Benik Balázs és ifjabb Tóth János szoros csatáját hozta eddig az idénynyitó Start Autó-rali, amelynek szombati napja után Tóth áll az élen. A tavalyelőtti bajnok Turi Tamás az élről búcsúzott – a hazai szurkolók nagy bánatára. Érdekesség, hogy az első, helikopterrel, négyzethálós módszerrel készült adatok szerint 116 ezren voltak kíváncsiak a versenyre.
Mirkó István
Ifjabb Tóth János az eddigi tizenkét gyorsasági szakaszból kilencet megnyert, és elsôként zárt szombaton
Mirkó István
Ifjabb Tóth János az eddigi tizenkét gyorsasági szakaszból kilencet megnyert, és elsôként zárt szombaton
A rengeteg néző többnyire áldás (hiszen a rali hihetetlen népszerűségét bizonyítja, és eladhatóvá teszi a sportágat a támogatók számára), ám néha átok is. Akkor például, ha az ember fia nyugodtan elrajtol, és azt hiszi, csak az autójára meg a navigátorára kell figyelnie, aztán egyszer csak azt tapasztalja, hogy nem válik szét előtte az embertömeg. „Satufék”, lassítás, a tömeg nagy nehezen szétnyílik, aztán nyomás tovább – még bosszankodni sincs idő, hiszen a stopper nem áll meg, az idő pedig drága.
Ifjabb Tóth János ezúttal valószínűleg nem örült különösebben annak, hogy bajnoki címvédőként elsőként rajtolt, mert így ő szembesült először a gondokkal, neki kellett megoldania őket – a többieknek szerencsére már kevesebb hajmeresztő élményben volt részük. Ráadásul a vadonatúj Peugeot 307 WRC olyan halk, mint egy villamos, úgyhogy nehéz meghallani. (Ennek oka a Peugeot Sport mérnöke szerint az, hogy a 307-es alacsony fordulatszámon is képes a maximális teljesítményre – a szabályok szerint 100 decibel alatt kell maradnia – emiatt halkabb a vetélytársak autóinál.)
„Tanulgattuk az autót, úgyhogy körülbelül öt másodpercet mindenképpen kaptunk volna az első szakaszon, a nézők miatt azonban esélyünk sem volt a jó eredményre – mondta ifjabb Tóth, aki a második körben ugyanazon a szakaszon valóban 30 másodperccel gyorsabb volt. – Reklamáltam, igen, de nem azért, mert lemaradtunk – kit érdekel ilyenkor az időeredmény?! De gondoljon csak bele! Mi lett volna, ha elütünk valakit?”
A versenyzők panaszkodtak – Beniknek jó néhányszor el kellett hagynia az ideális ívet, Spitzmüller Csaba előtt pedig ketten is átfutottak –, a rendezők pedig megoldást kerestek. És találtak. Az ominózus helyszíneken megkettőzték a biztonsági emberek számát, így a második körre rend lett. Szóval Janika rögtön az első gyorsaságin ,,spájzolt” 14.5 másodpercet, ami akár el is dönthette volna a küzdelmet, ám végül nem így történt. Az egyik legfőbb rivális, Turi Tamás technikai hiba miatt búcsúzott, ifjabb Tóth pedig lassan elkezdett felzárkózni Benikre – utóbb érdekesen alakult a statisztika: a bajnoki címvédő a 12 szakasz közül kilencet megnyert.
De a két részsikert arató Benik szája is egész nap fülig ért annak ellenére, hogy Janika három gyorsasági szakasszal a cél előtt, briliáns hajrát produkálva átvette tőle a vezetést. „Nagyon élveztem a napot, bár még nem tegeződöm az autóval – vallotta be Benik. – Az utolsó szakaszon például teljesen kiment a fejemből, hogy kell használni a rajtprogramot, no meg egy gumilassító is az utunkat állta. De összességében jó volt!”.
A képzeletbeli dobogó harmadik fokát elfoglaló Spitzmüller Csaba ,,öreglánynak” nevezte el a Peugeot 206 WRC-jét, mert az első körben igazán hisztis volt vele. Először a hangosítás nem működött, majd pedig azért nem hallotta a pilóta a navigátorát, mert recsegett a mikrofon. Nos, ha afelől van is valakinek kétsége, hogy a Peugeot lány lenne, azt senki sem vitathatja, hogy öregnek elég öreg. 1999-ben gyártották, miközben az éllovasok tavalyi, illetve tavalyelőtti gépeket használnak. Spitzmüller így is simán birtokolja a harmadik helyet, miközben legfőbb vetélytársa a dobogóért folytatott küzdelemben tetőre tette a versenygépét. Tagai Tamás alig több mint három másodpercre volt lemaradva riválisától, amikor az ötödik gyorsasági szakaszon nekicsúszott a gumibálákból kialakított lassítónak, egy traktorgumi megdobta, és csak három szaltó után ért földet – fejjel lefelé. A nézők visszafordították, és bár a szélvédő jobb oldala betört – eléggé huzatos lett az Octavia –, Tagai folytatta a küzdelmet, és a 10. helyről kezdte meg a felzárkózást. A negyedik helyet ezután Vizin László vette át, aki viszont elég messze van Spitzmüllertől ahhoz, hogy – ha csak nem történik valami nagy csoda vasárnap – beérje. A viadal 6 gyorsasági szakaszszal ér véget.
Start Autó-rali, az ob 1. futama, Eger Az állás 12 gyorsasági szakasz után: 1. ifj. Tóth János, Bahor Bea (Janika Rally Team, Peugeot 307 WRC) 54:31.0, 2. Benik, Varga (OMV Benik Rally Team, Ford Focus WRC) 4.3 másodperc hátrány, 3. Spitzmüller, Kazár (Pacotti Motorsport, Peugeot 206 WRC) 1:17.9 perc h. ---- Bútor Róbert a Szuper1600-as kategóriában késhegyre menő küzdelmet vívott a szlovákiai vb-résztvevő Béres Józseffel. A két Suzuki-pilóta párviadalában Bútor állt jobban, ám tíz másodperces büntetése miatt végül két tizedmásodperces hátrányból várja a folytatást.
A pénteki prológot megnyerő Aschenbrenner György visszavonta a fellebbezését – túl gyorsan hajtott a pályabejáráson, emiatt bevonták a licencét – és a kizárást elfogadva szombaton már nem állt rajthoz.
A rali szakág 500 pár tűzálló kesztyűt ajándékozott az egri szervizparkban szolgálatot teljesítőknek, hogy ezzel is elismerje a munkájukat.
Néhány percet csúszott a verseny harmadik köre, mert az egyik zsúfolt egri körforgalomban halálos közúti baleset történt. A szenvedő felek egyike sem tartozott a ralimezőnyhöz. ---- Turi Tamás számára jól kezdődött, de balszerencsésen fejeződött be az idénynyitó Start Autó-rali. A tavalyelőtti bajnok vezető helyről, váltóhiba miatt a verseny feladására kényszerült.
– Hogy van? – Gondolhatja… – sóhajtott Turi. – A legbosszantóbb dolog történt velünk, ami egy versenyzővel történhet, de tudomásul kell venni, hogy a technikai hibák az autósport kellemetlen velejárói. Mindez persze nem változtat azon, hogy máris megvan a mínuszos versenyünk, vagyis nincs több lehetőségünk a hibázásra.
– Mi történt pontosan? – Tönkrement a sebességváltó. A harmadik gyorsaságin elment a harmadik sebességi fokozat, azután sorban a többi, a negyedik szakaszon már csak egyesbe, kettesbe és hatodikba tudtam tenni a váltót. Akkor már sejtettem, hogy vége.
– A szervizcsapat sem tudott segíteni? – Nem volt tartalék váltójuk. Pedig nagyon megszerettem a Fabia WRC-t ezalatt a néhány kilométer alatt. Jóindulatú, kezelhető, engedelmes. Ha minden jól megy, remek eredményeket érhetünk el együtt.