Lewis Hamilton harmadszor nyert Kanadában, Romain Grosjean élete legjobb eredményét érte el (Fotók: Reuters)

 

A Kanadai Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton már a második kerékcseréje előtt sejtette, hogy Fernando Alonso és Sebastian Vettel csak egy boxkiállást tervezett, ezért felkészült rá, hogy az utolsó húsz kört meg kell hajtania.

„Tudtam, hogy nehéz verseny lesz, de élveztem minden pillanatát, nem vontam kétségbe, hogy nyerhetek – mondta Hamilton. – Amikor a kerékcseréket követően Fernando és Sebastian egyre inkább lemaradt rólam, úgy sejtettem, megpróbálják egy kiállással végigcsinálni, ezért nagyon nyomtam a gázt. Öt éve itt nyertem először, talán nem véletlen, hogy az idén is a Kanadai Nagydíjra érett be a közös munkánk."

BUTTON NEM ÉRTI, MIÉRT LASSÚ

Jenson Button, a győztes Lewis Hamilton csapattársa a legutóbbi négy versenyen csupán két világbajnoki pontot szerzett, és mint elmondta, fogalma sincs arról, miért képtelen felvenni a tempót honfitársával.

„Imádok F1-es autót vezetni, ezért minden egyes alkalommal óriási elszántsággal ülök bele, de valahogy két kör után mindig elszáll az összes tapadás. Fogalmam sincs, miért van ez így, és miért nem tudunk változtatni rajta. Két másodperccel vagyok lassabb Lewisnál körönként, ami nem a gumik miatt van. Nem hiszem el, hogy a mezőnyből csak nekem vannak gondjaim a gumikkal.”

Hamilton kiemelte, bár nem voltak zökkenőmentesek a korábban gyenge pontnak számító boxkiállások, s az elinduláskor akadozott az autó, elégedett a csapat fejlődésével.

„A boxkiállásoknál volt némi gondunk, talán én is ludas voltam, ezt majd meg kell beszélnünk, de összességében sikerült fejlődnünk ezen a téren" – mondta Hamilton.

A szintén a verseny utolsó köreiben előre törő Romain Grosjean és Sergio Pérez is F1-es pályafutása második dobogós helyezésének örülhetett Montrealban. A Lotus francia pilótája meglepődött, amikor utolérte Alonsót, ekkor döbbent rá, hogy a dobogóért csatázik.

„A verseny elején elhatároztuk, megpróbálkozunk az egy boxkiállással, aztán meglátjuk, mi történik – mondta Grosjean, aki ugyanazt a stratégiát alkalmazta, mint Alonso és (a második boxkiállásáig) Vettel, de hatékonyabban. – Az autó nagyon jó volt, sokáig csatáztam Webberrel és Rosberggel, de nem tudtam, milyen stratégiájuk van. Meglepett, hogy Webber kiállt, mert nagyon frissnek tűntek a gumijaim, és fel sem fogtam, hogy Vettel kerékcseréje után a harmadik helyre kerültem. Alonso nagyon lassú volt, őrület, hogy fel tudtam jönni a második helyre. Tudtuk, hogy a forróság nekünk segít."

Sergio Pérez is egy boxkiállással ment végig, a 3. helyen célba érő mexikói a lágy gumikon startolt, és utána váltott a szuperlágyakra.

„A 15. rajtkockából indulva nem számít az ember dobogós helyezésre, de határozottan, agresszívan versenyeztem, és néhány nehéz manőver révén egyre előrébb verekedtem magam. A gumik szinte egyáltalán nem koptak a kocsimon, folyamatosan gyorsulni tudtam" – mondta Pérez, aki a Malajziai Nagydíjon elért 2. helyezése után túljutott pechszériáján.

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 164
2. McLaren-Mercedes 133
3. Lotus-Renault 108
4. Ferrari 97
5. Mercedes 69
6. Sauber-Ferrari 58
7. Williams-Renault 44
8. Force India-Mercedes 28
9. Toro Rosso-Ferrari 6

A negyedik helyezés Sebastian Vettelé lett, a német, miután Hamilton könnyedén megelőzte a frissebb gumijain, szintén kereket cserélt, de nem tudta utolérni a szintén szuperlágy abroncsokat használó Pérezt. A verseny végén a leggyorsabb körrel vigasztalódott, így ebben a kategóriában az idén ő duplázott elsőként (bahreini győzelmét fűszerezte még leggyorsabb körrel).

„Nagyon nehéz verseny volt, Lewist esélyem sem volt utolérni, ezért miután kiállt a boxba, és még nagyon jónak éreztem a gumikat, hittem benne, hogy előtte maradhatok. Ám nagyon hamar kiderült, hogy ő döntött jól – fogalmazott Vettel. – Aztán mi is úgy döntöttünk, hogy még egyszer kiállok, és a végén ez lett a jó döntés, mert Fernando előtt végeztem. Nagyon tanulságos verseny volt, ezúttal is beigazolódott, hogy a verseny az utolsó körig teljesen nyílt maradhat."

Vettel szerint összességében jó hétvégéje volt, mert bár a pole-ból indulva (azokon a futamokon, amelyeken célba ért) a 2010-es Brit Nagydíj óta először csúszott ki a dobogós helyezésekről a leintésig, voltak jó pillanatai.

„Az időmérőnk kifejezetten jól sikerült, kezdjük visszanyerni a jó formánkat, mert egyre inkább kiismerjük a gumikat. Ám most is új nyertest avattunk, gratulálok Lewisnak, megérdemelte a győzelmet" – mondta a címvédő.

Fernando Alonso az ötödik helyezése ellenére büszke a Ferrarira, amely jól döntött, amikor nem cserélt kereket Hamiltonnal egy időben, mert csak ezzel adhatott magának esélyt arra, hogy megnyerje a Kanadai Nagydíjat.

„Nagyon hosszúak voltak az utolsó körök, ezzel fizettünk azért, mert tettünk egy próbát a verseny megnyerésére. Más esélyünk nem volt, ha Hamiltonnal együtt kijöttem volna, legfeljebb második lehettem volna, de ezt sem tudhatjuk biztosan – mondta Alonso. – Nem volt rossz a stratégia, de nagyon hirtelen elfogytak a gumik, utólag pedig könnyű okosnak lenni. A vébé? Ez a verseny semmin sem változtatott az esélyek szempontjából."

Nem mondhatja ezt magáról Michael Schumacher: a 88 pontos Hamiltonnal szemben hét verseny után 86 pontos hátrányba kerülő hétszeres bajnok közvetve elismerte, hogy le kell mondania a 2012-es év világbajnoki címéről. A vasárnap a hátsó légterelője meghibásodása miatt kiesett veterán azt mondta, örül, hogy nem Nico Rosberggel történt a baj, mert csapattársa még reménykedhet a vb megnyerésében.

Felipe Massa (felül) haragszik magára megcsúszása miatt

„Nem tudtam elképzelni, mi lehet a gond a kocsival, eszembe sem jutott, hogy a DRS romlott el. Aztán a visszapillantó tükörben láttam, hogyan áll a légterelő, és alig hittem a szememnek. Nem tudom, mi okozhatta ezt, már Bahreinben is voltak gondjaink a hidraulikus rendszerrel – mondta Schumacher. – Már csak annak örülök, hogy ez nem Nicóval történt, ő tovább gyűjthette a pontokat, és még mindig versenyben van a vb-címért. Most ez a legfontosabb a csapat számára, az ő pontjaival maradt esélyünk a vb-címre."

Schumachertől az idén nem először kellett bocsánatot kérnie a Mercedes-istálló vezetőségének, míg Felipe Massa fordított helyzetbe hozta magát: megcsúszása miatt esett el a jó helyezéstől.

„Elmondhatatlanul mérges vagyok magamra, mert miután az élboly mögé értem, és tudtam is tartani a tempóját, elrontottam az egyes kanyar kijáratát, és visszaestem, ráadásul a kocsi is erősen vibrált. Emiatt korán kiálltam a boxba, és második kerékcserére is szükség volt. A tizedik helyezésnél többet tud a kocsi" – mondta Massa.

TOVÁBBI NYILATKOZATOK 
Nico Rosberg (6.): – A hatodik hely a világbajnokság miatt nekem és a csapatnak is nagyon fontos. Vegyes képet mutatott a futam, nehéz volt megtalálni a megfelelő ritmust, de a végén nem sokkal maradtunk el az élmezőnytől.
Mark Webber (7.): – Tudtam, hogy nagy lesz a kavarodás a versenyen, de hogy ennyire felfordulnak az erőviszonyok, azt nem gondoltam volna. Nehéz eltalálni a megfelelő stratégiát, és hogy ki milyen terv alapján megy, így csak annyit tehetsz, hogy próbálsz beállni a saját tempódra. Néha nagyon gyors voltam, máskor viszont túl lassúnak éreztem magam. Lehetett volna jobb stratégiánk is, de voltak már rosszabb versenyeim.
Kimi Räikkönen (8.): – Kicsit jobb volt az autó a versenyen, mint az időmérőn, többször is úgy éreztem, hogy beragadtam valaki mögé. Ilyenkor hiába van DRS-ed, ha az előtted haladó is használja, nem előzhetsz. A pontszerzés hasznos dolog, de ha előrébbről rajtoltok, többet ki tudok hozni a versenyből.
Kobajasi Kamui (9.): – Nem volt könnyű verseny, a két kiállásos taktikámat a verseny közben módosítottuk egyre, így 46 kört kellett mennem egy készlet gumival. Ezt figyelembe véve a 9. helyezés kifejezetten jó.
Paul di Resta (11.): – Csalódottak vagyunk, hogy nem szereztünk pontokat. Az első néhány körben minden rendben volt, de aztán a szuperlágy gumik hirtelen elkoptak, emiatt hamarabb kellett bemennem a boxba. A lágy gumikon aztán már nem volt annyira jó az autó.
Nico Hülkenberg (12.): – Nagy csalódás ez az eredmény. Azt gondoltuk, szerezhetünk néhány pontot, azonban a sebességünk alacsony volt, ráadásul a gumikkal is megszenvedtünk.
Pastor Maldonado (13.): – Az autó egyensúlya jó volt, de túlságosan hátulról rajtoltam, így nem tudtam pontokért harcolni. Az egykiállásos stratégia miatt ráadásul a gumikra is nagyon figyelnem kellett.
Daniel Ricciardo (14.): – Abban a pozícióban végeztem, ahonnan elrajtoltam. Egyszerűen nem volt meg a megfelelő sebességünk, de keményen dolgozunk, hogy ezen változtassunk.
Jean-Éric Vergne (15.): – Nem volt valami jó hétvége a számomra, annak ellenére, hogy élveztem a pályát. Az sem jelentett volna nagyobb különbséget, ha más taktikával állok rajthoz.
Bruno Senna (17.): – Nehéz verseny volt, a szuperlágy gumikon rengeted időt veszítettem, így a második szakaszban úgy vigyáztam a gumikra, ahogyan csak tudtam. Sokat tanultunk ebből a futamból, és már nagyon várom Valenciát.
Heikki Kovalainen (18.): – Nagyon eseménytelen délutánom volt. A rajtom jól sikerült, Sennát is sikerült megelőznöm, de küszködtünk egy keveset a gumikkal. Ráadásul a sebességünk sem volt olyan, mint amilyenre számítottunk.
Vitalij Petrov (19.): – Jó futamom volt, végig harcban álltam a csapattársammal, a jó ütemű bokszkiállásoknak köszönhetően pedig ugyanabban a ritmusban tudtam vezetni az egész verseny alatt.
Charles Pic (20.): – Először is, nagyon örülök, hogy sikerült befejeznem a versenyt – a sebességünk nem annyira jó, mint a két vetélytársunknak, meg kell értenünk, miért van ez így.
Timo Glock (feladta): – Nem volt jó versenyem. Az elején minden rendben volt, de aztán lelassultam – szerintem a motor melegedett fel túlságosan. Viszonylag korán be kellett mennem a bokszba, utána előbb a tapadást veszítettem el, majd a fékekkel szenvedtem meg, ezért kellett feladnom a futamot.
Pedro de la Rosa (feladta): – Az első körökben a fülemre szóltak, hogy hűtsem a fékjeimet, és mindent meg is tettem, de végül úgy döntöttünk, hogy kiállunk. Kár érte, idén ez volt a legjobb versenyünk.
Narain Karthikeyan (feladta): – Nagy csalódás, hogy fel kellett adnom a versenyt, hiszen végig harcban voltam Pickel. Aztán éreztem, hogy gond van a fékekkel, de bármennyire voltam óvatos, nem segített.
KANADAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:32:29.586
2. Romain Grosjean francia Lotus-Renault   2.253 mp h.
3. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari   5.260 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault   7.295 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 13.411 mp h.
6. Nico Rosberg német Mercedes 13.842 mp h.
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 15.085 mp h.
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 15.567 mp h.
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 24.432 mp h.
10. Felipe Massa brazil Ferrari 25.272 mp h.
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 37.693 mp h.
12. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 46.236 mp h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 47.052 mp h.
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:04.475 p h.
15. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
16. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1 kör h.
17. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 3 kör h.
  FELADTÁK
    megtett körök
  Timo Glock német Marussia-Cosworth 56
  Michael Schumacher német Mercedes 43
  Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 24
  Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 22
Leggyorsabb kör: Vettel (70. kör) 1:15.752
A VB ÁLLÁSA
  GYŐZELEM
DOBOGÓ
PONTSZERZÉS
PONT
1. Lewis Hamilton 1 4 7 88
2. Fernando Alonso 1 3 7 86
3. Sebastian Vettel 1 2 6 85
4. Mark Webber 1 1 6 79
5. Nico Rosberg 1 2 5 67
6. Kimi Räikkönen 2 6 55
7. Romain Grosjean 2 4 53
8. Jenson Button 1 2 3 45
9. Sergio Pérez 2 3 37
10. Pastor Maldonado 1 1 2 29
11. Kobajasi Kamui 4 21
12. Paul di Resta 4 21
13. Bruno Senna 3 15
14. Felipe Massa 3 11
15. Nico Hülkenberg 3 7
16. Jean-Eric Vergne 1 4
17. Daniel Ricciardo 1 2
18. Michael Schumacher 2 2