Majdnem teljesült a nagy álom

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2006.07.22. 00:51
Címkék
A Honda-istálló ezen a héten Jerezben tesztelt a többi csapattal, a gárda egy része azonban a tengerentúlon azon dolgozott, hogy 400 kilométer per óra fölé emeljea Formula–1 hivatalos sebességi rekordját.

Befejezte sebességrekord-kísérletét a Honda az egyesült államokbeli Bonneville-sóssíkságban, ahol ugyan nem sikerült hivatalosan áttörnie a 400 kilométer per órás határon, de 397.360-nal így is Formula–1-es csúcsot döntött. Az F1-es szabályoknak megfelelő autót a dél-afrikai Al-an van der Merwe irányította, és ahhoz, hogy a sebességi rekord hivatalos legyen, kétszer egy mérföldet kellett megtennie, a másodikat méghozzá ellenkező irányba – ezek sebességének átlaga lett az eredmény.

A Formula–1-ben a jelenlegi naptárban szereplő pályákon Juan Pablo Montoyáé a nem hivatalos sebességi csúcs, a kolumbiai tavaly Monzában 372.222 kilométer per órával száguldott a McLaren-Mercedesében. A BAR vezetői tavaly úgy döntöttek, elmennek a szárazföldi sebességi rekordoknak rendszeresen otthont adó Bonneville-be, Utah államba, és hivatalosan is átlépik a 400-as küszöböt. A csapat mérnökeinek akkori véleménye szerint az F1-es autó „képességeinek” határa a 425 kilométer per órát is elérheti.

Az ősszel a rossz idő miatt elmaradt a kísérlet, a kaliforniai Mojave-légitámaszponton azonban tudott a csapat gyakorolni. Van der Merwe akkor háromszor átlépte a 400-at, egyszer 415-tel is menni tudott. Ám az igazi kísérletre mostanáig várni kellett: az istálló a héten három napon át próbálkozhatott a hivatalos helyszínen, ahol 1997 októberében Andy Green a sugárhajtású Thrust SSC-vel felállította az 227.99 kilométer per órás (1.016 mach) szárazföldi sebességi csúcsot.

A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt
A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt
A csúcsdöntésre hivatott autó hátsó légterelôje mindössze egy vékony lemezbôl állt

Az egykori sós tavak kiszáradásakor keletkezett, 415 négyzetkilométeres sóssíkság előnye a hatalmas mérete, továbbá hogy a felület kőkemény és tükörsima. Az első napon Van der Merwe felállította az első hivatalos rekordot, amely 354.975 kilométer per óra lett, majd a másodikon már 393.613 volt a két menet átlaga. Az egyik irányban már átlépte a 400-at. A harmadik, utolsó napon szintén átjutott a 400-on, míg a másik irányban 399 volt a csúcssebesség. Ám a kétszer egy mérföld átlagsebességének a középértéke lett a hivatalos rekord, amely 2.64 kilométer per órával elmaradt a 400-tól.

„A jelenlegi körülmények közepette mindent kihoztunk a kocsiból – mondta Van der Merwe. – Nagyon jó idő kellene ahhoz, hogy sikerüljön elérni a négyszázat. Nem megyünk haza elégedetlenül.”

Az autó teljesen megfelelt az F1 előírásainak, a kiegészítő aerodinamikai elemek lekerültek róla, és a hátsó légterelő helyett is csak egy függőleges lemez volt a négykerekűn. Arról egyelőre nem volt szó, mikor tér vissza a csapat a sóssíkságba. ---- & ---- &
Legfrissebb hírek

Újabb magyar érem Szingapúrban! Betlehem Dávid ezüstérmes a 3 km-es sprintversenyben

Vizes vb 2025
49 perce

„Olyan nehéz időszakot éltem meg, amibe sokan belerokkantak volna” – Fábián Bettina a vb-bronzérem után

Vizes vb 2025
1 órája

Óriási bravúr! Fábián Bettina világbajnoki bronzérmes a 3 km-es kieséses sprintversenyben

Vizes vb 2025
2 órája

Szombati sportműsor: a magyar női pólóválogatott Olaszország ellen játszik a vb-elődöntőért

Birkózás
6 órája

Rasovszky Kristóf: Felállok innen is!; Kenya büszkesége magyar színekben: új csillag születhet távfutásban

E-újság
6 órája

Elhibázott büntetők, piros lap és spanyol siker a házigazda ellen a női Eb-n

Minden más foci
6 órája

Nagyot szólt a női ágyú – Moncz Attila publicisztikája

Angol labdarúgás
6 órája

„Panyenkázók” figyelmébe – VIncze András jegyzete

Európa-liga
6 órája
Ezek is érdekelhetik