ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBÓL
Hiába tűnt úgy, hogy a riválisoknak Monacóban van a legnagyobb esélyük megszakítani a Red Bull győzelmi sorozatát, Max Verstappen fantasztikus körrel biztosította be a pole pozíciót az időmérőn, majd a másnapi, esővel is tarkított versenyen csaknem 28 másodperces előnnyel szelte át a célvonalat a másodikként befutó Fernando Alonso előtt, miközben a Ferrarinak a pódiumra sem volt esélye.
JÚNIUS 2., PÉNTEK | |||||
1. szabadedzés: 13.30–14.30 | |||||
2. szabadedzés: 17.00–18.00 | |||||
JÚNIUS 3., SZOMBAT | |||||
3. szabadedzés: 12.30–13.30 | |||||
Időmérő: 16.00–17.00 | |||||
JÚNIUS 4., VASÁRNAP | |||||
A verseny (66 kör, 307.236 km) rajtja: 15.00 | |||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||||
Június 18., 20.00 | Kanadai Nagydíj, Montreal | ||||
Július 2., 15.00 | Osztrák Nagydíj, Spielberg | ||||
Július 9. 16.00 | Brit Nagydíj, Silverstone |
Ráadásul a házon belüli csata sem szolgáltatott pluszizgalmakat, hiszen az utcai pályákon többnyire jól teljesítő Sergio Pérez már a kvalifikáció első szakaszában lehetetlen helyzetbe hozta magát, amikor a falba tette a Red Bullját. A csalódáskeltő szombatot katasztrofális vasárnap követte, és a nullázást tovább tetézte a tény, hogy Verstappen kétszer is lekörözte a futamon.
Pérez az Azeri Nagydíjon aratott sikere óta nem találja a formáját, és az akkori egypontos különbség mindössze két verseny alatt 39-re nőtt. Mindez azt jelenti, hogy a holland abban az esetben is vezetni fogja az egyéni vb-összetettet, ha most hétvégén pont nélkül marad, míg a mexikói nyer.
Péreznek tehát minél hamarabb vissza kell vágnia, különben rövidesen a csapat teljesen beállhat Verstappen mögé, főleg ha esetleg az idén már ötször dobogóra álló Alonso még közelebb kerülne a Red Bullhoz. A spanyol pilóta egyelőre nem is mondott le a bajnoki reményekről, hiszen az elmondása szerint a korábbi években vezette volna a pontversenyt az idei eredményeivel.
A kétszeres vb-első tudja, hogy némi szerencsére is szüksége lesz, de bízik benne, hogy a kiegyensúlyozott teljesítménye kifizetődik, és Pérezhez hasonlóan Verstappen számára is alakulhat rosszul egy-egy hétvége. Alonso ráadásul nem is lehetne jobban feltüzelve, hiszen a második helye után hazai pályán szállhat harcba, ráadásul azon a helyszínen, ahol máig az utolsó győzelmét aratta.
Míg a spanyol egyértelműen a dobogót, és titkon annak is a legfelső fokát célozza meg, több alakulat számára is meghatározó lehet a most hétvége alakulása. Az ezúttal is frissítésekkel készülő Mercedes most kap igazán valós képet arról, miként sikerült a W14-es átdolgozása, és a mutatott teljesítménye előrevetítheti, milyen kilátásai lehetnek az idén. Emellett a Ferrari is beveti az Imolára tervezett újításokat, amelyekkel az autó viselkedését kívánja kiegyensúlyozottabbá tenni. Egyesek szerint a maranellóiak számára vízválasztó lehet, miként válnak be a mostani frissítések, hiszen hiába az állandó fogadkozások és ígéretek, egyelőre az eredményekben nem mutatkozik előrelépés…
MI VÁRHATÓ A SPANYOL NAGYDÍJON?
Nincs megállás, szünet nélkül folytatódik a bajnokság, a hetedik állomás Barcelona, ahol az 53. Spanyol Nagydíjat rendezik meg a hétvégén. A Circuit de Catalunya 1991-ben látta először vendégül a Formula–1 mezőnyét, s a kezdetek óta több változtatáson is átesett a sokszor teszthelyszínként szolgáló pálya.
Legutóbb pont az idei évre alakították át, ugyanis a szervezők úgy határoztak, visszatérnek a 2007 előtt használt vonalvezetéshez, aminek értelmében kikerült a két gyors jobbos kanyart elválasztó sikán, és az aszfaltcsík 18 méterrel rövidült le. Érdekesség, hogy az aktív versenyzők közül kizárólag a rangidős Alonso ment a korábbi verzión, ráadásul egyszer, 2006-ban győzedelmeskedett is rajta.
Ami a történelmi múltat illeti, a rekordot Michael Schumacher és Lewis Hamilton tartja egyaránt 6 sikerrel, míg a csapatok közül a Ferrari vezeti az örökranglistát 12 győzelemmel. A mostani mezőnyből összesen hat versenyző pezsgőzhetett a dobogón, s közülük hárman állhattak fel a felső fokára. Hamilton 2017 és 2021 között sorozatban ötször diadalmaskodott, Alonso a második bajnoki évében nyert hazai közönség előtt először, és 2012-ben a máig utolsó sikerét is ott aratta, míg Verstappen a helyszínen győzött először, és legutóbb is ő szelte át elsőként a célvonalat.
A Pirelli szempontjából fontos hétvége következik, hiszen a kizárólagos beszállító látva a vártnál nagyobb teljesítménynövekedést, úgy határozott, előrehozza a 2024-re szánt gumik bevetését, amelyek a tervek szerint a Brit Nagydíjon debütálnak élesben. A mezőny ugyanakkor már most hétvégén lehetőséget kap az új verzió kipróbálására, hiszen a Pirelli az első és a második szabadedzésen autónként két extra szettet biztosít a csapatok számára. Emellett a Ferrarival és a Mercedesszel a spanyol versenyt követően kétnapos teszten is részt vesz a helyszínen, melynek keretein belül Mick Schumacher is autóba ülhet. A 2024-es abroncsok feltérképezése mellett az ideiek is kulcsszerepet játszhatnak a hétvége alakulásában, hiszen várhatóan nagy lesz a gumikopás, és két kiállásos stratégiákra van kilátás vasárnap. |
Ami a jelenlegi formát illeti, a vb-összetettet vezető holland kétségkívül favoritnak számít, míg a spanyol és a brit újabb sikeréhez némi szerencsére is szükség lesz, hiszen az aszfaltcsík várhatóan kedvezni fog a Red Bullnak. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy az Aston Martin valamennyi helyszínen erős teljesítményt nyújtott, így mindenképpen számolni kell vele, és érdemes lesz figyelni a Monacóba fejlesztéseket hozó csapatokra, köztük a Mercedesre is, hiszen Spanyolországban mutatkozhat meg igazán, mennyire váltak be az újítások.
Emellett a Ferrari is jelentős frissítésekkel készül, így az időmérőn többnyire jó tempót diktáló Charles Leclerc-t, valamint az Alonsóhoz hasonlóan hazai pályán versenyző Carlos Sainz Jr.-t sem szabad előre leírni. Az olaszok legutóbb 2013-ban nyertek a helyszínen, és noha az azt követő években sorra szerezték a dobogós helyezéseket, 2017 óta kiszorultak az első hármasból. Leclerc és Sainz így mindenképpen azon lesz, hogy visszatérjen a pódiumra a Ferrarival.
Ami az időmérőt illeti, nagy a valószínűsége annak, hogy új pilóta szerez pole pozíciót a hétvégén, hiszen a legesélyesebb Verstappen még nem indulhatott az élről a Circuit de Catalunyán. Nem úgy, mint az összesen ötször leggyorsabb Hamilton, vagy éppen a fejenként egy alkalommal elsőséget jegyző Alonso, Bottas és Leclerc. Közülük talán a spanyolnak és a monacóinak lesz a legjobb lehetősége, előbbi Monacóban meglehetősen közel került a rajtelsőséghez, míg utóbbi Azerbajdzsánban kétszer is legyőzte a Red Bullt egy körön.
Verstappenre papíron azonban nem ők, hanem Pérez jelentheti a legnagyobb fenyegetést, hiszen a pálya alapvetően kiemeli az RB19-es erősségeit, ami remek alapot ad a mexikói számára, hogy visszavágjon, és elhallgattassa azon kritikákat, melyek szerint csak kizárólag aszfaltcsíkon tudja legyőzni a márkatársát.
Ami a versenyt illeti, az első rajtkocka különösen fontos, hiszen az elmúlt húsz alkalmat alapul véve csupán ötször fordult elő, hogy nem a pole pozícióból rajtoló versenyző aratott győzelmet. Háromszor a második, míg egy-egy ízben a negyedik és az ötödik rajtkocka hozott sikert. Utóbbi pont 2013-ban, amikor Alonso pályafutása során a 32. alkalommal szelte át elsőként a célvonalat.
Mindezt figyelembe véve a szombati kvalifikáció utolsó szakasza akár meghatározó lehet a teljes hétvége végkimenetelét illetően, szóval Pérez számára nem fér bele egy újabb autótörés, és a Ferrari szempontjából is fontos lesz, hogy minél előkelőbb rajtpozíciót szerezzen, hiszen hiába esik általában vissza vasárnapra a teljesítménye, az elmúlt években eléggé nehéz volt előzni a Circuit de Catalunyán – igaz, a lassító sikán kivétele pont ezt a problémát hivatott megoldani.
A futam egyébként kulcsfontosságú lesz a Ferrari és a Mercedes számára is, mivel mindkét csapat fontos újításokat tesztel. Előbbi szempontjából érdekes lesz látni, hogy sikerült-e előrelépnie a gumikezelés, illetve a versenytempó terén, míg utóbbira már csak amiatt is érdemes lesz figyelni, mert Spanyolországban kiemelkedően szokott teljesíteni, és még tavaly is pezsgőzhetett George Russell révén.
Ami a dobogós helyezéseket illeti, a nagy négyes mellett a Monacóban – Leclerc büntetése után – a harmadik rajthelyet és a pódium alsó fokát elcsípő Alpine indulhat a legjobb esélyekkel. Az enstone-iak múlt hétvégén 18 ponttal el is húztak a fő rivális McLaren előtt, és ha ezúttal a top 3 nem is jönne össze, az erős pontszerzés mindenképpen elvárható eredmény tőlük.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a wokingi istálló határozottan azon lesz, hogy valamilyen szinten csökkentse a lemaradását, így számolni kell vele, mint ahogyan a Monacóban látszólag előrelépő, de végül az első tízesből a versenyen kiszoruló AlphaTaurival is. Emellett Bottas is villanthat az Alfa Romeóval, és Alexander Albon is okozhat meglepetést a Williamsszel.
Ha mindez nem lenne elég, szombat és vasárnap délutánra is esőt jósolnak Spanyolországban, amely mindig magában hordozza a káosz lehetőségét.
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 4 | 6 | 6 | 2 | 144 |
2. | Sergio Pérez | 2 | 4 | 5 | 1 | 105 |
3. | Fernando Alonso | - | 5 | 6 | - | 93 |
4. | Lewis Hamilton | - | 1 | 6 | 1 | 69 |
5. | George Russell | - | - | 5 | - | 50 |
6. | Carlos Sainz Jr. | - | - | 5 | - | 48 |
7. | Charles Leclerc | - | 1 | 4 | - | 42 |
8. | Lance Stroll | - | - | 3 | - | 27 |
9. | Esteban Ocon | - | 1 | 3 | - | 21 |
10. | Pierre Gasly | - | - | 4 | - | 14 |
11. | Lando Norris | - | - | 3 | - | 12 |
12. | Nico Hülkenberg | - | - | 1 | - | 6 |
13. | Oscar Piastri | - | - | 2 | - | 5 |
14. | Valtteri Bottas | - | - | 1 | - | 4 |
15. | Csou Kuan-jü | - | - | 1 | - | 2 |
16. | Cunoda Juki | - | - | 2 | - | 2 |
17. | Kevin Magnussen | - | - | 2 | - | 2 |
18. | Alexander Albon | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 249 |
2. | Aston Martin-Mercedes | 120 |
3. | Mercedes | 119 |
4. | Ferrari | 90 |
5. | Alpine-Renault | 35 |
6. | McLaren-Mercedes | 17 |
7. | Haas-Ferrari | 8 |
8. | Alfa Romeo-Ferrari | 6 |
9. | AlphaTauri-Honda RBPT | 2 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |