F1: Pérez visszavágna; Alonso ünnepelne Spanyolországban

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2023.06.01. 18:10
null
Alonso hazai pályán is dobogóra állhat? (Fotó: AFP)
Szünet nélkül folytatódik a 2023-as Formula–1-es bajnokság, a hetedik állomás a Circuit de Catalunya, ahol az 53. Spanyol Nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Max Verstappen még tovább növelné az előnyét, míg a Monte-Carlóban katasztrofális hétvégét teljesítő csapattárs, Sergio Pérez visszavágna. Fernando Alonso az Aston Martinnal, Carlos Sainz Jr. a Ferrarival célozná meg hazai pályán a dobogót, míg a Mercedes még tovább csökkentené a hátrányát.

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL

Hiába tűnt úgy, hogy a riválisoknak Monacóban van a legnagyobb esélyük megszakítani a Red Bull győzelmi sorozatát, Max Verstappen fantasztikus körrel biztosította be a pole pozíciót az időmérőn, majd a másnapi, esővel is tarkított versenyen csaknem 28 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat a másodikként befutó Fernando Alonso előtt, miközben a Ferrarinak a pódiumra sem volt esélye.

53. SPANYOL NAGYDÍJ
JÚNIUS 2., PÉNTEK
1. szabadedzés: 13.30–14.30
2. szabadedzés: 17.00–18.00
JÚNIUS 3., SZOMBAT
3. szabadedzés: 12.30–13.30
Időmérő: 16.00–17.00
JÚNIUS 4., VASÁRNAP
A verseny (66 kör, 307.236 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Június 18., 20.00Kanadai Nagydíj, Montreal
Július 2., 15.00Osztrák Nagydíj, Spielberg
Július 9. 16.00
Brit Nagydíj, Silverstone

Ráadásul a házon belüli csata sem szolgáltatott pluszizgalmakat, hiszen az utcai pályákon többnyire jól teljesítő Sergio Pérez már a kvalifikáció első szakaszában lehetetlen helyzetbe hozta magát, amikor a falba tette a Red Bullját. A csalódáskeltő szombatot katasztrofális vasárnap követte, és a nullázást tovább tetézte a tény, hogy Verstappen kétszer is lekörözte a futamon.

Pérez az Azeri Nagydíjon aratott sikere óta nem találja a formáját, és az akkori egypontos különbség mindössze két verseny alatt 39-re nőtt. Mindez azt jelenti, hogy a holland abban az esetben is vezetni fogja az egyéni vb-összetettet, ha most hétvégén pont nélkül marad, míg a mexikói nyer.

Péreznek tehát minél hamarabb vissza kell vágnia, különben rövidesen a csapat teljesen beállhat Verstappen mögé, főleg ha esetleg az idén már ötször dobogóra álló Alonso még közelebb kerülne a Red Bullhoz. A spanyol pilóta egyelőre nem is mondott le a bajnoki reményekről, hiszen az elmondása szerint a korábbi években vezette volna a pontversenyt az idei eredményeivel.

A kétszeres vb-első tudja, hogy némi szerencsére is szüksége lesz, de bízik benne, hogy a kiegyensúlyozott teljesítménye kifizetődik, és Pérezhez hasonlóan Verstappen számára is alakulhat rosszul egy-egy hétvége. Alonso ráadásul nem is lehetne jobban feltüzelve, hiszen a második helye után hazai pályán szállhat harcba, ráadásul azon a helyszínen, ahol máig az utolsó győzelmét aratta.

Míg a spanyol egyértelműen a dobogót, és titkon annak is a legfelső fokát célozza meg, több alakulat számára is meghatározó lehet a most hétvége alakulása. Az ezúttal is frissítésekkel készülő Mercedes most kap igazán valós képet arról, miként sikerült a W14-es átdolgozása, és a mutatott teljesítménye előrevetítheti, milyen kilátásai lehetnek az idén. Emellett a Ferrari is beveti az Imolára tervezett újításokat, amelyekkel az autó viselkedését kívánja kiegyensúlyozottabbá tenni. Egyesek szerint a maranellóiak számára vízválasztó lehet, miként válnak be a mostani frissítések, hiszen hiába az állandó fogadkozások és ígéretek, egyelőre az eredményekben nem mutatkozik előrelépés…

MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?

Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a hetedik állomás Barcelona, ahol az 53. Spanyol Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A Circuit de Catalunya 1991-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét, s a kezdetek óta több változtatáson is átesett a sokszor teszthelyszínként szolgáló pálya.

Legutóbb pont az idei évre alakították át, ugyanis a szervezők úgy határoztak, visszatérnek a 2007 előtt használt vonalvezetéshez, aminek értelmében kikerült a két gyors jobbos kanyart elválasztó sikán, és az aszfaltcsík 18 méterrel rövidült le. Érdekesség, hogy az aktív versenyzők közül kizárólag a rangidős Alonso ment a korábbi verzión, ráadásul egyszer, 2006-ban győzedelmeskedett is rajta.

Ami a történelmi múltat illeti, a rekordot Michael Schumacher és Lewis Hamilton tartja egyaránt 6 sikerrel, míg a csapatok közül a Ferrari vezeti az örökranglistát 12 győzelemmel. A mostani mezőnyből összesen hat versenyző pezsgőzhetett a dobogón, s közülük hárman állhattak fel a felső fokára. Hamilton 2017 és 2021 között sorozatban ötször diadalmaskodott, Alonso a második bajnoki évében nyert hazai közönség előtt először, és 2012-ben a máig utolsó sikerét is ott aratta, míg Verstappen a helyszínen győzött először, és legutóbb is ő szelte át elsőként a célvonalat.

KÖZÉPPONTBAN A GUMIK

A Pirelli szempontjából fontos hétvége következik, hiszen a kizárólagos beszállító látva a vártnál nagyobb teljesítménynövekedést, úgy határozott, előrehozza a 2024-re szánt gumik bevetését, amelyek a tervek szerint a Brit Nagydíjon debütálnak élesben. A mezőny ugyanakkor már most hétvégén lehetőséget kap az új verzió kipróbálására, hiszen a Pirelli az első és a második szabadedzésen autónként két extra szettet biztosít a csapatok számára. Emellett a Ferrarival és a Mercedesszel a spanyol versenyt követően kétnapos teszten is részt vesz a helyszínen, melynek keretein belül Mick Schumacher is autóba ülhet.

A 2024-es abroncsok feltérképezése mellett az ideiek is kulcsszerepet játszhatnak a hétvége alakulásában, hiszen várhatóan nagy lesz a gumikopás, és két kiállásos stratégiákra van kilátás vasárnap.

Ami a jelenlegi formát illeti, a vb-összetettet vezető holland kétségkívül favoritnak számít, míg a spanyol és a brit újabb sikeréhez némi szerencsére is szükség lesz, hiszen az aszfaltcsík várhatóan kedvezni fog a Red Bullnak. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy az Aston Martin valamennyi helyszínen erős teljesítményt nyújtott, így mindenképpen számolni kell vele, és érdemes lesz figyelni a Monacóba fejlesztéseket hozó csapatokra, köztük a Mercedesre is, hiszen Spanyolországban mutatkozhat meg igazán, mennyire váltak be az újítások.

Emellett a Ferrari is jelentős frissítésekkel készül, így az időmérőn többnyire jó tempót diktáló Charles Leclerc-t, valamint az Alonsóhoz hasonlóan hazai pályán versenyző Carlos Sainz Jr.-t sem szabad előre leírni. Az olaszok legutóbb 2013-ban nyertek a helyszínen, és noha az azt követő években sorra szerezték a dobogós helyezéseket, 2017 óta kiszorultak az első hármasból. Leclerc és Sainz így mindenképpen azon lesz, hogy visszatérjen a pódiumra a Ferrarival.

Ami az időmérőt illeti, nagy a valószínűsége annak, hogy új pilóta szerez pole pozíciót a hétvégén, hiszen a legesélyesebb Verstappen még nem indulhatott az élről a Circuit de Catalunyán. Nem úgy, mint az összesen ötször leggyorsabb Hamilton, vagy éppen a fejenként egy alkalommal elsőséget jegyző Alonso, Bottas és Leclerc. Közülük talán a spanyolnak és a monacóinak lesz a legjobb lehetősége, előbbi Monacóban meglehetősen közel került a rajtelsőséghez, míg utóbbi Azerbajdzsánban kétszer is legyőzte a Red Bullt egy körön.

Verstappenre papíron azonban nem ők, hanem Pérez jelentheti a legnagyobb fenyegetést, hiszen a pálya alapvetően kiemeli az RB19-es erősségeit, ami remek alapot ad a mexikói számára, hogy visszavágjon, és elhallgattassa azon kritikákat, melyek szerint csak kizárólag aszfaltcsíkon tudja legyőzni a márkatársát.

Ami a versenyt illeti, az első rajtkocka különösen fontos, hiszen az elmúlt húsz alkalmat alapul véve csupán ötször fordult elő, hogy nem a pole pozícióból rajtoló versenyző aratott győzelmet. Háromszor a második, míg egy-egy ízben a negyedik és az ötödik rajtkocka hozott sikert. Utóbbi pont 2013-ban, amikor Alonso pályafutása során a 32. alkalommal szelte át elsőként a célvonalat.

Mindezt figyelembe véve a szombati kvalifikáció utolsó szakasza akár meghatározó lehet a teljes hétvége végkimenetelét illetően, szóval Pérez számára nem fér bele egy újabb autótörés, és a Ferrari szempontjából is fontos lesz, hogy minél előkelőbb rajtpozíciót szerezzen, hiszen hiába esik általában vissza vasárnapra a teljesítménye, az elmúlt években eléggé nehéz volt előzni a Circuit de Catalunyán – igaz, a lassító sikán kivétele pont ezt a problémát hivatott megoldani.

A futam egyébként kulcsfontosságú lesz a Ferrari és a Mercedes számára is, mivel mindkét csapat fontos újításokat tesztel. Előbbi szempontjából érdekes lesz látni, hogy sikerült-e előrelépnie a gumikezelés, illetve a versenytempó terén, míg utóbbira már csak amiatt is érdemes lesz figyelni, mert Spanyolországban kiemelkedően szokott teljesíteni, és még tavaly is pezsgőzhetett George Russell révén.

Ami a dobogós helyezéseket illeti, a nagy négyes mellett a Monacóban – Leclerc büntetése után – a harmadik rajthelyet és a pódium alsó fokát elcsípő Alpine indulhat a legjobb esélyekkel. Az enstone-iak múlt hétvégén 18 ponttal el is húztak a fő rivális McLaren előtt, és ha ezúttal a top 3 nem is jönne össze, az erős pontszerzés mindenképpen elvárható eredmény tőlük.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a wokingi istálló határozottan azon lesz, hogy valamilyen szinten csökkentse a lemaradását, így számolni kell vele, mint ahogyan a Monacóban látszólag előrelépő, de végül az első tízesből a versenyen kiszoruló AlphaTaurival is. Emellett Bottas is villanthat az Alfa Romeóval, és Alexander Albon is okozhat meglepetést a Williamsszel.

Ha mindez nem lenne elég, szombat és vasárnap délutánra is esőt jósolnak Spanyolországban, amely mindig magában hordozza a káosz lehetőségét.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 4 6 6 2 144
2. Sergio Pérez 2 4 5 1 105
3. Fernando Alonso - 5 6 - 93
4. Lewis Hamilton - 1 6 1 69
5. George Russell - - 5 - 50
6. Carlos Sainz Jr. - - 5 - 48
7. Charles Leclerc - 1 4 - 42
8. Lance Stroll - - 3 - 27
9. Esteban Ocon - 1 3 - 21
10. Pierre Gasly - - 4 - 14
11. Lando Norris - - 3 - 12
12. Nico Hülkenberg - - 1 - 6
13. Oscar Piastri - - 2 - 5
14. Valtteri Bottas - - 1 - 4
15. Csou Kuan-jü
- - 1 - 2
16. Cunoda Juki
- - 2 - 2
17. Kevin Magnussen - - 2 - 2
18. Alexander Albon - - 1 - 1

KONSTRUKTŐRI ÁLLÁS
1. Red Bull-Honda RBPT 249
2. Aston Martin-Mercedes 120
3. Mercedes 119
4. Ferrari 90
5. Alpine-Renault 35
6. McLaren-Mercedes 17
7. Haas-Ferrari 8
8. Alfa Romeo-Ferrari 6
9. AlphaTauri-Honda RBPT 2
10. Williams-Mercedes 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik