Hiába volt általános konszenzus a paddockban, hogy a konstruktőri tabellát toronymagasan vezető McLaren jár az élen a rugalmas szárnyak terén, nem tűnik úgy, hogy a most hétvégén hatályba léptetett, első szárnyakat érintő szigorítások hatással lennének a teljesítményére. A wokingiak mind a három szabadedzésen, valamint az időmérő valamennyi szakaszában az élen végeztek, és kisajátították az első rajtsort az év kilencedik állomásán, amely a második tripla hétvégét zárja le.
Ami a házon belüli csatát illeti, noha a Monacóban uralkodó Lando Norris volt a leggyorsabb az első szabadedzésen, onnantól a csapattársa, Oscar Piastri vette át a vezetést. Az ausztrál a második és a harmadik gyakorláson sem talált legyőzőre, utóbbin ráadásul elég nagy előnyre tett szert, így magabiztosan várhatta az időmérőt. Az egyéni vb-összetett három ponttal vezető pilóta aztán a kvalifikáció első két szakaszában is a legjobb volt, és ugyan a mindent eldöntő szegmensben az első próbálkozásokat követően hátrányban volt, végül több mint két tizedet adott a márkatársának.
Az ausztrál idei és egyben pályafutása negyedik pole pozícióját könyvelhette el, és a lehető legjobb helyzetben ahhoz, hogy megőrizze a vezetést a bajnokságban. „Nagyon boldog vagyok, eddig remek hétvégém van. Bár nem kezdődött a legjobban, és szenvedtem, az éjjel találtunk még tempót, és ma csodálatos volt az autó, és úgy érzem, sikerült néhány szép kört is összeraknom. Köszönettel tartozom a csapatnak a kemény munkáért. Tizenkét hónappal ezelőtt eléggé rossz volt a helyzet, szóval most a lehető legjobb módon, egy nagyszerű eredménnyel fordítottuk meg a helyzetet”– utalt arra, hogy tavaly mért kör nélkül maradt a Q3-ban.
„Valójában sikerült sokat előrelépnem az egyes kanyarban a második próbálkozásom alkalmával, és voltak bizonyos részek, ahol egész nap küszködtem. Nem tudom, hogy ott jobb voltam-e, de egyszerűen összeállt a kör első fele, és onnantól kezdve csak mentem. Nem volt tökéletes kör, de úgy gondolom, ez itt egyébként is nagyon nehéz feladat lenne, hiszen a gumik elég sokat kapnak a kör során. Elégedett vagyok a befektetett munkával. Érdekes lesz a verseny, és örülök neki, hogy a pole-ból várhatom. Nyilvánvalóan hosszú az út az egyes kanyarig, így igyekszem jó rajtot venni.”
A harmadik szakasz elején érdekes közjáték zajlott le két McLaren-pilóta között, hiszen Piastri akkor fejezte be a gyors körét, amikor Norris a sajátját kezdte, így az ausztrál kisebb szélárnyékot húzott a brit előtt, igaz, előbbi gyorsan tett azért, hogy utóbbinak ebből ne származzon túl nagy előnye.
„Nagyon korán mentem ki az első próbálkozásomra a Q3-ban, és szerintem a véletlen műve volt, hogy Lando épp mögöttem kötött ki. Amikor átszeled a célvonalat, természetesen nem ez a legjobb érzés, de meg fogjuk beszélni. Semmi rossz nincs ebben, hacsak nem derül ki, hogy ez volt Lando és Will (Joseph – a brit versenymérnöke) mesterterve! Szerintem csak véletlen egybeesés volt” – jelentette ki, amire a márkatársa vicces megjegyzéssel reagált.
„Az egész hétvégén ezt terveztük! Nem, fogalmam sem volt róla, hogy Oscar megy ki elsőként, én egyszerűen csak próbáltam szélárnyékot fogni. Kissé szerencsétlenül jött ki, hogy pont Oscarét sikerült. Véletlen egybeesés volt. Valahol a tizedik helyen voltam a sorban, nem tudtam, kinek a szélárnyékát fogom elkapni, hiszen nagyjából két percet vársz előtte a bokszban, szóval véletlenül jött ki így” – magyarázta, majd beszélt az elért eredményről is.
„Oscar nagyon jól vezetett. Határozottan megvolt a tempó, de néhány apróbb hibát elkövettem. Remek eredmény született a csapat szempontjából, meglett az első két hely, szóval érdekes rajt vár ránk. Hosszú az út az egyes kanyarig, ami már alapjában izgalmat hordoz magában, ráadásul van mögöttünk néhány gyors fickó is, szóval őket sem lehet kivenni a képletből. Jó eredmény a mai, elégedett vagyok vele.”
A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella az időmérőt követően megosztotta, viccesnek találta a hétvégét megelőző találgatásokat annak kapcsán, hogy a technikai direktíva nyomán visszaeshet a teljesítményük. „A technikai direktíva forró beszédtémát jelentett, de teljesen jelentéktelen volt, és a számokat nézve végig egyértelmű volt, hogy ez így lesz. Szórakoztató volt ez a vita, de a szimulációink azt mutatták, hogy nagyon kicsi hatása lesz, így egyáltalán nem aggódtunk miatta.”
Verstappen lemaradása nyolc nagydíj után 25 pont a listavezető Piastri mögött, míg a második Norris 22 ponttal előzi meg. Stella úgy gondolja, még a hollandnak is van esélye. „Az egyéni összetettben ott van, nem zárnám még ki a világbajnoki címért vívott küzdelemből. Verstappenről van szó a Red Bullban. Határozottan nemcsak Oscar és Lando között zajlik a harc.”
„Ami a házon belüli csatát illeti, nagyon izgalmas, és ez az, amiért én és Zak (Brown) olyan keményen dolgoztunk, hogy legyen két versenyképes autónk két versenyképes pilótával, és hogy egy bizonyos ponton az egyéni cím a két versenyzőnk között dőljön el. Mindig is ez volt a küldetésünk. Úgy vélem, nagyon erős elvek mentén közelítjük meg az egész helyzetet, és ezzel Lando és Oscar teljes mértékben egyetért. Csatát szeretnénk látni, és izgatottan tekintünk előre az év hátralévő részére.”
Noha a Red Bull bizakodva érkezett meg Spanyolországba, hiszen a legutóbbi gyors pályán, Imolában sikerült legyőznie a McLarent, Verstappen már a pénteki nap végén jelezte, egyelőre nem érzi magát olyan jól az autóban, mint az olaszországi helyszínen tette. A holland ezúttal nem is talált fogást a wokingiakon az időmérőn, és 302 ezreddel maradt el a rajtelsőségről.
„Úgy vélem, ez volt a maximum. Egész hétvégén hátrányban voltunk hozzájuk képest. De jól teljesítettünk, és szerintem többé-kevésbé a harmadik hely az, ahol állunk, igaz, eléggé közel vannak a mögöttünk érkezők. Szórakoztató volt, itt mindent ki lehet préselni a kocsiból, elég jó a tapadás a forróság ellenére is, meglátjuk, vasárnap, mit tudunk kihozni a helyzetből. Nem igazán kellett az éjszaka hozzányúlni a kocsihoz, eléggé rendben volt a péntekünk, de hajtottunk végre néhány utolsó módosítást, ez azonban nem volt elég ahhoz, hogy harcba szállhassunk a rajtelsőségért. Jó az autó, mindent bele fogok adni a versenyen, nehéz lesz legyőzni őket, majd kiderül, mire leszünk képesek.”
George Russell ezredre azonos köridőt futott Verstappennel, de mivel később érte el, így a harmadik helyett a negyedik helyről várhatja a vasárnapi rajtot. „Tisztában voltunk vele, hogy az autónk gyors szombaton, és mindent megteszünk azért, hogy ez vasárnap is így legyen. Az eddigiek alapján elég nehéz versenyünk lesz, hasonlítani fog a bahreinire, túl fognak melegedni a gumik, és két kiállásunk lesz. Láthattuk, hogy a McLaren milyen domináns volt ott. De ki tudja? Tavaly elég jó rajtot vettem a negyedik helyről, remek lenne, ha meg tudnám ismételni.”
„Különböző stratégiák lesznek, a három keverék elég közel van egymáshoz. A lágy és a kemény gumi között nagyjából öt kör van, egyáltalán nem az a helyzet, mint Imolában volt, ahol a lágy gumi mindössze nyolc körre volt jó, míg a közepes harminc kört is kibírt. Nagyon boldog lennék, ha harcba szállhatnánk a dobogóért.”
Lewis Hamilton az ötödik rajtkockát szerezte meg az időmérőn, azt követően, hogy a szabadedzéseken még úgy tűnt, szenved a Ferrari volánja mögött. A helyszínen Michael Schumacherrel karöltve az örökranglistát vezető brit vasárnap az idei első dobogóját célozta meg a piros autóval.
„Egészen elégedett vagyok, de akkor sem vagyunk harmadikak, és nem ott vagyunk, ahol lenni szerettünk volna. Úgy gondolom, hogy a beállítások és egyéb más dolgok terén is jó irányba indultunk el a hétvégén. Voltak problémáink a szabadedzések folyamán, a másodikon a kormánnyal és a tapadással is, és a gép elején két százalék aerodinamikai teljesítményt vesztettünk. Az, hogy ezt követően sikerült ilyen jó helyzetbe hozni az autót, egészen elégedetté tesz. Szoros lesz, nagyon kiélezett a harc közöttünk, szóval megpróbálok dobogóra állni.”
A Ferrari-garázs másik oldalán Charles Leclerc-nek mindent egy lapra kellett feltennie, hiszen nem maradt elég új szett lágy keveréke ahhoz, hogy kétszer is próbálkozzon. „Végig ez volt a terv, hiszen egyszerűen nem maradt új lágy gumim. Egy voltunk a négy autó közül, amelyik elhasznált négy szett lágyat már a kvalifikáció előtt, ami megnehezítette a dolgunkat. Aztán a már a Q1-ben ki kellett mennem kétszer, amivel újabb lágy abroncsot áldoztunk fel, így nekem három szett lágyból kellett gazdálkodnom, míg a többieknek ötből. Bízom benne, hogy a gumistratégiánk, kifizetődik vasárnap, hiszen nekem így több közepes és kemény keverékem maradt.”
SPANYOL NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE | |||||
1. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:11.546 | átlag: 6.6 km/ó |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:11.755 | 0.209 mp h. |
3. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:11.848 | 0.302 |
4. | George Russell | brit | Mercedes | 1:11.848 | 0.302 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari | 1:12.045 | 0.499 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | 1:12.111 | 0.565 |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:12.131 | 0.585 |
8. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:12.199 | 0.653 |
9. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:12.252 | 0.706 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:12.284 | 0.738 |
11. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:12.641 | 0.643 |
12. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:12.756 | 0.758 |
13. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:12.763 | 0.765 |
14. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:13.058 | 1.060 |
15. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari | 1:13.315 | 1.317 |
16. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:13.190 | 0.639 |
17. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:13.201 | 0.650 |
18. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:13.203 | 0.652 |
19. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:13.334 | 0.783 |
20. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:13.385 | 0.834 |
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE | |||||
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Piastri | 1:12.551 | 1. | Piastri | 1:11.998 |
2. | Verstappen | 1:12.798 | 2. | Norris | 1:12.056 |
3. | Norris | 1:12.799 | 3. | Verstappen | 1:12.358 |
4. | Russell | 1:12.806 | 4. | Russell | 1:12.407 |
5. | Antonelli | 1:12.815 | 5. | Hamilton | 1:12.447 |
6. | Leclerc | 1:13.014 | 6. | Hadjar | 1:12.461 |
7. | Stroll | 1:13.038 | 7. | Leclerc | 1:12.495 |
8. | Lawson | 1:13.039 | 8. | Alonso | 1:12.523 |
9. | Albon | 1:13.044 | 9. | Antonelli | 1:12.585 |
10. | Bortoleto | 1:13.045 | 10. | Gasly | 1:12.611 |
11. | Hamilton | 1:13.058 | 11. | Albon | 1:12.641 |
12. | Bearman | 1:13.074 | 12. | Bortoleto | 1:12.756 |
13. | Gasly | 1:13.081 | 13. | Lawson | 1:12.763 |
14. | Alonso | 1:13.102 | 14. | Stroll | 1:13.058 |
15. | Hadjar | 1:13.139 | 15. | Bearman | 1:13.315 |
16. | Hülkenberg | 1:13.190 | |||
17. | Ocon | 1:13.201 | |||
18. | Sainz | 1:13.203 | |||
19. | Colapinto | 1:13.334 | |||
20. | Cunoda | 1:13.385 |
55. SPANYOL NAGYDÍJ | |
MÁJUS 30., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Norris 1:13.718 |
2. szabadedzés | 1. Piastri 1:12.760 |
MÁJUS 31., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Piastri 1:12.387 |
Időmérő | 1. Piastri 1:11.546 |
JÚNIUS 1., VASÁRNAP | |
A verseny (66 kör, 307.236 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | június 29., 15.00 |
Brit Nagydíj, Silverstone | július 6., 16.00 |