Jégkorong: tíz éve történt a jaroszlavli tragédia

Vágólapra másolva!
2021.09.07. 17:17
null
A tragédia helyszíne (Fotó: AFP)
Tíz éve történt az ezredforduló utáni időszak egyik legsúlyosabb, sportolókat érintő balesete: a fehérorosz fővárosba, Minszkbe induló Lokomotiv Jaroszlavl orosz KHL-es jégkorongcsapatot szállító JAK-42-es típusú repülőgép a sikertelen felszállást követően darabokra tört. A balesetben a helyszínen 43-an vesztették életüket, a kórházba szállított két túlélő egyike napokkal később hunyt el. Az évforduló kapcsán felidézzük a tragédiát, s annak utóéletét.

A repülőgép-katasztrófában a teljes együttes odaveszett, a 45 főből egyetlen túlélő maradt, Alekszandr Szizov szolgálaton kívüli repülőmérnök. Az MTI közlése szerint az évforduló kapcsán „Jégkorongbarátság” néven múzeum nyílt az orosz városban – olvasható a nemzetközi szövetség honlapján –, az első vendégek a helyi U16-os bajnokcsapat játékosai voltak. Ezen a napon gyászmisét tartottak a helyi Uszpenszkij katedrálisban, valamint lesz megemlékezés a Leontyivszkoje temetőben, továbbá a jégcsarnoknál is, és a héten lesz a bemutatója a „Mennyei Csapat” című dokumentumfilmnek.

AZ ELHUNYT UTASOK NÉVSORA
1. Vitalij Anyikejenko
2. Jurij Bahvalov
3. Alekszandr Beljajev
4. Mihail Balangyin
5.Alekszandr Vaszjunov
6. Josef Vasicek
7. Alekszandr Vjuhin
8. Robert Dietrich
9. Pavol Demitra
10. Andrej Zimin
11. Marat Kalimulin
12. Alekszandr Karpovcev
13. Alekszandr Kaljanyin
14. Andrej Kirjuhin
15. Nyikita Kljukin
16. Igor Koroljov
17. Nyikolaj Krivonoszov
18. Jevgenyij Kunnov
19. Vjacseszlav Kuznyecov
20. Stefan Liv
21. Jan Marek
22. Brad McCrimmon
23. Szergej Osztapcsuk
24. Vlagyimir Piszkunov
25. Karel Rachunek
26. Ruszlan Szalej
27. Jevgenyij Szidorov
28. Karlis Skrastins
29. Pavel Sznurnyicin
30. Danil Szobcsenko
31. Ivan Tkacsenko
32. Pavel Trahanov
33. Jurij Uricsev
34. Gennagyij Csurilov
35. Makszim Suvalov
36. Artyom Jarcsuk
37. Alekszandr Galimov*
*: Öt nappal a baleset után a kórházban hunyt el

A tragédia óta a mai az első szeptember 7-e, hogy a gárda pályára lép, s a sors fintora, hogy a vendég éppen a Dinamo Minszk lesz a KHL-es bajnoki összecsapáson. A csapat a végzetes úton pont Minszkbe indult, amikor a gép a felszállási kísérlet közben visszazuhant a földre és megsemmisült.

Jurij Jakovlev klubelnök úgy fogalmazott: most van itt az ideje, hogy mindenki, a szurkolók, a játékosok, az edzők, az újságírók lehetőséget kapjanak, hogy együtt emlékezzenek azokra, akiket elveszítettek.

A TRAGÉDIA

A tíz éve gyakorlatilag tökéletesnek nevezhető időjárási körülmények mellett Minszkbe induló Jak-42-es a felszállási kísérlete közben a kifutópályán jócskán túlfutva tudott csak mindössze hat méter magasságig emelkedni, amikor egy 90 méter magas helyzetjelző toronynak ütközött, majd a földre visszazuhanva kigyulladt és darabokra szakadt. A roncsok a Tunosonka folyóban, illetve annak partján szóródtak szét.

A fedélzeten a KHL-es idénynyitójára induló helyi Lokomotiv tagjai és a szakmai stáb mellett négy ifjúsági játékos és a személyzet nyolc tagja tartózkodott – akik közül egyikük nem volt szolgálatban.

Mindössze ketten élték túl a balesetet, mindkettejüket súlyos, életveszélyes állapotban szállították kórházba, ám csak a repülőgép hátuljában ülő, szolgálaton kívüli repülőmérnök, dr. Alekszandr Szizov élte túl, a csapat helyi sztárja, a 26 éves orosz válogatott csatár, Alekszandr Galimov öt nappal később elhunyt a kórházban.

AZ OK

A baleset után a hónapokon keresztül zajló vizsgálatokból kiderült, a tragédiát emberi hiba okozta. Sem a kapitány, sem a másodpilóta engedélye nem volt rendben – a másodpilóta, Igor Zsivelov egyenesen meghamisította a saját papírját, mert olyan idegrendszeri problémára szedett gyógyszert, ami miatt végtagjai érzékenysége nagymértékben csökkent, tehát nem is vezethetett volna repülőgépet.

Ráadásul a Jak-42-es típussal sem ő, sem a kapitány, Andrej Szolomencev nem számított túl tapasztaltnak, így fordulhatott elő, hogy a lábait kevésbé „érző” Zsivelov a fékpedálon tartotta a felszállás közben a lábát, s mivel más típushoz volt szokva, a gép nem gyorsult fel eléggé és ezért futott túl a kifutópályán. Ekkor megpróbáltak mindketten gyorsítani, ám már nem sikerült elegendő sebességet gyűjteni, hogy a kifutópálya végétől 450 méterre lévő helyzetjelző toronyt elkerüljék.

UTÓÉLET

A Lokomotiv nagyra törő tervekkel vágott neki a 2011–2012-es idénynek; az előző kiírásban főcsoportja elődöntőjéig jutott, s a jobb szereplés érdekében megszerezte a 917 NHL-meccsen 204 pontig (45+159) jutó védőt, Ruszlan Szalejt, a szintén több mint 800 NHL-mérkőzés tapasztalatával bíró lett bekket, Karlis Skrastinst, valamint a svédek olimpiai és világbajnok kapusát, Stefan Livet, és érkezett a szintén világbajnok cseh csatár, Jan Marek, a KHL korábbi gólkirálya is.

A szakmai stáb élére a Stanley-kupa-győztes Brad McCrimmon jött, aki olyan legendákat nyert meg maga mellé, mint Alekszandr Karpovcev és Igor Koroljov. A csapatban a legnagyobb név a 2010 nyarán igazolt szlovák Pavol Demitra volt – korábbi háromszoros NHL-All Star, továbbá világbajnoki bronzérmes.

Hiába dédelgetett azonban bajnoki álmokat a tíz évvel ezelőtti évadban a Lokomotiv, ebből végül semmi nem lett. A tragédia után a már zajló KHL-idénynyitó találkozót azonnal félbeszakították, s csak öt nap múlva fejezték be. Jaroszlavl városában háromnapos gyászidőszakot rendeltek el, a klub pedig visszalépett a KHL-től, s helyette a másodosztálynak számító VHL-ben indult abban az évben, csupán decemberben csatlakozva a küzdelmekhez, ám feleannyi meccset játszva is bejutott a rájátszásba, ahol aztán a negyeddöntőig ment.

A KHL-győzelem azóta sem jött össze a gárdának, főcsoportdöntőben kétszer, 2014-ben és 2017-ben játszott a Lokomotiv, amely egyébként azért a rájátszásba minden KHL-es szezonjában bejutott.

A baleset vizsgálata több hónapig eltartott, végül 2014 áprilisában zárult le, s a tragédiában elhunytak hozzátartozói nagyjából 700 millió forintnak megfelelő kártérítést kaptak.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik