Hetedszer a hetedik mennyországban

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2005.10.21. 01:53
Címkék
Kétszer küldték képletesen padlóra, ám mindkétszer felállt, és visszahódította a bajnoki címet. Mindezt a hihetetlen elszántságának, küzdeni tudásának köszönheti, no és nem utolsó sorban annak, hogy pokoli gyorsan vezet. Ifjabb Tóth János fejére immár hetedszer került fel a ralibajnoki korona, és ezen az idén Bahor Beával és egy Peugeot 206 WRC-vel osztozik.
Tóth Anita
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost
A Peugeot 206 WRC az idén háromszor röpítette a dobogó legfelsô fokára a párost

Túlzás lenne azt állítani, hogy ifjabb Tóth János örömtáncot járt, amikor beért az utolsó gyorsasági szakasz céljába. Egyrészt nem az a fajta ember, aki euforikus hangulatban felugrik a kocsi tetejére, másrészt annyi feszültség gyülemlett fel benne a záró futam során, hogy nemhogy táncolni, de még mosolyogni sem volt kedve.

Turitól megkapta az egyes rajtszámot

Néhány órával később azonban már fülig ért a szája, sőt egy kicsit meg is hatódott, amikor a címvédő Turi Tamás a Peugeot- ra ragasztotta az egyes rajtszámot, amelyet az idén ő viselt. Aztán pezsgőben fürdött, majd didergett, ugyanis a tokaji hegyek között nem volt túl meleg ezen a hétvégén – az overall pedig csak tűzálló, a folyadékot "nem díjazza".

De bánta is ő! A tömény pezsgőillat is minden pillanatban arra emlékeztette, hogy megszerezte pályafutása hetedik abszolút bajnoki címét. Janika még most – néhány nappal a történtek után – is nehezen hiszi el, hogy sikerült. Gyakran előveszi a telefonját, és újra meg újra elolvassa a hivatalos eredményközlő SMS-ét: "Ifjabb Tóth János megnyerte a Zemplén-ralit, és ezzel együtt az abszolút bajnoki címet is megszerezte." És olyankor bizony "hízik a mája".
A záró futam előtt vele együtt négy pilótának volt esélye arra, hogy megszerezze a hőn áhított trófeát, közülük három abszolút bajnok. Nagy meccs volt készülőben. És nem csalódtak a nézők, akik izgalmas csatát vártak…

Pedig az idény elején kevesen hittek benne, hogy egy év kihagyás után visszatér, és újra hódítani fog. Sokáig úgy tűnt, a kétkedőknek van igazuk, hiszen az idény közepén, három "nullás" futammal a háta mögött ifjabb Tóthnak vajmi kevés esélye volt a bajnoki címre.

Napokig beteg volt minden hibája után

Igaz, hogy a mezőny legjobb autójával versenyzett, de nem ismerte (ez a Peugeot 206 WRC szinte csak a nevében és a küllemében hasonlított a 2000-es fejlesztésűre, amelyet korábban vezetett), és tőle egészen szokatlan módon kétszer is hibázott.

"Napokig beteg voltam minden hibám után – vallotta be az immár hétszeres bajnok. – Tudtam, hogy csak magamat okolhatom, de azt is tudtam, mindent meg kell tennem a győzelemért. Nagy támadási felületet adtunk a három nullás futammal. Egyébként őszintén szólva nem gondoltam, hogy három futamgyőzelemmel magyar bajnokságot lehet nyerni. A lehetséges százhatvan pontból kilencvenet szereztünk meg, és ez nagyon kevés, de szerencsére a többiek még ennyit sem tudtak összegyűjteni…"

Annak idején ifjabb Tóth taszította le a trónról Ranga Lászlót, s ő még a nagy Ferjáncz Attilával is versenyzett együtt. Három bajnokságot nyert sorozatban, aztán jött két ínséges esztendő (anyagi gondok, autóproblémák), és meg kellett válnia a címtől. Azt hitték, nem tud felállni (két évig Kiss Ferenc uralkodott), de megtette, bajnok lett újra – nem is egyszer, háromszor.

Egy kicsit óvatosabb, mint a kezdetekkor

Emlékszünk, tavalyelőtt éppen Tokajban, Benik Balázs ellen veszítette el újra a címét, majd egy év szünet következett (persze megint anyagi okok miatt), és már kezdték leírni. Új hősök születtek, de azért a szurkolói visszavárták. És ő talpra állt, sőt, ismét nyerni tudott.

"Még mindig nagyon nagy bennem a motiváció, a győzni akarás – mondta a Peugeot-pilóta. – Talán egy kicsit óvatosabb vagyok, mint tizenöt évvel ezelőtt, de egyszer sem ültem rossz érzéssel a versenyautóban, egyszer sem voltam bizonytalan. Nem érzem, hogy öregednék. Sokszor kérdezik, meddig lehet ezt még csinálni. Szerintem még évekig. Nagyon szeretem a ralit, akár azt is el tudom képzelni, hogy később majd egy kisebb kategóriában versenyzek levezetésként…"
Szerencsére erről egyelőre szó sincs, sőt, a Peugeot Sport és a hazai márkaképviselet azon dolgozik, hogy a világ egyik legfejlettebb raliautóját, a 307 WRC-t hozza ide neki jövőre…
Az első győzelemtől
ÉvFutamgyőzelmekÉv végi helyezés
199313.
199422.
199541.
199641.
199751.
199823.
199932.
200051.
200161.
200251.
200342.
2004nem indult
200531.
Ifjabb Tóth János (37) pályafutása során 44 futamgyőzelmet aratott, és 7 bajnoki címet szerzett. ----
"Janika, Kistóth" – ezeken a neveken emlegették eleinte, és nem véletlenül, hiszen az édesapja is kiváló autóversenyző volt. Tóth János raliban és hegyen is tépdeste a babérokat, bajnokságokat nyert, évekig fennálló pályacsúcsokat állított fel. Eleinte ő segítette a gyermekét abban, hogy autózzon, és a mai napig minden versenyen ott van.

Ennek ellenére a vasárnapi ebéd mellett nem szokták elemezni a versenyeket. Egyrészt mert kis túlzással semmiben sem értenek egyet, másrészt mert nagyot fordult azóta a világ (főleg a technika szempontjából), amióta ő versenyzett. Akkoriban a hátsó- és elsőkerék-hajtású kocsik voltak a menők, hírük-hamvuk sem volt az összkerekeseknek – pláne a WRC-knek.

"Mindig elmondja a verseny után, hogy ki ment jól, és ki ment rosszul. Turit például nagyon szereti – vallja be ifjabb Tóth. – Na ebben egyetértek vele: én is tudom, hogy Tomi nagyon jó. Eszement módon vezet, nekem is tetszik, bár én nem tudnék olyan gyors lenni mint ő, ha abban a stílusban autóznék." ---- Bahor Bea az elmúlt hét végétől kezdve nem boszorkány – de életében nem örült ennél jobban semminek.
Na jó, ez a mondat valószínűleg rövid magyarázatra szorul.

Szóval a csinos navigátorhölgy a korábbi években, sőt, még az idén is arról volt híres, hogy bejöttek a megérzései, hogy megálmodott dolgokat. A sokadik eset után már senki sem mosolygott, sőt, elkezdték boszinak nevezni.

Tudta előre, hogy ki fognak esni Kassán, és azt is, hogy Pécsett "csak" másodikok lesznek. Ám a Zemplén-ralival kapcsolatban – szerencsére – megtréfálták a megérzései. Körülbelül két héttel a verseny előtt azt álmodta, hogy az első nap utolsó szakaszán kiesnek a versenyből. Senkinek sem merte elmondani, ő is igyekezett elfelejteni.

Szóval első nap, utolsó szakasz. Megütötték az egyik lassítót, úgy tűnt, semmi baj sincs, később azonban kiderült: eltört a bal hátsó felni, úgyhogy az egyik kanyarba nem tudtak befordulni, kiugrottak a mezőre. Bea eszelősen szaggatta le a lökhárítót, és magában imádkozott, hogy ne legyen itt vége…
Nem lett. Szerencséjük volt. Spitzmüller viszont ezután ünnepélyesen megfosztotta a boszorkány titulustól.

Szóval Bahor Bea nem boszorkány többé – viszont a magyar rali történetében az első nő, aki abszolút bajnoki címet szerzett.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik