F1 75: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.15. 11:04
null
Hamilton nem volt messze attól, hogy 2007 után 2008-ban is kicsússzon a kezéből a bajnoki cím (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2008-as idényzáró Brazíliai Nagydíj végén két garázs úszott örömmámorban, ám az egyik a kelleténél hamarabb kezdett ünneplésbe, és hamarosan elszabadultak az indulatok, amelyek a mai napig nem csillapodtak le teljesen.

Ahogyan a sötét fellegek ellepték az interlagosi pálya területét, majd nem sokkal a rajt előtt megnyílt az ég, sejteni lehetett, hogy drámai körülmények között ér véget a 2008-as bajnoki küzdelem, a végjáték azonban így is felülmúlt minden várakozást, és örökké beírta magát a történelemkönyvekbe. 

Az egy évvel ezelőtt pont a csapattársát, Kimi Räikkönent elengedő, és ezzel az első, és mint utóbb kiderült egyetlen bajnoki sikeréhez hozzásegítő hazai hős Felipe Massa, illetve pályafutása első idényében, 2007-ben a vb-címet pont a finnel szemben egyetlen ponttal elbukó, de egy évvel később a visszavágásra készülő Lewis Hamilton egyaránt öt győzelemmel a háta mögött érkezett meg a mindent eldöntő, végső összecsapásra, amelyen nemcsak az egyéni, hanem a konstruktőri bajnokságban is folyt még az ádáz küzdelem a Ferrari és a McLaren között. 

A 2008-as idény bővelkedett emlékezetes futamokban, ilyen volt Hamilton esőtánca Monacóban és hazai pályán, valamint a Räikkönennel vívott harca az esős Spában, vagy éppen Vettel váratlan sikere Monzában. A nagy teljesítmények mellett ugyanakkor újabb botrány is kerekedett: a Szingapúri Nagydíjról ugyanis később derült ki, hogy Nelson Piquet Jr. az akkori Renault-csapatfőnök, Flavio Briatore utasítására ütközött falnak, hogy a pályára hajtson a biztonsági autó, és ezzel lehetőséget teremtsen Alonso előtt a győzelemre. Massa a baleset pillanatában még az élen állt, ám az elrontott bokszkiállása után pontot sem szerzett, ami sokat számított a végelszámolásnál. Massa azóta sem tudta feldolgozni a veszteséget, és 2024-ben a legfelsőbb londoni bírósághoz fordult, hogy pert indítson a kereskedelmi jogokat korábban birtokló Bernie Ecclestone és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) ellen. A brazil azt szeretné elérni, hogy töröljék a szingapúri verseny eredményét, és őt ismerjék el 2008 világbajnokaként. A tárgyalások idén október végén kezdődnek.
A vb végeredménye: 1. Lewis Hamilton (brit, McLaren) 98 pont, 2. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 97 pont, 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 75 pont
Konstruktőrök: 1. Ferrari 172 pont, 2. McLaren 151 pont, 3. BMW Sauber 135 pont
Ez is 2008-ban történt

A pole pozíciót megszerző Massa tudta, hogy nyernie kell hazai közönség előtt ahhoz, hogy a lehető legjobb helyzetbe hozza magát, hiszen hátránya – akárcsak egy évvel korábban a márkatársáé, Räikkönené – hét pont volt Hamiltonnal szemben úgy, hogy tíz pontot  lehetett szerezni egy győzelemért. A brit versenyző az előző idényben egy kiesés után a második, míg ezúttal egy diadalt követően a negyedik helyet foglalhatta el, és várhatta abban a tudatban a lezúduló csapadék miatt tíz perccel elcsúsztatott rajtot, hogy mindentől független elég ötödikként célba érnie ahhoz, hogy felülhessen a sportág trónjára. 

Bár Massa megtartotta a vezetést Jarno Trulli és Räikkönen előtt a startnál, Hamilton sem engedte ki a kezei közül a negyedik helyet, és a két versenyző változatlan pozícióban haladt a rövid biztonsági autós szakaszt, valamint az első és a második bokszkiállásokat követően is, amikor már felszáradó pályán zajlott a küzdelem, és nem tűnt úgy, hogy tartogat fordulatot a taktikai csatába átforduló futam. A sötét fellegek azonban időközben újra bekúsztak Sao Paulo felé, megnyílt az ég, ami minden idők legdrámaibb végjátékát hozta.

Noha az újabb kiállások után továbbra is Massa állt az élen, Hamilton vesztett egy pozíciót a slick gumikon maradó és nagyot kockáztató Timo Glockkal szemben, ráadásul ott loholt a nyakában Sebastian Vettel, és a körhátrányban remek tempót diktáló Robert Kubica is, így borotvaélen táncolt. A dominót a lengyel döntötte el azzal, hogy először az ifjú némettől, majd a brittől is visszavette a körét. A mclarenest a manőverrel kissé ki is billentette, amit a Toro Rosso-pilóta könyörtelenül kihasznált, és két körrel a vége előtt a hatodik helyre szorította vissza Hamiltont.

Úgy tűnt, a brit reménytelen helyzetben van, nem is tudta támadni Vettelt, miközben Massa magabiztosan vezetett, és tartott a győzelem felé. Az eső ugyanakkor még inkább rákezdett, ami újabb váratlan fordulatot hozott magával: Vettel és Hamilton az utolsó kör végén érte utol és az utolsó kanyarban előzte meg a hirtelen visszaeső Glockot, így hiába tört ki ünneplés a Ferrari-garázsban, hamar ráfagyott a mosoly az arcokra, hiszen a brit az ötödik helyével megnyerte pályafutása első bajnoki címét!

Massa könnyben ázó szemmel állt fel a dobogó felső fokára Fernando Alonso és Räikkönen kíséretében, és mint utóbb kiderült, hallgatta végig utoljára az ő tiszteletére felcsendülő himnuszt hazai közönség előtt. Bár a Ferrarié lett a konstruktőri cím, az igazi ünneplés a McLaren garázsában zajlott...

BRAZIL NAGYDÍJ
2008. november 2., Sao Paulo
1. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 1:34.11.435
2. Fernando Alonso (spanyol, Renault) +13.218
3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) +16.235

A TELJES VERSENY:

2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt

F1
Tegnap, 12:09

F1 75: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj

F1
2025.08.13. 13:00

F1 75: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában

F1
2025.08.12. 11:56

F1 75: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata

F1
2025.08.11. 10:36

F1 75: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban

F1
2025.08.10. 15:33

F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

F1
2025.08.10. 09:05

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02

F1 75: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím

F1
2025.08.07. 14:08
Ezek is érdekelhetik