Hamilton (jobbra) az elmúlt kilenc versenyen egyszer győzedelmeskedett (Fotó: AFP)

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MONZAI PADDOCKBÓL

A múlt hétvégi Holland Nagydíj előtt a koronavírusos Kimi Räikkönen döntötte le az első dominót, amikor bejelentette, hogy az idény végén szögre akasztja a bukósisakját. A leintést követően aztán elindult a nagy mozgás: először az Alfa Romeo tudatta, hogy Valtteri Bottast szerződteti az egyszeres világbajnok helyére, egy nappal később az AlphaTauri ismertette, hogy 2022-ben is változatlan párossal indul, majd a Mercedes jelezte, hogy George Russell lesz jövőre Lewis Hamilton csapattársa.

72.  OLASZ NAGYDÍJ
SZEPTEMBER 10., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.30–15.30
Időmérő: 18.00–19.00
SZEPTEMBER 11., SZOMBAT
2. szabadedzés: 12.00–13.00
Sprintkvalifikácó: 16.30–17.00
SZEPTEMBER 12., VASÁRNAP
A verseny (53 kör, 306.72 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Szeptember 26., 14.00
Orosz Nagydíj, Szocsi
Október 10., 11.00Török Nagydíj, Isztambul
Október 24., 21.00Amerikai Nagydíj, Austin

Ezzel azonban még nem ért véget a bejelentések sora, hiszen szerdán a Williams is lépett, és megerősítette, hogy a korábbi sajtóértesüléseknek megfelelően Alexander Albonnal pótolja Russellt. A Formula–1-ből tavaly kiszoruló, majd a német túraautó-bajnokságban (DTM) rajthoz álló, valamint győzedelmeskedő thaiföldi tehát a Red Bull aggodalmai ellenére is megkapta a lehetőséget a grove-i alakulattól, amely Nicholas Latifinek is újra bizalmat szavazott.

A jövő évi rajtrács így szinte már teljes, egyedül az Aston Martin és az Alfa Romeo nem hirdette még ki teljes 2022-es felállását. Előbbi csapatnál ugyanakkor szinte biztosan marad a jelenlegi, Sebastian Vettel, Lance Stroll alkotta kettős, így leginkább az kérdéses, hogy ki lesz Bottas társa a svájci-olasz csapatnál.

A legfrissebb hírek szerint ugyanis az egyre jobb formában versenyző Antonio Giovinazzi is távozik az istállótól, s helyére nagy valószínűséggel a Formula E-ben az idén világbajnoki címet szerző Nyck de Vries érkezhet.

Jövőre tehát annak ellenére felbolydul a mezőny, hogy jelen állás szerint mindössze három csapatnál várható változás a pilótafelállásban, hiszen egy ikonikus alak távozik, több pilóta is teljesen megújult szerepkörben fogja találni magát, valamint a legkelendőbb ülés is gazdát cserélt, aminek már a mostani idény végkimenetelére is lehet hatása.

A Mercedes még Spa-Francorchamps-ban értesítette az érintett feleket a döntésről, ezt követően Russell szinte szárnyalt, míg Bottas újabb csalódást keltő időmérőt futott az esőben. A finn aztán Zandvoortban sem tudott igazán fenyegetést jelenteni, és a verseny végén történt kisebb engedetlensége is arra engedett következtetni, hogy már nem feltétlenül fogja minden helyzetben segíteni a csapatát.

Bottas ugyanis annak ellenére futotta meg a leggyorsabb kört, hogy a gárda a kört megelőzően, valamint  közben is jelezte neki, fontos lenne, ha elemelné a gázról a lábát annak érdekében, hogy Hamiltoné maradhasson a pluszpont. A finn azonban három lila szektort futott, ami némileg ellentmondott azon nyilatkozatának, miszerint ő elemelte az utolsó szektorban, és azon megjegyzése, miszerint kicsit játszadozott is, azt támasztja alá, hogy figyelmen kívül hagyta a Mercedes kérését. A csapatfőnök, Toto Wolff ráadásul baráti megbeszélést is kezdeményezett vele; a finnek a jelek szerint inkább a csapattal, mintsem Hamiltonnal van problémája.

A brit állítása szerint nem is tudott arról, mi zajlott a háttérben a zandvoorti utolsó körökben, egyszersmind egyértelműsítette, hogy a finn volt az eddigi legjobb csapattársa. Hamilton szavaiból ugyanakkor némileg érződött, bízik benne, hogy Bottas innentől nem kezd el ellene dolgozni, hiszen ha Bottas adott esetben tényleg pontokat venne el tőle vagy hátráltatná őt, az visszavethetné a bajnoki csatában – főleg úgy, hogy Sergio Pérez szinte bármit meg fog tenni Max Verstappen sikere érdekében azt követően, hogy újabb év bizonyítási lehetőséget kapott csapatánál.

Russell előléptetése tehát némi fűszert adhat az idei vb-küzdelemnek is, persze a Mercedes mindenképpen azon lesz, hogy behúzza a nyolcadikat az új éra alkonya előtt.

A 2022-ES RAJTLISTA
rajtszámnév (nemzetiség)
csapat
motor
44
Lewis HAMILTON (brit)
Mercedes Mercedes
63
George RUSSELL (brit)
Mercedes Mercedes
55Carlos SAINZ Jr. (spanyol) Ferrari Ferrari
16Charles LECLERC (monacói) Ferrari Ferrari
33 Max VERSTAPPEN (holland) Red Bull Honda
11
Sergio PÉREZ (mexikói)Red Bull Honda
5
Sebastian VETTEL (német) Aston Martin Mercedes
 ?
Aston MartinMercedes
  Alexander ALBON (thaiföldi)
Williams Mercedes
6 Nicholas LATIFI (kanadai) Williams Mercedes
14Fernando ALONSO (spanyol)
AlpineRenault
31Esteban OCON (francia)AlpineRenault
10Pierre GASLY (francia)
AlphaTauriHonda
22
CUNODA Juki (japán) AlphaTauriHonda
9
Nyikita MAZEPIN (orosz) Haas Ferrari
8Mick SCHUMACHER (német) Haas Ferrari
3
Daniel RICCIARDO (ausztrál) McLarenRenault
4Lando NORRIS (brit)McLarenRenault
77
Valtteri BOTTAS (finn)
Alfa Romeo Ferrari
  ?
Alfa Romeo Ferrari

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

Räikkönen múlt hét pénteken még részt tudott venni a szabadedzéseken, szombaton azonban már Robert Kubica foglalhatta el az ülését, miután pozitív koronavírustesztet produkált. A finn ez után külön engedéllyel hazautazhatott, ahol tünetmentesen várta, hogy mikor hagyhatja el a karantént.

Räikkönennek összesen két negatív tesztet kellett volna felmutatnia ahhoz, hogy autóba ülhessen a hétvégén, ám ez a jelek szerint nem sikerült, hiszen a csapat már szerdán jelezte, hogy Olaszországban sem térhet vissza a volán mögé.

A finn így sorozatban három versenyen nem tud elrajtolni, míg Kubica újabb lehetőséghez jut, és a 2019-es visszavonulása után először futhat teljes hétvégét. A Hollandiában viszonylag jól beugró lengyel öröme mellé azonban némi aggodalom is társul, bevallása szerint ugyanis némileg tart az új lebonyolítási rendszertől.

A Silverstone-ban debütáló sprintkvalifikációs formátum változatlan menetrenddel tér vissza Monzában, ami a kieső pályaidő miatt eléggé megnehezíti a versenyzők és különösképp Kubica dolgát.

Günther Steinert viszont pont az aggaszthatja, hogy a mezőny több időt versenyezhet, hiszen a pilótái között érezhetően megnőtt a feszültség Hollandiában. A szombati kvalifikáción először Mick Schumacher előzte meg a csapattársát, Nyikita Mazepint, aki ezen feldühödött, hiszen ezúttal rajta lett volna a sor, hogy elöl mehessen. Az egymással viaskodó pilóták ráadásul Sebastian Vettelnek is az útját állták, ezért a sportfelügyelőknél is volt jelenésük, de szerencséjükre nem kaptak büntetést.

Noha utóbb kiderült, hogy Schumacher a csapat tudomásával, illetve engedélyével előzte meg a társát a kvalifikáción, Mazepint ezt látszólag nem hatotta meg, hiszen szemlátomást keményen védekezett a német ellen a másnapi futamon. Steiner hiába igyekezett lehűteni a kedélyeket, elismerte, hogy cselekedni kell, mivel előfordulhat, hogy elveszti az irányítást a versenyzői felett. Érdekes lesz tehát látni, hogy a két Haas-pilóta miként viselkedik egymással a pályán, és lesz-e esetleg újabb incidens közöttük.

MI VÁRHATÓ AZ OLASZ NAGYDÍJON?

A nyári szünetet követő tripla hétvége utolsó állomásához érkezett a mezőny, a helyszín Monza, vagyis a sebesség temploma lesz, ahol a 72. Olasz Nagydíjat rendezik meg. Ami a történelmi múltat illeti, a V6-os hibrid éra beköszönte, vagyis 2014 óta két kivétellel (2018 – Räikkönen; 2019 – Leclerc) Hamilton szerezte meg a pole pozíciót. Ráadásul összességében már hét rajtelsőségnél tart Monzában, míg a fő riválisa, Verstappen még egyszer sem indulhatott itt az élről, és az első rajtsorból is csak egy alkalommal (2017) vághatott neki a futamnak.

Hamilton emellett vasárnaponként is remekül teljesít a pályán, 2014 óta négyszer állhatott fel a dobogó felső fokára, míg összességében 5 győzelemnél jár, amivel Michael Schumacherrel holtversenyben rekordtartó Monzában.

Verstappen viszont amellett, hogy még nem szelte át elsőként a célvonalat az Olasz Nagydíjon, top 3-as helyezést sem tud felmutatni, és az első ötösben is csupán egy ízben, 2018-ban végzett, vagyis egyáltalán nem tartozik a kedvenc vadászterületei közé az Autodromo Nazionale.

A jelenlegi formát tekintve ugyanakkor sokkal jobb helyzetben lehet a holland az idén, hiszen az elmúlt hét versenyből hatot az élről kezdhetett meg, és ebből öt alkalommal elsőként szelte át a célvonalat is.

Hamilton ugyanezen időszakban csak egyszer, a Hungaroringen bizonyult a leggyorsabbnak a kvalifikáción, és ugyancsak egy ízben, még a július 18-i silverstone-i versenyen tudott nyerni. A Mercedes hanyatlását emellett az is jól mutatja, hogy az elmúlt kilenc nagydíjból csak egyen diadalmaskodott – ilyen rossz szériája 2013 óta nem volt neki.

MELEG, NAPOS IDŐ VÁRHATÓ
Pénteken felhők tarkíthatják az eget, a levegő hőmérséklete azonban a 27 Celsius-fokot is elérheti. Szombaton is hasonló körülmények várhatók, igaz, némileg felerősödhet a szél. Vasárnap a higanyszálak a 28 Celsius-fokot is elérhetik, aminek következményeként a pálya hőmérséklete akár a 40 Celsius-fokot is meghaladhatja. Eső nem várható a hétvégén.

Ami az időmérőt illeti, hiába a Mercedes, és különösképp Hamilton remek eredményei, a péntek fő esélyese mégis Verstappen lehet. A Red Bull ugyanis az idén már több olyan aszfaltcsíkon (Franciaország, Nagy-Britannia) is le tudta győzni az „ezüstnyilakat”, amelyeken korábban nem nagyon volt esélye ellenük, és a jelenlegi formát tekintve Olaszország is könnyedén feliratkozhat erre a listára.

Persze a pénteken elért eredmények Silverstone-hoz hasonlóan most sem lesznek döntőek, hiszen a végső rajtsorrendről ezúttal is a szombati sprintkvalifikáció hivatott dönteni. Legutóbb pont Verstappen volt az, aki elvette Hamiltontól a pénteken megszerzett elsőséget, és a pálya adottságait tekintve nem kizárt, hogy megint pozíciócsere történik az élen, arról nem is beszélve, ha esetleg valamilyen baleset történik az élmezőnyben, hiszen az alapjaiban írná át a vasárnapi forgatókönyvet.

Ami a versenyt illeti, meglehetősen szoros csata alakulhat ki a két vb-aspiráns között, hiszen viszonylag könnyű előzni a pályán. Verstappennek így minden esélye megvan rá, hogy pályafutása során először felállhasson az ikonikus monzai dobogó valamely fokára, míg Hamilton újabb próbát tehet arra, hogy az F1 történetében elsőként megszerezze a 100. győzelmét.

Ami a csapattársakat illeti, Bottas tavaly meglehetősen közel tudott kerülni Hamiltonhoz az időmérőn, és eddig összesen három alkalommal pezsgőzhetett, míg Pérez egyszer, még 2012-ben végzett a top 3-ban a helyszínen.

Ami a dobogós esélyeket illeti, a McLaren talán az idei legrosszabb versenyén van túl, hiszen hiába ért célba mindkét autója, mindössze egy pontot könyvelhetett el Lando Norris tizedik helye révén, és ezt kihasználva a Ferrari át is vette tőle a vezetést a konstruktőri tabella harmadik pozíciójáért vívott harcban.

A két nagy rivális harcában Monza ugyanakkor újabb fordulópontot jelenthet, hiszen a maranellóiak csapatfőnök, Mattia Binotto már a nyári szünetben jelezte, hogy nem számítanak könnyű hétvégére hazai pályán, hiszen az új erőforrásukat még nem tudják bevetni a helyszínen.

A McLaren előtt tehát adott a lehetőség, hogy fordítson, főleg ha esetleg az Alpine-nak, az Aston Martinnak, vagy az AlphaTaurinak is sikerül a Ferrari elé verekednie magát. Utóbbi csapat tavaly Pierre Gasly vezérletével diadalmaskodott a helyszínen, míg előbbi kettőnél Fernando Alonso és Vettel személyében többszörös monzai győztesek versenyeznek.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, a már említett csapatok közül az AlphaTauri az, amely valamennyi idei versenyen a top 10-ben tudott zárni, és most hétvégén is azon lesz, hogy folytassa a fantasztikus sorozatát. Érdekes lesz emellett látni azt is, hogy mire megy az elmúlt versenyeken egyre jobb formába lendülő Williams Monzában, illetve, hogy az ülését sajtóhírek szerint a következő évre szinte biztosan elvesztő Giovinazzi miként teljesít hazai közönség előtt.