Kétszer küldték képletesen padlóra, ám mindkétszer felállt, és visszahódította a bajnoki címet. Mindezt a hihetetlen elszántságának, küzdeni tudásának köszönheti, no és nem utolsó sorban annak, hogy pokoli gyorsan vezet. Ifjabb Tóth János fejére immár hetedszer került fel a ralibajnoki korona, és ezen az idén Bahor Beával és egy Peugeot 206 WRC-vel osztozik.
Tóth Anita
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
Túlzás lenne azt állítani, hogy ifjabb Tóth János örömtáncot járt, amikor beért az utolsó gyorsasági szakasz céljába. Egyrészt nem az a fajta ember, aki euforikus hangulatban felugrik a kocsi tetejére, másrészt annyi feszültség gyülemlett fel benne a záró futam során, hogy nemhogy táncolni, de még mosolyogni sem volt kedve.
Turitól megkapta az egyes rajtszámot
Néhány órával később azonban már fülig ért a szája, sőt egy kicsit meg is hatódott, amikor a címvédő Turi Tamás a Peugeot- ra ragasztotta az egyes rajtszámot, amelyet az idén ő viselt. Aztán pezsgőben fürdött, majd didergett, ugyanis a tokaji hegyek között nem volt túl meleg ezen a hétvégén – az overall pedig csak tűzálló, a folyadékot "nem díjazza".
De bánta is ő! A tömény pezsgőillat is minden pillanatban arra emlékeztette, hogy megszerezte pályafutása hetedik abszolút bajnoki címét. Janika még most – néhány nappal a történtek után – is nehezen hiszi el, hogy sikerült. Gyakran előveszi a telefonját, és újra meg újra elolvassa a hivatalos eredményközlő SMS-ét: "Ifjabb Tóth János megnyerte a Zemplén-ralit, és ezzel együtt az abszolút bajnoki címet is megszerezte." És olyankor bizony "hízik a mája". A záró futam előtt vele együtt négy pilótának volt esélye arra, hogy megszerezze a hőn áhított trófeát, közülük három abszolút bajnok. Nagy meccs volt készülőben. És nem csalódtak a nézők, akik izgalmas csatát vártak…
Pedig az idény elején kevesen hittek benne, hogy egy év kihagyás után visszatér, és újra hódítani fog. Sokáig úgy tűnt, a kétkedőknek van igazuk, hiszen az idény közepén, három "nullás" futammal a háta mögött ifjabb Tóthnak vajmi kevés esélye volt a bajnoki címre.
Napokig beteg volt minden hibája után
Igaz, hogy a mezőny legjobb autójával versenyzett, de nem ismerte (ez a Peugeot 206 WRC szinte csak a nevében és a küllemében hasonlított a 2000-es fejlesztésűre, amelyet korábban vezetett), és tőle egészen szokatlan módon kétszer is hibázott.
"Napokig beteg voltam minden hibám után – vallotta be az immár hétszeres bajnok. – Tudtam, hogy csak magamat okolhatom, de azt is tudtam, mindent meg kell tennem a győzelemért. Nagy támadási felületet adtunk a három nullás futammal. Egyébként őszintén szólva nem gondoltam, hogy három futamgyőzelemmel magyar bajnokságot lehet nyerni. A lehetséges százhatvan pontból kilencvenet szereztünk meg, és ez nagyon kevés, de szerencsére a többiek még ennyit sem tudtak összegyűjteni…"
Annak idején ifjabb Tóth taszította le a trónról Ranga Lászlót, s ő még a nagy Ferjáncz Attilával is versenyzett együtt. Három bajnokságot nyert sorozatban, aztán jött két ínséges esztendő (anyagi gondok, autóproblémák), és meg kellett válnia a címtől. Azt hitték, nem tud felállni (két évig Kiss Ferenc uralkodott), de megtette, bajnok lett újra – nem is egyszer, háromszor.
Egy kicsit óvatosabb, mint a kezdetekkor
Emlékszünk, tavalyelőtt éppen Tokajban, Benik Balázs ellen veszítette el újra a címét, majd egy év szünet következett (persze megint anyagi okok miatt), és már kezdték leírni. Új hősök születtek, de azért a szurkolói visszavárták. És ő talpra állt, sőt, ismét nyerni tudott.
"Még mindig nagyon nagy bennem a motiváció, a győzni akarás – mondta a Peugeot-pilóta. – Talán egy kicsit óvatosabb vagyok, mint tizenöt évvel ezelőtt, de egyszer sem ültem rossz érzéssel a versenyautóban, egyszer sem voltam bizonytalan. Nem érzem, hogy öregednék. Sokszor kérdezik, meddig lehet ezt még csinálni. Szerintem még évekig. Nagyon szeretem a ralit, akár azt is el tudom képzelni, hogy később majd egy kisebb kategóriában versenyzek levezetésként…" Szerencsére erről egyelőre szó sincs, sőt, a Peugeot Sport és a hazai márkaképviselet azon dolgozik, hogy a világ egyik legfejlettebb raliautóját, a 307 WRC-t hozza ide neki jövőre…
Az első győzelemtől
Év
Futamgyőzelmek
Év végi helyezés
1993
1
3.
1994
2
2.
1995
4
1.
1996
4
1.
1997
5
1.
1998
2
3.
1999
3
2.
2000
5
1.
2001
6
1.
2002
5
1.
2003
4
2.
2004
nem indult
2005
3
1.
Ifjabb Tóth János (37) pályafutása során 44 futamgyőzelmet aratott, és 7 bajnoki címet szerzett. ---- "Janika, Kistóth" – ezeken a neveken emlegették eleinte, és nem véletlenül, hiszen az édesapja is kiváló autóversenyző volt. Tóth János raliban és hegyen is tépdeste a babérokat, bajnokságokat nyert, évekig fennálló pályacsúcsokat állított fel. Eleinte ő segítette a gyermekét abban, hogy autózzon, és a mai napig minden versenyen ott van.
Ennek ellenére a vasárnapi ebéd mellett nem szokták elemezni a versenyeket. Egyrészt mert kis túlzással semmiben sem értenek egyet, másrészt mert nagyot fordult azóta a világ (főleg a technika szempontjából), amióta ő versenyzett. Akkoriban a hátsó- és elsőkerék-hajtású kocsik voltak a menők, hírük-hamvuk sem volt az összkerekeseknek – pláne a WRC-knek.
"Mindig elmondja a verseny után, hogy ki ment jól, és ki ment rosszul. Turit például nagyon szereti – vallja be ifjabb Tóth. – Na ebben egyetértek vele: én is tudom, hogy Tomi nagyon jó. Eszement módon vezet, nekem is tetszik, bár én nem tudnék olyan gyors lenni mint ő, ha abban a stílusban autóznék." ---- Bahor Bea az elmúlt hét végétől kezdve nem boszorkány – de életében nem örült ennél jobban semminek. Na jó, ez a mondat valószínűleg rövid magyarázatra szorul.
Szóval a csinos navigátorhölgy a korábbi években, sőt, még az idén is arról volt híres, hogy bejöttek a megérzései, hogy megálmodott dolgokat. A sokadik eset után már senki sem mosolygott, sőt, elkezdték boszinak nevezni.
Tudta előre, hogy ki fognak esni Kassán, és azt is, hogy Pécsett "csak" másodikok lesznek. Ám a Zemplén-ralival kapcsolatban – szerencsére – megtréfálták a megérzései. Körülbelül két héttel a verseny előtt azt álmodta, hogy az első nap utolsó szakaszán kiesnek a versenyből. Senkinek sem merte elmondani, ő is igyekezett elfelejteni.
Szóval első nap, utolsó szakasz. Megütötték az egyik lassítót, úgy tűnt, semmi baj sincs, később azonban kiderült: eltört a bal hátsó felni, úgyhogy az egyik kanyarba nem tudtak befordulni, kiugrottak a mezőre. Bea eszelősen szaggatta le a lökhárítót, és magában imádkozott, hogy ne legyen itt vége… Nem lett. Szerencséjük volt. Spitzmüller viszont ezután ünnepélyesen megfosztotta a boszorkány titulustól.
Szóval Bahor Bea nem boszorkány többé – viszont a magyar rali történetében az első nő, aki abszolút bajnoki címet szerzett.