Carlos Sainz nyerte meg a Dakar-rali mindkét európai szakaszát. Ezzel vezet az összetettben, miközben a címvédő Stéphane Peterhansel két defekt miatt csak tizedik. A motorosoknál a keresztbeveréseknek köszönhetően Isidre Esteve Pujol áll az élen, ám az újévi szelektíven a szinte teljesen ismeretlen portugál Ruben Faria volt a leggyorsabb.
Carlos Sainzcal remek vásárt csinált a Volkswagen. A volt ralivilágbajnok már az elsô két napon bebizonyította, hogy a tehetség minden terepen érvényesül
Carlos Sainzcal remek vásárt csinált a Volkswagen. A volt ralivilágbajnok már az elsô két napon bebizonyította, hogy a tehetség minden terepen érvényesül
A kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz majdnem húsz évvel ezelőtt versenyzett először Portugáliában, botorság lenne tehát azt állítani, hogy nem ismeri a helyi viszonyokat. Igen ám, de eddig jóval kisebb autókat terelgetett a hegyek között, mint most. Hiába rövidebb az új Volkswagen Touareg, mint elődje volt, azért mégiscsak nagyobb, magasabb, szélesebb és hosszabb, mint a Citroën Xsara volt.
Ám úgy tűnik, a Matadort (ahogy mindenki ismeri a spanyol pilótát) ez a legkisebb mértékben sem zavarta. (Más kérdés, hogy navigátora, Andreas Schulz utóbb bevallotta, néha kicsit sokallta a tempót.)
Sainz jött, látott, és pokoli iramot diktált – miközben egy kicsit sem izgult. Azt mondta, egyelőre nem tudja, mi vár rá az elkövetkező két hétben, fölöslegesen meg minek izgassa magát?! Sokan ijesztgették, hogy nehéz lesz, meg hoszszú, ő mindenre felkészült, aztán majd meglátja.
Tény: a Volkswagen semmit sem bízott a véletlenre. Újonnan igazolt szupersztárja mellé rendkívül higgadt és rutinos navigátort ültetett – Andreas Schulz már jó néhány bajnoknak diktálta az iti-nert, a többi között a sivatagi show egyetlen női győztesének, Jutta Kleinschmidtnek.
De térjünk vissza az első két európai napra. Sainz simán nyerte meg a két ralis szelektívet, az első alkalommal a helyi szurkolók hőse, Carlos Sousa előtt, másodszor pedig a mitsubishis Luc Alphand-t megelőzve. ,,A rali és a tereprali teljesen különbözik egymástól, ami azonos bennük: gyorsan kell menni! Én pedig igyekeztem" – foglalta össze a két nap eseményeit Sainz.
Istenem, ha ilyen egyszerű lenne!
Miközben Sainz és az idén már nem titkoltan a Dakar-győzelemre hajtó Volkswagen szárnyalt, addig a címvédő Mitsubishi sztárpilótája csak szenvedett. Az utóbbi két versenyen győzedelmeskedő Stéphane Peterhansel mindkét napon defektet kapott, így aztán érthetően nem volt nyugodt, amikor elindult, hogy hajóra tegye autóját és áthajózzon Afrikába.
Persze sokan mondják, hogy Mr. Dakarnak a Szahara az igazi élettere, emiatt Portugáliában egyáltalán nem sietett. Lehet, de ezzel együtt szerencsésnek jóindulattal sem nevezhető a kezdése.
A motorosoknál az első napon még nagyjából a papírforma érvényesült, legalábbis abból a szempontból, hogy a címvédő Cyril Despres-t senki sem tudta legyőzni. Más kérdés, hogy a portugál Ruben Faria végzett mögötte, akiről jóformán azt sem tudta senki, hogy kicsoda. Privát KTM-mel versenyez, valószínűleg úgy ismeri a portugál pályákat, mint a tenyerét, ennek ellenére meglepő, hogy legyőzte a világsztárokat. Ráadásul kétszer is. Mert igaz ugyan, hogy szombaton jókora büntetést kapott (elveszítve a pályán elért második helyét), mert túl későn állt be a zárt parkolóba, a vasárnapi 115 kilométeres szelektíven azonban nem akadt nála gyorsabb motoros a mezőnyben.
Persze mindenki tudja, hogy az igazi küzdelem még csak most kezdődik, sőt, talán nem is hétfőn, hanem egy-két nappal később, amikor a dűnék teszik majd próbára azokat, akik még akkor is versenyben lesznek.
A szavak helyett ezért beszédesebbek a számok: a 9043 kilométeres össztávból 8106 kilométer még hátravan.
Dakar hírek
Sinozuka utolsó versenye A Dakar-rali egyik legendája, a viadal első japán autós győztese, az 57 éves Sinozuka Kendzsiro bejelentette, hogy az idei az utolsó versenye a Szaharában. "Végleges és visszavonhatatlan a döntésem. Túl idősnek érzem magam, és helyet kell adni a fiatal japán tehetségeknek. A jövőben – ha lehetséges – szeretném az ifjú japán pilótákat segíteni"– mondta az 1997-es győztes Sinozuka, aki szerint a szintén jegyzett Aszagának és Szugavarának is inkább a fiatalokat kellene támogatnia a versenyzés helyett.
Coma a régi motort választotta Miután tavaly márciusban rögzítették az új motoros szabályokat, a KTM szinte azonnal reagált a változásokra. A 700 köbcentis motorja helyett már a nyárra kihozta a 660 köbcentis új gépét, amellyel a KTM pilótái sorra nyerték meg a tereprali világbajnokság futamait. A sikerek fő letéteményese a spanyol Marc Coma volt, ő lett a világbajnok. Ennek ellenére mégsem az új motorral indult el a Dakaron. "A 660R könnyebb, nagy sebességnél sokkal vezethetőbb, mégis jobban bízom abban a motorban, amellyel tavaly második lettem a Dakaron. Megbízhatóbb, a hosszabb szakaszokon nagyobb biztonságot ad a nagy befogadóképességű üzemanyagtartálya miatt. A 660R-t több ezer kilométeren át teszteltem, a régi motort mégis jobban ismerem, jobban tudom szerelni, ha esetleg sor kerül rá"– nyilatkozta Coma.
Mozgássérült a volánnál A spanyol Pep Busquets öt évvel ezelőtt kétszeresen is óriási feltűnést keltett a Dakar-ralin. Mozgássérültként – deréktól lefelé lebénult és tolószékbe kényszerült – fel tudta venni a versenyt a többiekkel, sőt, nemcsak célba ért az autósok mezőnyében, hanem a nagyon előkelő 44. helyet is megszerezte. Az elmúlt öt Dakaron nem vett részt a bátor és úttörő pilóta, ám az idén ismét rajthoz állt egy Nissan Patrol terepjáróval. "Kétezer után azért nem indultam, mert szerettem volna létrehozni egy még ütőképesebb csapatot. Remélem, a tervem sikerült, és javítok az öt esztendővel ezelőtti eredményemen. Persze az a legfontosabb, hogy teljesítsem a távot"– mondta Busquets.
28. Dakar-rali 2. nap, Portimao–Málaga (össztáv: 567 km, ebből szelektív szakasz: 115 km).
Autósok: 1. Carlos Sainz, Andreas Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 1:34:28 (1.), 2. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 25 másodperc hátrány (7.), 3. al-Attijah, Guehennec (katari, francia, BMW X3) 28 mp h. (19.), …37. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 15:27 perc h. (113.), …53. Kis, Czeglédi (Nissan Pick-Up) 17:46 p h. (40.), …63. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 19:26 p h. (54.), …101. Palik, Darázsi G. (Nissan Pick-Up) 25:16 p h. (75.), …109. Kristóf, Hujber (Bowler) 26:56 p h. (80.) Motorosok: 1. Ruben Faria (portugál, KTM) 1:37:07, 2. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 1:07 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 1:28 p h., …47. Kátai (KTM) 13:06 p h. (45.), …51. Varga (KTM) 13:22 p h. (153.), …198. Hermann (KTM) 40:26 p h. (161.), …220. Szilvási (KTM) 59:55 p h. (211.), …226. Greff (Suzuki) 1:07:53 óra h. (114.) Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 2:00:01 (1.), 2. De Azevedo, Martinec, Justo (brazil, cseh, brazil, Tatra) 1:50 p h., (3.), 3. Biasion, Albiero, Diamante (olasz, Iveco) 4:30 p h. (2.), …Darázsi Zs., Szalai, Rack (MAN), …Szobi, Éder, Jobbágy (MAN), …Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 17:49 p h. Két kamion felborult, eltorlaszolva az utat, emiatt az első nyolcon kívül mindenki átlagidőt kapott. Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz 2:30:48, 2. Alphand 3:45 p h., 3. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 4:14 p h., …45. Kis 28:49 p h., …55. Liszi 32:23 p h., …69. Szalay 36:17 p h., …84. Palik 40:44 p h., …95. Kristóf 43:15 p h. Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol 2:37:24, 2. Coma (spanyol, KTM) 8 mp h., 3. Rodrigues (portugál, Yamaha) 43 mp h., …45. Kátai19:50 p h., …74. Varga 31:25 p h., …176. Hermann 59:16 p h., …213. Szilvási 1:44:01, …224. Greff 6:22:36 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 3:13:00, 2. De Azevedo 5:05 p h., 3. Biasion 6:50 p h.