– Eldőlt, melyik Real Madrid-meccset nézi meg Plácido Domingóval?
– Konkrét dátumban nem állapodtunk meg. A Maestro fanatikus Real-drukker, mérkőzésnapokon nem vállal fellépést. Ha mégis akkor kell énekelnie – hiszen évekre előre tele a naptára –, rögzítteti a meccset, s amíg a felvételt meg nem nézte, titkolni kell a végeredményt. A vadonatúj Bernabéu-stadionban a nevét viselő VIP-páholyba szól a meghívásom.
– Ön is futballkedvelő?
– Akinek két fia van, óhatatlanul megfordul a focipályákon, bár a kedvencem a Formula–1. A legemlékezetesebb futballélményem a 2016-os Eb-hez kötődik, a portugálok elleni 3–3 életre szóló élmény, különösen Dzsudzsák Balázs szabadrúgásgólja. Van a Barcelonához kapcsolódó történetem is. Az idei Virtuózok zsűrijében Plácido Domingo mellett ott lesz José Carreras is, akinek barcelonai születésűként Kubala László az egyik példaképe. Amikor eljött Magyarországra egy projekt előkészítésére, egyetlen interjút vállalt, abban is Kubaláról mesélt.
– 2015 februárjának egyik éjszakáján az utcán fagyoskodva várta Domingót, aki ígéretet tett, hogy az operaházi fellépése után átmegy a Zeneakadémiára, s meghallgatja a fiatal virtuózjelölteket. Hitte volna, hogy alig egy évtizeddel később nemcsak szakmai kapcsolat fűzi a spanyol művészlegendához, hanem barátok, sőt üzlettársak is lesznek?
– Az ember úgy vág bele egy projektbe, hogy szeretne messzire jutni, de a mi történetünk tényleg tündérmesébe illő. Óvónőként száz márkával a zsebemben indultam el Németországba. Ott tanultam meg az alapokat, majd hazatérve felépítettem egy sikeres reklámügynökséget. A harmincas éveim vége felé azonban úgy éreztem, ideje olyasmibe fognom, amihez igazán kedvem van. Ez lett a Virtuózok. Megtisztelő, hogy a Domingo családdal baráti kapcsolatba kerülhettem: Marta, a feleség a rendezésben segít, az egyik fiú a főcímzenét komponálta, a másik a szervezésből veszi ki a részét. Meg kell említenem Plácido Domingo menedzsere, Nicholas Marko, azaz Markó Zoltán nevét is, aki a zeneakadémiai találkozót is megszervezte. A részvényeseink között van a szintén magyar származású Tom Teichman, azaz Teichman Tamás, az egyik legjelentősebb kockázatitőke-befektető és Lakatos Benjámin, a svájci MET-csoport elnök-vezérigazgatója is. A Virtuózok átütő sikerét nem lehetett borítékolni, ám abban őszintén hittem, hogy – rengeteg munkát befektetve – nemzetközileg is jegyzett projektet indítunk útjára. A hitnek az üzleti világban éppúgy meghatározó szerepe van, mint a sportban…
– …miképp a szorgalomnak, a tehetségnek és talán a szerencsének is.
– A tehetség elengedhetetlen, de gyakorlás nélkül mit sem ér. Az olimpiai bajnoki címhez sem vezet más út, a versenyzőnek naponta ki kell lépnie a komfortzónájából, s ez érvényes az üzleti életre is. A szerencse nálam, aki katolikus családból származom, az isteni gondviselés jele.
– Amikor tíz éve, nyolcoldalas szinopszissal a táskájában bekopogott az itthoni tv-társaságokhoz, mi döntött a közszolgálati csatorna mellett?
– Az RTL Klubnál a formátum elnyerte a tetszést, de a vasárnap délutáni idősávot kínálták, a Tv2 pedig a szombat éjszakát ajánlotta. A Golden Globe-ot tulajdonló Dick Clarke Productions egyik vezetője, Mark Rafalowski azt mondta, azért tetszik neki a Virtuózok, mert három generációt képes leültetni a készülékek elé. Ahhoz viszont, hogy a gyerekeket és a nagyszülőket elérjük, szükség volt a péntek esti főműsoridőre. Az MTVA beleegyezett, hogy a műsor az általunk elképzelt formátumban és szakmaisággal készüljön el. Úgy szórakoztathatunk, hogy közben – egy-egy extra tartalom mellett, mint a The Piano Guys, a 2Cellos fellépése – klasszikus zenei tartalmat adunk. A sikernek a közszolgálati tévé éppúgy részese, mint a Kulturális és Innovációs Minisztérium, amelyik negyedik éve támogatja a Visegrádi Virtuózokat.
– Hány országban fut a műsor?
– Európában nyolcban, Kínában és az Egyesült Arab Emírségekben zeneiskolai franchise működik. E két országban még nem adtunk exkluzivitást a tv-műsorra, de a kínai partnerünk már összekapcsolt minket a hétszázmilliós nézettségű Hunan online tévével. Előkészítés alatt áll a latin-amerikai projekt, s szingapúri kapcsolataink révén – egyik kiemelt partnerünk a helyi Formula–1-es futam tulajdonosa – szeretnénk Ázsia felé is nyitni.
– Igaz, hogy a projektet működtető, londoni székhelyű holdinghoz a Manchester Unitedtől is igazolt munkatársat?
– Peter Draper a klub marketingigazgatójaként dolgozott, vele állítottuk össze a Virtuózok üzleti koncepcióját. A cégünk úgy működik, mint egy Premier League-klub. A televízió
a sport és a Virtuózok szempontjából is az alap. A tv-adás ismerteti meg a nagyközönséggel a futballistákat és a mi versenyzőinket is – tavaly összességében százmillió fölötti nézettséget hoztunk –, a műsor hozza a licencdíjat és a reklámbevételeket. A legjobbakat szerződtetjük, hiszen projektünk alappillére a tehetséggondozás. A fiatalok kezét a döntőt követően sem engedjük el; félezer körül van azok száma, akik a Virtuózokból zenei pályára kerültek. Megkerülhetetlen – s így van ez a sportban is – a tehetségeket felkészítő mesterek szerepe. Háromszor rendeztük meg a Mesterek és Tanítványok koncertet, a következőn, május 23-án a Müpában Plácido Domingo lesz a sztárfellépő. A Maestro mostantól minden évben ad egy pünkösdi koncertet, ezzel is jelezve, mennyire kedveli a magyarokat, mennyire közel áll a szívéhez a tehetséggondozásunk, amivel ő is foglalkozik. Operalia-versenye leendő operaénekeseket keres, a legjobbak szerződéssel a zsebükben mehetnek haza.
– Nyitottak a merchandising irányába is.
– Mi nem sálakat vagy mezeket kínálunk, hanem a zenéhez kapcsolódó ajándéktárgyakat, például fejhallgatót, kottatartót, hangszertokot. Igaz, van bögrénk, amelybe ha meleg vizet töltünk, változtatja a színét. A kínai piac, az ottani tv-műsor elindulása e téren is áttörést hozhat, mert a zenei edukáció fontos a tradicionális kínai családok életében.
– Futballról beszélünk, noha ön kézilabdázóként kezdte a pályafutását.
– Nem volt hosszú a karrierem, mert bár jól ment a játék a Pilisvörösvárban, az óvónőképzőben választanom kellett a kórus és a sport között. Az iskola a főváros kilencedik kerületében volt, három-négy délután kóruspróbák zajlottak, így nem érhettem haza az edzésekre. Mint sok szülő, az álmaim megvalósítását a gyermekeimtől reméltem. A fiúk vízilabdáztak az UVSE-ben, az idősebbiknek Benedek Tibor is volt edzője. Ha olykor előkerül a közös csapatnaptáruk, Márk könnyes szemmel emlékezik rá. A nyári ökörsütéseken osztották ki az érmeket, e bulikra mi, szülők is hivatalosak voltunk. Élmény volt Tiborral és a feleségével, Epres Pannival beszélgetni. Remek példák ők arra, hogy a nagy sztárok szerény, közvetlen emberek.
– S miképp került kapcsolatba a Formula–1 világával?
– Gyerekkoromban nem volt olyan sokféle program, mint manapság, a tv sportkínálatából kiemelkedtek az F1-es közvetítések. A sebességet mindig is szerettem, Németországban olykor ki is próbáltam, mit tud az autóm. Lenyűgözött Bernie Ecclestone-nak a tv-közvetítésekre alapozva felépített üzleti modellje, amely a Formula–1-et földrészeken átívelő csúcseseménnyé emelte. A jó ötleteket szívesen átveszem a sport világából, még ha nem is álmodhatunk milliárdos nézettségről. Bár Nyírő Lindának és a Hungaroring Zrt.-nek köszönhetően ez az álom valósággá vált. Amikor a Magyar Nagydíj rajtja előtt a Virtuózok játsszák a Himnuszt a Hungaroringen, épp ennyien hallgatnak minket is szerte a világban.
– Van kedvenc pilótája?
– A sváb családom németországi rokoni szálai miatt is Michael Schumachert csodáltam, a maiak közül Charles Leclerc a favorit. Érdekes lesz, milyen párost alkotnak Lewis Hamiltonnal. A brit pilótával többször találkoztunk, az ő hangulata szorosan összefügg az eredményességével. Mivel zongorázik, volt, hogy hosszan elbeszélgetett a 2014-es Virtuózban korcsoportgyőztes Boros Misivel. Tavaly csak negyedik lett, akkor látni sem lehetett.
– És kedvenc virtuóza?
– A három gyermekem közül sem tudnék egyet kiválasztani… A missziónk az, hogy a Virtuózok családjából nőjenek ki a következő időszak világsztárjai. A projekt arcai egyúttal részvényeseink is. A már említett Boros Misi, a klarinétművész Lugosi Ali, a zongorista Balázs Piri Soma, a hegedűművész Abouzahra Amira, ha hazaérünk egy külföldi útról, mielőtt továbbindulnának, eljönnek hozzánk; szinte már családtagok. Említhetném a hárfás Valerij és Evelin Greblót, akik harmadszor koncerteznek a sztárcsellista Hauserrel; tavaly a londoni O2 Arenában léptek fel vele. A hegedűművész Teo Gertler nemcsak fellépett Andrea Bocellivel, az olasz tenor készítette fel a közösen előadott Ave Mariára. Hallgattuk őket, s egymást ölelve könnyeztünk a szülőkkel a színfalak mögött.
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2024. április 20-i lapszámában jelent meg.)