F1 75: Alonso előtt többször is felcsillant a remény, de a végén Vettel örülhetett Brazíliában

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.08.19. 14:29
null
Vettel reménytelennek tűnő helyzetből jött vissza (Fotó: AFP)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. A 2012-es Brazil Nagydíjon az volt a tét, hogy Sebastian Vettel vagy Fernando Alonso szerzi-e meg a harmadik világbajnoki címét. Bár az esélyes német reményei majdnem szertefoszlottak a rajt után, és többször felcsillant a remény a spanyol előtt, a végén a Red Bull örülhetett.

Rendkívül izgalmasan alakult a 2012-es idény korai szakasza, hiszen az első hét versenyen hét különböző versenyző győzedelmeskedett. Az első duplázó Fernando Alonso volt, aki magabiztos előnyre tett szert a nyári szünetig, hiszen 40 ponttal előzte meg a legközelebbi riválisát, miközben a címvédő Sebastian Vettel lemaradása 42 pont volt 9 futamhétvégével a vége előtt. 

Belgiumban azonban Alonso pont nélkül maradt, majd Monzában hiába állhatott fel újra a dobogóra, Vettel Szingapúrban óriási menetelésbe kezdett, és sorozatban négyszer nyert. A spanyol ráadásul Japánban újra nullázott, aminek következtében elolvadt az előnye, majd azért küzdött, hogy tartsa a lépést az élre törő némettel. A kettőst 13 pont választotta el egymástól a mindent eldöntő brazíliai szezonzáró előtt, amely drámai összecsapást hozott a két titán között. 

Noha Vettel zsinórban a harmadik világbajnoki címét is behúzta, miközben a Red Bull sem talált legyőzőre, rendkívül versenyképes volt a mezőny, amit jól mutatott, hogy összesen hét különböző pole pozícióst, 13 különböző dobogóst és 8 különböző győztest ünnepelhetett a közönség. Pastor Maldonaldo és Nico Rosberg az első sikerét ünnepelhette, Kimi Räikkönen és Felipe Massa hosszú idő után tért vissza a pódiumra, mint ahogyan az év végén másodszor, és ezúttal végleg visszavonuló Michael Schumacher is. Kobajasi és Romain Grosjean eközben először pezsgőzhetett, utóbbi ugyanakkor nemcsak remek eredménnyel, hanem egy eltiltással is magával irányította a figyelmet. A Lotus francia pilótája Belgiumban okozott nagy balesetet, amelyben Hamiltont, Alonsót, valamint Pérezt is elkaszálta. Grosjean a  következő versenyen nem vehetett részt az eset miatt. 
A világbajnokság végeredménye: 1. Sebastian Vettel (német, Red Bull) 281 pont, 2. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) 278 pont, 3. Kimi Räikkönen (finn, Lotus) 207 pont
Konstruktőrök: 1. Red Bull 460 pont, 2. Ferrari 400 pont, 3. McLaren 378 pont
Ez is 2012-ben történt

Vettel abban a tudatban érkezhetett meg a több ikonikus versenyt hozó Interlagosba, hogy elég a negyedik hely a végső sikerhez, míg Alonso abban bízhatott, hogy számára kedvező fordulatokat hoz a rendkívül változékony körülmények között megrendezett futam. A német a negyedik, míg a spanyol a kilencedik rajtkockából várta a piros lámpák kialvását, ami még tovább nehezítette a ferraris dolgát, de az első kör alakulása után felcsillant a remény előtte. 

A szemerkélő esőben ugyanis a német már az első métereken összeakadt Bruno Sennával, megforgott, majd menetiránnyal szemben állt meg Red Bull-lal, miközben végignézte, ahogy elszáguld mellette a teljes mezőny. Noha Vettel folytatni tudta, az utolsó helyre esett vissza, és kissé sérült autóval volt kénytelen nekifogni a felzárkózásnak, miközben Alonso feljött a negyedik helyre. 

Ahogyan egyre inkább rázendített az eső, úgy történt egyre több megcsúszás és baleset, Romain Grosjean a falba szállt, Kamui Kobajasi Webbert forgatta ki, miközben az élen a McLarentől búcsúzó Lewis Hamilton és Jenson Button előzte egymást oda-vissza a Force Indiával remeklő Nico Hülkenberg előtt. Alonso kissé leszakadva a negyedik, míg a nagy léptekben előretörő Vettel a hatodik helyen haladt, amikor az első versenyzők érkeztek a bokszba köztes esőgumikért.

Ez azonban nem bizonyult helyes döntésnek, a kivárók – így Button és Hülkenberg – sokat nyertek, mivel időközben alábbhagyott az eső. A cserélő Hamilton visszaszorult a harmadik helyre, mögötte már Alonso haladt, miközben Vettel a nyolcadik pozícióban állt. Míg az élen álló páros egymással csatázott, majd cserélt helyet, Hamilton, Alonso és Vettel másodszor is kijött, és váltott vissza slick abroncsokra. Utóbbi kettős egymás mögött tért vissza a pályára, ami kényelmes helyzetbe hozta a németet. 

A 23. körben aztán teljesen elolvadt az élen álló duó, Hülkenberg és Button előnye, ami új lehetőséget nyitott Alonso előtt, hogy előreverekedje magát dobogós helyekre, hiszen ez elengedhetetlen volt ahhoz, hogy esélye legyen a végső sikerre. Az újraindítás után Kobajasi nehezítette meg a két vb-aspiráns dolgát, először Vettelt, majd Alonsót hagyta le, igaz, míg a spanyol visszavágott, a német fennakadt, majd Massával szemben is vesztett pozíciót. 

Közben újra gyülekezőt fújtak a sötét fellegek, és elkezdett cseperegni az eső, ami újabb felfordulást okozott, a csúszós pályán többen is hibáztak. Köztük volt a vezető Hülkenberg is, akinek a megingását kihasználta Hamilton, és az élre állt a 48. körben. Ezzel azonban nem volt vége: a német az 55. körben offenzívát indított, de megcsúszott az első kanyarba menet, és eltalálta a McLarent. 

A brit számára ez a véget jelentette az utolsó mclarenes futamán, míg a német hiába tudta Alonso előtt a második helyen folytatni, a baleset miatt áthajtásos büntetést kapott. Ez azért volt fontos, mert a köztes esőgumira váltó Vettel ekkor tizenkettedikként haladt, a romló idő  miatt ugyanakkor többeknek, köztük a spanyolnak is cserélnie kellett, így a német előrébb lépett.

A kiállások és Räikkönen ikonikus eltévedése után lassan rendeződtek a sorok: Alonso Button és Massa mögött a harmadik, míg Vettel a hetedik pozícióból folytatta. Bár a két ferraris a folytatásban pozíciót cserélt, és a német csak Schumachert tudta megelőzni, Alonsónak ez sem volt elegendő, az ünneplés a Red Bull garázsában kezdődhetett a Paul di Resta utolsó előtti körös autótörése miatt biztonsági autó mögött leintett verseny után: Vettel sorozatban a harmadszor lett világbajnok, és a „vörös bikák" is megvédték a konstruktőri címet. 

BRAZIL NAGYDÍJ
2011. november 25., Sao Paulo
1. Jenson Button (brit, McLaren) 1:45.22.656
2. Fernando Alonso (spanyol, Ferrari) +2.754
3. Felipe Massa (brazil, Ferrari) +3.615

A TELJES VERSENY:

2011: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban
2010: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban
2009: Beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában
2008: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét
2007: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt
 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: ütközés, rekordszámú bokszkiállás és utolsó körös előzés – Button utolsóból első a kanadai káoszban

F1
Tegnap, 16:23

Oscar Piastriról lelátót neveznek el Melbourne-ben

F1
Tegnap, 13:33

F1 75: Hamilton diadalmaskodott a kanadai gumikáoszban

F1
2025.08.17. 11:48

F1 75: beteljesült a Brawn GP és Button tündérmeséje Brazíliában

F1
2025.08.16. 10:42

F1 75: pokolból a mennybe – Hamilton drámai körülmények között szerezte meg az első vb-címét

F1
2025.08.15. 11:04

F1 75: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt

F1
2025.08.14. 12:09

F1 75: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj

F1
2025.08.13. 13:00

F1 75: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában

F1
2025.08.12. 11:56
Ezek is érdekelhetik