F1 75: Gasly először nyert; a két Ferrari elhasalt az őrült Olasz Nagydíjon

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.27. 08:55
null
Gasly sem hitte el, hogy megszerezte pályafutása első győzelmét (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az Olasz Nagydíjon minden a feje tetejére állt: Pierre Gasly az első győzelmét aratta, Carlos Sainz Jr. és Lance Stroll előtt, miközben a két Ferrari kiesett hazai közönség előtt.

Rendhagyóan alakult a Formula–1 fennállásának 70. idénye, ugyanis hiába utazott el a mezőny a szezonnyitó helyszínéül kijelölt Melbourne-be, órákkal az első szabadedzés kezdete előtt törölték az eseményt a koronavírus-járvány miatt. A szezon végül csak július elején rajtolhatott el Ausztriában, és az eredetileg tervezett, akkor rekordhosszúnak számító versenynaptárt is jócskán át kellett szabni.

Az összesen 17 futamhétvégét felvonultató idény az előző évekhez hasonlóan a Mercedes egyeduralmát hozta. Bár az első verseny Valtteri Bottas sikerével zárult, a finn csupán egy alkalommal tudta megismételni azt az eredményt a folytatásban, miközben Lewis Hamilton 11 győzelmet gyűjtött össze az újabb világbajnoki címéig vezető úton, amivel beállította Michael Schumacher rekordját. Ugyan a konstruktőri címet megvédő Mercedes csak négy helyszínen szenvedett vereséget, több izgalmas versenyt is hozott 2020. A szezon legváratlanabb eredménye az Olasz Nagydíjon született, ahol a feje tetejére állt a világ a szeptember elejei vasárnapon. 

A világjárvány nagy hatással volt az F1-es versenynaptárra, hiszen több klasszikus, vagy éppen régi-új helyszín került be, miközben olyan ikonikus helyre nem látogatott el a mezőny, mint Monaco és Szuzuka. Új arcok is feltűntek a dobogón az év során: Lando Norris Spielbergben, míg Alexander Albon Mugellóban zárt először a top 3-ban, miközben Stroll az első pole pozícióját szerezte Törökországban. Ricciardo a McLaren, Vettel az Aston Martin, míg Sainz a Ferrari felé vette az irányt az év végén.  Romain Grosjean eközben óriási balesetet szenvedett a Bahreini GP-n, és lángra lobbanó, kettészakadt Haasban ért véget a pályafutása, hiszen az elszenvedett kisebb égési sérülései után már nem térhetet vissza a volán mögé. A szahíri futamon eközben a Mercedes hibázott hatalmasat a kerékcseréknél, és vette el a lehetőséget az első győzelmére a koronavírusos Hamilton helyére beugró Russelltől. A hétszeres világbajnok nem mellesleg abban az évben döntötte meg a legtöbb futamgyőzelem rekordját. 

A világbajnokság végeredménye: 1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 347 pont, 2. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 223 pont, 3. Max Verstappen (holland, Red Bull) 214 pont
Konstruktőrök: 1. Mercedes 573 pont, 2. Red Bull 319 pont, 3. McLaren 202 pont

Ez is 2020-bAN történt

Az időmérő a frissen bevezetett technikai direktíva ellenére is szokásosan alakult: Hamilton vezérletével a Mercedes kibérelte az első rajtsort, a brit, finn páros mögött ugyanakkor már szombaton volt kisebb meglepetés, mivel Carlos Sainz Jr. harmadik lett a McLarennel, míg a negyedik pozíciót Sergio Pérez foglalta el a Racing Pointtal. A hazai közönség előtt teljesítő Ferrari eközben csúnyán leszerepelt: Sebastian Vettel az első, Charles Leclerc a második szakaszban esett ki. 

Bár Hamilton jól rugaszkodott el, és megtartotta a vezetést, márkatársa, Bottas több helyet is veszített, és egészen a hatodik pozícióig szorult hátra. Másodikként Sainz fordult el, majd Norris, Sergio Pérez és Daniel Ricciardo alkotta az első ötöst, míg a két Ferrari nem igazán tudott előrébb törni. A hatodik körben ráadásul Vettel fékjei elszálltak, és a német az első bukótéren átszántva két hungarocell táblát is lebontott, mielőtt feladta az utolsó monzai futamát a Ferrarival. 

Vettel kiesése után csillapodtak a kedélyek, a versenyt Kevin Magnussen leállása rázta fel, és egyben pecsételte meg Hamilton és Antonio Giovinazzi vasárnap délutánját. A dán elég rossz helyen a bokszutca bejáratánál parkolt le, és mint utóbb kiderült a brit és az olasz is tilosban járt, hiszen kerékcseréjük idején lezárták a bokszutcát. A többség csak később állt ki, igaz, még a biztonsági autós szakasz alatt, ami igencsak megkavarta a sorrendet, mivel a vizsgálat alatt álló Hamilton mögé Lance Stroll zárkózott fel, miközben a korábban kiálló Pierre Gasly és Kimi Räikkönen a harmadik-negyedik helyen következett az újraindításnál. 

A versenyzés ugyanakkor nem tartott sokáig: a hatodik pozícióba előrekerülő Leclerc szállt el a Parabolicában, és a kocsit a fal állította meg, így mindkét Ferrari kiesett hazai pályán. A baleset miatt először visszaküldték a biztonsági autót, majd piros zászlóval megszakították a versenyt. A kényszerszünet alatt érkezett a hír, hogy Hamilton és Giovinazzi is 10 másodperces stop-and-go büntetést kap, ami az akkor második Strollnak teremtett remek lehetőséget, hiszen egyértelmű volt, hogy a kettős a mezőny végére esik vissza.

A futam a szabályoknak megfelelően állórajttal folytatódott, s noha Hamilton megtartotta az első helyet, a következő körben letöltötte a kiszabott szankciót , és az utolsó pozícióból volt kénytelen megkezdeni a felzárkózást. Stroll keze eközben megingott az újraindításnál több helyet is vesztett, és egészen az ötödik pozícióig esett hátra. A vezetést Gasly vette át az Alpha Taurival, mögé Räikkönen és Sainz sorolt be, utóbbi néhány körrel később megelőzte a finnt, aki hamarosan rohamos léptékben esett hátra. 

Az élen eközben fokozódott a helyzet, hiszen Sainz folyamatosan közeledett Gaslyra, míg hátrébb Hamilton tört előre. Bár a spanyol a végén felért DRS-távolságon belülre, előzni már nem tudott, így Gasly pályafutása során először ünnepelhetett a dobogó felső fokán, míg neki meg kellett elégednie a második hellyel. A top 3-at Stroll egészítette ki, míg Hamilton menetelése a hetedik pozícióban ért véget, miközben ő érte el a verseny leggyorsabb körét is. 

OLASZ NAGYDÍJ
2020. szeptember 6. 
53 kör,  306.720 km
1. Pierre Gasly (francia, Toro Rosso) 1:47.06.056
2. Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren) +0.415
3. Lance Stroll (kanadai, Racing Point) +3.358

A TELJES VERSENY

2019: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén
2018: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon
2017: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon
2016: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban
 2015: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt
 2014: Ricciardo levadászta a világbajnokokat a hajrában a Hungaroringen
2013: durrantak a gumik – a Pirelli orosz rulettet rendezett Silverstone-ban
2012: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában
2011: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban
2010: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban
2009: Beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában
2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

Két nagy visszatérő a fedélzeten – a Cadillac bejelentette a jövő évi versenyzőpárosát

F1
21 órája

F1 75: Verstappen-siker, Vettel-feltámadás és Mercedes-blama az évtized versenyén

F1
22 órája

F1 75: Vettel drámája és Hamilton felemelkedése a Német Nagydíjon

F1
2025.08.25. 16:39

F1 75: amikor Vettel agya elborult az Azeri Nagydíjon

F1
2025.08.24. 10:57

F1 75: a két Mercedes elszállt, Verstappen történelmet írt Spanyolországban

F1
2025.08.23. 17:07

F1 75: egy ritka eset, amikor a domináns Mercedes sehol sem volt

F1
2025.08.22. 13:46

F1: Malajzia nem tervezi, hogy ismét házigazda legyen

F1
2025.08.22. 13:45

Távoli álom csupán a közös F1-es, MotoGP-s „szuperhétvége”

Egyéb autó-motor
2025.08.22. 13:39
Ezek is érdekelhetik