amikor az FIA közbelépett. Körlevelet küldött az összes csapatnak, és jelezte, megtámadja a felügyelőtestület döntését. Azaz ha valamelyik csapat, jelen esetben a Renault használja a lengéscsillapítóját, és az FIA fellebbezése sikeres lesz, kizárják a versenyből az érintett autókat.
A fellebbezés tárgyalásának időpontja egyelőre nem ismert, de ha nem történik meg hamarosan, a Renault-nak döntenie kell: használja az eszközt, és megkockáztatja a kizárást, vagy „biztos, ami biztos” alapon megelégszik a lassabb tempóval.
Szavazás
Az FIA tavaly már szembekerült egy verseny sportfelügyelőivel, a San Marinó-i Nagydíjon a BAR-Hondák miatt alakult ki vita. A bírák szerint nem volt szabálytalan az autó üzemanyagtartálya, és átengedték a verseny utáni ellenőrzésen, de az FIA megvétózta a döntést, és utólag elvette a BAR eredményeit, majd eltiltotta másik két futamtól is.
Hockenheimben a Super Agurival is gondok voltak, a csapat nem a szokványos melegítőpaplanokat használta a boxutcában a gumijai jobb formába hozásához, hanem új, infravörös fényen alapuló technológiát alkalmazott. Mivel a szabálykönyv szerint kizárólag a melegítőpaplan használata megengedett, a háromtagú felügyelőtestület azonnal betiltotta az egyébként roppant ötletes eszközt.
Visszatérve a Renault-ra, a pénteki, részben esős szabadedzések összesített listáján Fernando Alonso csak a 16. legjobb időeredményt érte el, és társa, Giancarlo Fisichella sem volt sokkal gyorsabb nála, a 12. lett. A szokásuktól eltérően délelőtt, az FIA óvásról közzétett levele előtt is köröztek, méghozzá a vitatott lengéscsillapítókkal. Eredményük délutánra javult, de így sem sikerült felzárkózniuk a mezőny elejéhez, ami talán annak tudható be, hogy kivették autóikból az eszközt.
Annak ellenére, hogy délután Michael Schumacher a legjobb tudott lenni a mezőnyben (amelyben összesítésben ismét Robert Kubica, a BMW tesztpilótája lett az első), a címvédő nem tűnt gondterheltnek. „Nagy volt a forgalom, ráadásul a két edzés közötti eső miatt igen csúszós volt a pálya – mondta Alonso. – Reméljük, a hétvége hátralévő része melegebb lesz, és akkor nem lesznek ilyen gondjaink. Mindenesetre az autó jól kezelhető, nincs ok az aggodalomra.”
A nap további vesztesének számít még Christijan Albers, akinek Midlandjében Toyota motort kellett cserélni, valamint Nico Rosberg, aki délelőtt kicsúszott, összetörte az autóját, délután pedig ki sem ment a pályára, amelyen egykor autóversenyzői karrierje elkezdődött.
A PÉNTEKI SZABADEDZÉSEK ÖSSZESÍTETT EREDMÉNYLISTÁJA
1. Robert Kubica (lengyel, Sauber-BMW, Michelin)
1:16.225 (47 kör)
(átlag: 216.023 km/óra)
2. Wurz (osztrák, Williams-Cosworth, Bridgestone)
1:16.349* (62)
3. M. Schumacher (német, Ferrari, B)
1:16.502 (18)
4. Davidson (brit, Honda, M)
1:16.523* (55)
5. Doornbos (holland, Red Bull-Ferrari, M)
1:16.549 (43)
6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M)
1:17.040 (10)
7. Massa (brazil, Ferrari, B)
1:17.205 (11)
8. Webber (ausztrál, Williams-Cosworth, B)
1:17.344 (6)
9. Button (brit, Honda, M)
1:17.439* (18)
10. De la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes, M)
1:17.516 (11)
11. Barrichello (brazil, Honda, M)
1:17.519 (19)
12. Fisichella (olasz, Renault, M)
1:17.672 (16)
13. Trulli (olasz, Toyota, B)
1:17.844 (17)
14. R. Schumacher (német, Toyota, B)
1:17.895 (18)
15. Winkelhock (német, Midland-Toyota, B)
1:17.962 (47)
16. Alonso (spanyol, Renault, M)
1:18.082 (13)
17. Klien (osztrák, Red Bull-Ferrari, M)
1:18.223 (14)
18. Liuzzi (olasz, Toro Rosso-Cosworth, M)
1:18.366 (18)
19. Jani (svájci, Toro Rosso-Cosworth, M)
1:18.460 (43)
20. Coulthard (brit, Red Bull-Ferrari, M)
1:18.616 (15)
21. Heidfeld (német, Sauber-BMW, M)
1:18.636 (17)
22. Albers (holland, Midland-Toyota, B)
1:18.643 (16)
23. Villeneuve (kanadai, Sauber-BMW, M)
1:18.972* (15)
24. Monteiro (portugál, Midland-Toyota, B)
1:18.991 (18)
25. Speed (amerikai, Toro Rosso-Cosworth, M)
1:19.232 (19)
26. Szato (japán, Super Aguri-Honda, B)
1:19.365 (22)
27. Jamamoto (japán, Super Aguri-Honda, B)
1:21.218* (23)
28. Rosberg (német, Williams-Cosworth, B)
1:34.942* (3)
A csillaggal jelölt időeredmények az első szabadedzésen születtek, dőlt betűvel a tesztpilótákat szedtük. ---- T ---- A