F1 75: beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.16. 10:42
null
A Brawn GP az első hét versenyből hatot megnyert, és mindkét bajnoki címet elhódította (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A Brazil Nagydíj 2009-ben is sorsdöntőnek bizonyult, hiszen akkor dőlt el a bajnoki cím sorsa, méghozzá az ötödikként célba érő brit versenyző javára. Igaz, ezúttal olyasvalaki ülhetett fel a sportág trónjára, akinek a sikerére senki sem számított a szezon előtt.

A Formula–1 jelentősebb szabályváltoztatásokon ment keresztül a 2009-es szezonra, ami teljesen felborította az elmúlt években látott erősorrendet, és két olyan csapat küzdelmét hozta, amelyik közül az egyik korábban nem is létezett. A gazdasági válság miatt a Honda ugyanis 2008. december elején adta hírül, hogy azonnali hatállyal kivonul az F1-ből, és eladásra kínálja a csapatot, amit végül a csapatfőnök, Ross Brawn vett meg nem sokkal a 2009-es szezonrajt előtt.

Ilyen előzmények után már az is nagy feltűnést keltett, milyen tempót mutattak az újonnan megalakult Brawn GP autói az idény előtti barcelonai teszten, de az igazi meglepetés az év első versenyhétvégéjén jött el, amikor Jenson Button és Rubens Barrichello kibérelte az első rajtsort, majd kettős sikert ért el Melbourne-ben. 

A Brawn GP a váratlanul remek formája mellett a duplafedeles diffúzorral is felhítva magára a figyelmet, ami sok vitát szült, de a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) jóváhagyta a megoldást a 2009-es idényre, amivel magát a bajnoki cím sorsát is eldöntötte. Technikai újítás volt a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) is, amelyet több csapat, köztük a McLaren is használt. A wokingiak voltak az elsők, akik ilyen rendszerrel ellátott autóval nyertek, méghozzá Hamilton révén a Hungaroringen. A Magyar Nagydíj azonban sajnos más miatt is beivódott az emlékezetekbe: Massa súlyos fejsérülést szenvedett az időmérőn, amikor a Barrichello autójáról leszakadt rugó fejen találta. A versenyzőn életmentő műtétet hajtottak végre hazánkban, amit követően noha abban az évben még nem tért vissza a volán mögé, de 2010-ben újra magára öltötte a versenyruháját.
A világbajnokság végeredménye: Jenson Button (brit, Brawn GP) 95 pont, 2. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 84 pont, 3. Rubens Barrichello (brazil, Brawn GP) 77 pont
Konstruktőrök: 1. Brawn GP 172 pont, 2. Red Bull 153.5 pont, 3. McLaren 71 pont
Ez is 2009-ben történt

Button a soron következő hat futamból ötön diadalmaskodott, a sorozatát a Red Bullhoz szerződő Sebastian Vettel törte meg, aki további három alkalommal állhatott fel még abban az évben a dobogó felső fokára. Az utolsó előtti állomásra, Brazíliába ugyanakkor nem a német, hanem Barrichello érkezett meg Button fő kihívójaként, és az esőáztatta, három órát felölelő időmérőn megszerezte a pole pozíciót hazai közönség előtt, miközben a brit csak a 14. helyre kvalifikálta magát. 

Button abban a tudatban várhatta a startot, hogy remek esélye lehet már most bebiztosítani az első bajnoki címét, és bár a megszerzett rajthelyével kissé nehéz helyzetbe hozta magát, az első körös káosz a kezére játszott. Barrichello jól rugaszkodott el, és sikerült megtartania a vezetést, mögötte azonban több baleset is történt.

Kimi Räikkönen Mark Webbert  találta el, és bontotta le a saját első szárnyát, a megcsúszó Jarno Trulli elkaszálta Adrian Suttilt, és magával rántotta Fernando Alonsót, míg a mezőny hátsó felében Vettel billentette ki Heikki Kovalainent, aki ezt követően Giancarlo Fisichellával találkozott össze. 

A rajt utáni forgatag ijesztő bokszutcai jelenetben csúcsosodott ki, amikor a tankolócsövet leszakító Kovalainen a Räikkönenre permetezett üzemanyaggal néhány pillanatra lángba borította a Ferrarit. A kedélyeket a pályára küldött biztonsági autó hűtött le, amely mögött Button a 9. helyre sorolt be. A brit az újraindítást követően gyorsan maga mögé utasította Roman Grosjeant és Kazuki Nakadzsimát, ám Kamui Kobajasi megelőzése már keményebb diónak bizonyult. 

A japán 16 körön keresztül állta a brit útját, aki szerint ellenfele többször is átlépte a határt a védekezésével. Barrichello addigra túl volt az első kiállásán, de pechjére a jó tempót diktáló Vettel mögé került, és Webber, valamint Robert Kubica is átlépte őt, így a harmadik helyre szorult vissza. Vettel nem könnyítette meg Button életét sem, megelőzte őt, ráadásul még a 17. helyről rajtoló és nagy felzárkózást bemutató Lewis Hamilton is elé került. A mclarenes ezt követően Barrichellót is támadni kezdte, és a kettős kissé össze is ért, amikor a brit előzött. 

Hamilton feljött a harmadik helyre, míg a brazil a lassú defektet kapott, és kénytelen volt újra meglátogatni a bokszutcát, aminek következtében visszaesett. A célvonalat Webber szelte át elsőként Kubica és Hamilton előtt, míg Button ötödikként ért célba, és ezzel bebiztosította az első, és mint utóbb kiderült az egyetlen világbajnoki címét. Az igazi ünneplés így 2008 után 2009-ben sem a pódiumon zajlott Sao Paulóban, a Brawn GP garázsában ráadásul az egyéni mellett a konstruktőri cím örömére is folyt a pezsgő. 

BRAZIL NAGYDÍJ
2009. október 18., Sao Paulo
1. Mark Webber (ausztrál, Red Bull) 1:32.23.081
2. Robert Kubica (lengyel, BMW Sauber) +7.626
3. Lewis Hamilton (brit, McLaren) +18.944

A TELJES VERSENY:

2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét

F1
Tegnap, 11:04

F1 75: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt

F1
2025.08.14. 12:09

F1 75: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj

F1
2025.08.13. 13:00

F1 75: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában

F1
2025.08.12. 11:56

F1 75: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata

F1
2025.08.11. 10:36

F1 75: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban

F1
2025.08.10. 15:33

F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

F1
2025.08.10. 09:05

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02
Ezek is érdekelhetik